{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Vaccination. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Er der andre der oplever syge heste efter vaccination ?

Jeg fik vaccineret i fredags d. 23/2 og har nu en hest der dingler rundt og kan knapt gå, han står mest og hænger. Jeg har ikke prøvet det før og kan se han før har fået samme vaccine uden problemer.

Jeg har naturligvis kontaktet dyrlæge, men han kan intet gøre.

Stakkels hest smiley .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination.
  • #1   25. feb 2018 Det sker altså af og til, at en hest reagerer kraftigt på en vaccine. Men det er faktisk flere år siden nu, at jeg har været ude for det - men da blev stort set alle vores ungheste ramt det år. Vi har ikke benyttet Duvazyn siden dengang, og jeg holder mig stadig langt væk fra den, hvis den skulle dukke op.

  • #2   25. feb 2018 Ja det sker desværre. Det skete for min den ene her før jul. Men kan ikke forstå din dyrlæge ikke vil gøre noget. Min blev også sløv. Ville ikke spise og havde feber. Men jeg fik altså nogle pasta tuber jeg skulle give.

  • #3   25. feb 2018 Kan se han har fået Duvaxyn i 2016 og der blev han ikke syg, heller ikke i 2017 hvor han fik Proteq flu-te. De første 3 vacciner han fik her i 2014 var den samme som han har fået nu prequenza te blev han heller ikke syg af dengang.

    Min nye dyrlæge sagde i morges at det kunne ikke være vaccinen da det så skulle være kommet i går, den må han nu længere ud på savannen med for alle symptomer passer med hvad jeg kan Google mig til hvad andre har haft af gener af vaccine.

    Han virker sløv/apatisk og skide fuld eller bedøvet. Og nakkestivhed.

    Håber det snart går over, for nok ikke skidesmart han står ude apatisk i den kulde og turde jo heller ikke holde ham inde af skræk for forstoppelse.

    Han spiser lidt hø engang imellem, de har en bigballe ude så han skal ikke bukke sig efter det.



  • #4   25. feb 2018 Prøv at tjekke om vaccinen var med stivkrampe og om de tidligere vacciner også var med stivkrampe. Reaktionerne er vidst ofte pga. stivkrampe delen (med mindre det selvfølgelig er allergiske overfor vaccinen eller laver en reaktion på stikket).

    Det korrekt de ikke kan gøre så meget hvis det er en reaktion på vaccinen andet end symptombehandle (smertestillende bl.a.) og så observere udviklingen.

    Min pony reagerede også på sin vaccine i år og det er første gang vi har oplevet det. Han fik smertestillende (Metacam) for at han ikke skulle være så smertepåvirket. Det gik i sig selv og så gjorde vi det lidt nemmere for ham med at få stråfoderet op i højden da han nægtede at strække sig. Vi holdt selvfølgelig øge med om der kom byld, om hans stivhed blev værre, om han blev mere øm, og han blev stille og roligt bedre og helt tilbage til normal uden anden behandling da det er immunforsvaret som reagere uhensigtsmæssigt eller en mild stivkrampe reaktion som kroppen selv bekæmper.


  • #5   25. feb 2018 Ok, vil jeg prøve at finde ud af, for er da sært han pludselig bliver så syg af vacciner han før har tålt.

    Kan læse mig til at det kan være hjælpestoffer i vaccinen de laver om, og tænkte så om andre havde haft samme problem.

    Føj for en dag, har virkelig været bekymret, men ser ud til han har det lidt bedre.


  • #6   25. feb 2018 Vi havde også brugt samme vaccine før og der har ikke været skyggen af en reaktion. Nu prøver vi næste gang uden stivkrampe for at minimere risikoen for at det skulle ske igen. Hvis jeg husker rigtigt så behøver de kun stivkrampe vaccinen hvert 3. år nemlig.

    Der er mange muligheder for hvad der kan give reaktionen, også derfor man ikke bare lige gør noget ved det. Dog er der tidligere tilbagetrukket vacciner pga. rapportering af bivirkninger. Så husk at meld bivirkningerne til producenten, således at de har et overblik over hvad der sker med vaccinen i praksis.


  • #7   25. feb 2018 Her er guide ifht. indberetning af bivirkninger:
    https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/bivirkninger/bivirkninger-ved-medicin/meld-en-bivirkning/dyr/


  • #8   25. feb 2018 Tak Sabrine. Vil helt sikkert indberette, når nu dyrlægen åbenbart ikke vil.

    Det er sgu synd de skal blive så dårlige af det.


  • #9   25. feb 2018 Jeg kan ikke komme videre med indberetning da jeg ikke ved hvad mængde der er anvendt smiley .


  • #10   25. feb 2018 Fik svar fra dyrlæge 1 ml. og får alle.

  • #11   25. feb 2018 En vaccine er lavet af sygdommen men af nedbrudte bakterier. Derfor reager man på det, nogle reagerer bare kraftigere end andre og der er intet at gøre. Kroppen skal bekæmpe sygdommen af sig selv

  • #12   8. apr 2019 Alle vaccinationer indeholder mange forskellige ting - se evt. link til film med info: https://www.youtube.com/watch?v=cHWeJ0f_o3A

  • #13   9. apr 2019 Jeg havde faktisk en avlshingst, der blev steril i flere uger efter Duvaxyn, dvs. den feber, som det udløste, gjorde ham infertil i en del uger. Man lægger rigtigt mærke til det, når det sker i bedækningssæsonen................

Kommentér på:
Vaccination.

Annonce