{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

Kiropraktor {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen ..

jeg ville høre om i har haft prøvet at jeres hest var skæv .
altså forskudt rygrad og skæv i krydeset . og i har prøvet i gemme 2 år at rette har ved at havde fys og ostopæd ud . og de ikke kan rette ham mere . og nu stadig står med en skæv hest smiley hvad er værd ?? at prøve at få en kiropraktor ud som en sidste prøve eller give ham fred ? ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kiropraktor
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   22. jan 2018 Det er ikke sikkert at en kiropraktor vil kunne hjælpe.

    problemet ved skævhed, er at man skal ændre på bevægemønster, muskulatur og holdning før at skævheden ikke kommer tilbage igen. Og jo længere tid at hesten har været skæv, jo mere har skævheden forplantet sig i resten af kroppen.

    hvis du har brugt den samme behandler, kan et alternativ godt være at prøve en ny, måske den brugte bare ikke er dygtig nok i at arbejde med skellet.


  • #2   22. jan 2018 Hende vi har brugt er ostopæt og hun skulle været højre ende fys. Men ja jeg ved virkelig ikke. Er på bare bund

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   22. jan 2018 ts: en osteopat er en overbygning af fysioterapeut, så ja. Men at man er osteopat er ikke ens betydende med at man er dygtig til sit arbejde. smiley

  • #4   22. jan 2018 Nej rigtig nok smiley

  • #5   22. jan 2018 Give ham fred?

    Jamen, har hesten nogle gener?

    Vi levende væsener er ikke perfekt symmetriske.
    Du skal først tage stilling til hvordan hesten har det, før du kan tage stilling til om den skal aflives. (Og vi kan ikke rådgive dig, hvis vi ikke har fået en beskrivelse).

    Og hvad er ÅRSAGEN til hesten er skæv?
    Hvis man ikke kender årsagen, kan man ikke sige om du har gjort relevant behandling eller ej.

    Damn.
    Jeg er læge, og helt generelt giver massage og kiropraktik mindre mening end man skulle tro, I forhold til hvor meget folk tilsyneladende kaster penge efter det..
    Hvis der er spændt muskel, og du masserer den løs eller tvinger fx forskudte ryghvirveler på plads... Jamen, hvis årsagen stadig er der, vil musklerne lynhurtigt blive spændte igen, og de spændinger, som hiver ryghvirveler skæve vil hive det hele skævt igen.

    Start med at tage stilling til, om du kender årsagen. Kender du ikke årsagen, så er det svært at lave en fornuftig plan..

    Tænk hesten igennem. Kig på din hest og hestehold.
    Find årsagen. Fjern årsagen.
    Gentag: find næste årsag, fjern årsagen.
    Hvis du er rimelig sikker på, hvad der er galt og alt du har gjort alt, der er muligt og hesten lider, er det mest værdige for alle måske slagtning

    - Men lige nu beder du os rådgive i blinde, fordi vi har fået næsten intet at vide, vi kan ikke give meningsfulde svar
    Men hvis du har fortalt cirka hvad du selv ved, så har du jo handlet i blinde og derfor har du haft meget svært ved at lave en effektiv behandlingsplan


  • #6   22. jan 2018 Den der Sys jeg er lidt ondt skrevet... Du taler lidt ned til mig og Sys jeg faktisk ikke er iorden.

  • #7   22. jan 2018 Og selvfølgelig har hesten ondt osv. K
    Jeg bruger ham ikke til ride. Fordi han har ondt...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   22. jan 2018 en ordentlig behandler symptombehandler ikke, dvs. retter også giver en ny tid.

    En ordentlig behandler giver en noget at arbejde med, finder årsagen, og giver en værktøj så man kan være med i den proces det kræver for at kunne hjælpe hesten.

    fordi at hesten ikke selv kan, så skal ejer være støttepædagog for hesten, og gøre så hesten lærer at ændre sin måde at bruge kroppen på.


    Det er en typisk kommentar fra læger at "der ofte smide for mange penge efter fysioterapi og kiropraktik", men faktum er at deres, især fysioterapeuter, gør et kæmpe stykke arbejde for patienter som læger ikke kan. Og havde man ikke haft fysioterapeuter, så vær de fleste mennesker sengeliggende efter en operation, skade mm.

    læger skal hoppe med fra deres pædistal, og erkende vigtighed i de behandlinger fysioterapeuter laver. selvom de fleste tydeligvis er for stolte til at erkende at deres job som læge ikke kan stå alene uden hjælp.


