{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.791 visninger | Oprettet:

Er parter bare blevet for useriøse? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en viunderlig vallak på 16 år, som bare er en perfekt allround hest for rytteren der vil det hele. man kan få ham 2-3 gange om ugen der er ingen vagter af nogen art eller udmugning, og man skal give 500 kr. der er ridebane OG ridehus på stedet..

MEN jeg har haft 6 henvendelser som var seriøse (troede jeg) og som aftalte dag/tid. men bum bum, aflyst i sidste øjeblik. og nogen af dem ignorere bare når man skriver og spørger om der stadig er en aftale?

en har enda haft spurgt om jeg ikke kan vente med at få part til efter sommerferien da hun ikke havde tid nu, . og det var altså seriøst spurgt smiley

en anden sagde hun meget gerne ville, så skrev hun dagen efter at hun ligeeeee have noget vigtigt og ville skrive 14 dage senere, så skrev hun 14 dage senere, og skulle ligeeeee finde en dag. ja, den dag er så ikke fundet..

Er nutiden rideparter bare blevet useriøse og tror de kan få alt serveret ??

eller er jeg b are mød uheldig ikke og kan finde nogen man kan regne med smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er parter bare blevet for useriøse?
  • #1   15. feb 2017 Så vidt jeg kan høre er det et meget generelt problem. Mane sætter pris på en ellers gratis part fordi de ellers kun får useriøse henvendelser. Nu har du endda pris på. Utroligt folk ikke kan finde ud af kun at henvende sig hvis de realt set er interesserede smiley

    Tror dog ikke der er så meget man kan gøre ved det smiley
    Det er bare blevet en okay adfærd i dagens Danmark. Specielt den der med ikke at svare smiley


  • #3   15. feb 2017 Det er meget generelt desværre smiley har oplevet det rigtig mange gange, også med folk som skulle komme og kigge opstaldning.
    Kan fortælle at da jeg var gravid i 9 måned med bækkenløsning, gik jeg rundt i halvanden time på vores ridebane med en opsadlet hest, fordi en voksen dame skulle komme og prøve ham og havde for travlt til at sadle op selv... hun kom aldrig og jeg opgav dengang at finde en smiley


  • #4   15. feb 2017 Øv smiley det er jo bare så trist altså at det er blevet sådan smiley

    ja. mindes heller ikke at det har været sådan før smiley


  • #5   15. feb 2017 altså jeg har haft halvparter de sidste 12 år, og det har altid været sådan her i vores område smiley Men det der har ændret sig her er efterspørgslen, der er næsten ingen som søger part mere, så står man med en hest som søger så er det umuligt at finde en smiley

  • #6   15. feb 2017 Jeg synes (som partsøgende) at have oplevet det den anden vej, at ejer er useriøs omkring at finde part osv. har oplevet at være taget hele vejen ud til den mulige part hest, for at ejer aldrig dukkede op.

    Den største grund til jeg ikke finder ret mange parter interessante er b.la. folk tager utrolig meget for, 1-2 dage om uden, hvor de så forlanger undervisning ved siden af, hvilket hurtigt bliver dyrt på su smiley når jeg så finder en hvor prisen er fin, er det oftere kun for 1 enkelt dag, kun skovtur eller lign.

    Jeg synes ofte det er svært at finde en hest der passer til det jeg vil, til en rimelig pris med ok faciliteter smiley


  • #7   15. feb 2017 ja desværre.. meget useriøse og tror alt er gratis. Forlanger helst ridehus og stævneklar hest.
    havde en part som var ude og prøve min fjordhest, hun elskede hende. Hun kom 2 gange den første mdr, udeblev næste mdr uden svar og dukkede så op måneden efter. Der var jeg den sure og sagde hun godt kunne vende næsen hjem igen.


  • #8   15. feb 2017 jeg har været mega heldig at finde en god part smiley jeg har ellers en unghest der kun lige er tilredet, og derfor skal den startes stille op. jeg har fundet en part herinde og hun kommer meget præcis de dage vi aftaler, og hun er sød og rar og tager sig godt af hesten smiley jeg har valgt det var gratis pga hesten intet kunne.
    jeg har kun ridebane på stedet, og det syntes parten er helt fint smiley


  • #9   15. feb 2017 Det irriterer mig også lidt at der er kommet sådan en "parter er useriøse."

    Jeg er selv partchauffør og har altid været det, har aldrig haft min egen hest.
    Jeg har altid haft hestene helt for mig selv og uden at give en krone for det, måske også rimelig priviligeret der. Undervisning, stævner sko mm. har jeg selvfølgelig selv betalt.

    Hvis jeg selv skal sige det så er jeg møghamrende stabil, den hest jeg har haft part på i kortest tid var i 1½ år fordi det viste sig at han havde KS og jeg formåde ikke at træne det. ellers har det ligget mellem 2-6 år, at jeg er kommet til den samme hest.

    Alle "de der" ødelægger det jo oftest for os som godt kan finde ud af at passe ordentligt på hestene og ikke mindst overholde aftaler.

    Dog vil jeg lige påpege at det altså nok ikke kun er partryttere, men sådan en generelt ting der er kommet. Jeg er i gang med at sælge en af de heste jeg passer. Der skulle komme en i lørdags, hun aflyste 1½ timer efter aftalt tidspunkt. Der skulle komme en i mandags hun aflyste 4 timer før. Og der skulle komme en i går, som aflyste mandag aften, efter at jeg selv havde skrevet til hende om hun havde fundet ud af en tid til tirsdag.

    Røv hamrende irriterende og hvad i alverden bilder folk sig ind, som om at man har ikke andet at lave end at bruge sin tid på inkompetente idio...
    Haha er lille vredesudbrud og danmarks befolkning smiley smiley


  • #10   15. feb 2017 Jeg har også haft et par fantastiske parter igennem årene, og min nuværende som også er min gode veninde, har jeg ikke en finger at sætte på smiley men derfor må jeg stadig sige at jeg har haft flere dårlige oplevelser end gode desværre

  • #12   15. feb 2017 Synes heller ikke det er nemt.
    Søger en til at komme og hjælpe og hygge med hestene. Selvfølgelig også ridning, men det skal ikke være en der gør det kun for at ride. Det er heller ikke staldhjælp jeg søger, så det indebære ikke en masse staldvagter eller noget.

