{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.130 visninger | Oprettet:

Hvorfor har man minature? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften skriver, hvorfor har man dem?

Kan godt se de er søde og nuttede, og de kan bruges som selskabsheste, showheste og evt køreheste...

Men hvad ellers... Hvad får et voksen menneske til at købe en minature?

Ikke noget neagtivt, men har bare undret mig over det. Følger en der har en på facebook og har virkelig undret mig hvorfor hun har den..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor har man minature?
  • #1   20. apr 2020 Tænker de grunde du selv nævner. Ikke alle har brug for at ride smiley

  • #2   20. apr 2020 Hvorfor har nogen heste, uden at ride/bruge dem? smiley
    Nogen finder større glæde i de små :).


  • #3   20. apr 2020 Fordi heste er charmerende på alle punkter, og ikke kun i ridningen smiley
    Nogle er ikke interesseret i ridning og nogle kan/må ikke ride. smiley
    Personligt vil jeg også hellere køre med en lille end en stor.
    Visse ting er nemmere med den mindre størrelse smiley


  • #4   20. apr 2020 Fordi man har andre interesser end at ride heste. Skulle jeg have hest igen, så skulle det være en hest, som jeg ikke skulle ride på. Som jeg kunne spænde for en vogn, og som jeg kunne gå og hygge med. Fordi ridning er det jeg interesserer mig mindst for. Jeg er mere interesseret i samværet med hesten smiley

  • #5   20. apr 2020 Hvorfor har jeg som voksen en pensioneret shetlandspony smiley Han kan jo alligevel ikke bruges til mere end en miniature.

    Svaret er helt enkelt, at det er fordi jeg ikke har behov for at ride for at få glæde ved samværet med ham. Han er enormt charmerende og den skønneste gåtursmakker (meget bedre end hunden, der mener at en lang aftentur er rundt om gårdens to lader og hjem igen), er hamrende lærenem så eventuel træning aldrig bliver ensformig trods det ikke er muligt at ride.

    For nogle er det en sport at køre med hestene, mens de slet ikke interesserer sig for ridning. For nogle er det jordtræningen. Og ærligt - hvorfor gå ud og købe en stor hest, hvis man ikke føler for at ride, og den hest man klikker med er miniature eller en anden lille race, der ikke rides? smiley


  • #6   20. apr 2020 Mener heller ikke at ridningen er alt, har bare virkelig undret mig.. nu får jeg nok nogle hug men, det er ligesom med små hunde... de er jo self rigtige heste også alligevel ikke.. Siger ikke at de ikke kan bruges til noget for det er jeg 100 p på de kan. Jeg ved ikke men det er bare lidt sjovt når en voksen kommer gående sådan en.. Hmm det er bare mine tanker siger ikke de er rigtige eller forkerte. Undre mig bare helt vildt. Kan forstå folk har shetlandsponyer, eller vælger dem for at køre med dem. Men minature de er bare lige en tand for små.. Syntes jeg ihvertfald. Men ville bare lige høre jeres tanker om det. Havde overvejet at poste det på Hesteland gruppen på facebook.. Men det tør jeg simpelthen ikke, af den simple grund at hende der ejer stedet hvor min part står er meget aktiv i de grupper og jeg ikke lige orker at få skældud når jeg kommer stalden i senere..

  • #7   20. apr 2020 I min verden er den også ganske ubrugelig, lidt ligesom at have en kanin, så jeg kan sagtens forstå dig smiley

    Men jeg kan så også godt se, at dem, der har dem, har stor glæde af dem. Især når de skal købe grej til den til Hest og Rytter-messe eller hvis de tager til dyrskue med den og har noget socialt samvær med andre entusiaster...

    Der er mange måder at have interesser på. Der er også nogle der synes det er det fedeste i verden at skrue i fjernstyrede modelbiler og kan få en hel weekend til at gå med at være til stævne med det... eller gå i swingerklub eller lave videoer til Tiktok. Det er kun fantasien, der sætter grænser smiley


  • #8   20. apr 2020 Det er helt fint at undre sig, og synes også det er fint at du spørger - for ellers havde du trods alt ikke fået svar ??.

    Men ja, nogen finder bare mere glæde ved de små.
    Nu er min egen 131cm, men jeg er tit blevet spurgt om hvorfor jeg har så lille en pony (Jeg er 24 og har haft hende siden jeg var 16). Mit svar er altid, at det var hende jeg blev forelsket i og hende jeg ikke kunne leve uden :).


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   20. apr 2020 Fordi at folk har forskellige behov og lyster.

