{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spise hestekød. Kan du?
  • #1   27. aug 2017 Ja, det smager rigtig godt, hvis det er tilberedt korrekt smiley Koteletter på kartoffel/grønsagsbund fad smager fantastisk!

  • #3   27. aug 2017 Jep, jeg har spist hestekød, det er ikke noget problem for mig.
    Men jeg ønsker ikke at spise min egen....


  • #4   27. aug 2017 Har altid sagt at jeg af princip ikke havde lyst til og spise det.

    Men må indrømme blev jeg tilbudt noget hestekød jah så havde jeg nok sagt jah =)


  • #5   27. aug 2017 Jeg spiser ikke kød, så nej. Men gjorde jeg, så ja - hesten har haft et langt bedre liv end diverse landbrugsdyr nogensinde vil få.. Det er udelukkende fordi der er følelser involveret i en hest at folk ikke vil, hvilket jeg personligt synes er en dybt forkert tilgang at have til tingene, da alle dyr er lige meget værd - om så det er en hest eller en ko/gris. Men det er jo blot min mening og andre er selvfølgelig helt fri til at have deres smiley jeg har da også smagt det, da jeg spiste kød, men må indrømme at det ikke lige var mig - men det kan godt ske at det var tilberedelsen der fejlede. Jeg ville heller ikke have noget imod at spise min egen.

  • #6   27. aug 2017 nu har jeg spist en del forskellige og eksotiske dyr igennem tiden, men jeg har faktisk aldrig smagt hest. Det er dog kun af den ene grund at jeg ikke er blevet tilbudt eller har haft muligheden smiley

    men ville dog heller ikke kunne spise min egen smiley


  • #7   27. aug 2017 Kunne nok ikke spise min egen hest, men kan sagtens spise hestekød. Vil hellere spise dem end de kommer til Daka og bliver til benmel (eller hvad det nu hedder) og sæbe. Men med de regler vi har nu er der ikke mange heste der bliver slagtet.

  • #8   27. aug 2017 Har smagt det som teenager og der var jeg ikke så vild med det. Ville gerne smage igen..

  • #9   27. aug 2017 Nej tak smiley jeg ser ikke hesten som et produksjonsdyr men ligestiller den med hunde og katte. Og de spiser jeg heller ikke.. Jeg spiste hestepølse som lille indtil jeg lærte at læse og fandt ud af at den pølse var lavet af hest. Og har ikke siden kunne spise den.. smiley men det rører mig ikke at andre spiser det, hvad folk putter i munden må de jo selv bestemme smiley

    Mvh TT


  • #10   27. aug 2017 Ja da - men det er efterhånden svært at opdrive. Der er kun en enkelt slagter i mit områder, hvor man en gang imellem kan købe hest, og da jeg ikke er så pjattet med bl.a. hans røgede kød, så er det jo ikke et sted jeg sådan ekstra kører hen for at handle.
    Men da jeg havde bedre adgang til det, købte jeg da jævnligt både almindeligt kød samt røget skinke mm. fra hest - det er super lækkert og en hel del billigere end f.eks. oksekød. Og som bonus har heste jo i reglen haft en noget bedre liv end de gængse produktionsdyr.

    Når det kommer til egne dyr, vil jeg sige, at det afhænger af dyret. Vi havde f.eks. grise da jeg var barn/teenager, og dem spiste vi selv, også dem der var tamme og kælne. Og nogen af de heste vi har haft i mit liv, havde jeg fint kunne spise - jeg tror jeg havde sat grænsen ved min gamle pony, som var min fra jeg var 4 til knapt 30 år... Hende havde jeg næppe kunnet sætte tænderne i (hun var sgu nok også både gammel og sej smiley )


  • #11   27. aug 2017 TT:
    Jeg ved hvad du mener.
    Sådan har jeg det med lam. Spiste det fint indtil mine forældre sagde det var lam. Så fik jeg det fysisk dårligt og har siden ikke rørt det.
    Hvilket jeg finder mega mærkeligt for lam er da nogen af de dyr som har det bedst i vores landbrug. Men noget slog vare klik. smiley


