{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
519 visninger | Oprettet:

Pris for opstaldning {{forumTopicSubject}}

Hej med jer
Til foråret er min paddock paradise færdig og jeg vil rigtig gerne have noget selskab i form af opstaldere. Men jeg har ingen erfaring med det og ved ikke hvad pris jeg kan tage. Der er:

Nyt og lækkert læskur med støvfri strøelse
Stor opholdsfold med rulleplads
Stråfoder ad lib
Forskellige underlag og udfordringer på sporet
Overdækket strigleplads
Tag selv urter
Vitaminer
Og hvad jeg nu ellers kan finde på

Det er med fuldpas og jeg har ikke en ridebane, der bliver dog lavet et jordstykke man kan ride på.

Er 1500 kr for meget?
Pft

Kommentarer på:  Pris for opstaldning
  • #1   11. aug regn ud hvad dine udgifter er på at have en andens hest inkl. vedligeholdelse..

tag så en time løn og lig oveni..

plus lidt ekstra hvis det ligger godt i forhold til offentlig transport..

jeg personligt ville ikke give mere end en 1200kr for dette.. men det er jo forskelligt hvad folk vil give..

for 1800kr stod jeg et sted med bokse, store folde, springbane, springmateriale, dressurbane, ridehus, ind/udluk, foder, wrap, fodring osv.. mulighed for ridebane, vandspiltorv, og en masse andet..

• #2   11. aug Hvor i landet bor du?
    Det betyder meget for udbud og efterspørgsel.

Men ja, regn ud hvad det vil koste dig at have andres selskab.
    Eller lad være med at regne ud, glæd dig til lidt selskab og så er det nok billigere end at købe ekstra heste til selskab.

• #3   11. aug Jeg bor på Djursland, glemte at skrive at toget/letbanen kører lige hertil..
    Jeg har svært ved at regne ud, hvad det vil koste.. Jeg har ingen erfaring med, hvad tingene skal koste ved fuldpas f.eks.
    Jeg behøver ikke tjene på det, men vil heller ikke betale for selskab..
    1200 kr er heller ikke helt ved siden af tænker jeg..

• #4   11. aug Det er måske også værd at overveje hvad turmulighederne er i området og om der evt er mulighed for at leje en ridebane eller hal i området.

• #5   11. aug Det er der også.. Jeg har glemt at få meget med kan jeg se.. Der er et ridecenter i kort afstand med ridehus og flere steder i området med bane..

• #6   11. aug
    Ærligt, så skal du være heldig hvis du får 1000 kr for det. Når der ingen ridebane er.

• #7   11. aug Hmmm, synes det er svært.. Man kan jo ærligt talt ikke holde en andens hest kørende for 1000 kr.. Med ad lib hø..
    Men det er jo også derfor jeg spørger, for der må være nogen der har lidt erfaring med, hvad man tager for de forskellige service..

• #8   11. aug Mine forældre har privat opstaldning. De tilbyder fuldpas
    store bokse 3*3m.
    Lille ridehal
    Stor udendøres ridebane
    Sådan en runde og longere i
    Sandfolde
    De muger ud, de strøger i enten halm eller træpiller (hvad der nu ønskes), ind og ud luk og hø ad lib.

Ved dem koster det 1350 kr. Det ejeren af hesten skal gøre er komme og klappe, hygge og ride.

Men men men, det kommer meget an på hvor det er henne, og hvad rytterens behov er. For hvis hesten er skadet og bare skal gå og hygge sig og det nært liggende sted tage 2000 kr. for at der er en ridehal er der jo penge at spare ved at have den ved dig til de 1500 kr

• #9   11. aug Ja det er rigtigt.. Hvis det som min egen er syge eller pensionerede heste, giver det god mening..

• #10   11. aug
    Det er min erfaring her fra Fyn - har du ingen ridebane, så er det med over 1000 kr nært umuligt.

• #11   11. aug Hvor på Djursland er det, og hvor langt er der til nærmeste ridehus?

• #12   11. aug Jeg lærte jo noget nyt ift PP. (Krikken var den gode læremester denne gang) At man her ikke måtte fodre med krybbefoder da alt skulle være naturligt.. Også tænker jeg.. Jeg ville aldrig stå et sted hvor jeg ikke måtte give min hest det jeg mente han havde brug for pga principperne i PP. Så jeg tænker at du nok ikke skal regne med den ret høje pris. Jeg tænker 800-1000kr. Min ældste og pt. Største spiser 2 wrap baller om måneden dette ad libitum og koster mig 700kr.