    Det koster et medlemskab i den lokale rideforening på 700 kroner om året, ellers er det gratis. Der er alle de faciliteter man skal bruge. Man får lov at deltage i diverse shows på hesteryg fra næste sæson.
    Rig mulighed for undervisning, dog også for egen regning.

    Har haft 2 henvendelser, en der gerne ville fra sommer af, da hun skulle hjem fra efterskole først, det er fint for mig, det haster bestemt ikke, så venter gerne på den rette. Hun skulle lige finde en weekend hun kom hjem, så hun kunne komme ud og hilse på. Har ikke hørt fra hende siden.
    En anden der kun var interesseret i om man måtte galopere på en shire og lave dressurøvelser på hende. Det er ikke lige det jeg søger.

    Synes det er op ad bakke. Heldigvis søger jeg bestemt ikke af nød, men synes det kunne være hyggeligt at dele min interesse med en, der også ville synes det er fedt at være med til at vise hestene frem rundt omkring.


  • #13   15. feb 2017 Thea, hvis nu Kitt ender med at sælge alle sine, så hører du helt sikkert fra mig! smiley

  • #14   15. feb 2017 Jamen det må jeg jo så håbe hun gør smiley
    Ej det håber jeg da bestemt ikke, men kan se der bliver ryddet godt ud i dem efterhånden smiley


  • #16   15. feb 2017 Jeg undre mig over, hvorfor nogle partryttere har problemer med prisen. Ridning er ikke gratis.

    De fleste vil gerne have en god hest at ride på, gode faciliteter, og nogle ønsker undervisning, og samtidig vil mange ikke betale.

    Jeg synes at halvdelen af opstaldningen er helt rimeligt for 3 dage om ugen, det er lige meget ridning og udgift til både ejer og part.

    Ejeren har bare også udgiften til smed og sko, som parten jo også selv er med til at slide. Udgifter til udstyr som også bliver slidt osv.

    Der hvor jeg har min hest kræver man medlemskab af klubben for både part og ejer, samt facilitetskort. Facilitetskortet er dog væsentligt billigere for parter, selvom de bruger banerne lige så meget som ejer.

    Derudover skal man indgå i en foldordning hvor man lukker ind én gang om ugen sammen med en anden, dette kan man dog betale sig fra.

    Der er mulighed for undervisning af en rytter der ridder landsstævner, og som selv er på prix st George niveau.

    Opstaldningen er på 1950 om mdr, og jeg har sat partprisen til 600 om mdr, og jeg har opgivet.



  • #17   15. feb 2017 Min gamle part blev aflivet, fordi jeg selv tog på efterskole og simpelthen ikke kunne finde nogle til at holde ham igang med den gigt han havde.
    Det blev bare værre og værre, når ikke han blev brugt og efter 6-8 måneder og 5 useriøse henvendelser inklusiv en som bare ikke klingede med ham og ikke behandlede ham særlig godt, gav jeg simpelthen op.

    Stalden ligger i skoven, med strand 15 min i skridt derfra, kæmpe naturområde, mulighed for horsemanship ovs, ingen dressur eller spring, men masser af skovridning. Inklusiv skovkort, ingen staldarbejde og mulighed for undervisning af mig gratis.
    Alt sammen for 600 kr, hvilket ikke engang er halvdelen af opstaldningen, for 2-3 gange om ugen. Og da slet ikke halvdelen af prisen for sko ovs han skulle have på hvis der var part...

    Den korteste tid jeg har haft part er 4 måneder, fordi jeg simpelthen ikke brød mig om stedet, føj, ellers har det ligget mellem 1-2 år indtil videre.
    Havde min gamle i 1 år og 2 måneder inden han tog herfra og har haft min shetlænder i 2 år.

    Syntes det er SÅ ærgerligt at tingene bliver ødelagt for os parter der er der til tiden, er ansvarlige og behandler udstyr og hest som guld.
    Jeg er blevet afvist flere gange pga. min alder, til trods for jeg aldrig har brudt en aftale, altid er der til tiden eller giver besked i god tid hvis ikke og aldrig har behandlet en eneste hest dårligt.
    Jeg er en af dem der ikke kan betale det helt store, max 500-600 kr., så det har taget mig godt og vel et 1,5 år at finde min nuværende lånehest og få den aftale i hus.
    Udelukkende fordi ejer stoler 100% på mig og syntes jeg er dygtig af min alder, hun kender mig fra min gamle part, som tog herfra, og syntes faktisk jeg er en af de mest pålidelig og ansvarsfulde parter hun har haft.

    Føj, hvor jeg syntes det er grimt når man bare brænder ejer af når man har en aftale eller omvendt, ejer brænder part af.
    Det er SÅ ærgerligt og fustrerende for os der er ved at opgive, fordi der bare ingen tiltro er mere, hverken for ejer eller parts siden.

    Ville ikke egang overveje at finde en part til min nuværende lånehest, puha, ville ikke kunne tilgive mig selv, hvis han skulle udsættes for et eller andet...


