{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

aflivning for første gang? hvad skal der ske? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

jeg skriver sjælendt herinde, men jeg står desværre og skal have aflivet min hest pga sygdom.

Hest skal aflives herhjemme, men er det bedst at være der selv? og hvordan med når Daka kommer? skal man være der dér?

Det hele er blevet bestilt til i næste uge, men tænker det rart at vide nu her første gang smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aflivning for første gang? hvad skal der ske?
  • #1   12. dec 2017 Jeg kan bedst lide at være der til selve aflivningen så for at det bliver gjort så tæt på vejen så daka kan når hesten med kranen fra vejen.
    Du behøver ikke være der til daka bare hesten ligger hvor de kan nå smiley


  • #2   12. dec 2017 Hej du skal huske at hesten skal lægges et sted hvor Daka kan komme til...de er meget meget strikse med tilkørselsforholdene. Jeg fik min lagt ned ved leddet på den mark vi har op til grusvejen. Og havde heldigvis ingen problemer med Daka da de kom. Lad være med at kigge når de henter hesten....
    Mvh Helle


  • #3   12. dec 2017 Vær desuden forberedt på at DAKA kan være en eller flere dage forsinkede. Vi havde en pony liggende i to-tre dage længere end aftalt smiley

  • #4   12. dec 2017 Jeg var der ved min da hun blev aflivet det havde jeg lovet hende. smiley
    og man skal ikke være der når DAKA kommer smiley


    profilbillede
  • #5   12. dec 2017 det der sker er at dyrelæge giver noget beroligende/bedøvende i stalden.
    derefter går i ud hvor hesten skal ligge sig (et sted hvor daka kan komme til)
    herefter har han/hun en el. flere store sprøjter med, med noget væske, som bliver sprøjtet direkte ind i en blodåre i halsen. det går ret stærkt. det går kun nogen sek. til hesten begynder at lægge sig ned.
    når hesten har lagt sig tjekker dyrlægen efter for at sikre sig der ikke er en puls.
    men du kan altid spørge dyrlægen hvad skal ske.
    jeg holdte selv ponyen da hun skulle herfra og jeg føler jeg har fået sagt ordentligt farvel og jeg ved hun har fred.
    jeg var der ikke da hun blev hentet.

    jeg kondolerer.


  • #6   12. dec 2017 Hvis man afliver med væske er det som Zette siger.
    Ellers skyder man med boltpistol, dyret ligger sig og man skærer pulsåren over og dyret afbløder.
    Husk at pil eventuelle sko af, DAKA tager meget for at afhente hvis hesten har sko på.
    Kondolere.. smiley


  • #7   12. dec 2017 Puha smiley sikke et mareridt. Hvis det er med sprøjten får den først beroligende og så bagefter det den aflives af. Er det med boltpistol så skydes den i hovedet, falder om og får skåret halsen over. Det skal være så Daka kan komme til, den hejses op i kran. Husk sko af. Ikke se på når den hejses op. Det er forfærdeligt smiley
    Så ked af at høre om dit tab smiley
    Sørg for at få sagt ordentlig farvel.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   12. dec 2017 Du bestemmer selv om du vil være der under aflivning eller ej. Der er ikke noget der er mest rigtig eller forkert.

  • #11   12. dec 2017 Jeg mistede en hest i en meget ung alder (6 år gammel)
    Han døde naturligt, så ingen dyrlæge ude og aflive, desværre nåede jeg at se da DAKA hentede ham, hvilket ikke var meningen, da de var bestilt til morgen efter hvor jeg var i skole, men de kom om aften inden sengetid.

    Jeg husker desværre stadig hvordan det forgik og bestemt ikke en rar oplevelse den gang eller et rart minde at have med i bagagen når man tænker tilbage på de skønne tider jeg havde med min hest.

    DAKA havde den gang, samme fremgangs måde som bliver beskrevet ovenfor.

    jeg er i dag 21 år gammel.

    Jeg vil når santos en dag skal her fra, være der når han skal væk, altså aflives. men ikke når han hentes af DAKA eller andet.
    Det er og bliver ikke et særligt rart syn at se hvordan den sidste tid (vi ser hesten, selvom den er død og borte) blive behandlet så "hårdt"

    DAKA gør bare deres arbejde, og dyret er jo død. men vores mentalitet er her stadig, og den kan sættes hårdt på prøve.



  • #12   12. dec 2017 Jeg kondolerer!

    Jeg vil klart anbefale at være der ved aflivningen og følge din ven til dørs, har du ikke lyst til at se når den falder, så vend ryggen til, men få sagt ordentligt farvel, både før og efter.
    Er du stadig i tvivl efter at have læst vore kommentar så spørg dyrlægen, de fleste dyrlæger forklarer forløbet inden de gør noget.

    Hvis du kan undgå Det, så bliv væk når daka kommer.