    Jeg har altid været så snæversynet og mene at en lille hund ikke var en "rigtig" hund. Men efter flere år med en meget stor hund, som lærte mig hvor problematisk det kan være, så bliver min næste hund også mindre end en mellem str. Hund, måske endda en af de helt små hunde.

    Det samme med heste - en større hest kræver ofte markant mere, kan være svære at håndtere mm.

    Og om hesten er 90 cm eller 180 cm, gør det hverken mere eller mindre til en hest.

    Hvis man ingen interesse har i ridning, men gerne bare vil have en hest at hygge sig med, strigle, og måske trække nogle ture med, så er en miniature da oftest langt nemmere end et stort skrummel.


  • #10   20. apr 2020 Man har jo heldigvis lov at undre sig. Det gør jeg også over mange andre måder at have hest.

    Man kan jo kun glæde sig over at der er så mange forskellige måde at have hest på og måder at ride - køre - løbe med - springe for hånd....

    Derfor kan det da godt undre når man møder en som har en stor og stærk hest, men ikke tør ride den? (kan kun trækkes i ridehuset, da ejer er "bange" for den)
    Hvorfor ikke finde en som man kunne have glæde af? en som man kunne gå en tur med, nusse med, hygge om?
    Sådan noget undre jeg mig meget over.

    Jeg er nu heller ikke så vild med de miniature, synes at de ser lidt "forkerte" ud.


  • #11   20. apr 2020 Altså jeg har to shetlændere. Den ene bliver brugt netop til kørsel som du selv nævner.

    Den anden er ved at blive tilkørt, og bliver brugt til tricks/agility osv.

    Jeg har også heste, men syndes der er noget specielt over de to små, og de er så hyggelige at arbejde med, og de elsker virkelig at arbejde, og det så hyggeligt at køre en tur med dem smiley

    Jeg fik dem for at få et bedre indblik i at have de små heste også, og jeg syndes enlig man lære en del af at prøve det også, frem for kun de store smiley men kræver selvfølgelig også man har interessen for at lave noget med dem, hvis ikke de bare skal stå stille.


  • #12   20. apr 2020 Kan godt forstå man vælger at have dem til hygge, shows osv. Eller ved siden af ens store heste (rideheste osv)

    Syntes bare at der ligesom er for små og for skrøbelige til at blive kaldt "rigtige heste" Men kan godt se jeres pointer og følge jer i hvorfor folk har dem, og ja alle har ret til hver deres hobby.


  • #13   20. apr 2020 tja.. jeg havde også svoret at jeg aldrig skulle have shetlændere (som i øvrigt findes i 3 størrelser - mini, medium og standard.)
    Men jeg flyttede på egen gård og skulle have selskab til min fjordhest, og der kom Elna ind i billedet - hun var mini.
    Jeg kom til at holde så meget af hende, og af foreningen omkring shetlænderne, at jeg ville lave et føl på hende.
    Inden føllet kom til verden, blev der brug for en selskabspony mere, fordi jeg fik en opstalder og den kunne ikke gå med den ene af mine heste, så jeg endte med at låne en halvsøster til den hingst min hoppe havde været hos.
    Hende endte jeg så også med at købe, for jeg kunne ikke bære tanken om at hun skulle hjem igen på et tidspunkt.

    Min hoppe døde så 4½ måned efter hun havde folet, og i december købte jeg en hoppe i fol.
    Så nu har jeg snart 4 af de små, bruger dem til shows og avl, og jeg gør det fordi de har så kæmpestore personligheder, at jeg slet ikke kunne forestille mig at bo her på gården uden de små spradebasser.
    De giver så meget tilbage, og det er en helt anden måde at være sammen med sine heste.
    Men ja, hvis man udelukkende er hestemenneske fordi man vil ride, så er der ingen grund til at have de små.

    Det som er kommet allermest bag på mig, i forhold til de små ponyer, er at jeg oplever at de er ENDNU mere hest end de større. De har ofte fået lov at være endnu mere hest, og derfor er deres adfærd som heste endnu stærkere, mere udfordrende ifht. signaler, tydelighed og indlæring, og man lærer SÅ meget af at tilbringe tid med dem.
    (man kan selvfølgelig også komme ud for ponyer som har fået lov at kravle rundt på mennesker hele deres føltid, og den slags er der ofte store problemer med)

    Der hvor tingene kører af sporet for mig, er når folk tror at en shetlænder ikke har de samme behov som større heste - ÅRH, det kunne bare ikke være mere forkert! Shetlændere har MINDST lige så stort behov for aktivering og træning, gode forhold, ordentligt foder, SMED OG DYRLÆGE som alle andre - ALLE mine får ordnet tænder 1 gang årligt, de får smed hver 6-8 uge, de bliver vaccineret, de er forsikrede og de får MERE og DYRERE foder end min fjordhest, fordi de har behovet.