  • #9   22. jan 2018 Mit første hest (det store røde skur i min profil) købte jeg lidt blåøjede og blev taget ved næsen. Han var flink da jeg prøvede ham hos ejer og klikkede godt med ham. Får ham hjem og da jeg påny skulle sætte mig i sadlen, så blev jeg kastet af. Forsøgte forgæves nogle gange, opgav og ringede til forrige ejer. Det kunne hun ik forstå og bad hende hende komme forbi, så hun selv kunne prøve ham. Til sidst gav hun sig og kom forbi. Hun kunne hellere ik komme på ryggen af ham. Hun sagde at det måske kunne skyldes hans skævhed i krydset smiley hvilket jeg ik var oplyst da jeg prøvede ham smiley blåøjede som jeg var, så godtog jeg det istedet for at føre handel tilbage. Jeg fik kiropraktor til ham mange gange og hver gang, sagde kiropraktor at jeg kunne gå igang med at sætte mig i sadlen. Det prøvede jeg og hver gang fik jeg lov at smage gruset. Efter rigtig mange gange besøg af kiropraktor, så opgav jeg at han blev ridehest. Hver gang kiropraktoren havde rettet ham, så sætte hans skelet sig skævt igen. Så han blev foldbums indtil han blev syg og måtte aflives. Min mistanke er at han var lettere bedøvet, da jeg prøvede dengang. Han var sadlet op, svedte og sjovt nok super flink/rolig.

  • #10   22. jan 2018 Ja kan jeg godt se. Der har du også været uheldig. Virkelig meget. Jeg er bange for at det er forsent med min.. Også fordi han virkelig har ondt. Man kan se det på ham. Han står tit på folden og hænger og ikke gider de andre. Og nogle dage har han det okay og så leger han med de andre. Men jeg er så bekymret for ham og ikke sover ordentligt om natte.

  • #11   22. jan 2018 Forstår godt dine tanker. Er han rettet op efter kiropraktoren har været der? Min var rettet op hver gang men fik så af vide, at det hoppede let retur til skævhed hvis bare han rullede sig. Jeg har selv bla skæv ryg efter en arbejdsulykke og har prøvet alt, hvad der er af træning og lige meget hvad, så hopper skelettet retur i skævhed. Kiropraktor går jeg til jævnligt samtidig med varmtvandsbassin træning ugentlig for at jeg kan nogenlunde være til og bevæge mig, men skævhederne er der for at blive der. Hvis jeg ik brugte kiropraktoren, så ville jeg gå rundt og være låst flere steder i ryggen. Bare et sidespring...

  • #12   22. jan 2018 Jeg har haft kiropraktor, for ikke så længe siden, den var også lidt skæv i krydset, hesten blev rettet op, jeg fik besked på kun at ride lige ud den næste måned eller1½ måned, for at få rettet muskelmassen op, jeg har nu redet 3 uger og den er stadig lige, man kan se det på kæberne, lidt utroligt men det passer smiley der er sådan et par fremspring på siden af hovedet, de skal sidde lige højt smiley

  • #13   22. jan 2018 Kære Trådstarter.
    Jeg ville sende dig et kram gennem skærmen, men det kan jeg jo ikke, mine arme er for korte. Jeg forstår godt, at du er frustreret, hvis du har en syg hest.

    Du beder om råd.
    Du nævner aflivning. Du nævner at en hest er skæv.
    Du nævner ikke hvordan hesten har det. Du nævner ikke, hvordan hestens forhistorie er ift helbred. Du nævner hvilke faggruppe behandlere kommer fra, men intet om, hvad der er årsag til hestens gener.
    Naturligvis banker jeg hovedet ind i væggen.
    Du må være meget ked af det, hvis din hest er så syg, at du overvejer aflivning. Jeg vil gerne trøste, men jeg kan ikke give et kram via skærmen.
    Jeg vil gerne give et kvalificeret råd, men det kræver du fortæller mere.
    Jeg prøver ikke at være ond - men du kan måske fornemme at jeg er frustreret over, at der sider et medmenneske med et problem, og som beder om råd men uden at fortælle nok. Og det er logisk, at der kræves at mere bliver beskrevet, og det logiske behov påpeger jeg.


    ... Og ja, kiropraktor osv kan sagtens gøre ting, som jeg som medicinsk læge intet kan gøre ved. Hvis man har et problem, hvor kiropraktik har effekt.
    Men jeg kritiserer generelt er, når folk køber en behandlertype uden at se årsag - symptom - behandling - hænger det sammen?
    Den type læge jeg er, er fx den rette at møde, hvis der skal udredes for knogleskørhed, justeres i medicinsk behandling for smerter efter sammenfald i ryggen - og jeg kan ikke gøre en pind ved en myose!
    Alle behandlere har forskellige ting de er fantastisk dygtige til - og ting de ikke kan, afhængig af fagområde. Både ift udredning og behandling.
    (Og jeg undrer mig, hvis behandlere modtager pengene, ikke kan forklare noget, deres behandling ikke har effekt - og de anbefaler en ny tid, kommer igen og henter flere penge!)

