{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.253 visninger | Oprettet:

Bomløs sadel eller ej...? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har lige købt en ældre DV hoppe. Jeg skal nu købe sadel mm.
Jeg overvejer lidt en bomløs, da jeg har en ide om at det er det er skånsomt for en ældre og pt. ret muskelfattig hest. Hun skal ride dressurundervisning et par dage om ugen med min datter, og ellers på tur når vejret tillader..når hun er kommet lidt i form igen smiley
Nogle erfaringer, gode/dårlige med bomløs sadel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløs sadel eller ej...?
  • #1   16. dec 2017 Har du prøvet at sidde i en bomløs? Dem jeg har siddet i har været alt alt for brede til at jeg kunne holde ud at ride i dem på daglig basis (barefoot cheyenne o.l. typer sadler). Måske det forholder sig anderledes med de bomløse som ligner mere almindelige sadler.

    Personligt ville jeg stort set altid vælge en god tilpasset bomsaddel fremfor en bomløs. Dette ud fra, at jeg mener en bomsadel har en bedre evne til vægtfordeling Samtidig har jeg hest(e) med markeret manke og en lidt fremtrædende rygsøjle/mere spids rygform, og jeg ville simpelthen være bekymret for mankefrihed og evt. trykpå rygsøjlen hvis stigbøjler benyttes, også ved brug af trykfordelene underlag.
    Men det er jo en smagsag og lidt et spørgsmål om overbevisning også - masser af heste går jo med bomløs uden problemer af nogen art. Skulle jeg overveje bomløs, ville det være til en hest med en lidt flad ryg (altså hvos rygsøjlen ikke er markeret) og uden alt for markeret manke).


  • #2   16. dec 2017 Personligt har jeg kun gode erfaringer med bomløse, men jeg ved at der er meget delte meninger smiley
    Jeg købte en "pap-sadel" som min første bomløse - den var egentlig udmærket til banearbejde, men når det kom til ridning med stigbøjler var den simpelthen for blød.
    Jeg købte så en barefoot, som jeg efterhånden har haft i 3 år, og den har virkelig været god til ham! Med bomsadler er han meget sart, og ligger de bare 3 millimeter for langt fremme eller for langt tilbage, kan han dårligt gå. Men det har absolut intet været med bomløse! De ligger også generelt bedre på ham, og bliver liggende.
    Barefoot'en har vi redet 45km distance i, og han har ALDRIG nogensinde haft noget i ryggen som kom af sadlen smiley Jeg vil endda vove at sige, at hans ryg er sundere efter vi skiftede til bomløs.
    Nu bruger jeg også en akademisk bomløs sadel (zenobia, tror jeg den hedder), og den er simpelthen så god til dressuren! Jeg bruger barefoot'en til ture, fordi den er lidt mere fast omkring hvor mine bøjler sidder, så jeg bilder mig ind at den er bedre til "bøjle-ridning" da de ikke kommer til at trykke ham på ryggen, på grund af den faste forsvidsel.
    Jeg har været forbi rigtig mange discipliner, han har tabt sig og er nu ved at tage på igen og bygge muskler efter to år.. SUK! Så han har ændret sig rigtig meget i kroppen, og jeg har bare ALDRIG haft problemer med de bomløse smiley

    Det skal måske lige siges(? hvis det har noget med noget at gøre) at jeg ofte ikke rider mere end 2 gange om ugen, og max 30 min på bane ad gangen da vi træner rigtig meget bærende arbejde så jeg holder sessionerne korte for ikke at trætte ham.

    Baefootsadlerne er rigtig gode, især som førstegangsbomløs, og prisen er ikke vildt dyr. Alle modellerne minder dog ret meget om hinanden, og selv dressurmodellen har jeg hørt ikke har den vilde støtte, hvilket vidst er et fælles træk for de sadler. Jeg er rigtig glad for min, men der ér ingen støtte i. Så det kommer an på hvad man gerne vil. Til gengæld har jeg i den grad lærtat holde balancen smiley
    Derudover ha jeg hørt rigtig meget godt om Startrekk og Ghost-sadlerne, men jeg har ingen erfaring med dem.


  • #3   16. dec 2017 Kun gode erfaringer smiley har en contact sadel.. Den er ikke mindre end fantastisk

  • #4   16. dec 2017 jeg har redet bomløs i 7 år, så jeg er helt klart fortaler smiley

    har selv haft Barefoot en del år, men eftersom der er kommet flere bomløse på markedet så er der bare kommet så mange bedre modeller. det er som der også bliver skrevet en fin start bomløs, HVIS man altså kan sidde i dem. de er meget brede og nogle kan sidde i dem uden at få ondt og andre kan ikke smiley

    min yndlings er startrekk. deres sadler ligner en normal sadel og er bare super lækker kvalitet.

    men mit forslag til dig vil være at prøve nogle forskellige, og se hvad du kan sidde i og hvad hesten har det bedst med.


