{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.079 visninger | Oprettet:

Pegasus
Pegasus
Tilmeldt:
1. okt 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 17

Heste, der bare ikke kan sammen? {{forumTopicSubject}}

Nu må jeg simpelthen høre andres erfaringer!

Kan det virkelig passe, at der simpelthen er nogle heste, der aldrig lærer at kunne enes? At de aldrig vil holde op med at slås? At de simpelthen ikke kommer til at kunne gå på fold sammen uden at en af dem kommer ind med skader i tide og utide??

Jeg har en mindre hesteflok (islændere), og i april føjede jeg en ekstra hoppe til flokken. Hun er den sødeste hest overfor mennesker, men hun er SÅ strid i flokken. Hende og mine to andre hopper (+føl) har efterhånden fundet ud af det, men min unghoppe på 4 år, som bare er den sødeste i verden og aldrig nogensinde opsøger konflikten og trækker sig med det samme, får KONSTANT tæsk af den nye hoppe! Hun kan stå for sig selv og spise og så kommer den nye hoppe flyvende med tænderne fremme og ørene helt nede i nakken - fuldstændig uprovokeret. Der bliver også delt rundhåndet ud af spark!

Jeg er ved at få grå hår, og jeg er jo vildt bange for, at min unghoppe ender med en alvorlig skade!

Hvad havde I gjort? Der er ikke rigtig mulighed for at dele flokken op, desværre. Hjælper tiden eller er jeres erfaring, at det aldrig bliver bedre, når det har stået på i flere måneder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste, der bare ikke kan sammen?
  • #1   29. jul 2018 har en hest der enden kan med andre, eller ikke kan...

    kan han, så går han stille rundt og græsser, gnubber og det med de andre.

    kan han ikke, så ligger han øre, bider ud hvis den anden bliver for nærgående. og resultere i at han får tæsk, ødelagte dækner og klokker er ret normalt når han ikke kan med andre smiley

    sidste sted gik min alene. han kom ind med nye sår hver eneste dag... han stod fredeligt på egen fold og hyggede sig (min kan også bedst med sig selv)


  • #2   29. jul 2018 Min tidl. hoppe og en anden hoppe kunne absolut heller ikke sammen.. De jagtede hinanden, bed og sparkede. Det endte med, at min pådrog sig en seneskade som stadig ikke er helt helet.
    Af og til må man nok bare acceptere, at de ikke kan sammen. Jeg havde for længst delt dem op.. Måske jeg også bare er lidt pylret hvad det angår. smiley


  • #3   29. jul 2018 Jep. Vi har aflivet en hest, fordi den ikke kunne trives med flokken (Han blev simpelthen mobbet, holdt udenfor, bidt, sparket mm.) og pga. fysiske skavanker ikke skulle sælges.

    Axel dur heller ikke i større flokke. Han er vokset op ret alene og er lidt socialt handicappet/opfører sig anderledes. Det er der mange heste der ikke kan lide, så han ender med at få klø på daglig basis, hvis han går med en større flok.

    Og hvorfor skulle det ikke være sådan? Vi mennesker har jo også folk vi bedre kan med end andre. Det samme ses ved hunde og sikkert også andre dyr, så hvorfor ikke ved heste?



  • #4   29. jul 2018 Ja selvfølgelig er der nogle, der ikke kan sammen smiley

    Jeg havde skilt dem ad - og det nok for længe siden, men nu er jeg også ret pylret over min hest. Der skal SÅ lidt til, før de får varige mén af "slåskampe" på folden smiley

    Jeg ville ALDRIG gå og afvente, om den nu fik tæsk igen eller ej. Den risiko tør jeg ikke tage - tænk hvis det koster hesteliv smiley Min fik et løst bagben sidste sommer på højre bagbens knæ = kæmpe lednært sår. Havde det siddet bare en smule anderledes, kunne der være gået hul ind til leddet, knæet kunne have taget skade. Han var indlagt akut i flere dage på Højgård. Må ærligt indrømme, det satte det hele lidt i perspektiv, pyha, han kunne have været rigtig i stykker der! smiley Og tænk hvis den vitterligt havde sparket for at ramme!