  • #12   27. aug 2017 Tindur - se jeg havde jo så også gerne sat tænderne i hund/kat, hvis jeg var et sted, hvor den slags blev serveret (hvis det altså ikke havde været for den ret store mangel på dyrevelfærd de steder, hvor f.eks. hund er på menukortet - egne hunde ville jeg dog ikke spise) smiley

    Jeg deler ikke dyr op i kæledyr og produktionsdyr - det er dyr det hele. Det er det enkelte dyr, ikke så meget hele arten, der er afgørende for, om jeg vil spise det eller ej.


  • #13   27. aug 2017 Tusind tak for de mange svar. Det er spændende at læse hvad folks holdninger til det er.
    Smagen er jo en ting. Der er man jo bare forskellig. Det var mere ideen jeg var på udkig efter. Og der er det sjovt at se, så mange der ikke har et problem med det. Troede faktisk det var mere ildeset i hesteverdenen, end det lader til at være smiley


  • #14   27. aug 2017 Hund og kat ville jeg ikke kunne spise. - Så mystisk hest ikke er et problem for mig smiley

  • #15   27. aug 2017 Mit største problem med hund/kat er måden de bliver behandlet på, de steder, hvor man spiser dem. Og det gælder jo de fleste dyr i f.eks. Kina, så helt ærligt, boede jeg derovre, så tror jeg sgu jeg var vegetar smiley

  • #16   27. aug 2017 Michelle:
    Det kan jeg sagtens følge. Dog tror jeg at hvis jeg boede der ovre blev jeg "nød til" at spise det. Tror simpelthen ikke jeg ville kunne leve uden kød. Jeg er nok det man vil kalde kødafhængig. Hvis ikke jeg får kød bliver jeg i virkelig dårligt humør (lidt ligesom når jeg ikke får sukker) og tror simpelthen ikke jeg ville have styrken til at blive vegetar smiley


  • #17   27. aug 2017 Ja og osse min egne om nødvendigt.
    Desværre gik det ikke lige sån med Cali, hun var fyldt med div ting, så daka var den eneste udvej.


  • #18   27. aug 2017 Bettemus - i så fald måtte jeg bo et sted, hvor jeg selv kunne have et par høns gående e.l. smiley



  • #19   27. aug 2017 Jeg elsker hestekød smiley

  • #20   27. aug 2017 Nej, det ville jeg nok ikke, men jeg er os meget kræsen smiley

  • #21   28. aug 2017 Ja, det ville jeg. Har også gjort det flere gange. Både i form af lasagne, bøffer og spegepølse. smiley

    Jeg spiser også gerne vores egne høns hvis de er slagtet, jeg vil bare ikke se dem blive slagtet eller plukket. Så snart de er plukket og derved er "anonyme" er det ikke noget problem mere, for så er der ikke noget genkendeligt som jeg har et forhold til mere smiley


  • #24   28. aug 2017 Haha Bettemus, #16 smiley
    Har du netflix og set Forks over knives fx?

    Hvis du en dag kommer på Skanderborg kanten, så handler Hårby slagter stadig med hestekød, de reklamere bare ikke med det. Og man skal gerne ringe ca en halv time inden, og sige hvad man vil have, da de sjældent har hakket/skåret det på forhånd (men så er det også det mere frisk) smiley
    Hvis jeg får købt en portion i fremtiden, må du da også gerne få en smagsprøve af mig, hvis vi kan få det til at passe smiley


  • #25   28. aug 2017 Jeg har smagt hestekød et par gange.
    Jeg har intet imod det som koncept - men synes det smager for sødligt.
    Måske forkert tilberedning?

    Jeg er vokset op på en gård.
    Vi havde malkekvæg, solgte tyrekalve fra, men beholdte en til to om året, som vi fedede op til slagt.
    De smagte fint. Jeg har intet problem med at spise egne dyr, så står jeg jo selv inde for hvordan den har levet.

