{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstaldning - hvad er vigtigt?
  • #1   11. aug 2019 Rent geografisk skal det være overskueligt at komme til/fra.

    Jeg har som rytter behov for adgang til ridehal, ellers får jeg ikke redet ret meget om vinteren efter arbejde.
    Gerne udendørs bane og turmuligheder.
    De andre opstaldere skal være mennesker, jeg har lyst til at omgås. En god/ konstruktiv kultur på stedet.

    Passende boks/løsdrift faciliteter.
    Gerne døgnfold om sommeren, men også rigeligt med tid udenfor om vinteren.

    Plads til mit udstyr.
    Fx staldskab, og i mit tilfælde en sadelvogn til min western sadel.

    Jeg foretrækker noget, der er tæt på fuldpas.
    Jeg holder meget af et par timer i stalden.
    Men det er ikke alle dage jeg kan nå derud.

    Jeg kan købe grovfoder mv selv - men igen, foretrækker at stedets ejer leverer som en del af ydelsen.
    Krybbefoder køber jeg gerne selv, og doserer gerne nogle dage frem. - jeg ser ikke logikken i at udlejer skal klare den del. Det er enkelt nok at opbevare en sæk foder, osv, og folk har ofte stærke holdninger til krybbefoder.

    Husleje skal stå mål med hvad, der leveres.
    ...
    Jeg er glad for min hest.
    Men mit primære / vigtigste dyr er min hund. Hun er med alle vegne. Inkl stald. Det skal være tilladt og velkomment.

    ...
    Jeg ser stedet. Jeg taler med folk. Lytter, til hvad de siger og ikke siger.
    Og føler jeg mig hjemme, er det jo ligesom det.


  • #2   11. aug 2019 Afstand fra min bopæl.
    Hø ad libitum på boks og fold skal være inklusiv i prisen.
    Ud- og indlukning alle dage. Tager gerne 1-2 vagter om ugen.
    Der fodres to gange om dagen og gives hø en gang.

    Derud over sætter jeg stor pris på, at vi på nuværende sted har en ordning hvor vi ordner hinandens bokse når vi har staldvagt. Så mandag, onsdag og fredag bliver alle bokse ordnet (fjernet klatter i træpiller) - de resterende dage har man selv ansvaret. Min hest er pensioneret, og jeg har ikke tid til/interesse i at komme ved den hver dag, så det her er den perfekte løsning.


  • #3   11. aug 2019 Vægter foldtid og relativt faste rutiner ret højt...

    Og så uden alt for mange psykoser. Jeg vil hellere end gerne undvære et ridehus, hvis det betyder at jeg ikke render ind i en masse galninge.


  • #4   11. aug 2019 Masser af foldtid på tørre marker, godt grovfoder, fred og ro, gode muligheder for at ride tur uden asfalt og trafik, mulighed for begrænset græs om sommeren. En helårsridebane er et plus. Ridehus har jeg aldrig haft, så jeg ved ikke, hvad jeg går glip af.

    Fleksibilitet i forbindelse med sygdom hos hesten eller rod i flokken ville være MEGET vigtigt - har været vidne til et helvede, min veninde var igennem, med to heste, som fik bank af en ny hest, og en staldejer, der ikke ville lade dem gå på fold uden denne hest. Der var mange dyrlægeregninger, ekstra pasning og bekymringer i det halve år, indtil hun flyttede hestene.

    Har aldrig stået et stort sted eller et sted med rideskole, men jeg forestiller mig, at jeg hurtigt ville blive træt af det. Jeg er ikke så glad for børn - eller voksne i for store mængder smiley


  • #5   11. aug 2019 Tak for jeres svar! Gode overvejelser smiley

  • #6   11. aug 2019 Jeg går efter, hvor tæt det er på mig. Ligger det i en prisklasse hvor jeg kan være med.
    Hvor lang foldtid, hvad skal man selv have med (hø/strøelse/foder)

    Det er nok det jeg vægter højest. Jeg vil gerne selv have foder med, lang foldtid hvis det ikke er løsdrift, og jeg ser gerne at strøelse og grovfoder kan købes på stedet eller er inkl. Prisen.

    Og så vægter jeg også højt, om det er et miljø jeg kan se mig selv og hesten i smiley


  • #7   11. aug 2019
    Afstand
    Ridehus
    Grovfoder ad libitum på fold og boks ( hø eller wrap )
    Medbringe eget foder
    Ind og udlukning
    Jordfold eller nedbidt græs fold

    Alenefold - en anden foldbuddie kan afprøves, men der skal være mulighed for hesten kan gå alene, hvis jeg vurdere det ikke fungere

    Jeg har så mange krav og især alenefold, så prisen og foldtid, er ikke det jeg prioritere højest.


