{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

opbevare hø {{forumTopicSubject}}

Hej

Er blevet lidt i tvivl om jeg kunne opbevare mit hø bedre end jeg gør. Det er små gammeldags små baller. Det står i en tør og mørk lade og intet af det tæt ind mod en ydervæg.
Men kunne det være en fordel at have stablet det i mindre bunker, så der kommer mere luft omkring det?
Og ville det have været smart at have lagt det på paller fremfor direkte på gulvet?
Er det bedst at opbevare hø på loftet eller er det lige meget?

Hvordan gør I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opbevare hø
  • #1   10. dec 2017
    Det er møg hamerende svært og opbevare hø i Danmark om vinteren, vores luftfugtighed er bare for høj til at det duer godt. Medmindre man har noget indendørs opvarmet.


  • #2   10. dec 2017 Vores (minibig) er altid stablet på paller, og det ville jeg sådan set vælge uanset størrelsen på ballerne - det er bare bedre at fugt kan komme væk (for det kan ikke rigtigt undgås, at der kommer lidt fugt nedenfra). Det opbevares i maskinhuset og synes ikke vi har fugtproblemer (som skader høet altså).
    Alternativet er jo at man bruger wrap istedet - det kan bedre tåle opbevaring, hvor man nu lige har plads. Men dels tåler min gamle vallak det ikke så godt og dels har vi kun tre heste til at få gnasket sådan en balle, før den går til, og i så fald tror jeg altså de skal til at øve sig i at spise noget mere smiley


  • #3   10. dec 2017 I gamle dage / da jeg barn, der saltede man høet når man stakkede det.
    Det var de små baller, og når de var lagt ud i et lag så fik det nogle store håndfulde salt før der igen blev lagt et lag baller.

    Mvh Charlotte


  • #4   10. dec 2017 Du skal stille det på paller da du eller risikerer at hele nederste lag er ødelagt at fugt (mug)
    Og så er det en god idé, som Charlotte skriver at strø fodersalt mellem lagene, det tager hvad der evt. skulle være af fugt, men behold det bare i én stor stak, så har du mindre støv i det da du hele tiden fjerner det øverste frem for at man bruger en bunke og så går til en Ny, som så har samlet mere støv.
    for at mindske støvet kan du smide en stor presenning over høet, altså løst oven på, ikke pakke det ind i, så bliver det fugtigt.;)


  • #5   10. dec 2017 Det skal stå på noget, der ikke kan give fugt fra sig. Betongulv er fint, ellers paller hvis der er jordgulv.

    Jeg er vokset op på en kvæggård. Vi støede med lidt salt mellem lagene. Et par håndfulde til måske 80-100 kvadratmeter. Det skulle binde den smule løs fugt der er, og så er en smule salt godt - ensilage, skråning, græs, hø er ellers salt fri kost.

    Ellers lyder det som fornem opbevaring.
    "luft omkring" er ligemeget. Hvis dine vægge kan lave kondens er det godt at høet ikke rører, ellers er det også ligemeget.


  • #6   10. dec 2017 jeg havde ikke noget paller, da jeg tog det ind i sommers. lagde det også op ad en ydervæg. men har nu taget den yderste række.
    kan ikke helt forstå det med salt. vil heste æde hø med salt i det?
    kunne man ikke bruge halm mellem lagene og som bund og top?
    vil også lige nævne, at ballerne ikke er presset så hårdt. ulempe eller fordel?
    ville egentlig gerne smide det hele på loftet over stalden. men jeg har intet transportbånd. men hvis ikke der er noget at hente ved at opbevarer det på loftet, så er det spildt arbejde at slæbe det op. det skal jo ned igen.


  • #7   10. dec 2017 Jatak! De æder gerne med lidt salt! Jeg tror den lille mængde kun fremhæver velsmagen i godt hø. Det gives også lidt fordi det ofte er eneste saltkilde.
    Det er jo reelt små mængder, et par håndfulde til et lag baller - ved stabler der er 10-15 meter på hver led.
    Men det er nok salt til at de binder den smule fri væske der kan være, så det er mindre tilbøjeligt til at brænde sammen (gære og producere varme - og i processen blive uspiselig).

    Hvad skulle halm kunne gøre? Det suger slet ikke kraftigt nok.

    Jo hårdere ballerne er presset, des lettere er de at stable. Og så er der mere hø pr balle, så det er lettere at hive x kilo hø frem, hvis det er pakket i færre baller. Så for forbrugeren / fodermester er hårdt pakket hø kun godt.
    Men hvis snoren er af lidt tvivlsom kvalitet kan snoren knække når man presser, hvis strå presses hårdt. . Og det er pisse besværligt at stoppe op, hive hø ud af presseren og fjerne knækket bånd og tråde maskinen igen - hvis alternativet er at presse lidt løsere og sælge pr presset balle og få flere baller.
    Som fodermester er det pisse irriterende at tage fat i båndet, løfte op og snoren glider af en løst presset balle og der er hø over det hele - og det er noget pis at stable og det er noget pis at kaste løst pressede baller og de falder fra hinanden i luften...
    Ja, jeg foretrækker stramt pressede baller..

    Hvis underlaget er tørt, så er det sikkert fint..
    Bare der ikke kan suges fugt op. Lad det stå hvor det er..
    smiley


  • #8   10. dec 2017 er det bare elmindeligt groft køkkensalt?

  • #9   10. dec 2017 På div. foderstoffer kan du købe foder salt, men sidste gang brugte jeg bare fint køkkensalt det virkede fint... smiley

  • #10   10. dec 2017 ok tak

  • #11   12. dec 2017 Vi har bare vores små baller opbevaret inde bagerst i stalden. smiley

Kommentér på:
opbevare hø

Annonce