{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.335 visninger | Oprettet:

Hævet ben {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg var i lørdags ude at jorde med min 9 års springhoppe, for at afveksle den sædvanlige træning. Søndag stod hun med et ret hævet forben ved piben bagpå. Den var hverken varm, øm eller halt. Jeg smed noget hot and cool på og staldgamacher. Mandag var den i stærk forbedring, og tirsdag var den hævet fri på ydersiden, men en lille smule var der stadig på indersiden af piben. I dag torsdag er det stadig det samme. Det er meget blødt, mærkes lidt som noget galle lignende. Det hæver måske en lille smule mere når den står i boks, men det er ikke meget vi snakker om. Den er stadig hverken varm, øm eller halt, hverken på blød og hård bund.
Jeg har i dag givet den BOT staldgamacher på i håb om at tage det sidste. Men ellers ved jeg ikke om jeg burde ringe til dyrlægen og få dem ud? Jeg tænker bare hvis det var seneskade, eller betændelse burde den blive halt, eller i hvertfald varm. og så burde det blive værre og ikke gå i bedring?

Det er så lidt der er tilbage, men det er som om det sidste ikke vil gå væk.
Hun har ALDRIG været skadet før.

Nogle ideér?

Med venlig hilsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævet ben
  • #1   28. sep 2017 Jeg ville måske starte med at ringe og få en snak med din dyrlæge, så de kan vurdere, om der er behov for et dyrlægetjek. smiley

  • #2   29. sep 2017 Det lyder som den overfladiske bøjesene. Jeg ville få en dyrlæge til st tjekke. Hesten behøver ikke at blive halt af det, men man skal passe på.

  • #3   29. sep 2017 Ring til Dr. Dyr, og få deres syn på sagen! smiley

  • #4   29. sep 2017 Ring til dyrlægen og hør, det gør jeg ved selv det mindste smiley
    Min hest har døjet med at hæve op og få betændelse i selv de mindste, overfladiske, nærmest usynlige sår, og fik 3x antibiotika kur på to måneder sidste år. De sidste gange, har vi kunne undgå antibiotika, og der hjælper almindelig foldtid, mindst 20 min skridt om dagen og back on track om natten for mig. Han har heller aldrig været halt.


  • #5   29. sep 2017 hvis hesten er øm og hæve så fjer gamacherne med det sammen.
    noget som trykker kan gøre hævelse værre smiley men kan os bare være et lille slag
    fra træning af. hvis det ikke går væk løbe af dagene så vil jeg nok for en dyrlæge
    ud og tag et kig. men hvis smeden ikke siger det er en hovebyld. så vil jeg ringen
    til dyrlægen med det samme. men hold øje om din hest har feber hæve alt (:


  • #6   29. sep 2017 min står med en seneskade i både overfladiske og dybe bøjesene. Det startede som en bule bag på piben, men han har ikke på noget tidspunkt været halt, men 'kun' urenggående.

  • #7   29. sep 2017 Jeg ville nok også kontakte dyrlægen hvis du er bekymret, men det lyder til din hest blot er blevet overanstrengt og har brug for en pause. Den eneste sammenligning jeg kan bruge er mig selv. Har engang prøvet efter en dag med hård løbetræning at mine ben hævede voldsomt pga anstrengelsen og det gik først væk 4-5 dage efter - nedkøling og intet stramt på hjalp. Har haft en pony også, som engang fik hævelse ved det ene forben men der var intet at mærke på ham - dyrlægens dom var at hævelsen kom fra overbelastning ifm springtræning og han skulle bare slappe lidt af og så gik det væk af sig selv hvilket det også gjorde

  • #8   29. sep 2017 Garff: Gamacherne skal da ikke fjernes ved hævelse? Hævelse skyldes en væskeansamling i benet af en eller anden grund. Og ved hævelse, skal der gerne være noget der trykker, da det ellers kan gøres værre. Desuden afhjælper BOT hævelse og betændelse, i det de øger blodgennemstrømningen, så det tager den ikke skade af smiley

  • #9   30. sep 2017 hvis du har en hæve arm heller ben. vil du så har noget som trykke på.
    hvis et dyr har et hæve muskel så kan det blive værre og har noget som
    trykker på. (: hvis dyret har blødt fra et sår så skal der ligges tryk på smiley


  • #10   30. sep 2017 Jeg har fået besked på af dyrlægen at han ikke må få hverken gamacher eller bandager på før han er rengående

  • #11   30. sep 2017 Dyrlæge inden det bliver værre. God bedring med hende.

Kommentér på:
Hævet ben

Annonce