    Desværre, håber du kan finde en løsning, men tvivler på løsningen er, at den bare skal blive gående smiley


  • #5   29. jul 2018
    Ja det findes der. Ligesom med mennesker, så kan nogen heste bare ikke sammen. Man kan ikke tvinge heste til at enes. Min grænse er ret lille mht. hvornår jeg skiller dem da, da jeg har en der er sær i flok - derfor går hun også alene, andres lunte er længere. Er der gået måneder så havde jeg ikke ventet en bedre.

    Kan de ikke deles op, så havde jeg solgt hesten.


  • #6   29. jul 2018 Bedring kan faktisk ske, men det afhænger nok af hestene og årsagen til antipatien mod hinanden.
    Lillehesten kunne/kan ikke lide gamle Axel og har være virkelig voldsom ved ham (primært voldsomme bud for at holde ham fra vand, mad og den anden holdkammerat).
    Vi har så løbende skilt hende fra, så Axel fik ro (Han hverken kan eller skal gå alene).
    Jeg har været ude i salgsovervejelser.
    Men efter De'or har været væk en uge til stævne, så hun kun havde Axel, er de faktisk ok med hinanden nu.
    Axel er særdeles føjelig, og lillehesten har indset, at han er dig god nok. De bliver næppe bedste venner for livet, men Axel får lov at være i fred og hygge med De'or.

    Tænker det nok netop har været hans sociale handicap og ekstrem føjelighed (Han siger aldrig fra, uanset hvor grove andre er), der har trigget hende. Hun er så blevet formildet lidt ved tilvænning (De har gået sammen on/off og med restriktioner siden november så mere end et par måneder).

    Så igen - afhænger vel af, hvad problemet er. Ressourceforsvar kan forebygges med god indretning, problemer med at læse hinanden kan klares ved tilvænning. Men er det slet og ret to heste, der bare ikke kan lide hinanden uden anden årsag en "personligheden matcher ikke", så ville jeg ikke forvente at kunne ændre det, hverken med tid eller andre tiltag.


  • #7   30. jul 2018 Nope, ikke alle heste kan sammen! Skild de ad. smiley
    Mvh TT


  • #8   30. jul 2018 Jeg ved det ikke, for jeg har aldrig givet det så lang tid at jeg fandt ud af om det blev bedre. For hvis hestene virkelig er i totterne på hinanden skal de bare ikke gå sammen.
    Den hoppe som min hoppe går med nu, er også efter hende. Men det er kun når der kommer wrap, og det er heller ikke sådan dræber agtigt, men mere “gå væk fra min mad”. Hvilket jeg godt kan holde til, dog ville det da være federe hvis de bare var bedste venner hele tiden smiley

    Noget der nogle gange undrer mig er, at dengang jeg var mindre der gik nærmest alle heste på hele rideskolen samlet på én stor fold. Der var både hopper og vallakker, ponyer og heste, koldblods og varmblods sammen. Jo der var da nogle gange nogle der kom ind med skræmmer og lignende, men det var aldrig så man tænkte “ej det går slet ikke med den og den hest”. Men nu hvor de fleste heste kun går nogle stykker sammen, så er det som om det bliver mere intenst hvis nogle heste ikke kan sammen, og også oftere jeg oplever heste der ikke kan sammen smiley
    Så det er nok både godt og ondt med at få heste går sammen.


  • #9   30. jul 2018 På mit gamle opstaldningssted, var en hest som min bare IKKE kunne med.

    De stod i hver sit hjørne af folden, og var ikke i nærheden af hinanden. De kunne slet ikke sammen.. Vi lod dem prøve i 4 uger, men det blev ikke bedre.

    Så ja, nogle heste kan bare ikke sammen, det er ligesom mennesker.


  • #10   30. jul 2018 ja i den grad. Vi har før haft en hest gående, der var ekstremt hård på de 2 nederst rangerende heste. de andre kunne sagtes finde ud af at skubbe de andre væk uden at skulle jagte dem, bide og sparke. I starten er det jo normalt nok, da de skal lære hinanden at kende, men det blev ved i hele den tid den var her (1 år), og min hest kom nogle gange ind med MANGE bidmærker på sig. Min hest stod altid i den anden ende af folden når han var i samme fold, og de lavere rangerende heste måtte ikke få hø, også selvom vi lagde det ud i dobbelt så mange bunker so der var heste. hesten ville gå fra bunke til bunke og jage de andre væk hver 2min.

    Vi stoppede det simpelthen ved at fjerne problem hesten og nu er der ro på flokken igen.


Kommentér på:
Heste, der bare ikke kan sammen?

Annonce