    Jeg mener ikke, at man kan sammenligne hestekød med fx hundekød eller andet rovdyrkød.
    Dyr, som spiser kød, skulle få en helt speciel og ubehagelig smag. Derfor spiser man ikke rovdyrkød...

    Jeg er nyjæger.
    Skal ud på første jagtsæson i år.
    Glæder mig til at smage alt det forskellige mad, og undersøge hvor varieret kæd kan smage!


  • #26   28. aug 2017 Jeg spiser gerne hest - og min oplevelse er, at hvis man spørger sin lokale slagter om de har det, ja så kan man ofte få det, de reklamerer bare sjældent med det.

    Jeg synes ikke jeg har oplevet at det smager væsentligt forskelligt fra fx oksekød - men det er nok fordi, at hvis det bliver krydret og marineret, så kunne en evt lille afvigelse i sødmen sikkert forsvinde på den måde.
    Som hakket kød er det mere magert, så jeg foretrækker det i gryderet fremfor som hakkebøffer.
    Steaks er gode.

    Jeg har det sådan, at jeg bryder mig ikke om at spise rovdyr - fx heller ikke krokodille ect, og deraf heller ikke hund og kat.

    Mvh Charlotte


  • #27   28. aug 2017 ja har spist hestekød og gør det gerne igen. og spiser også gerne min egen hvis den en dag skal slagtes. ligesom jeg spiser mine lam og mine køer selvom de hos mig har samme status som hesten. et kæledyr.

  • #29   28. aug 2017 Jeg tror ikke, at jeg ville kunne få mig selv til det, hvis jeg skal være helt ærlig. Har intet imod at andre gør det (hvad folk gør er deres egen sag). Det smager sikkert også godt og måske ville jeg kunne lide det, men det er ikke noget jeg har lyst til

  • #30   28. aug 2017 Jeg spiser ikke hestekød, men det er lige så meget fordi jeg ikke ser det nogen steder.
    Lige så snart vi give vore dyr et navn får vi jo et andet forhold til det, og så bliver det jo som at spise en ven.

    Det ville hjælpe de dårlige/ringe heste hvis vi spiste noget mere hestekød, så ville det kunne betale sig at fede dem op og få dem slagtet og de ville dermed få et bedre liv indtil den dag de blev slagtet.
    Nu ryger de rundt fra hestehandler til hestehandler


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   28. aug 2017 jeg har smagt det, og syntes at det smager dårligt. men jeg er også meget sart med køds smag

  • #32   28. aug 2017 Peter - Hvordan ville det hjælpe de heste der har et dårligt liv? Tror du virkelig at ejerne af vanrøgtede heste vil sørge for at de fik smed, dyrlæge og ordentlig foder hvis de kunne få mere for at slagte de?
    Det tror jeg bestemt ikke.. De mennesker der ikke kan finde ud af at tage sig ordentligt af dyrene, vil aldrig kunne det lige meget kilo prisen.

    Mvh TT


  • #34   28. aug 2017 TT, jeg tænker heller ikke at han mener heste som har det dårligt, men "dårlige" heste. Altså som han skriver, dem der ryger fra køber til køber osv, muligvis travere, som ikke bruges til løb mere, klubstævneponyer, som af den ene eller den anden grund ikke kan følge med til stævnerne mere, små ponyer, som bare er "nemme" at købe og sælge videre igen, når man mister interessen mv smiley

