{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

N
N
Tilmeldt:
13. sep 2017
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15

Job hos stutteri? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg vil utrolig gerne høre fra jer der har/har haft arbejde på et stutteri (eller lignende).
Det er noget jeg utrolig godt kunne tænke mig at prøve en gang, men er dog lidt i tvivl, så håbede der var nogen der evt ville svare på lidt spørgsmål?

1) Hvor arbejdede du? (og med hvilke arbejdsopgaver)
2) Hvor meget fik du i løn?
3) Hvordan så dit daglige skema ud?
4) Hvordan var det sociale?
5) Ellers anden erfaring som du har fået fra det?

Jeg takker på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Job hos stutteri?
  • #1   30. okt 2018 Hvor arbejdede du? (og med hvilke arbejdsopgaver)
    - Arbejdede i en dressurstald. Lavede staldarbejde som mugning, fodring, lukke ind/ud, holde stalden pæn, samt ride 3-4 heste dagligt. En sjælden gang imellem skulle jeg også gøre en hest klar til en kunde som kom og fik undervisning eller sadle en hest op for min chef hvis hun havde travlt.

    Hvor meget fik du i løn?
    - Privat.

    Hvordan så dit daglige skema ud?
    - Gik igang kl 7.30 eller 8 alt efter om jeg havde morgenfodringen (havde jeg 2 gange om ugen). Startede jeg kl 8, begyndte jeg først at lukke bokshestene på fold og evt skifte deres dækkener inden. Så startede udmugning af 6 bokse (de fleste heste stod i løsdrift), ikke særlig hårdt, da vi var to om det, samt fylde hønet, fylde vandspande og gøre staldgangen ren efterfølgende. Så gik vi ud og mugede folde, 30-90 minutter, alt efter hvad vi havde tid til. Så gik jeg til frokost omkring kl 11.30/12 og kom tilbage en time efter. Så red jeg 3-4 heste, ofte den ene hvor jeg fik undervisning. Derefter tog jeg bokshestene ind, medmindre jeg skulle aftenfodre (to dage om ugen), så gjorde jeg dette først. Fodringerne bestod af at give kraftfoder til alle hestene, både dem i boks og på fold, samt hænge nye hønet op på foldene. Alle hestene fik bare hø ad libitum i hønet, så intet skulle vejes.
    Jeg havde fri omkring kl 16-18 og så var der et aftentjek senere, som var at gå ind i stalden og tjekke at alle boksheste havde hø, vand og var tilpasse. Aftentjekket skulle gøres fra kl 20, men jeg gik tit bare ud kl 23 el. Det tog 5-10 minutter.
    Udover de faste opgaver, var der små ekstra ting som gav sig selv, som fylde vandkar op på foldene når de var ved at være tomme, fjerne is på vandet om vinteren når man så det var frosset osv. De tjanser havde alle ansvar for, og den der så det først gjorde det bare.

    Hvordan var det sociale?
    - Der var desværre ikke så mange unge herude, kun et par stykker som kom og red 1-2 gange om ugen. Men alle var super søde, pånær nogle af opstalderne kunne være lidt specielle. Min chef var den sødeste person og det var utrolig vigtigt for hende, at jeg havde det godt. Hvis der var en opstalder som brokkede sig til mig, så kom hun efter dem! smiley
    Jeg boede alene i et stort hus det meste af tiden, og det kunne godt være lidt ensomt ind imellem, derfor jeg også havde "fået" den ene af hundene at bo med og have som min egen imens jeg var der. Men jeg blev tit inviteret over og spise hos det par som også boede på grunden, hvor manden var ham jeg arbejdede mest med.



  • #2   30. okt 2018 Og når ja, jeg havde fri to gange om ugen.