Mvh TT

• #13   11. aug Det kommer an på hvor det ligger. Og ikke mindst hvordan det ligger.
    Hvis du læser nogle af de gamle tråde i forum omkring samme emne, kommer der mange gode betragtninger frem.

Hvor mange heste skal der gå, på hvor stort et område og er hele området muddersikret? Jeg har efterhånden set en del pp og vandrestisystemer, hvor ejer af stalden tænker "nu er der lavet løbegange og lagt sten og stammer ud, så nu er her lækkert", om sommeren, når det etableres, for så at ende med flere passager med tungt mudder ved første vinter, fordi der ikke er gravet muld af eller på anden måde drænet. Smalle passager som ved vandrestier og PP er ofte udsat for meget belastning på et relativt lille område.
    For mig ville det klart være et plus, at der var garanteret mudderfrit - hele året og på hele området. Det ville jeg gerne betale for.

Hvad med opbevaring af udstyr? Er der plads til det og til hvor meget udstyr? Er det i et aflåst rum og er der isoleret og varme på om vinteren? Jeg har ikke lyst til at lade min sadel hænge i et uaflåst fugtigt træskur.

Når der ikke er ridebane, så vil det for mig som primært dressur-rytter trække gevaldigt ned, men hvis det til gengæld ligger lige op af eksempelvis Mols Nationalpark, vil det måske være et sandt paradis for den inkarnerede turrytter, der kan ride i dagtimerne om vinteren, eller som alligevel kun rider i weekenden.

Er din ejendom til gengæld placeret så turridning enten er lig med at læsse hesten i trailer og køre efter skov eller er lig med ridning i rabatter, så er det nok et andet segment du henvender dig til. For så kræver det nok en hesteejer med egen trailer, som ikke ser det som et problem at køre efter tingene, men til gengæld vægter billig opstaldning og frihed højt. Kan man lade sin trailer stå ude ved dig?

Du skriver at der er ridecenter i kort afstand. Hvad er kort afstand? Og er turen dertil egnet til at foretage på hesteryg, eller bør hesten fragtes i trailer til og fra? Jeg har ikke lyst til at ride langs, og slet ikke krydse en hovedvej, en vinterdag med bilerne susene forbi, men var det i rideafstand (1-1,5 km) af en stille grusvej eller en villavej (hvor man rent faktisk gerne må ride) ville jeg ikke se det som et problem, hvis etablissementskortet ellers er til at betale og at der ikke er rideskole, der gør at man kun kan ride frem til kl 15 og igen fra 19-21.

Så alt efter hvilken rytter du ser i din stald, så bliver du nødt til se realistisk på, hvilke faciliteter der er attraktive for den type opstalder, hvilke af disse faciliteter har du eller har du i din nærhed.
    Regn ud hvor meget det koster at holde en hest hos dig.

Foder, hø, bund i løsdrift, vand.
    Stråfoder ad libitum... hvad lægger du i det? Er det i slowfeeder-net eller er det vitterligt ad libitum? Det er du nødt til at have gjort op med dig selv. Min den store kan snildt konsumere 40 kg wrap om dagen hvis han fik lov, men når måske kun 15 kg, hvis det er i et småmasket hønet. Det er altså ret mange kilo forskel pr. måned.
    Har du opbevaringsplads til stråfoder, eller skal du købe løbende? Prisen for en enkelt eller to minibigballer stråfoder i en ordentlig kvalitet er væsentlig højere i december fra lade, end når man køber det i et større kvantum direkte fra mark i juni. Er du opmærksom på din forsikringspræmie, hvis du påtænker at have hø opbevaret i bygning? Vores landbrugsforsikring i Tryg steg ret markant, da vi sagde "hø på høloftet", så regn lige ud hvad kiloprisen bliver inkl. eventuelle omkostninger forbundet med de forskellige scenarier.

Hvad med mødding? Når du skriver støvfri strøelse, formoder jeg at der ikke er tale om halm med dybstrø, men noget hvor der dagligt skal fjernes klatter? Hvor skal det hen? har du en møddingplads, skal du leje en container og hvad med afhentning af mødding? har du en aftale med en landmand om det? Møddingen bliver noget hurtigere fyldt, ved 2-3 store heste, end ved en stor hest og en lille selskabspony.

Nu skriver du paddock paradise, så går ikke ud fra at du har områder med græs der skal lægges om, men kræver stierne vedligeholdelse, i form af påfyldning af materialer (stabil etc),? Skal udgifter til vedligehold af stald, hegn mm. regnes med ind i, eller er det udgifter du tænker du afholder alene som tak for selskab?