    Grundreglen er, at hvis en behandling ikke virker så er der tre muligheder.
    1) Man har ikke korrekt arbejdsdiagnose, og giver derfor ikke korrekt behandling =ikke nok effekt (Meget almindelig)
    2) Man har korrekt forstået hvad problemet er, men giver forkert behandling (burde ikke finde sted, man kan jo slå op hvad der virker på et givent problem.)
    3) Man forstår problemet. Man giver korrekt behandling. Der kan bare ikke gøres mere, fordi alt det skal gøres, allerede er gjort.

    ...
    Hvis du har købt dig til behandlere, som ikke er oplært til at finde den årsag, som giver din hest problemer, så finder de aldrig ud af hvorfor problemet startede. Og kender man ikke problemet, er det meget, meget svært at lave en behandlingsplan der løser problemet.
    Hvis vi skal give ideer til hvad der kan gøres, skal vi have mere anamnese.
    - Og helt grundlæggende. Du har haft behandlere ude. Du forklarer intet om, hvordan symptomer hænger sammen med en årsag - antyder det, at behandlerne ikke har fundet ud af, hvad der er hestens problem og derfor er du heller ikke blevet klogere??


  • #14   22. jan 2018 Hvorfor han er blivet skæv vides ikke. Men problemet er at selvom han bliver rette. Når han at lave noget på folden og så sidder det igen skæv. Både rygrad og krydset. Og så begynde han at trække på bagben pga det gøre jo ondt . Når vi har haft fys og ostopæt ude. Når de lige at rette og små 2 dage efter er det samme igen

  • #15   22. jan 2018 Når man har med dyr at gøre er der altid en risiko for uventede ting, du har bare ikke lige haft heldet med dig, det virker som du har gjort hvad du kan, så måske skal han bare have fred ?


  • #16   22. jan 2018 Et fiktivt eksempel :
    Hvis man fx forestiller sig, en hest der går skævt pga forkert pga forkert beskæring, kan det give spændinger i bevægeapparatet.

    En kiropraktor kan måske fjerne en låsning. Men den vil gendannes, hvis hesten fortsat går forkert.
    Massør kan måske blødgøre spændte muskler, men de vil blive spændte igen.
    Hvis man finder en ordentlig smed, fjerner årsagen bør spændte muskler osv give sig.

    Men kiropraktik, massage, smertestillende osv har kun kortvarig effekt, hvis der ikke tages hånd om udløsende problem.
    Hvis problemet er et andet, vil anden kombination af udredning og behandling give mening. Og det kræver måske andre faggrupper.

    ....
    Starter hans skæve bevægelser måske ved, at der er noget helt andet som han aflaster? En gammel skade, fejl i beskæring, andet?
    Eller har han to problemer? Ofte har dyr og mennesker gamle skader, som de fint kompenserer for i hverdagen. Men hvis de får anden sygdom, der giver lidt almen svækkelse, så har de ikke længere overskud til at kompensere for den gamle skade.
    - Hvis man finder det nye problem og fjerner det, frigør man igen energi til at kompensere for den gamle skade og kan så fint leve med det igen.


  • #17   22. jan 2018 han har styret som 3 år hvor han var halt og slog sig rigtig hårdt men det kom han sig over og vi tror lidt det stamme derfra med krydeset og rygrad . men der blev han ikke redet . han begyndt at blive redet som 5 år rigtig og der begyndt han at ter sig og stejle med ryttter og vælte sig bagover og lagde på ryggen ... og der fik jeg dyrlæge ud og tjekke og der fandt vi ud af han var skæv og fik en påbegynde seneskade . den blev behandlet og han fik ostopat ud og det hjalp. efter nogle behandle . begyndt så at kunne ride ham og fik undervising . så var han i en tur i hegnet og fik skårt noget af benet op . og stod stille i 4 uge inden i boks og blev skør af det . begyndt han komme på aleen fold . og derfor havde jeg bare problemer med ham igen .

  • #18   22. jan 2018 De interessante spørgsmål er så - hvordan finder du ud af, om der er men fra da han gik gennem folden? Kan du af- eller bekræfte om det er medvirkende?
    Er der stadig men fra hans styrt?

    - Hvis ja - kan der gøres noget, som ikke allerede er gjort?
    - og når du har svaret på dette, så kryds det mentalt af - giv dig fred, hvis det er så godt det kan blive.

    I teorien kan der være et par små problemer, som gør han ikke er på toppen. Når han er på toppen kunne han leve med gammel skade - og kan du finde og løse det, kan han måske igen.
    - Når du har taget stilling til det, så kryds mentalt af, giv dig skulderklap for at have tænkt systematisk.

    Hvis du er sikker på, at du kender årsagen.
    Og du er sikker på, at der ikke er et problem nr 2 som får første problem til at træde tydeligere frem. Hvis du har gjort hvad man kunne og hesten ikke lever med acceptabel livskvalitet, så er slagtning / aflivning måske sidste skridt.