  • #3   30. okt 2018 1: Islænderstutteri

    2: Lommepenge (og kost og logi og fri bil)

    3: Start kl. 9 med at give hø og vand på foldene (50 heste) og samme i boksene (ca. 10 heste) plus let udmugning af boksene - vi var 4 til at dele disse opgaver, så det tog maks. 1 time. Derefter ridning og træning af ca. 10 heste per mand. En times frokost midt på dagen. Slut med ridning kl. 17 - derefter aftenfodring (som om morgenen).
    I august blev det for varmt (38 grader i Canada) til at ride midt på dagen, så da startede vi kl. 6 om morgenen og holdt siesta midt på dagen, når der var varmest.
    Generelt fri i weekenderne, men ind imellem havde vi rideferiegæster, som vi red heldagsture med i bjergene om lørdagen.

    4: Ret perfekt med det sociale. Vi var som sagt 4 piger, der havde de samme opgaver, og cheferne var næsten altid hjemme og klar til at hjælpe, hvis vi var i tvivl om noget. Sammenholdet blandt pigerne var rigtigt godt, og vi brugte også al vores fritid sammen.


  • #4   30. okt 2018 Arbejder på et DV stutteri.
    Løn vil jeg gerne holde for mig selv :).

    Laver al basic staldarbejde, og så hjælper jeg med at holde grunden og ejendommen pæn - samler blade, fejer, fjerner grus/sten/sand hvis det ligger de forkerte steder osv. Og så passer jeg også staldkattene

    Det sociale er egentlig okay. Jeg render rundt sammen med eleven der er her, chefen er super sød og så er der en studerende herude som jeg også snakker godt med.
    Men når jeg ikke er på arbejde, kan der godt blive lidt ensomt, for jeg bor i en lejlighed på gården. Så når eleven er taget hjem og sådan, så sidder jeg oftest bare og ser serier, film, gør rent i lejligheden og sådan. Har kun en knallert, så det er ikke så nemt at komme rundt samt min normale omgangskreds er på Fyn og i Sønderjylland :).

    Jeg synes det er et ret fedt job. Og for mit vedkommende super spændende at være en del af dén verden, for egentlig er jeg springrytter og temmelig hippieagtig. Så det er cool at lære noget om denne verden :).

    Glemte at sige at arbejdsdagen starter klokken 7 og an på hvor meget vi har at lave af ekstraopgaver, så kan arbejdsdagen vare til 12 eller 18. Vi lukker hestene ind ved 16 tiden her når det bliver mørkt, og så aftenfodrer vi 20.30 :). Har fri hver anden weekend


  • #5   30. okt 2018 Jeg arbejder for et islænder stutteri/træningsstald/rideskole.

    Dagen starter klokken 8 med fodring af ca. 50 heste i bokse (med kraftfoder og hø), og hestene lukkes ud. Derefter rides heste, der er normalt 4-6 heste der skal trænes om dagen, nogle er i tilridning og nogle skal trænes i specifikke ting i ridning eks tølt. Der er både heste udefra som er i træning, og gårdens egen avl. Herefter ordnes stald (hø og halm i alle bokse, der bliver muget med maskiner), som dog ofte er gjort før jeg er færdig med at ride. Frokost ca. 12, og aå har jeg fri indtil 15:30 hvor der skal lukkes heste ind og gives kraftfoder. Nogle dage har jeg fri efter det (ca klokken 16:45), men 3 dage om ugen har jeg ridehold (5 eller 6 børn på hvert) som jeg skal undervise, de slutter 18 eller 19.
    Jeg har fri hver anden weekend, og så har jeg staldvagt hvor jeg skal fodre og lukke ind og ud, men ikke ride eller undervise, hver anden weekend.
    Det sociale er fint, hende der har gården er mega sød, og derudover er der mange søde opstaldere og rideskoleelever at få en kop kaffe med eller ride tur med. Der er ikke så mange på min egen alder, men det er jeg ok med. Jeg er den eneste ansatte.

    Det job er jeg super glad for! Jeg lærer en masse om at ride, har nogen at spare med omkring min egen hest (som også er i unghest) og der er også rart at jobbet er så alsidigt.


  • #6   31. okt 2018 -Hvor arbejdede du?
    er ved en dyrlæge, ved ringsted
    alm. pasning med foder morgen og aften, lukke ind og ud, at give halm og warp, køre warp og vand ud på folde når det er nødvendigt(vinter)
    muge 2-3 bokse, hjælpe med føl når de kommer, hjælpe med hoppe ude fra når de skal bedækkes/ inseminere.