  • #18   15. feb 2017 jeg har opgivet.. mien er grstis men folk er for useriøse..
    blevet spurgt om det var ok man sprang på min 2års, øhh den er ikke tilredet.. så ville man vide om den på 20 der søgte kunne springe, trods der tydeligt stod i annoncen den aldrig har sprunget..
    så vil de hentes og bringes til station da 4 km er for langt at cykle..
    når man så endelig finder noget kommer de 1 måned derefter ser man dem ikke mere..
    på mine ungheste kan man då gratis jord træningspart (de kan ikke rides)
    på den på 20år der er 99% bombesikker og kan håndteres af alle. er købt som konehest til mig go begynderhest til manden. er jordpart gratis. vil man have ridepart ska man selv betle ekstra foder, dækner sko osv osv for jeg rider pt ikke og vil bestemt ikke betle for andre rider på mine heste.. smiley
    det vil fo sjovt nok ikke altså betale sko osv.. de mener jo de gør mig en tjeneste... jeg mener det er omvendt de får en stabil fuldstændig begynder/konehest.. og om hesten rides eller ej er jeg som sådan ligeglad med den trives også fint med at stå smiley
    mine heste kan man få som sin egen hvis man har part..
    og stadig måtte jeg droppe og søge..


  • #19   15. feb 2017 Jeg syntes det med pris kommer ant på meget.

    Jeg har selv part. Ejer havde ham stående til 300 kr i måneden. Jeg skrev at hvis hun ikke fandt andre ville jeg gerne underholde ham, men ville ikke betale.
    Idag har jeg den dejligste part og en meget glad partejer som elsker jeg gider tage mig af ham.
    Det skal dog siges at det viste sig ved første møde at hun kun havde sat prisen for at undgå useriøse henvendelser smiley

    Men det er også helpart på en shetlænder. Hun havde ikke selv tiden til ham, så jeg hjælper hende ved at underholde ham. Desuden er jeg længere i min træning end han er, så han bliver forbedret med mig som træner. Og det er netop her jeg syntes forskellen ligger.

    Hvis en person udvikler på hesten så syntes jeg det er forkert at kræve penge. Men er hesten længere end rytteren, så syntes jeg det er rigtig fint at kræve penge smiley

    Men ja syntes det kommer ant på meget. smiley


  • #20   15. feb 2017 Som part rytter kan jeg mærke jeg kan blive provokeret af at læse annoncer. De indeholder oftest i mit områder: Du skal betale 1500 for 2 gange om ugen, du skal modtage undervisning mindst 1 gang om måneden, du må kun ride dressur da jeg selv rider i skov og spring. Desuden skal du huske at det er min hest og du kun er part. Sådan får jeg læst mange annoncer og kan godt mærke det skræmmer mig lidt folk har den indstilling. Har nu haft helpart på min pony i snart 6 år, så det er jo ikke fordi at jeg mangler. Men synes da det er sjovt se hvilke muligheder jeg har.
    Jeg kan se hvad du mener med useriøs part, men synes nu det er ligeså slemt med ejere smiley


  • #21   15. feb 2017 Jeg har en islænder hoppe jeg slet ikke får brugt nok, pga små børn. Hun er ikke redet meget, og det har jeg givet udtryk for de gange jeg har søgt part til hende. Har intet taget for det, har betalt ridehus kort til evt ny part. Men er blevet brændt af tre gange. Den ene gang havde jeg endda købt ridehus kort til ny part og så kom hun ikke mere. En anden gang kom en midaldrende dame, som påstod hun kunne ride unghest og viste alt om islændere. Hun kommer op, og det tydeligt hun aldrig har redet islænder før, eller er særlig dygtig til at ride. Skrev i min annonce jeg søgte rytter der var vant til unghest eller havde en del ride erfaring. Det endte med min hoppe tøffede ud af ride banen med hende, da hun ikke engang kunne stoppe en hest med alm stop signaler. Så har der været flere der aldrig er dukket op. Så gider ikke søge part mere. Nu hygger min hest sig bare med den motion hun får og så er det det

  • #22   15. feb 2017 jeg har altid sat mine parter til gratis og de får hesten som deres egen.
    Alligevel kræver nogle parter, sko på hesten, bid i munden, stæver osv selvom ejer rider bidløst. og allerede der melder jeg mig pas, synes ikke man kan være bekendt at stille store krav, når parten er helt gratis.

    Lærke: Disse annoncer har jeg også stødt på og selvom jeg ikke søger part (har selv heste) kunne jeg aldrig drømme om at skrive/ringe på dem. Synes de virker selvoptaget og hævet over andre..


  • #23   15. feb 2017 kan se det er meget galt rundt omkring fra både ejere og såvel parter derude nu til dags end det var for 10 år siden smiley det er trist det er blevet til den virkning smiley

  • #24   15. feb 2017 det er ikke kun med parter der er useriøse. Jeg søger en som kan undervise mig i dressur og har haft flere som har skrevet til mig og det næsten var aftalt og som så aldrig skrev til mig igen. Det er virkelig træls fordi jeg mangler undervisning men jeg kan ikke finde en som er seriøs med det

  • #26   15. feb 2017 Ja, jeg har også søgt i over et halvt år tror jeg, efterhåndenden.
    Det har været fysisk umuligt, halvdelen af tiden har jeg fået useriøse henvendelser, og når jeg så har mødtes med nogle, hvor de virkelig har fanget mig og jeg har sagt ja tak - ja, så kommer de ikke og passer hesten. Det sidste jeg var udsat for, var en der kom med fine historier om min hest, at den stak af, og var styrtet med hende flere gange, hvorefter jeg så finder ud af at hun ligger og jorder rundt på den, på asfalt. :s
    Jeg har ikke nogen særlig fin hest, den har lidt skavanker, alligevel har jeg sat prisen til 400 kr, for 2-3 dage i ugen, prisen er den samme uanset hvor meget den bruges. Den står opstaldet et sted med rigtige gode faciliteter, om man er til spring, dressur eller tur, det koster en del for mig, og omvendt kan man sige, den har 4 sko på, som jeg ikke er alene om at slide mere. Går mit udstyr i stykker, er det rart at der er lidt, hvis det ikke er mig selv der ødelægger det. Det holder jo ikke evigt sådan noget. Jeg synes virkelig der er langt i mellem de gode parter. Nu ser det dog ud til at jeg har fundet en, med kun 12 uger til min termin, er det ved at være tiltrængt.


  • #27   15. feb 2017 Ja man skal ihvertfald passe på hvem man vælger som part.

