{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.291 visninger | Oprettet:

Part på utilredet hest - umuligt? {{forumTopicSubject}}

Ja, findes der overhovedet mennesker derude, som gider og have part på en hest der ikke er tilredet endnu?

I efteråret var jeg selv på ryggen omkring 10 gange, hvor vi så småt påbegyndte lidt trav. Den fik så konstateret mavesår, og har mere eller mindre stået stille siden da, pga personlige problemer. På lørdag bliver den flyttet, og så forsætter vi med tilridningen.
Hesten er sød, godt trænet fra jorden, ret uproblematisk og laver aldrig ballade.

Jeg forventer egentlig ikke at parten skal have super meget erfaring, da det i starten vil være et fælles projekt, indtil de kan klare sig på egen hånd.
Jeg forventer at parten er med under tilridningen, og bagefter kan parten selvfølgelig fortsætte ridningen af hesten. Når hesten er tilredet må den indspringes, starte stævner, tages på tur. Man må med den næsten alt det man har lyst Til.

Er det helt umuligt at finde en part til sådan en hest? Og hvad kan man forlange at tage for det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part på utilredet hest - umuligt?
  • #2   1. feb 2018 Jeg har selvfølgelig nogen krav, som jeg ikke har skrevet her. Mente mest at selvfølgelig skal parten kunne sin grund ridning, men parten behøver ikke have tilredet mange heste før, da jeg som sagt vil være der til hjælp og guide. Dertil kommer der også undervisning af min underviser.
    Jeg vil også rigtig gerne gøre det selv! Men jeg ved at jeg i den nærmeste fremtid kommer til at mangle tid, så derfor kunne det være meget rart med en part, som er grundigt ,,oplært", så hesten ikke kommer til at stå alt for meget stille.


  • #3   1. feb 2018 Jeg ville intet tage for sådan et projekt - parten er jo i og for sig en hjælp for dig med at få den tilredet smiley

  • #4   1. feb 2018 Det er muligt du kan finde en part, men det bliver nok svært.
    Jeg ville ikke tage noget for det før hesten kunne rides smiley


  • #5   1. feb 2018 Jeg fandt en super sød part til min hest for nogen år siden. Det var uden ridning, men hun måtte lave alt andet med hesten. Hun gav 300,- om måneden som vi aftalte gik til godbidder, et nyt longetov eller hvad der ellers kunne være brug for smiley
    Det tog mig ikke voldsomt længe at finde den part, hun var over 18, ansvarlig og god ved min hest. Jeg tror godt det kan lade sig gøre, det er muligt du skal have lidt tålmodighed men derudover ser jeg ikke noget problem.


  • #6   1. feb 2018 Udbud og efterspørgsel:

    - Hvis man søger efter en part, er heste som ikke kan noget let tilgængelige.
    For nogen har det en romantisk tilskyndelse at være med til at tilride en unghest - men mange opfatter det ikke som attraktivt at tilride andres heste. Det er der man som rytter kommer til skade, og man kan ikke gøre så meget med en ung hest. Folk vil gerne have penge for det arbejde.
    - Men som ejer kan du kun bruge en forholdsvis habil rytter. Ellers risikerer du at der fejlindlæres ting, som det kræver meget arbejde at aflære igen. Eller du vil simpelthen få det dårligt med dig selv, hvis en uerfaren rytter kommer til skade med din unghest. Og begge dele er der en realistisk risiko for.

    Så - udbydet af heste der intet kan er stort.
    Efterspørgslen efter den slags opgaver er lille.
    Desuden er udbudet af ryttere der tilride ungheste gratis - og er kompetente nok til at det er en god ide - ikke stort.

    ... Prøv og led. Men der er ikke så mange. Og det er formodentlig dig som skal betale for hjælpen - ikke omvendt.


  • #7   1. feb 2018 En betalende part blir nok tæt på umuligt, hvis den ikke står midt i KBH, hvor efterspørgslen er stor, så vil der være en lille chance.

    Ellers vil jeg sige, at part-priser afhænger af hvad hesten ka og hvilke faciliteter der er på stedet.
    Så vil jeg osse gøre det op i, om det er en stor hjælp for ejer, eller hvordan.
    Har ikke selv taget penge for parter, fordi de som regel har hjulpet mig, fordi jeg ikke selv har haft tid, eller de sku forbedre min hest.