  • #35   28. aug 2017 Som barn ville jeg ikke røre hestekød. Jeg kunne slet ikke udholde tanken om at skulle spise det ( Det skal lige siges, at jeg generelt ikke var kræsen).
    Senere boede jeg i en periode i Frankrig, hvor jeg blev lært til at smage på maden og så få at vide, hvad det var bagefter. Der lærte jeg at spise mange underlige ting såsom fårehjerne, frølår, osv.
    I Frankrig har de et decideret opdræt af heste til slagt. Dvs. de slagtes, når de er max. 2 år gamle. Det er simpelthen det bedste hestekød jeg nogensinde har fået. Det kan virkelig anbefales.
    Her kan Danmark slet ikke være med, for herhjemme slagter man jo "kun" heste, som er skadet eller på anden måde tilovers/værdiløs. Man slagter sjældent en hest uden grund. Dvs. den når som regel at blive nogle år, og jeg vil også sige, at det er ikke alle slagterbutikker herhjemme, som har styr på, hvor længe hestekød skal hænge og modne. Man risikerer nemt at få hestekød af ringe kvalitet. Det har jeg faktisk prøvet flere gange efterhånden.
    Så jeg spiser sjældent hestekød i Danmark, men når jeg er i Frankrig, så er jeg nødt til at nyde en god heste-steak. Det smager så godt fordi det er ungdyr, og fordi de har helt styr på modning, udskæring og tilberedning.
    Mine heste er udelukket fra konsum, så det kan ikke komme på tale. Dog tror jeg, at der vil være for mange følelser blandet ind i det, hvis jeg havde kunnet slagte dem.


  • #36   28. aug 2017 Hønsemusen - og hvordan skal man så definere dårlige heste. Tag Tindur feks. For næsten alle andre end mig så er han en dårlig hest. Men han er for mig min største drøm. Hvem skal bestemme og være herre over om lille Lise sin shetlænder skal slagtes eller ikke bare fordi den ikke kan bruges til andet end selskabs hest. Måske Lille Lise bare ønsker at beholde ham til naturen går sin gang.. Nej den løsning dugger ikke! Men man skulle måske få et system hvor men grad spiller en rolle, om ejer sørger for at hesten er smertedækket og ellers bliver taget hånd om.

    Mvh TT


  • #37   28. aug 2017 Doktor Who - hestekød smager mere sødligt. Men man kan faktisk godt undgå den sødlige smag ved lidt spidsfindig tilberedning, hvis ikke man bryder sig om smagen.
    Laver man f.eks. en tysk saurbraten, og lader kødet marinere i en blanding af eddike og div. krydderurter, så tager det også "hestesmagen" (det blev i gamle dage gjort for at få kødet mere mørt, når man slagtede sådan nogen afdankede gamle krikker, der var slidt op i landbruget smiley ).
    Man kan også kigge på opskrifter til vildtkød - der findes forskellige fif til at tage vildt-smagen, som ikke alle bryder sig om, og mange af disse kan også bruges til hestekød.

    Alternativt undlader man ganske enkelt af lave hestebøf o.l. og nøjes med f.eks. en godt røget skinke, spegepølser o.l. de har nemlig ikke på samme måde "hestesmag".


  • #38   28. aug 2017 TT, det ved jeg ikke, det var jo ikke mig der skrev det smiley
    Men som sagt, tror stadig at Peter mener de heste der ryger fra køber til køber (hestehandler inkl). Ikke os som har dyrene lige kært, om de "bare" går til hygge og nus på folden eller om de er dyre konkurrencedyr. "Vi" går jo ikke i den kategori (formoder jeg smiley ), som bare sælger hestene/ponyerne videre efter for godt befindende..


  • #39   28. aug 2017 Men det er der mange andre der desværre gør, og hvor hestene aldrig finder den familie de fortjener.

  • #40   28. aug 2017 Michelle: Det var selvfølgelig en ide. - Selvom jeg ikke tror jeg ville kunne slagte en høne jeg havde passet. smiley

  • #41   28. aug 2017 Hønsemusen: Lyder Nice. Vil vildt gerne prøve det. smiley

  • #42   28. aug 2017 Mange tak for alle jeres svar. Det er spændende læsning smiley

  • #43   28. aug 2017 #37

    Jeg er lidt madnørd.
    Har en spinkel samling på 1 meter kogebøger, lige fra genoptryk af historiske bøger, til "Skovfogedens vildtretter".
    I gamle dage mente man, at vildt skulle hænge længe for at blive mørt, op til 21 dage - eller man hang fx fasaner op i halefjerene og når fjerene gav slip og fuglen faldt ned skulle det være perfekt.
    Det var kulinariske forbrydelser mod råvarer!
    I min verden lyder det som beskrivelse af råddenskab, omtalen af "skarp vildtsmag" er simpelthen råddent kød, og det dækkede man med marinader og fløde (fedme udjævner alle smage).
    Jeg vil simpelthen bare partere mit vildt samme dag, som jeg skyder det...

