{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
510 visninger | Oprettet:

Panik ved vand. {{forumTopicSubject}}

Min Monet går simpelthen i panik når der kommer vand ud af vandslangen og han skal vaskes. Han har intet imod slangen (jeg kan stå og lægge den over ham og alt det), og blive vasket med vand og spand. Men så snart der kommer vand ud af slangen går han i total panik, ligegyldigt hvor lille strålen så end er. Han vender det hvide ud af øjnene, og hjernen slår fra. Han begynder at bakke indtil han kommer fri. Han er alt i alt en rigtig rolig dreng, og intet kan sådan rigtigt skræmme ham som den slange. Han er 2 år og 170 så han er en stor dreng når han sådan panikker. Og man kan ikke få ham ren med en spandvand og en svamp.

Er der nogle som har forstand på dette og evt. ved hvorfor han reagerer som han gør?

Han har aldrig oplevet noget grimt ved os m.h.t. slangen, og vi har haft ham siden han var 10 måneder.

Er der nogle som kender en som kan gøre noget ved det til en ovrekommelig pris og hvor det foregår på hestens principper?
Jeg vil ikke prøve at vaske ham med slangen igen, eftersom jeg er sikker på at han kommer til at skade sig selv eller andre.

Jeg er aldrig kommet længere end til hans ben, og strålen er ikke hård. Vi har prøvet at holde ham og fodre ham imens, så han forbandt det med noget godt, og alt har foregået i hans tempo, men intet hjælper.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panik ved vand.
  • #1   24. jul 2007 Min gamle hoppe var også i starten bange for vand fra en slange, og hun sprang mange grimer..
    Så fik jeg et råd fra en ældre mand om at sætte en bremse på hende, og så stille og roligt vaske med slangen.. Så hjalp det, og langsomt løsnede jeg bremsen..

    Jeg ved ikke hvorfor nogle heste er bange for vand fra slanger.. Det er noget mystisk noget..


  • #2   24. jul 2007 Hmm... der er mange heste der ikke kan lide vand i starten... MIn egen vallak var også meget bange for at få skyllet ben feks.. fra en vandslange... det kunne han bare ikke lide... smiley

    Det du kan gøre er at få en til at holde din hest.. så du ikke står med den alene.. også må du bare starte forfra.. med at have en lille stråle ud fra slangen... og vande ham på hovene... bare lidt af gangen.. og berolige ham.. så snart han står bare lidt stille er det bare med at rose ham... man må bare blive ved med at træne det, indtil den lære det ikke er farligt..

    Det var sådan jeg gjorde det med min vallak... og til sidst stod han helt stille...men det er nemmest hvis du har en til at holde den.. så du ikke står med både hest i trækketov,. og en vandslange... lad være med at binde ham indtil han ikke er bange for det mere.. smiley


  • #3   24. jul 2007 Stine : Problemet er bare at han ikke slapper af. Lige så snart han mærker vandet på sin kode panikker han.

    Ulle : Det er helt vildt. : (


  • #4   24. jul 2007 Hmm... Jeg ved ikke, om det ville hjælpe, men har du prøvet at lade ham se, at de andre heste bliver spulet? Måske han så kan forbinde det med noget mindre farligt i og med de andre tør at lade strålen nærme sig dem :o)

    Håber du finder en løsning :o)


  • #5   24. jul 2007 hvad er bremnsen?

  • #6   24. jul 2007 Hej vi har prøvet det samme med vores hoppe. Men da hun var i tilridning fik vi en god teknik. Man tager vandslangen og sætter en forstøver på en hvor man kan ændre i strålen. Man starter med at spule med den bløde som en bruser ved benene og op på bringen og hver gang hesten flytter sig flytter du med med vandstrålen hesten skal ikke stå bundet, står hesten pludselig stille så stopper du med strålen. Og så prøver du igen og igen på samme måde hesten skal være i træktov gerne langt. Men det bedste ville være at gøre hesten godt træt inden så den har brugt det meste krudt enten ved longering eller et godt ridt. Når man skal spule på bagbenene så skal stålen være hård ¨å det lyder og føles lige som når hesten selv tisser. Men altid stoppe med strålen når hesten stopper og så altid prøve igen indtil man fæler at nu har I prøvet nok for idag efter et par gange eller flere skulle det være okay at vaske hesten

  • #7   24. jul 2007 Sammy M har løsningen - sådan gør man nemlig - man fjerner trykket som belønning for at den står stille. Om du så skal lade strålen rende på din hest i flere timer før den står stille - så er det sådan du gør. Du må først slukke/fjerne vandet når den står helt stille. Til gengæld skal du også slukke i samme øjeblik der er ro på hesten. Prøv - det virker...... :o) Held og lykke med det.

  • #8   24. jul 2007 ja hvor er jeg go.
    det var bare min kone som kom med det, men det kunne i jo ikke vide, ville ikke tage æren for det


  • #9   24. jul 2007 Enig med Cowgirls - fjern altid strålen når hesten står stille smiley !

    Du kan også prøve, at sætte en svamp foran vandslangen, og skylle den lidt sådan i starten.

    Jeg ved ikke om du plejer at binde din hest når du har vasket den med slangen - men hvis det var mig, ville jeg altid holde min hest i snor selv eller få en anden en til det, da hesten oftets panikker endnu mere for ting de er bare for når de er fast bundet. (= Kan ikke flygte).


  • #10   24. jul 2007
    Du siger han er ligeglad med slangen, saa er det vel foerst at vende ham til vandet. Tag en spand med vand + en svamp ogsaa proev at putte lidt vand paa ham. Ogsaa mere og mere, tilsidst skal svampen vaere saa vaad at vandet loeber ud af svampen. Naar han er vandt til det, saa proev at haelde lidt vand paa benet ud af spanden. Naar han saa er vandt slangen og vandet hver for sig, saa proev med vandslagen og start med en meget lille straale.


  • #11   24. jul 2007 Cathrine : Læs hele mit indlæg. : )

  • #12   24. jul 2007 Zandra: Min far plejer at holde ham. Men som sagt han panikker, og jeg vil ikke have nogen kommer til skade.

    - God idé med svampen. Den er han jo tryg ved og ved at der ikke sker noget når vandet kommer fra den. : ) Det vil jeg prøve.

    Han panikker jo lige når man kommer hen til ham og han kan mærke vandet på kroppen fra slangen.



Kommentér på:
Panik ved vand.

Annonce