  • #5   16. dec 2017 Jeg har sparsom erfaringer med bomløs.
    De jeg har siddet i, sad jeg ikke helt godt i.

    Jeg forstår ikke helt logikken?
    Bommen er beregnet til at fordele vægten - men for at skåne ryggen fjerner man den fordel?
    Ja, uden bom kan den bedre give sig - men det betyder bare, at der ikke er en bom, der skal passe. Resten skal stadig passe, bomløs gør den ikke til "one size fits all"...
    Og så kan jeg slet ikke lide, at når sadlen ikke fordeler vægten, bliver vægten fra stigbøjlerne ikke fordelt... så man skal være forsigtig med letridning, eller at løfte sig i let sæde i galop eller træde ned, når man rider nedsidning...

    Jeg er simpelthen ikke solgt på konceptet!


  • #6   16. dec 2017 Jeg kunne ikke holde ud at sidde i en barefoot. Nu har keg en ghost sadel, som er virkelig god:)

  • #8   16. dec 2017 Hvad er det for en sadel, Maja? smiley

  • #10   16. dec 2017 Jeg har bomløs til begge mine ponyer. Jeg har Barefoot Limited Edition Stella til dem begge og har også ejet en Cheyenne. Jeg elsker mine sadler og synes man sidder fantastisk smiley Jeg tænker at til jeres behov er en bomløs ideel. Jeg synes ikke Barefoot er bred, men det afhænger af hesten og rytteren. Barefoot har også lavet et indlæg til sadlen for at få sadlen til at føles smallere hvis man synes det er nødvendigt. Som rytter synes jeg at sadlerne giver én mulighederne for selv at udvikle et korrekt sæde, sidder man skidt så bliver det opdaget og rettet. Jeg føler mig fri og godt tilpas i Barefoot smiley Jeg synes også det er overskueligt at følge med i hvordan sadlen passer hesten og nemt at rette til. Jeg er totalt fan smiley Min vallak er 20 og bliver kun redet på tur en gang imellem, min hoppe er 12 og bliver redet når muligheden er der smiley

  • #11   16. dec 2017 Aah, en Islænder sadel :D.
    Flexsadler er ret smarte. Kigger selv i den retning til den store af mine. Ponyen kan ikke gå med hverken Aiver, Baloun eller Sensation.. Så må nok ud i en bomsadel til hende, når/hvis hun engang kommer ordentligt i form igen -.-


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #13   16. dec 2017 Jeg har haft en Baloun som jeg var glad for, men ponyen voksede ud af den smiley

  • #15   16. dec 2017
    Der findes SÅ mange bomløse sadeler, så om det duer kommer helt an på hvad budgettet er, hvad den skal bruges til, hvordan rytteren har det med de forskellige modeller osv.


  • #16   16. dec 2017 Jeg brugte en bomløs Sensation G4 (dressage) sadel til Tindur i den første del af tilridningen, og både ham og jeg var rigtig glad for denne. Årsagen til at jeg ved at han var glad for den var at da vi gik over til bomsadel, havde han det lidt svært ved at vænne sig til stivheden i den til trods for at den var lavet til ham og sadelmager var inde over.
    Jeg kan anbefale denne, men har desværre ikke gode erfaringer med andre bomløse.
    Ønsker mig sådan en sadel da den altid vil passe hvis den først ligger korrekt smiley
    https://www.naturstald.dk/produkt/formel-dressur-specialtilpasset/

    Mvh TT


    profilbillede
  • #17   16. dec 2017 Jeg rider i en bomløs. og har fundet en Ghost. har prøvet de fleste af de andre mærker uden succes. dem jeg kunne med kunne min hest ikke. efter 2 år i min Ghost synes jeg en bomsaddel er stiv at sidde i. Men som flere siger find den sadel der passer dig og hesten. Der er gode og dårlige sadler. både med og uden bom. Min hests kiropraktor har godkendt min nuværende sadel. Hun har været utilfreds med alle de andre( det har hesten også) ligegyldigt om de havde bom og var tilpasset eller bomløs

  • #18   17. dec 2017 Jeg kan ikke sidde i en barefoot sadel.
    Tilgengæld har jeg det fantastisk i baloun(læderbom), og startrekk(bomløs) smiley