    - Hvor meget fik du i løn?
    privat smiley

    - Hvordan så dit daglige skema ud?
    starter kl 7 til ca. kl 11 og i gen fra ca. kl 14 til 17
    hver 2. lørdag og hver 3. søndag

    - Hvordan var det sociale?
    ikke meget, kun mig om vinteren, forår og summer er der en mere og så ejer og kunder.

    - Ellers anden erfaring som du har fået fra det?
    har lært meget om reporduktion smiley


  • #7   31. okt 2018 1) Hvor arbejdede du? (og med hvilke arbejdsopgaver)
    På en rideskole som handicarp trækker samt pasning af rideskolens heste
    2) Hvor meget fik du i løn?
    mindsteløn
    3) Hvordan så dit daglige skema ud?
    Op 5:30 hver morgen, afsted klokken 6, mødetid 6:30. Fri 15, hjem igen, og så ud til hesten.
    4) Hvordan var det sociale?
    Jeg var ikke stor fan, havde ikke de samme interesser som resten af arbejderne, og kom ikke til dagligt på rideskolen. Resten havde hesten opstaldet der, og havde derfor sin daglige gang på stedet.
    5) Ellers anden erfaring som du har fået fra det?
    At det ikke er noget for mig at være staldarbejder smiley


  • #8   2. nov 2018 1) Hvor arbejdede du? (og med hvilke arbejdsopgaver)
    På rideskole - staldarbejde, weekendvagter og handicapmedhjælper i ridefysioterapien.

    2) Hvor meget fik du i løn?
    Mindstelønnen

    3) Hvordan så dit daglige skema ud?
    Stalddagene mødte jeg kl. 7, de dage med ridefys var det lidt forskelligt hvornår første time startede. En arbejdsdag sluttede mellem 12 og 17 + aftenfodring 1-2 gange i ugen. Arbejdede hver tredje weekend.

    4) Hvordan var det sociale?
    Ganske fint (: Men jeg holdt også allerede til på rideskolen inden jeg begyndte at arbejde dernede.

    5) Ellers anden erfaring som du har fået fra det?
    Det kan være hårdt arbejde, men jeg vil ikke have været det foruden! (:


  • #9   2. nov 2018 Det er ærgerligt at så få har lyst til at oplyse deres løn. Hvis nogen kunne tænke sig at oplyse privat, hvor mange timer om ugen de cirka arbejdede og til hvilken løn (kr./mdr.), er jeg meget interesseret i at høre det. smiley

    Jeg er interesseret, fordi jeg ikke selv er i stand til at arbejde fuld tid, så hvis staldarbejde er så dårligt betalt som der rygtes på nettet, så er det jo udelukket på deltid. smiley


  • #10   2. nov 2018 Milla: de fleste hestejobs er sort arbejde, med ringe løn (2-5000kr pr måned af hvad jeg hører folk cirka tjener for fuldtid). Til gengæld er det så ikke beskattet og ofte får man alle udgifter dækket, så man lever gratis. Der er 5000kr vel en ok løn, hvis man ikke skal betale skat eller faste udgifter og mad for nogle af pengene.

    De færreste som får sort arbejdskraft gider at ansætte deltids, da arbejdet sjældent har faste arbejdstider. Det er ikke timelønnet, men bare set som fuldtid, hvilket kan dække over alt fra 20-80 timer om ugen, alt efter hvad din chef har lyst til at byde dig og hvad du vil gå med til. Derfor betales man heller ikke for overtid.
    Det er alt i alt meget usikre arbejdsforhold man lever under, og enten har man en sød chef eller også har man ikke. Du har ingen fagforening til at hjælpe dig og har ingen rettigheder andet end, at du kan vælge at sige op.