Du skriver fuldpas. Er det som komplet fuldpas? Hvor man som opstalder ikke skal gøre noget som helst andet end at komme og ride? Eller skal der påregnes en eller flere dage om ugen hvor der skal samles klatter på stierne? Forventes det at opstalder skal træde til ved ferier, eller har du andre der tager over der?

Du vil altid støde på nogle der vil mene at det ikke skal koste mere end 650-700 kr. Men så lad dem endelig stå der hvor det kan lade sig gøre. Min den store koster over 1000 kr. pr. måned at have stående hjemme alene i grovfoder. Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig at det kan lade sig gøre for under 1000 kr. for en hest, uden at staldejer rent faktisk har en udgift på at have andres heste stående. Men som Dr. WHO nævner, så er det måske stadig en billigere løsning end at anskaffe sig sin egen selskabshest. Så det kommer vel an på hvad man vil med sine opstaldere.

Undersøg også hvad de omkringliggende steder tager for opstaldning. Tager det førnævnte ridecenter 1.400 kr. for opstaldning og de omkringliggende opstaldningssteder med bane 1.100 kr., så er det i hvert fald noget andet dit sted skal tilbyde, og måske skal man så overveje om man skal gå efter at det kun er de primære udgifterne man skal få dækket (grovfoder og foder), og så få lidt hjælp til de daglige opgaver i stedet for at tilbyde fuldpas? Eller er du det eneste sted i området, der ligger godt i forholdet til offentlig transport? Det eneste sted der tilbyder løsdrift/PP?
    Måske vil det faktisk være lidt lækkert at du kan tage på en weekendtur med din partner eller til tante Oda's 80-års fødselsdag på djævleøen, uden at skulle trække på naboer eller familie, og måske er de 300 kr. du sætter til, ikke mere end du ville give i vin/blomst/chokolade til en "gård-sitter" som tak for hjælpen?

• #14   11. aug Puha Nana, det var mange ting, jeg kan ikke lige overskue at svare på der hele.. Men du har nogle vildt gode pointer, som jeg klart vil tage op til overvejelse..
    Jeg vil lige pointere at jeg har to heste selv, en stor og en selskabspony, så det er for at de kan få en flok og ikke fordi jeg har en der går alene..
    Jeg vil klart overveje fuldpas igen, da jeg rigtigt nok, gerne vil have mulighed for, at kunne tage nogen steder. Jeg synes bare det var det nemmeste, da jeg jo bor her og bruger meget tid i stalden.
    Afstand til ridecenter er 1,7 km igennem villakvarter.
    Jeg bor rigtig godt i forhold til offentlig transport, da jeg bor midt i byen. Jeg kender ikke til andre der har pp eller vandrefold i området.
    Hvad vil man kunne tage i ren opstaldning så og så man afregner efter forbrug af andet?

TT: jeg vil gerne være villig til at kalde det vandrefold i stedet, da jeg sagtens kan følge pointen.. Min ene går f.eks stadig med sko og jeg kan jo ikke vide om en af dem får brug for f.eks krybbefoder eller dækken..

• #15   11. aug Det ville jeg nok gøre hvis jeg var dig jeg troede PP og vandrefold var det samme indtil jeg så lærte at det ikke er, og jeg må ærligt indrømme at jeg synes PP bliver for "Halleluja" og glemmer at tage hensyn til det individuelle behov heste har.
    PP er sikkert fantastisk til heste der er foldbumser/bliver brugt minimalt. Men heste der bruges aktivt har nok lidt andre behov

Mvh TT

• #16   11. aug Men så bliver det græsfri vandrefold.. Det var egentlig derfor jeg valgte pp, pga min forfangne hest.. Men hvis man så har lyst til at græsse sin hest, kan man jo gøre det på midterstykket..

• #17   12. aug Vi tager 1000 for boks med ad lib hø af hestegræs i prima kvalitet. Dette er så uden strøelse og udmugning, men med alt anden pasning. Dvs bonsklargøring, ud og indluk. Vi har kæmpe folde, Ridebane, ikke langt til hal.

Vi tager 1150 for løsdrift, det er med ALT undtagen foder.
    Tænker max 1000 for dit sted

• #18   13. aug Synes godt nok det er svært.. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at man kan gøre det for 1000 kr.. Men jeg kan sagtens se, at det lyder som en fin pris.. Jeg kan bare ikke se, hvordan andre får det til at løbe rundt.. Alene i stråfoder kommer det til at koste kassen..

• #19   13. aug Jeg ville forslå at du skrev prisen uden hø og så kom det oveni?