    De fleste ting smager godt, hvis de behandles korrekt. Fx flødestuvede hjerter er genial vintermad, som simrer mens man spiller brætspil med vennerne...

    I forhold til hest, så skal jeg simpelthen bruge nogle gode opskrifter.
    Kender du nogen?
    Hvis man er nødt til at kamuflere smagen intenst, så er jeg nok tilbøjelig til at indrømme, at det ikke er noget for mig.
    Men lad os udelukke at jeg har gjort fejl... Min slagter sælger hestekød!
    Fortæl hvad man kan.

    Historisk set, så var hestekød en vigtig del af vikingeblot. Altså offer fester, hvor man ofrede et dyr (gerne hest) til guderne og menigheden spiste hestekødet, festmåltidet var en del af den hellige handling.
    De tidlige munke bildte de tidligere vikinger ind, at hestekød var ufint kød, som ikke egnede sig for gode kristne. På den måde stoppede munkene bloterne.
    Derfor tabte danskerne hestekød fra den fine madkultur, og det blev fattigmands spise.

    Og mens mange som jeg har fedet kalve op, leget med dem, kløet dem bag ørene og så spist dem - så tror jeg at disse munke er skyld i, at danskere ikke spiser hest, hvis vi har en undskyldning for at lade være - og vi aner ikke om vi kan lide smagen, for der tales ikke om hvordan det skal tilberedes...


  • #44   28. aug 2017 #43 Normalt siger man 40 graddage til vildt. Dvs er der 20 grader skal det hænge i 2 dage osv. Så kødet modnes - ikke rådner. Men de gamle historier er sjove, harer hang man i ørerne, når de faldt ned fordi ørerne faldt af, var de klar smiley

    Vi spiser meget hest. Vi slagtede naboens hest for et par år siden og endte op med RIGTIG meget kød! I alle udskæringer. Især marineret hestefilet er et stort hit, men det kan laves på mange måder.



  • #45   28. aug 2017 Doktor Who -vildtsmag er altså ikke = smag ar råddenskab, sorry, men det er det bare ikke. Min mor havde vildsvin da jeg var yngre og har en del jægere i ogangskredsen, herunder min bror der af og til smider et rådyr eller andet godt af her. Og vildt smager nu engang af... ja.... vildt. En smag som ikke alle bryder sig om.

    Når jeg taler om at skjule smagen, så tænker jeg naturligvis ikke ala "krydderier til du slet ikke kan smage kødet længere". Kan man slet ikke lide kødet, vil jeg da anbefale at man undlader at købe hest eller holder sig til spegepølser, røget kød o.l., hvor smagen af hest netop ikke er så fremtrædende.

    Men som sagt, i Tyskland smed man stegen i eddike og kryserier et par dage - vi taler ikke om råddent kød her og ej heller om overkrydring. Meningen er sådan set bare, at kødet bliver mere mørt. Det har blot den sidegevinst (hvis man da hører til dem, der ikke er så pjattet med hest), at det også tager noget af hestesmagen. Jeg mindes, at der også er nogen der bruger kærnemælk, men har ikke selv prøvet det.

    En egentlig opskrift har jeg ikke, men det kan velsagtens googles, og så må man jo prøve sig frem.

    jeg kan godt lide både vildt og hest, så jeg har aldrig gjort det i at camouflere smagen og har således ikke den store erfaring i dette - jeg er bare stødt på flere der gør det, og ved de bruger samme "tricks" til både hest og vildt.