    Jeg havde sidste år en part til min pony fordi sidste år var meget svært for mig mht at passe ham, altså nusse og hygge om ham. så jeg tænkte at en af pigerne i stalden som ikke selv havde en hest kunne få det lidt sjovt ved bare at nusse og skridte lidt på sonny. men hun kom aldrig mere end et par gange om måneden og så "glemte" hun ting, såsom at give ham dækken på osv. og så det ligepludselig ikke sjovt mere hvis man skal køre 15 km kl 23.00 fordi hun ikke kunne finde ud af at give ham dækken på. så hende fik jeg ret hurtgit sagt op igen.

    Dette er en af mine sidste parter men jeg har mange eksempler på tidl parter som tror det kan gøre hvad det passer dem uden konsekvenser.

    I mine øjne syntes jeg at jeg har knækket koden. det er netop fordi det ikke er deres heste eller deres tid der bliver spildt og så bliver de pludselig ligeglade fordi det er ikke dem det går ud over, så i mine øjne gider jeg ikke det der part-halløj mere, så vil jeg sgu hellere ha den ikke bliver arbejdet med før man selv kan tage ånd om hesten igen.


  • #28   15. feb 2017 Ja jeg havde parter og låne heste indtil jeg købte Tindur. Har aldrig betalt en krone(for parterne) men har sørget for staldarbejde og har været bund stabil og overholdt alle aftaler. Der har ikke været ret mange faciliteter, men det var ikke det der kom an på... Jeg har haft rigtig mange gode oplevelser og har lært en masse da ingen heste er ens smiley
    Jeg bliver desværre nødt til at skyde skylden på forældrene. Det er forældrenes opgave at opdrage børnene og lære de ansvar og forpligtelser. Mine børn (mest datteren) har haft mange interesser. Og hun har ikke bare fået lov til at stoppe når det passer hende! Hun skulle ride måneden ud, eller sæsonen ud, alt efter hvad hun gik til. Man er simpelthen nødt til at lære børnene at de ikke er guds gave til folket! De er ligestillet med andre ude i sociale sammenhænge. Det er KUN hos den nærmeste familie de er specielle og en særlig gave. Jeg er simpelthen ved at få fnat af de curlingbørn der tror de styrer det hele... smiley det er den manglende opdragelse der gør samfundet til det egoistiske egocentrerede samfund vi er ved at få smiley smiley FÅ DET STOPPET!

    Mvh TT


  • #29   15. feb 2017 sætter part annonce op, øverst står der by/postnummer, de første 3 kommentar "hvor er det i landet?" -_- det siger kun at man ikke læser annoncen, og så er man ikke seriøs nok...

    Når det så er sagt, er man under 18, og har sine forældre med så skal ALLE sku respekter dem der er i stalden! En pige skulle ud og prøve mig hest, dagen efter får jeg af vide af staldejeren at hun er blevet skældt ud af moren smiley

    Her har vi trælse faciliteter, jeg har kravene at man ikke springer eller rider tur på vejene uden jeg er med, simpelhent fordi hesten kan være sjov.. man skal behandle min hest og udstyr ordenligt og være sød overfor staldejer. Der udover er det gratis, og man har min hest for sig selv, alligevel har jeg rigtig svært ved at finde part smiley har nu opgivet efter min hest ikke kunne håndter 2 rytter smiley

    Men oplever MANGE gange syg overpris på part, og indimellem ejer der hæver sig meget over den kommende part. Og oplever også tit partryttere der ønsker god hest der kan det hele og er stævneklar til ingen penge.. Ikke alle er sådan men ser det desværre tit..


  • #30   15. feb 2017 Tror også det kommer an på hvad folks forventninger er, og der er jo som sådan ikke noget som er rigtig eller forkert med pris, arbejde osv. Men det opstår ved at ejer og part ikke har samme forventninger og det gælder også i søgningen.

    Jeg er nok en af dem som ejerne synes er irriterende, jeg gider ærligtalt ikke betale en masse for fastlagte dage/tidspunkter, formentlig forbedre hesten, betale undervisning og samtidig skulle tage alle de sure tjanser. Selvom man får stillet en hest til rådighed så slipper ejeren jo også for at skulle passe hesten de dage lige meget om de selv red eller ej. Det med at forbedre hesten kommer fordi det sjældent gode heste bliver sat til part hvor rytteren ikke er på min. samme niveau eller højere, eller hesten måske er i dårlig form, har unoder osv.

    Jeg har haft egen hest og ved udemærket hvad det koster og kræver. Men det ejer som vælger hvor dyr opstaldning de ønsker, hvor dyr smed, hvor dyrt udstyr osv. det har parten ingen indflydelse på. Derfor kan priserne også svinge voldsomt hvis det altid hedder halvdelen af udgifterne for 3 dage, der er enorm forskel på hvad halvdelen af udgifterne kan være.

    Men det er så på den anden side heller ikke værre end at ingen af parterne ikke finder en part. Og så må begge parter jo overveje om de vil gå på kompromis med egne ønsker for at finde en part eller så hellere undvære.


  • #31   15. feb 2017 Jeg vil nu sige at jeg har part på en pony og jeg vil sige at jeg er en aften de gode. Jeg aflyser aldrig en aftale (med mindre jeg ligger døden nær ;)??) jeg kommer til tiden og gør det man skal og så det ekstra. Jeg rider gratis og det har jeg gjort ved den samme familie i 9 år

  • #32   15. feb 2017 Jeg synes nu også at MANGE ejere ligger op til ballade selv. Vil have mange penge for få dage i ugen, du skal muge, fodre, osv. Et enkelt sted stod der også at du selv stod for at pudse udstyr, dette skulle pudses min. 1 gang i måneden. Jeg ved ikke hvor mange penge folk har til rådighed, men jeg har ikke 1200 kr til en part - Jeg får ikke engang 1000 kr i måneden i SU! Fair nok at folk gerne vil have betaling "du slider på min hest og mit udstyr" meeeeen...