Ved mig(står også i løsdrift) betaler jeg en fast pris for opstaldning og så splitter vi høet men staldejer står for indkøb. Og derudover køber jeg selv kraftfoder til hesten.

Da staldejer havde både en islænder og en shetter og jeg har en traver valgte vi at splitte omkostningerne halvt. Da min ene spiser lige så meget som hendes to

• #20   13. aug Jeg bruger 1400kr i måneden på 2 store og 1 lille, ad libitum i småmasket hønet. Dette er wrap. Så hø er ca 700kr mnd. (for 1)Jeg har halmpiller, og det koster mig 150kr mnd.(jeg køber paller og har "stor" løsdrift (4 ++ bokse a 4x4) så det er billigere, så lad os sige 200kr i piller. Også kommer strøm og vand osv oveni. Så 1000kr er ikke meget ved siden af hvis du ikke skal tjene på det.

Mvh TT

• #21   13. aug Jeg har selvfølgelig også mulighed for, at købe større ind af hø, da vi så er flere om at betale og flere heste om at spise det.. Jeg er nemlig afhængig af at købe de små lige nu, og det er vildt dyrt.. Det kan godt være det kan lade sig gøre..
    Og ellers kunne det også være en mulighed ja, at tage en opstaldningspris og så deles om hø..

• #22   13. aug Ift min pris, skal det siges at vi laver vores eget hø! Så jeg tjener ikke så meget på hø'et, som hvis jeg solgte det. Jeg regner pris ud efter, at hø måske billigt koster 1 kr pr kilo. Vores ville nok være dyrere pga kvaliteten. Hvis en hest i igennemsnit spiser 20 kg i døgnet er det 20 kr pr dag, gange med 30 dage, svarer det til 600 kr i hø om måneden ? så koster det mig ved løsdrift 150 kr pr hest om måneden i halm, dvs vi tjener 400 kr om måneden på pasning, vand og strøm.. ja, man bliver ikke rig af det

• #23   14. aug Jeg giver omkring 2 kr kiloet, så 20 kg om dagen vil jo så give 1200 kr for mig.. Det er derfor jeg synes det er svært at sætte en fornuftig pris, for jeg vil ikke have udgifter på det.. Det skal som minimum dække sig selv..

• #24   14. aug Find ud af hvad det kommer til at koste hos dig.

Gør op med dig selv om det skal være omkostningsfrit for dig eller som jeg nævnte ovenfor, kan konventers til noget praktisk hjælp i stedet.

Sæt prisen og se om der er nogle der finder det du udbyder attraktivt nok til at betale prisen, Lev med at du ikke får en opstalder hvis samme produkt fås væsentlig billigere på nabogården, eller reguler prisen og sæt til på det.

Eller lav det til et slags fællesskab, som nogle også har nævnt tidligere. Hvor i er fælles om at indkøbe alting, og deler udgifterne ligeligt mellem antallet af heste. Vær tydelig i de forventede udgifter, så det ikke kommer bag på folk. Der er frygtelig mange, der trives fint med at der kun er 6 kg wrap med i opstaldningsprisen, og derfor vil syntes at prisen for 20 kg. om dagen pludselig er meget høj.
    Lev med at du muligvis ikke kan få en opstalder, fordi det kræver at du finder en, der ønsker at have hest på præcis samme måde som dig.

Jeg har lige præcis ingen opstaldet hos mig, da man i mit nærområde kan få sin hest opstaldet med fuldpas (-mugning) og ridehus for 1.250 kr. pr. måned. Det kan jeg ikke holde hest for hos mig, med grovfoder, kraftfoder og bund, som jeg syntes at hest skal holdes, og jeg har ikke ridehus.
    Så jeg har gjort op med mig selv, at det for mig ikke er besværet værd, at skulle passe andres heste. Jeg skal ikke irriteres over, at der er nogle der har glemt at samle en klat op på banen, eller ikke har ordnet vandspiltovet efter brug. Til gengæld har jeg selskabet hos min fantastiske nabo, hvor jeg låner deres ridehus om vinteren. Hende taler jeg hest med, rider dressur sammen med en gang i mellem og rider tur med en gang imellem, og det får dækket mit sociale behov, så jeg ikke bare opholder mig derhjemme som en lille eremitkrebs.

Har du overvejet det, hvis det kun er for selskabets skyld? At finde det i dit nærområde? For lige umiddelbart er du muligvis lidt udfordret på dine manglende faciliteter.

• #25   14. aug Det kan sagtens være, at det er bedst der bare er mig.. Tror jeg gør som du siger, sætter en pris og ser om der er interesse for det..

Kommentér på:
Pris for opstaldning