{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.054 visninger | Oprettet:

Hest alene? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Hvad jeres holdning til at en hest går alene?
Min hoppe går pt alene, da hendes tidligere foldkammerat blev flyttet og den nye aldrig dukkede op.
Hvad er jeres mening om dette? Er det okay at hesten går alene eller er det no go?
Jeg er derude to gange om dagen hver dag og rider en sjælden gang imellem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest alene?
  • #1   23. jan 2018 Min går pt alene, da den blev flyttet til hvor den står nu + hun står skadet. Det er derfor ikke forsvarligt at lukke hende sammen med en anden hest, da hun godt kan finde på at fare rundt med bukspring og flyvende bagben.
    Er generelt imod at heste står alene, men hvis der er en logisk grund til det, og hesten står siden af andre, så ser jeg intet problem i det.
    Min egen skal også have en foldmakker, når dyrlægen har sagt god for genoptræning. smiley


  • #2   23. jan 2018 Hun står helt alene. Der er slet ikke andre heste på stedet end hende smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   23. jan 2018 Det er ikke noget der kan forarge mig.

    Men jeg har også fuld forståelse for at hesteejere med sportsheste til flere millioner, lader deres hest gå alene på fold.


  • #4   23. jan 2018 Det helt klart et no go. En hest bør ikke gå alene, med mindre der er nogle meget kraftige og velbegrundet grunde her til. f.eks. skade som kan blive værre. Men så bør hesten kunne se andre heste.

    Heste er genetisk et flokdyr, og ved at lade en hest gå alene, vil du aktiver dens stress hormon, da den da potentiel er i fare for at blive ædt. Dette ligger dybt i generne hos hesten.

    Ja, der kan være enkelte heste som trives med at gå alene, ligesom der findes mennesker (vi er også flokdyr) som ønsker at bo alene i ødemarken. Men for de fleste heste vil det være forbundet med ret stor ubehag at være alene.


  • #5   23. jan 2018 Er det ik ulovligt at den står alene, som i helt alene? Mener den skal ha selskab men behøver ik at være en hest, har hørt at det bare kan være en ged eller kanin. Måske det bare vås jeg har hørt, skal jeg ik kunne sige.

  • #6   23. jan 2018 Tak for svarene. Vi leder selvfølgelig efter et andet sted. Men de hænger ikke lige på træerne. Heldigvis virker hun ikke påvirket af at stå alene.

  • #8   23. jan 2018 det kommer nok et eller andet sted an på hesten tænker jeg.

    I sommers blev begge ponyer på opstaldningsstedet pluslig solgt og hentet, og så stod min som eneste hest på gården. Han kunne ikke være mere ligeglad, da han stod på fold med dem var han dybt afhængig af dem, han kunne ingen ting uden dem, så kom han på ene fold, så blev de solgt, og han sagde ikke en lyd. Jeg flyttede ham et par dage sener, da jeg bestemt ikke kan lide tanken om at han stod alene (han havde 2 får og en vædder).
    Det nye sted fik han en foldmakker, som han igen blev dybt afhængig af... Hun er desværre ikke længere her, men nu er Sam også helt cool med at være alle steder alene igen, og er bestemt ikke bange for at komme ned på de andre folde hvor han ikke kan se de andre smiley


  • #10   23. jan 2018 jeg synes overhovedet ikke det er okay, heste er flok dyr.
    vi har allerede frarøvet dem deres frihed, det mindste vi kan gøre er at sørge for at de lever så naturligt som muligt, sammen med artsfæller, fri bevægelse og mulighed for at æde hele døgnet.


  • #11   23. jan 2018 det er kun lovkrav for heste under 2 år, at de skal gå sammen med andre

    personligt bryder jeg mig ikke om at de skal gå alene
    derfor har jeg også selv to


  • #12   23. jan 2018 Jeg synes det er nogo, heste er flokdyr og trives bedst i flok, med få undtagelser (færre undtagelser end der er taget rundt om i det danske land). Jeg kan godt se at der kan være gode grunde til det og det er ikke alle heste der har det godt med andre heste. Nogle heste har det godt i store flokke og nogle har det godt i små, det kan være meget forskelligt hvad hestene har det godt med generelt. Jeg kan f.eks. fint se grunden til at hesten går alene når den er skadet, dog kan jeg komme med det eksempel at da min pony stod skadet og startede med at stå alene var han hylet helt ud af den selvom der var nogle lige på den anden side af hegnet, han var godt på vej til at gøre det hele værre selv så han fik en sød lille makker som gjorde verden så meget nemmere for ham. smiley

  • #13   23. jan 2018 det er da synd, heste er jo flokdyr smiley

  • #14   23. jan 2018 Jeg synes ikke heste bør gå alene som udgangspunkt, men det er jo ikke ligefrem en katastrofe så længe i leder efter en foldmakker (eller et nyt opstaldningssted). Min første pony stod alene i et år (tja man vidste vel ikke bedre).. og hun klarede sig udemærket smiley

  • #15   23. jan 2018 Heste er flokdyr og skal ikke gå alene, medmindre der er særlige omstændigheder som at hesten er skadet eller hesten bare ikke kan med andre. Så nej, det er ikke okay i min verden smiley

    Mvh TT


  • #16   23. jan 2018
    Min går alene på folden. Hun er en dum en der ikke får noget grovfoder hvis hun går sammen med andre. Det er meget få hun kan gå på fold med og stadig få noget og spise, ellers står hun bare i et hjørne og glor uanset flere bunker.
    Der er nogle gange heste på begge sider af hende, nogle gange ikke, det er forskelligt. Men hun snakker og nusser ikke med dem.