    Jeg får røde knopper af folk der tror at en shetlandspony er den idéelle selskabshest "for den har jo ikke de samme behov"
    Idéel selskabshest - JA, ligesom mange andre heste og ponyer...
    Færre behov end andre heste og ponyer - NEJ.



  • #14   20. apr 2020 Jeg har både 2 store heste (lige under 170 cm) og 2 shetlandsponyer (den ene er 82 cm., den anden er pt omkring 85 og lige under 1 år gammel).
    De store er til ridebrug.
    De små kommer på skuer og stævner (ikke ridning men miljøbaner, agility og den slags) og er derudover besøgs- og terapiponyer og kommer på plejehjem/væresteder/specialskoler o.l.
    De giver ikke bare mig, men rigtig mange mennesker en god oplevelse.
    Jeg har noget sygdom der gør, at jeg ikke kan have store heste i mit liv altid, men de små vil jeg bedre kunne håndtere, på trækketur eller for vogn, når jeg ikke længere kan tumle 5-600 kilo hest.
    Jeg kender rigtig mange der har miniatureheste (ikke ponyer) og de bruges til stort set det samme som mine shetlandsponyer.


  • #15   20. apr 2020 Jeg startede som hesteejer, som voksen, med 1 Shetter, der senere blev til 2. Det udviklede sig til store heste og på et tidspunkt havde jeg 6 heste i blandet størrelse. Jeg red ikke ret meget, da det ikke er der min interesse ligger ved hestene. I dag har jeg, pga helbredet, kun 2 store tilbage.

  • #16   20. apr 2020 For mig at se er der ikke den store forskel på en shetlænder og en miniature (vi har begge dele). Begge er hyggelige og med kæmpe personligheder. Vi købte miniaturen til shows/agility - og det er jo en hel disciplin for sig med de små heste smiley Vældig hyggeligt. Vi har en blandet flok - miniature, shetlænder, haflinger og varmblodsheste. Og har redet alt fra jagter og spring på landsplan til o-løb og dressur på c-plan (og så lige kørsel og shows med de små). Der er mange måder at have hest på - og dét er da bare herligt smiley

  • #17   20. apr 2020 Jeg bliver nødt til at sige, at jeg bliver ret vred, når du siger, at miniaturer ikke er "rigtige heste", for selvfølgelig er de det! På lige fod med en Dansk Varmblod da!

  • #18   20. apr 2020 Jeg har 4. Havde 7 engang. Jeg fik dem fordi jeg kunne. Og så begyndte jeg at gå op i tricks og tog ud på rideskoler og viste frem osv.

    Jeg elsker mine 4 over alt. Men den dag i dag indrømmer jeg gerne at jeg aldrig mere skal have nye, når de her om 30 år dør. Min interesse er der ikke for at gå til shows mere og har ikke vogn at køre med. Så de går bare og går og sluger penge som jeg kunne bruge på en stor i stedet. Men sælge kommer ikke på tale. Har ikke samvittigheden til at bidrage med kastebolde. Og aflive sker først den dag økonomien ikke er til dem mere.

    Min søn kommer dog nok til at få en del glæde af dem når han bliver lidt ældre. Men efter de 4 her, så er det et slut kapitel for mig. Med mindre jeg en skønne dag slet ikke må ride mere. Så ville jeg nok få en lille i stedet for en stor, og bare køre vogn. Haha


  • #19   20. apr 2020 Jeg er rytter med stort R - men havde jeg tiden, så kunne en shetter eller miniature nok godt krybe ind under huden på mig smiley

    MEN som det siger længere oppe i tråden, så skal en “bette pony” i min verden passes som en stor hest - og jeg ved at jeg har for meget græs og for lidt tid at motionerer en lille Ferrari smiley

    Min mand har sagt, at når vi en gang ikke har store heste hjemme, så vil han gerne have en flok shetter sådan e 8-10 stykker, med en stodhingst og hele moletjavsen smiley
    Jeg tror han synes om at kunne sidde og kigge på sådan en flok interagerer - jeg tror dog stadig han forventer jeg passer og betaler for deres pleje, så det.....

    Mvh Charlotte


  • #20   20. apr 2020 Hippie uden Hypse, det er min mening. Jeg er sikker og enig i at de har helt samme behov som store heste. Men i min optik og det er virkelig ikke for at lyde sur, dum eller noget i den stil.. så virker de bare som sådan nogle små pynteponyer. Og efter at have læst svarene i denne tråd er jeg sikker på at i alle har ret i de sikker rummer en kæmpe personlighed. Men de er bare meget små og virker rimelig skrøbelige, men det kan godt være jeg tager fejl. Undrede mig bare over at nogen voksne vælger dem i stedet for en stor hest. Jeg vidste dog ikke at man kunne deltage i så mange forskellige ting med dem. Jeg havde troet det var lidt en "for sjov" hest, men det kan jeg godt se nu var helt forkert.