    Jeg har været utrolig heldig med min tidligere part;
    5 års vallak, kunne næsten ingenting. Betalte ikke en øre, selvom ponyen gik med forsko, og fik undervisning 1 gang i ugen til en værdi af 500 kr i måneden. Skulle ikke muge, fodre, lukke ind. Måtte springe, ride tur, dressur, horsemanship, alting.
    Jeg cyklede 14 km frem og tilbage til den part - havde den i godt 1 år.

    Inden jeg fandt ham, fik jeg 2-3 svar om at de havde hesten til mig. Men pludselig stoppede de med at svare, også selvom vi havde lavet en aftale.

    Så det er begge veje det foregår..


  • #33   15. feb 2017 Jeg er selv partrytter, så kender ikke til problemet.
    Jeg ved dog at ejer af min part gør. De har haft mange ude, som så kun har været der 1 eller 2 gange, og aldrig kom igen eller har givet lyd fra sig siden.
    Jeg betaler 200 om måneden, og har så hesten så meget jeg har lyst.
    Jeg har dog 2 fodervagter om ugen, og det gør mig intet, når jeg nu alligevel er der.


  • #34   15. feb 2017 Jeg har haft gode oplevelser med selv at have part til min tidligere pony (ham havde jeg gennem 10 år) og har stort set kun selv haft positive oplevelser med de heste jeg selv har været part på. En enkelt gang har jeg sagt 'nej' til at være part, da kvinden som ejede den var helt febrilsk med man bl.a. skulle bruge 7 strigler i korrekt rækkefølge og bruge dem på en bestemt måde, underlaget skulle ligge højt forrest i sadekammeret og fladt bagtil ellers fik hesten ondt i ryggen osv. Jeg kom til tiden vi havde aftalt mens partens ejer kom lallende 1 1/2 time senere - det var meget vigtig jeg overholdt aftaler men det gjalt åbenbart ikke den anden vej. Med den attitude hun havde var jeg sikker på jeg ville få skylden for alt - nu er jeg også voksenrytter, vant til egen hest, at have part og overholde aftaler mv så det generer mig meget når respekt ikke er gensidig. I stedet fandt jeg et andet hyggeligt sted med dejlig hest/part og skønne mennesker - og forhåbentlig finder jeg snart min egen kommende ridehest for det er bare noget andet

  • #35   15. feb 2017 R.I.K.K.E dejligt at høre jeg ikke er den eneste der finder dem. Det er bare lidt øv når det er alle de heste der er i nær området. Men så er det jo godt at være i en stald hvor jeg kan ride alles heste.

    Men må faktisk annerkende at jeg også har en dårlig parthistorie. Da jeg startede på efterskole og ikke tog min helpart med, valgte jeg i samarbejde at finde en anden part til ham. Men hvor jeg stadig kunne få ham i weekenden. Hun ville kun give ham 1 dag i de weekender, og hun passede på vores nye sadel som lort. Den ene gang jeg kunne få ham hver 2-3 uge havde han så meget galle i bagbenene at jeg kun gik med ham, selvom jeg kimede hende ned med beskeder.
    Jeg kommer så hjem og hun forsætter på ham fint nok, vi er så på tur og ponyen falder og laver en scene skade med hende på ryggen, hun galopere videre op og indhenter mig, uden lige at tænke over at tjekke om han var okay efter at have ligget ned. Da vi har den dejligste pony ejer der betaler dyrlæge regninger lover hun højt og helligt at hun vil hjælpe med genoptræning.
    Efter 2 måneder kørte hun død i det, og fik hendes mor til at ringe og sige sin part op fordi hun ikke kunne ride...


  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #36   15. feb 2017 jeg er partrytter og har endnu ikke haft de dårligste oplevelser. bor dog i et dyrt område og der er langt mellem parter jeg kan betale for.
    jeg må indrømme at jeg har det sådan at hvis man har hest og ønsker part, skal parten ikke betale the ækvivalente pris det koster at holde hesten de dage man har den. jeg er part for at hjælpe da ejer ikke har tid, men de skal da ikke have hest hvis de ikke kan betale den.

    det skal siges at jeg ikke forstår hvordan en part kan have en aftale om pasning af et levende væsen og ikke gøre alt for at holde sin ende, og hvis man så ligger døden nær må man jo melde om hjælp. smiley

    tråde som disse gør mig ked af det. men jeg kan sagtens se at der er en stor procentdel af os (parter) som simpelthen ikke fortjener af have den respekt og tillid som det kræver at være part.


  • #37   15. feb 2017 Jeg har desværre heller ikke været alt for heldig... har søgt på begge mine ponyer, gav op med at finde part til den store, den lille nåede af have 3 parter, hvor jeg kun var "tilfreds" med den ene.

    Store pony søgte jeg part på for nogle år siden, da jeg selv ikke havde tiden til at ride mere end 3-4 gange i ugen, når jeg havde 2 og gik i skole på daværende tidspunkt.

    Af useriøse som aldrig var i betragtning, kan det bla. nævnes 11-12 årige piger, som er "ihh og åhh så gode, de går på let øvet på rideskolen" selvom jeg har sagt minimum 16 år og gerne voksenpart, da han er en speciel hest.

    Der var også en der forlangte at hesten blev rykket til en gård i nærheden af hende - lige knap 40 km fra mig - øhh? nej tak

    Der var sågar en der tilbød at hun godt kunne være part, men så skulle hesten flytte ud på hendes efterskole, så hun havde den 7 dage i ugen, og så gad hun forresten ikke betale noget, fordi "hun gjorde mig en tjeneste ved at ride den" o.O

    Af de der kom i betragtning som part kan nævnes;

    Blev kontaktet af en der var helt vild med ham, og hun ville ud at se ham. Vi aftalte 3 besøg, hvor hun aflyste 10 minutter inden alle gange. Opgav hende lidt, men blev kontaktet af hende en måneds tid senere, hvor hun undskyldte, der havde været lidt problemer i familien osv.. valgte at give hende en chance til (måske lidt dumt af mig), vi aftalte en ny dag, hun dukkede bare ikke op, ventede på hende i 1,5 time (hvor jeg skrev mange gange), til sidst skrev hun at der var kø på motorvejen, og det var hun meget ked af, og om jeg kunne sadle hesten op så den var klar til når hun kom om 10-15 minutter.. Jo self, kunne jeg da det - sadlede hesten op og ventede yderligere 45 minutter - så satte jeg ham i boksen igen og skrev at hun bare kunne vende om!