  • #46   28. aug 2017 Jeg tænker, at det ikke handler om, at camouflere smagen, men at finde krydderier der komplimenterer den smiley

  • #47   28. aug 2017 Det kan vi sagtens blive enige om - men hører man til dem der slet ikke bryder sig om smagen, er sagen jo en anden smiley
    -personligt ville jeg så blot købe noget andet kød, men insisterer man på, at det skal være hest, så findes der mange måder at camouflere smagen på smiley





  • #48   28. aug 2017 Ja, det kan jeg - og gør det også gerne. Jeg vil dog helst have ungt kød, fx en plag eller unghest, da jeg synes at "voksen hest" smager lidt for sødt. Det skal i hvert fald krydres godt. Men det er jo ikke anderledes, end at jeg er glad for lammekød, men absolut ikke bryder mig om fårekød smiley
    Plag/unghest smager lidt af kalvekød, synes jeg.

    - og så er det jo ret sundt, magert og kolesterolfattigt smiley


  • #49   28. aug 2017 Hvis en fasan hang i halefjerene til de faldt ned, vil jeg mene at kødet har mere end en tanke.
    Og så er "jeg kan ikke lide vildt" måske konsekvens af en tradition for at mishandle kødet, ikke kødet i sig selv.
    Og heldigvis er man ved at gå væk fra den tradition overfor vildt.

    Kød smager forskelligt fra art til art.
    Jeg glæder mig til at udforske om jeg kan smage forskel på dykænder og svømmeænder, agerhøns og fasaner, duer og rågeunger.

    Spørgsmålet er, I forhold til mig og hestekød, om jeg ikke kan lide smagen, eller om jeg har behandlet det forkert.
    Så, hvis der er gode fif lytter jeg gerne!


  • #50   28. aug 2017 sådan en hestefilet stegt som oksefilet smager vildt godt smiley jeg bruger samme opskrift fra okse til hest. en culotte er en culotte uanset dyr jo feks smiley
    var det ikke fordi jeg pt har 350kg ko i fryseren havde der helt sikkert været en del hest i i stedet. mine unger foretrækker hestekød frem for alt andet faktisk og mig med.


  • #51   28. aug 2017 Ja det kan jeg da.

    Og var med til at slagte en I forrige uge.

    Hellere hest, end gris og ko


  • #52   29. aug 2017 For min skyld kunne man slagte og spise alle dyr, og dem der har lyst til at putte det i munden skal være velkommen, både hest hund kat osv.
    Men ingen skal tvinge mig- det smager sikkert fint, og jeg har nok smagt hest, men jeg har bare ikke lyst til at spise det. Ganske enkelt- derudover er jeg mega kræsen, så jeg putter aldrig noget "fremmed" i munden smiley


  • #53   29. aug 2017 jeg spiser glædeligt hestekød, så længe jeg ikke har haft tilknytning til den specifikke hest. hest er sundt, magert kæd og smager dejligt, og jeg ved at de fleste heste der bliver slagtet i DK har haft det væsentligt bedre end slagtekøer og svin. samtidig kan man mindske transporten af heste fra andre lande (lange ulidelige ture for de stakkels dyr) ved at spise mere "lokalt" hestekød. så ja jeg spiser det gerne:)

  • #55   30. aug 2017 Føj for satan smiley

  • #57   31. aug 2017 Jeg har smagt det førhen og bryder mig personligt ikke om det.
    Har dog hørt at hvis man skal have kød på Island så er det bedste kød du kan få hestekød


  • #58   31. aug 2017 Ja da! Min første gang jeg smagte hestekød endte ikke godt fordi det var hakkebøf og det var jeg ikke så glad for da jeg var mindre.

    så vil gerne prøve at smage det igen, denne gang en god bøf eller mørbrad! det kunne være vildt lækkert smiley

    jeg syntes bare det er svært at finde hestekød i mit område.. og det syntes jeg er rigtig synd, jeg er en som ikke er bange for at smage noget nyt udover hvis vi snakker indemad eller noget med meget fedt. alle dyr er i mine øjne lige i rang, det eneste jeg ikke vil spise er mine egne dyr eller art. men nu er jeg heller ikke så sart, det handler bare om det skal smage godt smiley


  • #59   1. sep 2017 Ja jeg spiser hestekød smiley spiser endda mine egne hvis det skulle komme så vidt at de en dag skal slagtes .
    Det eneste jeg ikke bryder mig om er hakket hestekød det er for sødt .
    En slagter har engang fortalt mig at der ikke findes sej hestekød , er det sej er det slagteren der har skåret det forkert ud! En gammel hest skulle være lige så mørt som føl/ung hest når det er skåret rigtigt ud smiley .
    Syntes hestekød er en fin spise og skulle stilles på lige fod som det dyreste oksekød .