  • #13   13. dec 2017 Hej alle! tusind tak for jeres svar smiley hun skal aflives på onsdag kl 10, kan vi godt bestille daka til samme dag? eller kan man risikere de kommer før kl 10? inde på daka's side står der kun dage man kan bestille og ikke tider? bare hvis nogen af jer ved noget omkring det smiley

  • #14   13. dec 2017 Det bedste er med deres nye system at du først bestiller når hun er aflivet ellers resikere du at de kommer før hun er aflivet smiley

  • #16   13. dec 2017 Det er jo vidt forskelligt fra person til person, men du spørger, så her får du min holdning. Men alle håndterer det jo forskelligt og intet er jo i virkeligheden rigtigt eller forkert. smiley

    Jeg er typen, der vil være der til det sidste for min hest. Han skal være tryg, han skal være glad, han skal mærke, at vi er der allesammen. Altid hjemme, ville aldrig (hvis det kan undgås) få aflivet en hest noget andet sted - der er de rolige, de opdager ikke, der skal ske en masse underlige ting o.l.

    Jeg holdt selv min gamle hest, jeg kyssede ham farvel, og jeg var der til det sidste. Det har jeg ALDRIG fortrudt, og hvis man kan sige sådan om sådan noget, så "gik det godt" - og det var en god afslutning. Min dyrlæge var min trofaste dyrlæge gennem mange år, og hun var og er en stor støtte at have med - hun er evigt professionelt, gør mig tryg og er god til at sige tilpas uden at sige for meget. Mine forældre stod i baggrunden.

    MEN når Daka kommer, så vil jeg virkeligt sige LAD VÆRE MED AT VÆRE DER. Det er ikke et kønt syn - og endvidere ikke nødvendigt. Læg hesten, så den er tilgængelig el. få nogle til at flytte den derhen og dæk den til smiley

    Mener vi bestilte tid v. Daka til dagen efter, vi havde aflivet. Så skulle han kunne ligge der natten over.


  • #17   13. dec 2017 min hoppe blev aflivet i dag og skulle bestille til dagen efter da hesten skal ligge klar fra kl 6 om morgenen. Men ringede derind i dag da hun var aflivet og hun kunne godt blive hentet i dag så de rykkede tiden.
    ringede nemlig i mandags med hvordan jeg lige skulle gøre da jeg syntes at skulle køre forbi hende i morgen vil ikk være det fedeste. og heldigvis kom de i området ved 15 tiden i dag så det var super.
    Jeg var der under selve aflivningen men ikk da daka kom det vil jeg ikke bryde mine gode minder med.


  • #18   13. dec 2017 Du skal bestille daka til dagen efter, da den skal ligge klar til afhentning fra kl. 6 om morgenen.
    Men prøv at ring til dem onsdag efter hun er aflivet og hør om de har tid til at komme i løbet af dagen.
    Husk at dække en presenning over.


  • #19   19. dec 2017 Jeg fik tidligere i år aflivet min elskede pony Cavan og jeg kunne godt have brugt mere viden omkring det.

    Det er utrolig vigtigt at det er en dyrlæge du er tryg og glad ved for det gør virkelig meget.
    Cavan var helt væk på beroligende da han fik sprøjten og som i nogle tilfælde kaster hesten sig (død), hvilket Cavan gjorder. Det var voldsomt at se og vidste ikke det kunne ske. har altid hørt hesten ligger sig eller vælder.

    Jeg kender mange mennesker der ikke har aflivet deres heste trods de havde ondt og der ikke var mere at gøre, men det er den aller største gave du kan give dit dyr at aflive det mens det stadig er nogenlunde til at være til eller hvertfald så den ikke går med smerterne længe. Det er i min verden det mindste man kan gøre for dem.

    Er sikker på du har taget det rigtige valg og HUSK ikke gå tilbage til hesten, heller ikke når daka kommer.


  • #20   19. dec 2017 Siff - Hvad er din begrundelse for at TS ikke må gå tilbage til hesten?

    Nu er emnet så "gammelt" og TS har aflivet hesten, men jeg vælger at skrive da det er vigtigt at få med sig, især hvis andre skulle læse og stå i samme situation.

    TS - Det er meget vigtigt at du lytter til din mavefølelse, hvis DU har et behov for at gå og sætte dig ved siden af din døde hest og tale med den, så gør dette. Det er SÅ utroligt vigtigt at få en ordentlig afslutning, og ikke komme til at fortryde noget du ikke fik gjort. Hvis du ved at Daka først kommer næste dag, og du ikke vil lade den ligge alene, så sov der, hvis det er DIT behov. Man skal ikke gå og fortryde ting bagefter når det er for sent, for man får aldrig gjort sådan en ting om!

    Mvh TT


  • #21   19. dec 2017 tak for de ekstra råd:) min hest bliver først aflivet imorgen tidlig.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   19. dec 2017 TS: du skla gøre som du har det bedst med. OM det er at sige farvel til hesten i stalden, også ikke se den mere, eller om det er at holde træktorvet når den bliver aflivet, det er fuldstændig underordnet. Det vigtigste i det her, er at du gør hvad du har det bedst med.

    Selv vil jeg hellere fortryde at jeg ikke var der, end at fortryde at jeg var der.

    Men intet er mere rigtig eller forkert end noget andet.



Kommentér på:
aflivning for første gang? hvad skal der ske?

Annonce