    En anden kom ud og prøvede hesten, hun var helt vild med ham også, og ville starte den følgende måned, hun betalte på forhånd, men dukkede aldrig op. Skrev til hende mange gange, men hørte aldrig fra hende. Fandt dog ud af at hun havde lavet en instagram "fan-profil" med hende og hendes elskede part, og så nogle billeder hun havde taget fra min annonce smiley :P smiley .. bad hende pænt om at slette den smiley

    Den sidste der kontaktede mig skrev at hun var tidligere akademisk rytter, men var på det seneste blevet mere BBH inspireret, samt havde taget kurser i adfærd, indlæringsteori, anatomi og en masse andet godt, som jeg var helt vild glad for, da det er denne måde jeg selv træner efter og står inde for.
    Min hest går med cavemore (kapsun + hackamore - en tøjle i kapsunen som primære tøjle, og tøjle i hackamoren til de lidt mere samlede øvelser, ligesom med kandar)
    Hun rider med afkortet tøjle på hackamore tøjlen, på trods af jeg lige har sat hende ind i ovenstående. Derudover er det første hun gør at begynde at save helt vildt i kapsun tøjlen - min hest bliver tydeligt oprevet og irriteret, da han er redet for sæde og vægt, samt en smule ben. Jeg siger med det samme til hende, at han ikke skal rides så meget på tøjlen, og ej heller er vant til dette, da han som sagt er redet efter de principper som hun selv remste op. Hertil svarer hun at "jamen den skal da bøje nakken" - jeg blev helt paf, og svarede at det ikke var måden man "bukkede nakken" på en hest, og slet ikke hvis man red på de måder som hun påstod hun gjorde. Hertil blev hun møgsur, "hesten skal da bruge ryggen, så den kan bære mig, du aner jo intet om heste og ridning!!!" så hoppede hun ned fra hesten og lod den stå helt fri og løs på ridebanen og gik ud til sin bil... ØØØHHH ??? o.O

    Så slettede jeg part annoncen igen... så har han bedre af at stå stille smiley


  • #38   15. feb 2017 Det er nærmest umuligt at finde part. Jeg har søgt til barock pinto og en islænder som dog skal tilrides men har samtidig en 10 års frieserhoppe som man må ride dressur på, der er ingen udmugning eller andet kun hestene og det er gratis. Fandt så en som gerne ville arbejde med islænderen ca 2 gange i ugen i december og hun fik vist hvor alting var, hun kom en gang først i december og siden hørte eller så jeg intet til hende. Øv øv

  • #39   15. feb 2017 Jeg må giver nogen af dem ret herinde (altså parterne) at det kan gå begge veje. jeg kan selv være en høne og så snart noget ikke går som det skal i mit hovede så kan jeg være hurtigt til at snappe ud efter dem, jeg har dog lært jo ældre jeg bliver at tolerer at fejl sker, som feks da min sidste part glemte at give min hest dækken på. jeg så igennem det. men da jeg var yngre kunne jeg godt flippe helt ud hvis det ikke gik som jeg ville have det.. Stakkels mine parter, hvad de skulle hører på smiley

    når det så er sagt så har jeg selv været part til en håndfuld heste. og jeg tror også den hårde tone da jeg selv har haft parter kom af det var de mest simple ting som skal overholdes som ikke blev overholdt og så kom mit pis i kog. når jeg selv har haft parter værdsat jeg hestene, jeg behandlede dem med respekt og respekterede ejers regler (også dem som kunne lyde krævende) jeg holdt udstyr som var det mit eget ect.


  • #40   16. feb 2017 Øhh..

    Jeg tror, at problemerne går begge vegne.
    Men det helt store problem er, at hvis man har en part, så har man grundlæggende ingen rettigheder.
    "Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet, så må man gå. "
    Forstået på den måde at ejer jo bestemmer hvor hesten står - og geografien afgør hvilke faciliteter, der er tilgængelige. Og om der fx er lukket for adgang til ridehallen på bestemte tidspunkter?
    Ejer bestemmer hvad parten må bruge hesten til, hvordan tingene skal gøres med videre.
    Ejer kan bestemme altid sig for at sælge det dyr, man er knyttet til.
    Man har meget lidt at skulle have sagt, hvis man kun har part.
    Det kan være frustrerende, at være part uden rettigheder.

    Udgifter til undervisning er det samme, som hvis man ejede hesten.
    Udgifter til rytters udstyr er det samme.
    Ofte er udgifter til adgang til ridehal, hestens udstyr, og andre faste udgifter identiske.
    Evt betaler man også et fast beløb til hestens ejer.

    Men hvis man ejer hesten selv, er der et stort engangsbeløb til køb af hest og udstyr. Men fordelt på de 15 år du håber at beholde hesten, så går det nok?
    Og man har selv alle faste og varierende / uventede udgifter.
    Men man har indflydelse!!

    Da jeg havde part budgetterede jeg med 7-900 kr pr måned.
    Nu er jeg på købers marked, og jeg forventer ca 2200 kr for opstaldning, hal, foder, smed mv (men eksklusiv dyrlæge for akut sygdom) - og jeg glæder mig!

    Prisforskellen kan afskrække nogen, men hvis en rytter vil have hest på egne vilkår, så er det muligt for mange.
    De seriøst ryttere, der glider over til ejermarkedet, forsvinder fra part-markedet.