    Jeg tænker du ska være glad, hvis der dukker en op der vil hjælpe.



  • #8   2. feb 2018 Jeg søgte på et tidspunkt part til min gamle hoppe (15år). Hun havde cushing og der skulle tages meget hensyn til hende. Jeg valgte at gøre parten gratis. Og det har jeg ikke et eneste minut fortrudt. Vi fandt en rigtig sød pige, der bare fik det bedste frem i hende og parten var så lige til og måske også ydmyg i det fordi at det ikke kostede hende noget udover tid. Desværre er min hoppe aflivet, men vi fik til gengæld en god ven.

  • #9   2. feb 2018 Vend den om - ville du selv betale for at kigge på en fremmed hest, du ikke kunne ride? smiley


  • #10   2. feb 2018 Mimre, hvor har jeg skrevet henne at parten skulle betale for at kigge på hesten?
    Nej måske kan den ikke rides lige nu, men det vil den jo kunne på sigt smiley


  • #11   2. feb 2018 altså nu var de ikke utilredet, men... smiley

    Tequila var skadet og måtte ikke rides, jeg havde part på hende til det sidste.
    Lala og Rocco var for små men trænede dem alligevel.

    Det er ikke umuligt at finde folk der gerne vil longere, gå ture, tricks træne og alt det fra jorden, men det kan føles svært smiley


  • #12   2. feb 2018 Jeg er enig med de andre - det var heller ikke en part jeg ville tage penge for (eller betale til, hvis jeg var partsrytter).

    En mulighed ville være, at parten var gratis under tilridningsperioden og derefter kostede lidt. Men på den anden side - hvis jeg var partsrytter ville jeg synes det var underligt, hvis parten var gratis under tilridningsperioden og der derefter blev krævet betaling for det arbejde, jeg til dels selv havde lagt i hesten. Hvis du vælger det, er det under alle omstændigheder nødvendigt med helt klare aftaler om pris og niveau (på hesten, når betalingen skal starte) inden parten går i gang.

    Egentlig tænker jeg, at hvis du vil have en betalende part, burde du nok sende hesten i ridning inden eller selv få den tilredet.


  • #14   2. feb 2018 Min hest er 4 år, og vi træner 5 gange om ugen, tilridning, longering, tur, jordtræning og løsspring. Indimellem også trailer, så det er ikke hårdt arbejde den bliver udsat for.

    Jeg ønsker en part for at min hest bliver passet og trænet de dage jeg ikke kan. Jeg kan godt lide at tage i stalden på min hests fri dage, og hvis jeg finder et job hvor jeg skal arbejde 3 dage om ugen, vil jeg misse fridagene. Jeg ønsker at min hest bliver passet hverdag. Derfor en part. smiley


  • #15   2. feb 2018 Prøv smiley Finder du en = fedt smiley

    Personligt ville jeg aldrig betale for det - der er bare forøget risiko ved at tilride, PLUS jeg forbedrer jo din hests værdi smiley

    Jeg gider ikke engang låne en hest af samme årsag - du bruger en masse energi og tid på at forøge nogle andres ejendoms værdi smiley

    MÅSKE du kunne finde en OK rutineret rytter, der bare aldrig har tilredet før, og som vil se det som en mulighed for at afprøve det dér tilridning? Se, hvordan man gør? Lærer noget af det? MEN det kræver, at DU kan hjælpe - at DU har styr på det, altid er rolig, ved hvor I skal hen, og at du kan undervise dem smiley Jeg ville ALDRIG kaste mig ud i det at skulle guide en uerfaren rytter i en tilridning, hvis ikke jeg havde 100 % styr på, hvad jeg lavede. Det er altså bare et stort ansvar, for man kan virkeligt slå sig med de unge, når styretøjet ikke virker ret godt endnu smiley

    Held og lykke med det. Håber du finder en smiley

    Jeg red selv i sin tid min daværende undervisers heste/ponyer til med stor hjælp fra hende - hun holdt, guidede, hjalp i starten. Jeg var vel 13-14 år dengang. Det var utroligt lærerigt, men havde jeg ikke stolet på hende og hendes erfaring på området, så var jeg ALDRIG hoppet ud i det smiley Det gav mig utroligt meget, og var også grunden til, jeg som 15 årig købte min egen rå 4 års, som vi red til - og grunden til jeg for 2 1/2 år siden købte min egen to års, som jeg selv red til året efter - og i dag er utroligt glad for smiley Så synes du skal spille på den del af det, så kan du måske lokke nogen til, dog nok uden så meget merbetaling smiley Det giver utroligt meget i sidste ende, at man selv har redet sin egen hest til - synes jeg smiley


