{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
779 visninger | Oprettet:

Ny undersøgelse - halthed. Er din hest mon halt? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg faldt lige over en forholdsvis ny undersøgelse ang. halthed. Den fortæller at ud af 222 heste havde 161 en eller anden grad af halthed. Dette var altså rideheste der efter ejerens mening ikke var halt, og blev redet minimum 2-3 gange ugentligt. I kan selv læse den her:
http://www.thehorse.com/articles/39919/are-you-riding-a-lame-horse

Her begynder jeg så at tænke, hvor mange af de heste vi ser og rider dagligt ville mon også have en grad af halthed hvis de blev undersøgt? Der var endda nogle i undersøgelsen der var meget halte.

Jeg kan godt selv være meget i tvivl og synes det kan være utrolig svært at se hvis det er meget lidt. For nylig havde jeg nogle problemer med muk som gjorde at jeg blev vildt meget i tvivl om hun var halt af det. Det skiftede nærmest fra den ene dag til den anden om jeg kunne se noget. Jeg fik så dyrlægen ud som sagde at der ikke var noget. Men stadig - er der mon nogle gange vi overser en halthed. Det er jo heller ikke altid det kan mærkes så tydeligt.

Jeg kan så også undre mig over hvordan man kan overse en ret halt hest (som der var i undersøgelsen). Jeg ser også nogle gange nogle ride på en hest jeg virkelig synes ser halt ud, men ejeren siger bare at det er sådan den går. Det accepterer jeg selvfølgelig for jeg tænker hun kender hesten bedst selv. Men jeg synes det er svært..

Hvordan har i det med halthed? Er i gode til at se det, og tror i der er mange der rider rundt på halte heste der måske endda har ondt, uden det bliver opdaget? smiley Og er i overrasket over resultatet af undersøgelsen eller havde i det på fornemmelsen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny undersøgelse - halthed. Er din hest mon halt?
  • #1   12. dec 2017 Jeg er elendig til at se det, men kan mærke det fra ryggen hvis jeg kender hesten smiley
    Er desværre ikke overrasket...troede dog ikke det var så mange procent smiley


  • #2   12. dec 2017 Synes også det kan være svært, for man kan nemt stirre sig blindt på et ben eller lignende, eller endda bare bilde sig selv ind at der er noget smiley Jeg har flere gange givet min hest fri fordi jeg troede den var halt, men fandt så ud af at der nok ikke var noget.

    Men vil også bare hellere give en dag mere fri end at have redet på en hest der var lidt halt smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   12. dec 2017 Har i læst det korrekte studie?? smiley

  • #4   12. dec 2017 Det vil jeg mene ja, hvad da AMT? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   12. dec 2017 LM: altså ikke bare atiklen smiley Men selve undersøgelsen..

    tænkte bare om der stod noget mere uddybende, da det er ret spændende smiley


  • #6   12. dec 2017 Altså der er i artiklen linket til det jeg vil mene er undersøgelsen. Der står lidt mere om hvor mange der blot var over grænsen og hvor mange den var mere gal med. Men der står ikke så meget mere end i artiklen smiley Kan ikke finde andet der skulle være den oprindelige undersøgelse, og tænker også de siger lidt af det samme.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   12. dec 2017 LM: har godt læst undersøgelsen, men syntes at den virker ret tynd, i forhold til at den er udarbejdet på over 200 heste, også at resultatet er så voldsomt smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   12. dec 2017 okay, jeg prøver lige igen - det jeg egentligt ville frem til, var om der lagde en mere uddybende undersøgelse et sted smiley

    hurra for træt mor hjerne, og langt over ens sengetid smiley


  • #9   12. dec 2017 AMT
    Det er muligt der gør, du skal være velkommen til at undersøge det smiley Kan også selv prøve. Men jeg synes at selvom den er kort, så besvarer den de spørgsmål jeg måtte have mere eller mindre. Men det er selvfølgelig sundt at stille sig lidt kritisk overfor undersøgelserne smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   12. dec 2017 LM: det kan godt være at jeg prøver at undersøge det nærmere smiley