  • #60   1. sep 2017 Ja ... jeg spiser hestekød og også mine egne , ved jo hvordan de har haft , vil faktisk hellere have det end feks kokød . Sælger gerne mine heste/ponyer til slagtning og hvis de er komsummærket bliver de kørt ind til Odense zoo .
    Googler man : Opskrifter på hestekød .. kommer der et væld frem , så kan man jo bare prøve sig frem ;)) Der er også en side på FB om opskrifter på hestekød


  • #62   1. sep 2017 Jeg forstår ikke hvorfor Vegetarianere/Veganere altid har et behov for at påtale sin foragt/misnøje med at vi andre vælger at spise kød.. Jeg har aldrig brokket mig over at nogle vælger at undlade at spise kød.. Jeg elsker diverse grøntsager, men jeg er alt for glad for nogle typer kød til at jeg kunne blive vegetar. Jeg har haft veninder der har lavet de lækreste vegetar retter da de er vegetarer og jeg har aldrig brokket mig over deres valg!

    Mvh TT


  • #63   1. sep 2017 Lene, jeg forstår ikke du gider og ytre dig om hvad du ikke forstår når du i sidste ende ikke gider at svare folk tilbage. hvad får du så ud af at komme med denne ytring? At jeg på magisk vis fra den ene dag til den anden bliver veganer eller??

    ja der må jeg ærligt melde pas...

    vis det virkelig skulle fange nogen at blive veganer fra den ene dag til den anden kunne man starte kurser i veganske madretter, for jeg nægter at sidde og gumle salatoved hver dag bare fordi koen ikke vil spises trods det er naturens gang (ikke avlen og opdrættet, men at spise andre dyr)


  • #65   1. sep 2017 Jeg undrer mig over, at flere skriver "og så har de haft det bedre end køer og grise!" eller lignende.

    Som historisk kuriosum, så begyndte man først at brygge løsdrift til kvæg omkring 1950. Min farfar byggede den tredje løsdrift her i DK. Før da stod alle køer i bindestald, dvs lænket til en kort kæde halsremmen kunne glide op og ned ad. Dvs de kunne rejse sig, stå og lægge sig i de idylliske Morten Korch stalde, men have et langt mere naturligt liv i moderne løsdrift.

    Hvis I kan lide dyrevelfærd hos producenten, så vil landmændene hjertens gerne producere netop det, hvis I bare betaler for at det kan løbe rundt.
    Fx ved at støtte op om de lokale landmænd og slagtere.

    I kan sagtens finde kød fra produktionsdyr, som har levet godt.


  • #66   2. sep 2017 Doktor Who - men nu kan vi ikke allesammen lige smide en halv eller hel ko (eller gris eller...) i fryseren. Og det skal man i reglen, hvis man køber "i sstalddøren" ved mindre husdyrhold.