  • #8   11. aug 2019 det vigtigste for mig er at det er i hestens interasse. altså gode folde og gode bokse
    Og vigtigst er at mine to kan gå sammen - for mig er det det vigtigste


  • #10   12. aug 2019 Og så håber jeg at folk tænker over at hesten skal bo der i 24 timer i døgnet
    vi andre er kun på besøg i nogle timer hver dag - eller andet


  • #11   12. aug 2019
    Det tænker jeg de fleste tænker over Anja - derfor har folk de forskelilge krav de har smiley
    Men jeg ville aldrig stå et sted, hvor kun hesten trives, men ikke jeg trives - det er træls og komme et sted, hvor man ikke er tilpas.

    Men ja Nana, jeg har ret mange gange oplevet, at tingene ikke er som de giver sig ud for. Og når man så har fået indstalleret hesten, så er der 117 ting der er anderledes.

    Jeg stod fx et sted hvor vi ikke måtte ha' store wrapballer fordi det var grimt og have stående, vi skulle have små wrapballer og de skulle køres 30 meter væk fra hvor man kunne parkere, om bag et skur på en smal plads på ½ meter. Virkelig upraktisk og dyrt.
    Alt hø på høloftet var blevet dårligt, så folk ville købe wrap istedet - men det skulle så være små baller. Havde jeg vidst det på forhånd, havde jeg nok ikke stået det.
    Samme sted blev en hest skadet og ejeren ville gerne have indhegnet et lille stykke fold, så den ikke kunne løbe for meget rundt. Nope, det måtte hun ikke fordi det var grimt også blev der muddret ( .... det var der i forvejen... på en del af folden ).

    Men på den anden side, har jeg også oplevet folk blive sure over at hesten ikke er kommet ud på trods af de har fået af vide at det kan ske i træls vejr og at det er den der lukker ud, der vurdere om vedkommende vil lukke ud.


  • #12   12. aug 2019 jeg har stået en sted hvor jeg betalte for at hestene skulle ud og ind hver dag
    til trods for dette så når jeg kom var de aldrig lukket ud, så det måtte jeg gøre selv
    Oftes var begrundelsen at vejret var dårligt: alle hestene i stalden stod med min. 2 dækner!

    da de begyndte at snakke om at jeg var dyremishandler,, fordi jeg lukkede hestene ud hver dag (selv i snestorm) ja så var jeg den som var smuttet

    mine heste er altid på fold hver dag hele året rundt. ja de kommer ind tidligere hvis vejret er rigtig dårligt. Men de er vant til at være ude hele året rundt.


  • #13   12. aug 2019
    Også ved man til en anden gang, at det er noget man spørger om, når man vælger opstaldningssted smiley

    Foldtid betyder ikke noget stort for mig - ligesom jeg ikke kan hidse mig op over om de kommer ud kl. 8 eller 10.


  • #14   12. aug 2019 Jeg har forskellige krav alt efter hvilken af mine heste, der er snak om.
    Min plag ønsker jeg at have et forholdsvist billigt sted, jeg behøver ingen ridebane til ham, men til gengæld en flok han er tryg i, løsdrift og en masse hø. Det får han heldigvis.
    Til ridehesten vil jeg gerne have ridebane, har hende i boks og har ikke prøvet løsdrift, mulighed for at parkere min trailer, fuldpas eller noget i nærheden smiley


  • #15   13. aug 2019 For mig er det vigtigt at der er lang fold tid + døgnfold om sommeren (er dog mest fan af løsdrift). Hvis boks, så skal det være udeboks. Jeg trives bedst med selv pas, så jeg selv kan styre hvad min hest får at spise, hvordan boksen bliver muget osv. Derudover skal der være mulighed for jordfold året rundt og ikke små mini folde.
    Gode tur muligheder er klart et plus, men går ikke på kompromis med de andre ting for at få det. Ridehus er jeg fuldstændig ligeglad med, men en ridebane er rart at have, dog ikke en nødvendighed.
    Generelt er det vigtigst for mig at hestens trivsel kommer før alt andet.


  • #16   14. aug 2019 Det er meget vigtigt for mig, at min hest overlever selvom jeg har valgt at kaste min kærlighed på et arbejde med vanvittige arbejdstider. Det indebærer at det enten er fuldpas eller at man kan betale sig fra fuldpas i perioder. Og med det følger også, at hesten gerne skal meget ud på fold og/eller have mulighed for at bevæge sig, for én ting er at det er naturligt for hesten, en anden ting er at det er træls den er 100% afhængig af min motion.
    Derudover er det super vigtigt at stedet er præget af mennesker med almindelig god dyrefornuft. Jeg gider ikke folk der er hysteriske om at Musse altså skal fodres kl. 07.48, dør af at snuse til en anden hest, eller kollapser hvis den smager på lidt halm.

    Derefter følger andre ting som turmuligheder, bane/ridehus og andre faciliteter.


Kommentér på:
Opstaldning - hvad er vigtigt?

Annonce