  • #12   12. dec 2017 Den som du linker til der er også linket til i artiklen, og den er lidt mere dybdegående. Men men det er selvfølgelig ikke vildt meget smiley

    Men vend gerne tilbage hvis i finder noget - det er jo ret interessant smiley


  • #13   12. dec 2017 Der er en hel del halte heste på ridebanerne smiley
    Husker at min tidligere staldkammerat så haltheder over det hele, da hun efter endt dyrlæge uddannelse havde taget kursus i haltheder - og det var ikke bare spøgelser, det var ofte reelt halte heste. Hun lærte dog at holde kæft, det er de færreste der vil have at vide at ens hest halter en lille smule smiley
    Vil også sige at jeg igennem dyrlæge udannelsen (nu på 2. år) har fået åbnet øjenene en del. Men om det er deciderede haltheder, taktfejl, en hest der snubler, tøjlehaltheder eller hvad det lige er, kan jeg endnu ikke gennemskue smiley


  • #14   12. dec 2017 Maria
    Ja det er jo også spørgsmålet - hvornår bør man gribe ind og sige noget? For i realiteten så ved man jo ikke om hesten er i smerte eller om den “bare” har en eller anden form for skævhed der ikke gør decideret ondt. Men jeg vil nok hellere vide det end være foruden, da jeg vil fortryde det utrolig meget hvis jeg fandt ud af at jeg har redet en hest der var halt og havde ondt smiley


  • #15   12. dec 2017
    Jeg er dårlig til at se haltheder, medmindre hesten er stokhalt. Er den ikke stokhalt, så mærker jeg det langt bedre fra ryggen af.

    Min egen kan se halt ud, hvis hun er spændt - efter et halthedsforløb på 1-2 måneder stod dyrlægen og kiggede på hende " hvis man nu ser bort fra at hun er meget, meget spændt så er hun altså ikke halt ".

    Og jeg kan godt mærke det under rytter og har også video af det. Men det forsvinder promte, så snart hun slappe af og får "givet sig" så og sige - bliver igennem fortil, istedet for at gå og spænde i underhalsen og nakken.

    Det skulle ikke undre mig, hvis hun kunne konstateres asymmetrisk halt.


  • #16   12. dec 2017 LM & C: Vi har en hest i stalden som har kroniske taktfejl - det kan ikke påvises den har ondt, men så man den uden at kende historikken ville man nok tænke "Hoooold da op!"
    Ville også blive ked af at få det at vide, og samtidig skeptisk - hvem er det lige der står og siger det om min hest - som jeg er vant til at ride smiley


  • #17   12. dec 2017 Njaaaa hvis man ser på studiet, så kommer de frem til, at disse 72% heste viser “asymmetri” i enten hoved- eller bækkenbevægelse, men der er ikke klarhed over hvorvidt det så betyder om hestene har ondt eller er “mekanisk abnorme”. Dvs hvad reel betydning det har for hestene ?

    Og så kan man komme ind på hele studiet, hvis man trykker på FREE PMD ARTICLE i bunden af linket, som man kan trykke på i artiklen smiley

    Nu har jeg ikke lige tid til at nærlæse det hele her i aften - men det lyder til at være et studie, hvor man ønsker at få nærmere defineret hvad halthed/asymmetri egentlig er, og hvordan man definerer det.
    Som sagt ved man ikke, om lavgradig halthed fører til senere kroniske tilstande, eller om det ikke betyder noget.
    Men jeg skal lige nørde lidt mere, hvis jeg skal kunne sige mere om det.

    God nat derude smiley

    Mvh Charlotte


  • #18   12. dec 2017 Er det det her du mener Charlotte?

    The study, “Head and pelvic movement asymmetries at trot in riding horses in training and perceived as free from lameness by the owner,” was published in PLoS One.

    For kan ikke finde noget med Free pmd nogle steder? smiley


  • #19   12. dec 2017 Æhh.
    61 af hestene er helt fri for halthed.
    At de resterende heste overskrider målegrænsen for asymmetri mellem hoved og hofte bevægelse er IKKE identisk med halthed.