    Dog endte jeg op med at købe en bomsadel da jeg fik opsporet en der passede - en butterfly, og er enormt glad for den. Vil hellere have den, end mange af de bomløse jeg har prøvet i tidernes løb.
    Har i nyere tid også købt en startrekk akademisk sadel, og er stor fan af den også. Meeen det er noget lidt andet end min butterfly dressur sadel smiley


  • #19   17. dec 2017 Jeg kan heller ikke sidde i Barefoots sadler, men har været rigtig glad for min Sensation sadel og Contact sadel.
    Men hvis hesten er meget muskelfattig, decideret spidsrygget et jeg ikke sikker på jeg ville vælge bomløs. De er tit meget lille eller slet intet (contact) kammer.
    Tænker det ikke ville være så rart for hesten at have sadlen liggende direkte på rygsøglen hvis den ikke har meget muskel omkring den smiley


  • #20   17. dec 2017 Jeg har en Heather Moffet sadle og både ponyen og jeg elsker den sadel. Det var så tydeligt da hun fik den på, at hun arbejdede meget mere frit og afslappet.

    Kom fra en Baloun som er med flexbom og også en dejlig sadel. Den har meget tæt kontakt og ikke så meget absorbering mellem hest og rytter, og det har nuværende pony det lidt svær med.

    Har tidligere redet i bomsadler, men selvom de har været tilpasset pnyerne, så begrænsede de skulderene og på især den ene er det totalt no go. Derfor prøvede vi bomløse uden kopjern og det er simpelthen det der skal til for mine.

    Havde jeg velmarkerede varmblodstyper ville jeg måske overveje en bomsadel, men til de små brede umarkerede ponyer kommer det ikke på tale. Her fungerer bomløs bare så meget bedre.



  • #21   21. dec 2017 Min barefoot nottingham er dejlig at ride i! Og det samme er London modellen.
    Forvidselen kan nemt udskiftes. Jeg har købt physio trykfordelene underlag til med indlæg i for at give god trykfordeling.
    Man kan også købe en hip saver hvis sadlen føles for bred. Så barefoot kan tilpasses efter behag smiley


  • #23   21. dec 2017 Jeg har en Barefoot Cheyenne - som er min drømmesadel. Desværre er 1’eren for lille til min numse - (hvorfor jeg har den til salg - sadlen - ikke numsen;-)
    Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal gøre, for det, eneste jeg har lyst til at ride i, er en Barefoot/Knights Bareback. Men den str. jeg kan være i, er desværre for lang til min meget korte islænder.
    Jeg elsker bomløse sadler. Nok også fordi jeg allerhelst rider uden sadel. Jeg kan ikke så godt lide at man sidder så højt over hesten, når der er en bom.
    Derudover tror jeg også en bomløs er meget mere skånsom for hestens ryg. Dog skal man tænke over at have et trykfordelende underlag under.
    Der er nok lige så mange, der er for, som imod bomløse sadler.
    Men prøv dig frem. Kun du kan finde ud af, hvad der er bedst for dig og din hest.
    God jul.


  • #24   21. dec 2017 Shetter - tænk jeg synes netop man kommer frygteligt langt fra hesten i den type bomløse som f.eks. cheyenne. Ja, benene ligger tæt ved, da der jo ikke er sadelklapper med klodser her, der og alle vejne, som mange moderne dressursadler jo desværre har, men selve sadlen synes jeg er så stor og klodset, at jeg føler jeg helt mister forbindelsen til hesten - dette kan naturligvis være HELT anderledes ved andre typer bomløse, sådan nogen har jeg ikke prøvet. Sjovt som man kan føle det samme så forskelligt smiley

  • #25   21. dec 2017 Bom løs er absolut ikke skånsom for en ældre muskelfattig heste ryg. den vil mærke alt også trækket fra bøjlerne når du rider Let ridning eller står i let sæde, hvor bommen er med til at skåne hestens ryg. det er dog vigtigt at du får din sadel tilpasset netop din hest ! HVIS du alligevel vælger bom løs hedder det uden bøjler og den eneste anbefalelsesværdige jeg har hørt om er KRIST LAMMESKINSSADEL

  • #26   22. dec 2017 Lisbeth - Det kommer jo an på hvordan den bomløse sadel er bygget op. Der er flere bomløse sadler man sagtens kan ride helt normalt i smiley Det høres ud som om du tænker lammeskindssadler og pads, og ikke bomløse sadler som Sensation, Baloun osv. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Bomløs sadel eller ej...?

Annonce