  • #42   16. feb 2017 Sådan har det været i mange år, desværre. Da jeg søgte part for fem år siden, var det samme problem. Jeg var også igennem mange, der enten aldrig mødte op, eller aldrig svarede tilbage. Der var sågar en der var her nogle gange, og gerne ville fortsætte. Så skulle hun på ferie i nærmest hele sommerferien, og da der så var gået halvanden måned, og hun kom tilbage på studiet, så syntes hun ikke, at hun havde tid. I mellemtiden havde jeg sagt nej til flere, fordi jeg troede jeg havde fundet en. Og hun var altså over 40, så jeg troede naivt, at det ville gøre hende mere seriøs smiley

    Der var også flere der spurgte, om de måtte få hende flyttet tættere på - hvilket de selvfølgelig ikke måtte, for jeg søgte jo kun part, ikke udlån smiley

    Så ja, det er bare hammer svært, at finde nogen der tager det seriøst.


  • #43   16. feb 2017 Hej Lisette.

    Det jeg forsøger at beskrive, er at magtfordelingen i sagens natur er meget skæv.
    Ja, parten har ret til at ride - på de vilkår ejer tilbyder.
    Som parttager kan man være heldig at løbe ind i en hesteejer, som har samme holdninger til hestehold, ridestil osv.

    Men som part tager kan du i sagens natur ikke stille krav.
    Jeg havde fx part på en dejlig hest, med en ejer som er et rigtig rart menneske.
    Jeg har bare behov for at kunne ride efter arbejde (ellers skal jeg droppe aftensmaden), finde en turmakker (fordi jeg har holdt pause i 15 års pause føler jeg mig ikke tryg ved at ride ture langs vejene alene, især ikke i ukendt område - hvad hvis hesten smider mig af og løber hjem på vejen og folk ikke kan finde ud af hvor jeg lægger?)
    Hun boede op af en rideskole, så det lød godt. Men som ekstern måtte ikke bruge faciliteterne fra 16-18 (det tidspunkt jeg havde tid) , kunne ikke finde turinteresserede ryttere, så der var alt for mange dage jeg ikke kunne ride på, pga forhold jeg ikke havde magt over.

    Partryttere har ikke mere magt end ejer giver lov til.


  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #44   16. feb 2017 det er sjovt. jeg søger det som mange af jer beskriver. en part hvor der er et partnerskab med ejeren, samarbejde om udvikling af hesten, samt vedligeholdelse.

    dog alle de parter jeg har haft har alle mangler dette. ingen har villet være en del af et partnerskab. hørte aldrig rigtig fra dem, jeg skulle bare tage mig af deres heste de dage det var mine. fik ingen information om de red den de andre dage, eller hvad målet var. det måtte jeg forhøre mig om hos andre opstaldere. det synes jeg heller ikke er ok.


    undskyld min telefon ændre meget i det jeg skriver.


  • #46   16. feb 2017 Doktor Who - ejeren har da heller ikke særlig meget bestemmelse over de ting du nævner? Jo ejeren kan selvfølgelig flytte hesten, men ellers ikke?


    Jeg har efter lidt over et år, efter at sidste part stoppede (holdt 14 dage, lige til der skulle betales), lige oprettet en annonce hvor jeg søger en part... Jeg er ret spændt på om der overhovedet kommer nogle henvendelser, for jeg har været ret ærlig og skrevet hvad jeg søger og faktisk prøvet lidt at skræmme de værste useriøse væk smiley

    Altså jeg ved jo at der findes gode parter - jeg har da haft flere og pt. har jeg en lille pige på 5 år og hendes mor til min lille pony. Jeg har bare haft mange dårlige og uheldige oplevelser med den store pony, at jeg kun har et lille spinkelt håb tilbage...


  • #47   16. feb 2017 JA!!! Parter er blevet for useriøse. Men nu hvor jeg tænker mig om, har jeg kun haft succes med 3 parter i de 10 år jeg har haft heste, så måske har det altid været sådan. Og fælles for dem er at de har redet hestene gratis. Betalende parter har været umuligt, ligemeget hvad de måtte lave med min hest.

    I øjeblikket søger jeg en hjælper til min hoppe, hvor JEG tilbyder at betale personen penge for det. Det gør jeg fordi jeg ikke kan tilbyde ridning lige nu, da hesten reagerer negativt i flere dage efter der har været andre ryttere end mig oppe på hende.

    Derfor har jeg valgt, at parten skal kende hende rigtig godt, før ridning inddrages. Og når/hvis ridning bliver aktuelt er det kun tur-ridning, da jeg selv tager mig af uddannelsesdelen. Man må til gengæld lave lige hvad man vil med hende, andet end at ride.

    Jeg har nu haft et UTAL af parter på prøve og jeg orker det ikke mere. Fælles for dem alle er, at de er SUPER engagerede de første 14 dage, hvor vi tager sammen derud en masse gange, så jeg er sikker på at de er helt inde i rutinerne i stalden og har lært hesten og mig sådan nogenlunde at kende.

    To af gangene er det gået HELT galt, allerede den første gang de havde hesten alene. Der er der sket et eller andet på en simpel GÅ-tur, som har udløst at hesten har været lidt oppe og køre og parterne er blevet nervøse og vendt om.

    Det er en yderst klog hest, så den ved lige hvilke knapper den skal trykke på overfor fremmede og dette HAR jeg viiiiirkelig forklaret grundigt, inden de overhovedet mødte hesten så de vidste hvad de gik ind til.

    To andre har jeg så erfaret -efter de har været med et par gange- har fortalt at de har diverse psykiske problemer.

    Det i sig selv har jeg overhovedet ikke set som noget problem, men problemet er at deres personlige udfordringer kommer til udtryk i samarbejdet omkring hesten.

    Den ene tog aldrig selv initiativ til at aftale passe-dage, så da jeg ikke gad blive ved at skrive selv, afventede jeg. Der gik flere UGER uden en lyd fra hende, så får jeg pludselig en besked fra vedkommende, som om vi lige har snakket sammen igår, om hvordan det går?!