  • Anja K
    Anja K Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 8 Følgere: 4 Svar: 1
    #19   22. jan 2018 Spøger Tanja L smiley Hun har meget erfaring med hvad der hjælpe på hendes hest og andres.

  • #20   23. jan 2018 Hvor henne skal jeg søge

  • #21   26. jan 2018 Prøv en kraniosekral terapeut, de har andre metoder, min pony er også pil skæv men efter at have fået min faste kraniosekral terapeaut ud er han blevet MEGET bedre

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   27. jan 2018 Hvis en dygtig fysioterapeut ikke kan behandle hesten, så kan en KST slet ikke.

  • #23   27. jan 2018 Amt.?? Forklare mig så hvordan andre så har kunne på andre heste??? Altså folk har jo skrevet flere steder at kst har rette deres frem for fys har kunne??? Så siger du jo faktisk at de skulle sidde og lyve

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   27. jan 2018 love: fordi at en dygtig fys vil være meget mere kompetent til at rette skellet end kst.

    husk på at fysioterapi også indebærer træning mm. Det gør kst ikke


  • #25   27. jan 2018 Nu har jeg så haft ostopæt ude og de rette mere end fys. En fys kan ikke rette skellet på en hest.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   27. jan 2018 love: det kan en fys sagtens jo. husk at osteopat er en videreuddanne fys.

  • #27   27. jan 2018 Tror du tager helt fejl angå fys. Men jeg behøver ikke at lytte til dig smiley du må en god dag.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   27. jan 2018 lpve: jeg kender en del, både human fysioterapeuter, og enkelte heste fysioterapeuter.

    men, den med at kst højst sandsynligt ikke ville hjælpe hvis en dygtig fys ikke kunne, var ikke til dig, men kommentaren over smiley

    der er intet at være sur over.


  • #29   27. jan 2018 Hun skriver at hendes hest er rette med kst. Så tror det hjælper på hendes. Så hjælper det ikke du skriver det ikke gøre
    Og jo jeg svare da det er mit oplæg..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   27. jan 2018 love: du misforstår mig.
    Du har brugt 2 år på at behandle din hest fordi at den har skævt kryds og forskudte ryghvirvel.

    behandlingerne har hjulpet, men skævheden har forplantet sig kort tid efter.

    ergo skal der mere til, det er her at træning og bevægelses mønster skal ændres markant for at behandlingerne vil have en fremgang.

    måske kan kst behandle, men skævheden vil komme igen, fordi at hesten stadig bruger sig forkert døgnets resterende 23 timer.


  • #31   27. jan 2018 Og er slet ikke sur. Du kender mig ikke. Hvis jeg var sur havde jeg slet ikke lavet smiley

  • #32   27. jan 2018 Du ved slet ikke hvorfor han er skæv osv og du ved slet ikke hvordan han bruges...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   27. jan 2018 love: det ved jer da. du har beskrevet det ovenover smiley

  • #34   27. jan 2018 Du ved sku ikke hvordan han bruges... Du kender sku ikke heste. Du ved intet. Du ikke om jeg har haft undervisning ud når jeg har redet osv

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #35   27. jan 2018 love: jeg ved at hesten ikke bliver arbejdet med "korrekt", (korrekt menes som ud fra skævheden, ikke din ridemetode) hvis den efter 2 års behandling stadig er skæv - på trods af at skævhederne ikke er der lige efter behandling smiley

    jeg siger ikke at du er dårlig eller noget, men hesten bruger sin krop forkert.

    Det er nøjagtig samme princip som ved mennesker og andre dyr. smiley

    det kan være et helved at få hest hest ud af en gammel skævhed.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   27. jan 2018 Men du må lytte eller lade være, det er selvfølgelig op til dig smiley

    men på det her punkt ved jeg at behandling ikke kan stå alene, og at problematikken ikke forsvinder hvis man ikke lærer hesten at ændre sit bevægrlsesmønster, og får rettet dens muskulatur så den bliver symmetrisk - det er ingen kritik til dig, din håndtering af hesten eller noget smiley


  • #37   27. jan 2018 Igen du ved ikke hvordan jeg har har trænet ham. Osv. Igen igen du ved det ikke. Så Sys du skal blande dig uden om det smiley for du kan slet ikke sætter dig ind i det. Tak

  • #38   27. jan 2018 Jeg har skam fået afvide hvordan han skulle træners osv. Så Sys bare du skal blande dig uden om tak smiley

  • #39   27. jan 2018 Kan så sige noget gøre jeg rigtig. Ellers vil han ikke står bedre nu smiley og har ikke nogle ud endnu

    profilbillede
  • #40   27. jan 2018 For jeg begyndte at træner og strukket ud osv

    profilbillede
Kommentér på:
Kiropraktor

Annonce