    Vi har gennem tiden haft flere heste der har gået alene af forskellige årsager - når det har været højest har der stået fire heste ved siden af hinanden alene, men når man kører forbi, så aner man jo ikke hvorfor hestene gør det.

    At hesten går alene kan ikke hidse mig op, der er som regel en årsag til det uanset om folk er enige eller ej.


  • #17   23. jan 2018 Tænker stadig at der er forskel på stå alene og gå alene. Gå alene uden foldkammerat kan forstå pga årsag men stå hele og alene på stedet er dybt forkert i min verden, når det drejer sig om længere tid

  • #18   23. jan 2018 Det gode man kan sige er, at det er lovligt for voksne heste at gå alene.

    Ulempen er, at det kan være svært at se forskel på afslappet ro og apati.
    Men den detalje, at hesten beskrives som stressende, når foldmakker og hest adskilles eller mødes efter adskillelse, antyder at hesten absolut ikke er ligeglad.

    Hvordan er adfærd under arbejde?
    Fx hvordan reagerer den på at møde fremmede heste når I rider?

    Jeg mistænker, at hesten vil takke dig for hurtigt at skaffe 1-2 nye makkere


  • #19   23. jan 2018
    De heste der af forskellige årsager går alene, for deres egen skyld - fx fordi de enten æder alt og alle der kommer ind på folden eller omvendt ikke er sociale overhovedet.
    Er min opfattelse at de ikke ville blive generet af og gå helt alene.


  • #20   23. jan 2018 Krikken jeg forstår hvad du skriver og jeg også enig. Men jeg er ik tilhænger af at en hest helt og alene ude på en gård, hvor der slet ik er eneste hest udover den selv.

  • #21   23. jan 2018 I min verden, er der en kæmpe forskel på, om hesten går alene på folden, hvor der er heste på nabofolden. og så en hest stor mutters alene uden at kunne se en anden hest over hovedet.

  • #22   23. jan 2018
    Med helt alene snakker jeg også helt alene :o). TS hest går alene pga. uheldige omstændigheder og den bliver ikke ved med det, så det kan ikke hidse mig op.

    De heste der ville være fint med at gå helt alene, er heste som socialt bare ikke er optimale og aldrig bliver det.


  • #23   23. jan 2018 Krikken- okay men det var ik sådan jeg læste dit indlæg til at starte med

  • #24   23. jan 2018
    Min første kommentar var også generelt til heste alene med andre på siderne af dem og heste alene på ejendommen :o)

    Uanset hvad, så må folk gøre lige hvad de vil - det kan ikke hidse mig op, slet ikke når det er midlertidigt :o)


  • #25   24. jan 2018 Doktor who;
    Der er ingen problemer under arbejde eller ved møde med andre heste. Jeg har ikke lige råd til at skaffe 1-2 andre heste/ponyer, og stedet er åbenbart ikke så attraktivt. Jeg arbejder selvfølgelig på at finde et andet sted at stille hende smiley


  • #26   24. jan 2018 Absolut no go i min verden.

  • #27   24. jan 2018 Jeg har to vallakker, som går på hver deres fold - de har gået sammen fra 1 til 6 års alderen, hvor de blev opdelt pga skade på den ene hest.
    De leger hen over hegnet, men ham som ikke gider lege konstant kan gå væk fra han Duracell-kanin legebarnet smiley

    Jeg sender en gang imellem den end hest afsted på træning hos min berider, og så må den anden være alene hjemme i en uge eller to.
    Det går uden protester - MEN jeg er slet ikke i tvivl om at de foretrækker at være sammen. Den som er alene hjemme ligger ikke ned og sove alene de første 3-4 dage. Og alenehesten bliver meget kælen og selskabelig, udpræget mere end sædvanlig. Når udehesten kommer hjem udløser det store glædesscener i 5-10 min, og så vender de tilbage til business as usual igen.

    Så alene mere end 2-3 uger nej tak - de er tydeligvis sociale dyr og bør leve sammen med artsfæller normalt.

    Mvh charlotte


  • #30   29. jan 2018 Jeg kunne sagtens skaffe en pony, men jeg har ikke råd til at betale for dobbelt opstaldning, hø osv. Ellers havde det ikke været et problem.

  • #32   30. jan 2018 Hun trives fint.
    Dog har vi fundet et andet sted og hun flytter på lørdag, så det bliver skønt for både hende og jeg!


  • #33   23. jun 2019 hvis man har en shetlandspony gående hjemme i havene og man er ude ved den mange gange om dagen plus er ude og motionere den og gå ture med den og der er en hund i haven også, synes i så det er i orden eller er det stadig et nogo ? smiley

  • #35   23. jun 2019 NO GO!!

  • #36   24. jun 2019 #33.
    Det er helt ok, hvis du forvandler dig til en hest.

    Spøg til side.
    Jeg anser det ikke for hensigtsmæssigt, at holde flokdyr uden artsfæller.
    Undtagelsen er hunde, som igennem 10 år er avlet til at anse mennesker som familie.


  • Cecilia
    Cecilia Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Svar: 29
    #38   24. jun 2019 Jeg synes, det er helt fint, hvis det er nødvendigt. Det er ikke optimalt, men det er bedre, end at hesten bliver forfangen, fordi den fx går på græsfold i stedet for jordfold, selvom den ikke tåler det. Eller mens man finder et andet sted osv.

Kommentér på:
Hest alene?

Annonce