{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.266 visninger | Oprettet:

Vægt på rytter {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen (-:

jeg går med tanken om at begynde at tage heste/ponyer i træning/tilridning/tilkørsel (y)

Jeg er 17 år, vejer 47-50 kg og er omkring 163 cm høj smiley
Har redet hele livet og har en rigtig god balance.
(og har selvfølgelig tilredet/tilkørt før)

Før jeg ville være klar til at modtage heste. tænker jeg at der skal være nogen ´´krav´´ til ponyen i form af minimushøjde (y)

Jeg ønsker jo at hesten får en god start på deres ride karriere (y)
og at det hele er forsvarligt smiley
Jeg kan jo ikke med god samvittighed modtage en miniature på 70 cm smiley

Hvor ville i sætte grænsen? tænker et stang mål er nemmere at forholde sig til end en vægt smiley

I kraft af at det er tilridningssituation ville det jo hverken være hver dag eller i flere timer smiley

samtidigt er det jo møgsvært at finde dygtige ryttere til de små (n)

Nu jeg har jer er der andet jeg skal være opmærksom på ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægt på rytter
  • #1   5. jun 2018 Det kommer jo både an på højde samt vægt (både muskler og overvægt) samt de muskler hesten har. I og med at du vejer meget lidt, så kan du godt ride ihvertfald kat. 2 ponyer, tænker jeg.
    Man siger at en rytter der vejer 10% eller mindre af hestens vægt at ideelt, hvor op til 14% er acceptabelt mens 20% er for meget. Så skal man jo selvfølgelig tage højde for muskler, kondition, alder osv.


  • #2   5. jun 2018 Jeg ville sige at jeg tog ind ponyer til tilridning hvis de var over 132 stg, dog med forbehold ift bygning. Og at jeg tog alle heste ind til tilkøring så længe de var over 3 år.
    Her er mig og Ponde som jeg tilred for 5 år siden. Hun er 134 stg. Jeg er 164 cm smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #3   5. jun 2018 Med din vægt og højde, ville jeg tage imod fra 2 er pony og op smiley
    Jeg selv ejer en 2 er pony på 137, og jeg vejer 58 kg og er 161..


  • #4   5. jun 2018 Måske en meget smal 3'er pony er for lille, men når du er så "lille" vil du sagtens kunne ride 2'er ponyer smiley
    Jeg selv ved at store 2'er ponyer ikke ser super små ud med mig på ryggen trods jeg er 173 cm og vejer 57 kg smiley


  • #6   5. jun 2018 Her er jeg, 163 cm på en pony på 122 cm - og så galt ser det da ikke ud smiley
    Så jeg vil sige ned til 120 cm, hvis den er robust af bygning 130 cm hvis den er af de mere kleine smiley


    profilbillede
  • #7   6. jun 2018 U: det er 20% af hestens vægt der er det man siger er helt okay, førhen sagde man det var 30% men det er blevet sat ned. Hvis det var 10% så skulle du veje 50 kg for at måtte ride på en hest der vejede 500kg. Du Skal altså være meget lille for at måtte ride en forholdsvis stor hest, det giver ikke mening

  • #8   6. jun 2018 Terapihest - Nu giver det jo egentlig ikke mening at vi overhovedet rider på hestene da deres ryg jo ikke er lavet til vores vægt.. smiley så jo mindre vægt vi udsætter de for, jo bedre er det jo smiley jeg synes personligt 20% er for meget. Og kan bedre lide 15% smiley

    Mvh TT


  • #9   6. jun 2018 Det vil sige at en 2'er pony ikke skal rides af en rytter ikke skal rides af en rytter der vejer mere end 45 kg. Så ud fra ideal vægt må rytteren ikke være mere end Ca 150 cm. Så du har faktisk været noget for stor til den 2'er pony på billedet. Hvertfald ud fra hvad du selv siger. smiley

  • #10   6. jun 2018 Hun vejede 350kg +, 15% af det er 52,5kg jeg vejer mellem 57-59 kg. Så ja jeg var 5-7kg for tung til at opfylde de 15% smiley
    Ikke dermed sagt at det ikke er det jeg foretrækker smiley

    Mvh TT


  • #11   6. jun 2018 Jeg vil mene, at du kan ride en fra 120 og op. Det er jo bare en midlertidlig træning, du er ikke dens faste rytter i 10 år. Der skal også være nogle som kan tilride ponyer, som senere skal bruges af mindre børn. Og der har du en god størrelse, da du er en lille voksen med din vægt. smiley

    Hvis du vil sammenligne med noget, så er jeg 170 og vejer 60 kg +/-. Jeg ejede en pony på 134 cm af "normal" bygning (hverken meget spinkel eller meget kraftig), og red den fast i 6 år. Hun blev kun stærkere og stærkere og var ikke den mindste smule mærket af min størrelse. (Det er hende på billedet)

    Senere har jeg trænet min chefs datters pony på 120. Det var til gengæld ikke det perfekte match. Den kunne sagtens gå fint frem og havde massere energi og præsterede godt når jeg red den. Men jeg skulle passe på med at presse den og ride mere end 30 minutter ad gangen. Hvis jeg bad om for meget, blev det tydeligt at den var besværet af min vægt, så vi lavede kun let arbejde. Desuden var sadlen alt for lille til mig. Så jeg ved at jeg ikke skal ride ponyer på 120 med mine 60 kg. Det kan måske give dig en ide om hvad du kan ride med dine knap 50 kg smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Vægt på rytter

Annonce