    I skal passe på, at I ikke læser artikler lige så elendigt som journalister gør det...


  • #20   12. dec 2017 Charlotte
    Men nej som jeg også selv skriver er det ikke sikkert at alle hestene havde ondt, men asymetri og skævheder kan jo sagtens føre til alvorlige skader og smerter, så på den måde synes jeg ikke resultatet er mindre “øv” smiley Og en del af hestene havde også ret sikkert ondt.


  • #21   12. dec 2017 Doktor
    Igen - nej måske ikke lig med halthed eller smerte, men det kan lede til skader senere hen, hvilket man vel heller ikke så gerne vil have smiley


  • #22   12. dec 2017
    Artikelen citere en af forskerne..
    “We don´t know whether all asymmetries seen in these horses are related to pain or not, and I think it is important to try to rule that out before thinking of motion asymmetries not related to pain,” she said. “Due to the very high number of horses with motion asymmetries, this raises the question of other causes such as inherent motor laterality or conformational asymmetries, but we need to do more research to answer this question.”


  • #23   12. dec 2017 Det kan lede til skader.
    Være et hint til eksisterende skader..

    Eller også kan det være en påmindelse om, at perfekthed er sjælden - kender du WHO'S definition af at være rask?
    Frit efter hukommelsen er rask lig med "det komplette fravær af somatisk, psykisk, social eller emotionel ubehag".
    Jeg anser mig faktisk selv for at være kernesund og en smule rund, men jeg har lidt koffein abstinens udløst hovedpine i dag, bare fordi dagen startede lidt hektisk i stedet for med en håndfuld kopper af kaffe... Så efter WHO er jeg ikke sund - jeg kan jo få koffein abstinenser!
    Heste kan ligesom mennesker sagtens være grundlæggende sunde men have lidt ømhed i en muskel uden det på nogen måde antyder behov for behandling eller udredning.
    Jeg kan ikke se artiklen fra min telefon - men baseret på deres review lyder det til at der er tale om en artikel om målemetoder, ikke en vurdering af sundhed.
    Og nu kommer vi snart ind på sensivitet og specificitet!!
    At man kan måle asymmetri med en følsom test siger intet om der er behov for handling - men siger noget om, at man skal rykke grænsen for normal værdier, hvis du inkluderer 71% af raske heste!!

    Den artikel ligner lidt en fejl 40..


  • #24   12. dec 2017 #22
    "we need to do more research before we can answer this question" = forskersprog for "og det var vildt hyggeligt at skrive denne artikel - men I kære læsere, kan ikke bruge dether til at konkludere noget"



  • #25   12. dec 2017 Der er vi nok bare ikke helt enige, jeg mener godt den kan bruges som en vis indikation på at der nemt kan være noget “galt” med op til flere heste uden det tydeligt ses og anerkendes smiley

  • #26   13. dec 2017 Meget interessant. Jeg synes jeg selv er ret god til at se anormaliteter i bevægelsesapparatet. Men jeg ser også rigtig mange heste der halter hvor andre ikke kan se noget.. Så jeg har været nødt til at sige at jeg så har set fejl.. Men det har jeg nok ikke alligevel hvis denne undersøgelse har noget for sig.. Ift fra ryggen så er der mange år siden jeg virkelig har mærket en halt hest, jeg har haft nogle gange på Tindur hvor jeg har siddet og været i tvivl, og når jeg har kommet på lige vej og tempoet øget var der ingenting.. Har også hoppet af og trukket og kigget, har ikke kunne se noget, men igen, ej heller nemt når man ikke står lidt på afstand.. Så måske han også er en de ville sige havde anormaliteter i bevægelsesapparatet.. smiley
    Jeg tror undersøgelsen har noget i sig, men om det er smerter involveret tør jeg ikke gætte på. Det forklarer i hvert fald alle de haltede heste jeg har set hvor jeg troede jeg så måtte se forkert..

    Mvh TT


Kommentér på:
Ny undersøgelse - halthed. Er din hest mon halt?

Annonce