  • #16   2. feb 2018 Det tog lang tid, og der var nogle som alligevel ikke var interesserede.. men det lykkedes mig til sidst at finde en (gratis) voksen part til Calypse smiley
    De har holdt ud sammen nu i et år og nu er hun tilredet smiley


  • #17   8. feb 2018 Havde jeg boet i nærheden ville jeg hellere end gerne men jeg har også redet mange heste til og synes at det er fantastisk, jeg ville dog bestemt ikke betale det men evt lave en aftale om at jeg har hesten som min egen altså lov til at træne forskellige ride metoder evt konkurrencer som jeg egentlig ikke går så meget op i, når træning er gennemført og derved gøre det "gratis" altså jeg hverken giver eller modtager penge under eller efter tilridning, normalt tager Pga jeg ved hvad jeg laver og har arbejdet med utrolig mange forskellige heste og ponyer, men vil også have en god holdbar aftale ud af det smiley
    Normalt tager jeg penge for at ride andres heste op, men er det.muligt med en god aftale af langvarig periode med en god hest vil jeg også selv få noget ud af det ?


  • #18   9. feb 2018 Ja det ville blive svært, men ikke umuligt.

    Jeg søger selv måske part til min unge hest, ikke fordi jeg ikke selv kan nå hende eller selv ride hende op.
    Jeg vil blot bare tilbyde en anden at have muligheden for at ride eller andet.
    Og ja når hun får sko på, vil der skulle gå nogen penge til sko fra parten, da parten jo så også slider på skoene, udstyret osv.
    Dog står vi på et sted med mange over 18 år og derfor ville det være svært for en pige på 13 år at komme i stalden uden rigtig forældre opbakning. smiley

    Synes selv at jeg har fået en del henvendelser men bare ikke alle sammen som havde den rette alder til at komme i stalden smiley


  • #19   9. feb 2018 Jeg ved på forhånd at jeg vil mangle tid i fremtiden, det er jo primært derfor jeg er begyndt at tænke i disse baner.

    Min hest bruger forsko i forvejen, han har tilpasset sadel, næsten månedlig kranio sekral osv. Hesten er passet med alt længe før jeg vil få fundet en part.
    Jeg ville i og for sig gerne have parten gratis, men nu er det bare ikke gratis at have hest og i form af slid, skader osv, så vil jeg hellere bare lade den stå, end en gratis part.
    Det er dyrt at have hest, og jeg har egentlig ikke lyst til at sponsorere andre rider min hest.

    Jeg vil være der i starten, under tilridningen, indtil hesten er stabil nok under rytter, til at jeg vil lade dem være alene. Jeg kan godt finde ud af at tilride og supervisere andre i dette, så jeg ved at det bliver gjort ordenligt. Derfor vil parten (hvis den ikke rigtigt har tilredet før) også komme til at lære en masse ting af mig, i form af hvordan man tilrider, og bagefter i form af undervisning. Min hest bliver trænet meget varieret og dette er også noget jeg vil forvente af parten, alt efter hvor mange dage h*n vil komme. Dette vil jeg selvfølgelig også vejlede i. Derefter vil der komme et krav om månedlig undervisning.


  • #20   9. feb 2018 Nu rider jeg selv på 3 andre heste gratis, undervisning betaler jeg dog selv samt stævner.
    Men disse 3 ejere tager det så også som en stor hjælp at jeg rider, passer osv deres heste.

    Har tid til min egen, hun tåler gerne en fridag mere, men tåler også gerne en anden som har hende et par gange, så hun lærere at blive håndteret og redet af flere, men dette ville jeg sagtens kunne få andre til gøre for mig gratis, men som du selv skriver er det ikke gratis at have hest.


    Hvis man søger en part for at få hjælp f.eks pga tiden eller andet, så synes jeg det skal være gratis.

    Men hvis man har noget at tilbyde og det ikke haster at finde en part, så tag noget for det smiley


Kommentér på:
Part på utilredet hest - umuligt?

Annonce