    Når vi snakker produktionsdyr, så er der absolut sket forbedringer gennem tiden. Jeg kan skam også huske f.eks. bindestalde og jeg husker alt balladen med tremmekalve osv.
    Men man må også bare erkende, at når det komme til større produktioner, så er det altså forretninger, der skal give et overskud... Og det betyder, at der altså indgås kompromisser, fordi dyrevelfærd skal vejes mod overskud. Og selvom produktionsdyrene har det bedre, så kan selv den mest velmenende bonde altså ikke overbevise mig om, at det er dyrevelfærd, når grise stuves sammen, som det er tilfældet (og det samme gælder sådan set høns og mange andre dyr).
    Selv hvis man køber friland, er der faktisk ret mang grise på forholdsvist lidt plads (hvis det kun er mindstekravet der overholdes) og man er ikke garanteret at frilandsgrisen rent faktisk har levet hele sit liv ude.
    At der overhovedet har været et behov for at klippe tænder og haler på grise skyldes jo overpopulation og stress - glade grie med plads nok æder nemlig ikke hinandens haler (vi har ALDRIG haft en haleskade, mens min mor havde et lille hobbybrug af grise).
    Alle de her ekstra ting for dyrevelfærd kan man gøre, når man har et lille husdyrhold, hvor man også typisk kan tage noget mere for kødet, fordi dem der køber sådanne steder, typisk er folk der vægter dyrevelfærd højt. Men det er ikke hele DK der gør det, og hvis bonden skal producere mælk til 4-5 kr literen sammen med billige bøffer og æg, jamen så skal der altså skæres ned på udgifterne bl.a. til dyrevelfærd.


  • #67   2. sep 2017 Mht dyrevelfærd kan man heldigvis træffe sine helt egne klare valg. Man KAN sagtens vælge at bo på landet. Det gjorde vi. Vi har æg fra egne høns - og kyllinger til fryseren derfra. Vi har slagtekaniner i stalden. Hvert år henter vi et lam 10 km herfra som har gået i bakket terræn hele sommeren og vi har flere gange set stalden og de nyfødte lam smiley

    Svinekød spiser vi meget lidt af. Simpelthen pga hvordan vores svin i DK behandles. Jeg var i praktik på et gods for en del år siden og besøgte svinestalden en enkelt dag - og stoppede med at spise svinekød! Det lidt vi spiser køber vi hos den lokale slagter. Han prioterer dyrevelfærd højt og hans slagteri ligger for enden af hans stald. Så ingen stressede grise der har kørt mast sammen i en vogn i timevis. Men godt sundt kød.

    Geder har vi også haft på et tidspunkt, det er også virkelig godt. Og ja, så spiser vi hjertens gerne hest, har købt meget i Mariager, men har pt selv en halv hest i fryseren.

    Så man kan sagtens vælge sundt, bæredygtigt (kort afstand mellem produktion og forbruger) og med dyrevelfærd i front


  • #68   2. sep 2017 Laila - det kan man, hvis man har råd. Jeg er HK'er (= ikke nogen overvældende lønindkomst) og enlig (= kun en løn at betale udgifter med). Så er der altså ikke lige til køb af en landejendom. Jeg er faktisk lidt lykkelig, hvis jeg kan finde en lejebolig i nogenlunde nærhed af mit job... og undlader at søge job i større byer, hvor jeg ikke ville have råd til selv en beskeden lejebolig, hvor jeg må have hund og ikke har over en time på arbejde smiley
    - så jeg kommer nok ikke lige til at bo på en ejendom med plads til sselv at producere kød, æg og andet godt smiley

    Til gengæld gør jeg mit bedste for at få bedst mulig dyrevelfærd for pengene, når jeg handler ind. F.eks. ved at fravælge buræg/skrabeæg, gå efter frilandssgris (det er ikke optimal dyrevelfærd, men absolut bedre end konventionel) osv.
    - og så har en af naboerne fået geder. De er lige knapt så store som ged/gris, så kunne godt finde på at prøve sådan en fætter, når det er slagtetid engang smiley

    Og ja, så er hest altså også, i mine øjne, en måde at få kød fra dyr, der i reglen har levet godt.


  • #69   6. sep 2017 Blev færdiguddannet dyrepasser med hestespeciale her i juni og mine 3 klassekammerater og jeg fejrede det med at spise hest smiley Vi havde købt noget hakket hestekød og lavede så burger. Kunne sagtens finde på at spise hest igen, og ville umiddelbart ikke have noget problem med at spise mine egne, når de en dag skal herfra.

  • #70   10. sep 2017 Jeg har spist meget af det på Island, også fra føl. Så længe jeg ikke ved hvilken hest det har været, kan jeg godt spise det ?

Kommentér på:
Spise hestekød. Kan du?

Annonce