    Derfor altid vælg arbejde som ikke er sort og altid hav timelønnen stående i kontrakten, samt arbejdstimerne. Din løn kommer an på om du er faglært eller ikke, og hvad du er ansat som. "Staldpige" er ikke en officiel stilling, så du kan enten ansættes som Hestemanager hvis du er faglært, hvor der er en fast mindstetimeløn. Eller også ansættes du som noget indenfor landbrug, hvor der også er forskellige mindstetimelønne, som du kan læse om på nettet. Eller ringe til din forening el. og forhøre.


  • #11   2. nov 2018 Rigtigt mange, der arbejder i stald, gør det i et eller flere sabbatår, inden de starter på uddannelse. Dvs. man er ung og vil bare gerne have en oplevelse/noget erfaring uden at skulle betale for det selv. De færreste har de store personlige udgifter (som man jo hurtigt får senere i livet) og oftest bor man på arbejdspladsen som en del af lønnen.

    Jeg har primært arbejdet med heste i udlandet (Canada og Island) - prøvede en måneds tid i DK også, men fandt hurtigt ud af, at jeg ikke syntes, at arbejdet var sjovt nok til de småpenge jeg tjente, når jeg ikke også fik et nyt land og alt, hvad der følger med af store oplevelser, oveni hatten).

    Du kan nok (desværre) godt regne med, at det, du har læst på nettet om aflønninger, er korrekt.


  • #12   2. nov 2018 Det var netop i forhold til en uddannelse som f.eks. hestemanager - men det hjælper jo ikke noget, at kæmpe sig igennem sådan en uddannelse, hvis man enten ikke kan få arbejde, eller det er så dårligt betalt, at man ikke kan leve.. smiley

  • #14   3. nov 2018 jeg er normal lønnet, og på fuldtid, jeg mener bare ikke at det raver andre hvad jeg tjener smiley da alle og en hver kan se det her på nettet..

  • #15   3. nov 2018 #14 Hvordan kan man se det? Vi har jo ingen officiel mindsteløn i DK, det kommer an på, hvilken overenskomst ens arbejdsgiver er med i, hvis de er med i en.. smiley

  • #16   3. nov 2018 Jeg synes det er sjovt at danskerene har sådan et forhold til penge - at vi er så hemmelige omkring det. Folk må sgi gerne vide hvad jeg tjener og bruger penge på, det er ikke nogen hemmelighed.

  • #17   4. nov 2018 Jeg arbejde på en gård i Østrig tilbage i 2013 smiley

    1) Hvor arbejdede du? (og med hvilke arbejdsopgaver)
    Stod for fodring, udmugning, lukke ud/ind fra fold og sørge for hø og vand på foldene, osv.

    2) Hvor meget fik du i løn?
    400 EUR om måneden + fri kost, logi og bil

    3) Hvordan så dit daglige skema ud?
    Morgenfodring kl 7
    Udlukning kl 8:30 (foldene var fordelt over en lille landsby, de tætteste var 500 m. nede af vejen, de længste var 2-2,5 km væk)
    Derefter udmugning og opfylde hønet, lægge foder i krybber, ofte færdige omkring kl 13
    Indlukning kl 16
    Aftenfodring kl 19

    Ridning en gang i mellem hvis jeg havde lyst og tid til at hjælpe, da det ikke var mit ansvar at hestene blev redet smiley

    Havde 1 hel fridag og 1 halv fridag om ugen, og kunne selv vælge dage og om det var morgen eller aften jeg havde fri.

    4) Hvordan var det sociale?
    Super fedt, mødte min bedste veninde i Østrig og holdt kontakten både med hende, familien jeg arbejdede for og de mennesker, der havde heste opstaldet, selv efter jeg rejste hjem til Danmark. Jeg var dengang kun nogle år yngre end min chefs yngste datter, så gik også meget ud og i byen med hende og hendes veninder.

    5) Ellers anden erfaring som du har fået fra det?
    Gik på aftenskole en gang om ugen mens jeg var dernede, og fik da forbedret mit tysk en smule - havde dog to britiske piger jeg arbejdede med (vi var to ad gangen, så én da jeg startede og en ny, da jeg rejste hjem), så vi talte mest engelsk - fik til gengæld forbedring mit engelske rigtigt meget.


Kommentér på:
Job hos stutteri?

Annonce