    Den anden var så behovsstyret af sine egne behov, at hun aflyste en aftale hvor der var booket ridehus, to timer før planlagt aftale - hvor hun en time inden aflysningen skrev hvad tid hun ville være i stalden ifølge rejseplanen.

    Aftenen før det havde jeg skrevet om hun var SIKKER på hun kunne, da man kun kan booke ridehuset den ene gang om ugen og der er rift om tiderne. Det var hun helt 100% sikker på hun kunne!

    Så får hun pludselig et tilbud om noget hun hellere ville, hvorefter hun ikke dukker op til aftalen og så har jeg ikke hørt mere fra hende. Og hun havde altså været med mig i stalden næsten hver dag i to uger og der var ikke grænser for hvor begejstret hun var for det hele!!

    Så for mit vedkommende er det helt håbløst med parter - de eneste der har fungeret har været nogle jeg har været veninder med og kendt på forhånd.




  • #48   16. feb 2017 jep det har jeg også prøvet, at søge part, hvor jeg betaler parten 500kr for at komme og ride min hest og hjælpe til uddannelsen..
    netop fordi jeg ved jeg ikke har nogle heste der er alders svarende uddannet og fordi jeg "kun" har en udendørs dressur bane.
    Det har dog ikke hjulpet her og parten er mere interesseret i om der er arbejde ved siden af hesten eller om pengene bliver forud betalt.
    synes det er meget enten eller.. enten kommer man eller også bliver man brændt af.

    Det er en synd drejning det hele har taget desværre. Jeg kan huske i gamle dage, der var man bare ellevild for at komme ud og strigle en hest.
    Det er rigtig synd for alle de parter, som bare vil vores heste og os det bedste.


  • #49   18. feb 2017 Nu er jeg den der søger part. ligesom jer hesteejere har vi parter jo også krav som nogle gange finder et match med jeres krav. Jeg har de sidste år haft drømme parterne og på hendes 3 heste. Jeg har redet hos hende godt og vel 3 år nu, hende og jeg kommer simpelthen så godt ud af det sammen. Vi snakker også sammen privat. Da jeg efter lang tids søgen opgav at finde en pony part i 2014 fik jeg part på hendes unge hoppe... Det gik af helvedes til i starten og tror også at hun fortrød det lidt. Men kan sige at jeg aldrig har lært så meget på så kort tid. Alt det hun lærte mig på de år jeg red hendes hest gør at jeg nu i dag kan kalde mig en forholdsvis dygtigt hesterytter. Ejer satte bla. et krav om at jeg ik måtte starte før der var gået et år, jeg ventede tålmodigt et år og det var jeg glad for at jeg gjorde.

    Skiftet til hest i 2014 gjorde jo bare at jeg måttet opgive mine sidste pony år. Dette fortryder jeg dog ikke eftersom jeg nu som snart 17 årig kan sætte mig op og ride de store heste uden de store problemer. Hvilket hjælper rigtigt meget når nu at jeg her efter at mit efterskole ophold slutter skal ud og have en hestepart igen.

    Ved godt det blev en lang smøre men min pointe er bare at der altså stadig findes piger derude som er villig til at ligge alt arbejdet både i ridningen og i stalden for at få drømmehesten eller parten. Det var det jeg fik og vil aldrig bytte mine år hos Sabine for nogen anden partejer. smiley


  • #50   18. feb 2017 Det går ret meget begge veje..

    Jeg er selv part og jeg er meget seriøs, jeg er mødestabil, aflyser kun hvis jeg ligger syg og behandler hest som min egen, ligemeget om det er gratis eller jeg betaler for det. Jeg er heller ikke bange for staldarbejde, det synes jeg ofte hører med.

    Inden jeg fandt min nuværende part, havde jeg annonce på, hvor jeg helt åben og ærligt fortalte at jeg kun havde 500 om måneden at give, for jeg vil gerne have undervisning, som der også skal være penge til, jeg har IKKE bil, hesten skal være 165 eller over, da jeg på det tidspunkt var 25 kg tungere end jeg er nu. Hvad den kan er ikke så vigtigt, bare den har en smule sans for dressur. Jeg er i øvrigt super fleksibel med dagene. Så kunne man jo henvende sig, hvis man mente det var noget.

    Jeg får henvendelser fra folk med ponyer der koster 12-1500 om måneden og står 4 km fra offentlig transport. Der bliver jeg sgu lang i fjæset. LÆS mennesker. LÆÆÆÆÆS for fa'en.

    Kom også ud til en med en super dejlig hoppe på M niveau, alt hvad jeg ledte efter, men hesten havde stået med den ene lede skade efter den anden og var i slutningen af genoptræning og havde nul muskler på sin skravlede krop. Ejer fortæller at den har haft tendens til at slå voldsomt fra og være tvær. Jeg sætter mig op for at mærke hende og tog hensyn til hende, for det var ret tydeligt at den ikke kunne være med på ret meget mere end det helt basale lige nu. Jeg siger at jeg synes hun tager super fint imod og siger ja tak til opgaverne, hvorefter jeg får "Du kræver ikke noget af den, den laver jo ikke en skid!! Den skal gå i en meget stram ramme!!" Jeg tænkte bare at det muligvis var derfor den slog fra og blev umulig hele tiden, så jeg måtte sige nej tak.

    Og så er der dem, hvor man får part og det eneste ejer leder efter, er en boksebold og slave til alt det man ikke selv gider, dag ud og dag ind. Mens man ingen tak får og bliver svinet til og truet med at hesten også bare kan sælges og hvis man ikke kan lide det, så kan man skride, for man er jo "bare en part" og er ikke særlig vigtig i nogen som helst sammenhæng.

    Nu har jeg heldigvis part på en skøn hest i en lille stald, hvor jeg har et super godt forhold til ejer og heller ikke føler mig som "bare en ubetydelig part". Der har jeg været i snart 1,5 år nu. Det er dejligt smiley


Kommentér på:
Er parter bare blevet for useriøse?

Annonce