    DD - Jeg følger dig på facebook, og du må ikke tro dette emne udsprang af din side, jeg følger en anden side med en der har miniature, og deraf min undren kom.

    Tak for mange gode svar! Jeg har fået et helt andet syn på dem nu.

    Men hertil et tillægs spørgsmål.. Hedder det minaturepony eller minaturehest?

    Ligesom islænderen hedder islænderhest og ikke pony og det hedder fjordhest og ikke pony..


  • #21   21. apr 2020 Nu er det godt nok shetlændere jeg har (to mini knabstruppere og én alm shetlænder).. Jeg købte min første som selskab til min store hest.. Og jeg faldt pladask for ham.. Så mistede jeg den store hest, og ville selvfølgelig beholde min shetlænder, så jeg købte en til, som selskab til ham.. Jeg blev så pjattede med de to, at jeg ville have en mere, så jeg købte et føl.. Så nu har jeg tre shettere og ingen stor hest.. Jeg synes de er helt fantastiske, sjove, søde og kærlige.. Jeg har dem som kæledyr ligesom mine andre dyr.. smiley Derfor har jeg små heste.. smiley

  • #22   21. apr 2020 Der findes en race der hedder miniaturehest og så findes der shetlandspony i str. Mini (samt medium og standard).
    Miniaturehest og mini-shetland er to vidt forskellige ting.
    Jeg har lånt et foto på mhdk's side af en miniaturehest og sat op overfor min mini-shetlandspony på 82 cm.


    profilbillede
  • #25   21. apr 2020 Lisette S:
    jeg kan virkelig godt følge dig i det med avlen.
    Selv har jeg lige fået mit hingsteføl fra sidste år kastreret.
    Han er ellers fin, men forbenene er ikke så lige som jeg vil have dem, og der er en smule underbid - og så er man IKKE hingstepotentiale her hos mig.
    I shetlandsponyforbundet er der kommet krav om test for skeletal atavisme (dværggen), og ponyer med skævheder i hovedet og manglende tænder/tydelige tandstillingsfejl er ikke velset.
    Det synes jeg er gode tiltag for netop at undgå ponyer med skavanker, skævheder og sygdomme - og så er det et GLIMRENDE grundlag for at købe ponyer med papirer så man kan sikre sig mod den slags så vidt muligt smiley
    Så skal man så bare til at diskutere priser - folk tror at det er gratis at købe en shetlandspony, og det er det selvfølgelig ikke når der er tale om en pony med papirarbejdet i orden.


  • #26   21. apr 2020 Vel af sammen grund som man har kanin, kat, marsvin og andre kæledyr. Fordi de er søde og man hygger sig med dem.
    Man behøver ikke ride på dyr for at have glæde af dem.


  • #27   21. apr 2020 At have miniaturehest er nærmest en hel "sport" i sig selv.

    Jeg deltager i flere ting med min mini, end min hest. Jeg bruger flere timer, sved og tårer med min mini end min ridehest. Der er flere ting at gå op i, mere konkurrence, show, kørsel og et sammenhold der vil noget i forhold til andre foreninger (synes jeg).

    Har redet heste hele mit liv, men for et år siden da jeg begyndte at komme ind i mini verdenen begyndte det hele at ændre sig. Elsker de små så højt, de giver sig altid 150% og er bare så fantastiske at tilbringe sin tid med.

    Desuden er min i den "høje" ende a skalaen, og er på størrelse med de andre shetlændere hvor han står/nogle gange større. Synes de er flotte og elegante, i forhold til en shetlænder. Men alt er efter interesse og smag, hvis vi alle havde en brun DV ville livet sku være kedeligt.


    profilbillede
  • #28   21. apr 2020 Hørt hørt!

  • #29   21. apr 2020 Nikoline

    Jeg kan regne ud hvem du mener. Så følte mig ikke truffet, bare rolig smiley


  • #30   22. apr 2020 DD - Godt!

    Til jer andre, jeg tror i misforstår lidt. Jeg er helt åben overfor at høre alle meninger og holdninger. Efter min mening er en minature sød, nuttet, smuk osv. Dog finder jeg den lettere ubrugelig. Hermed ikke sagt at jeg kun går op i at ride, eller "elsker og kun vil have en brun DV". Jeg har fåt indsigt i, hvorfor folk er så glade for dem, og kan se de spreder meget glæde. Det bliver bare aldrig en hest for mig, den er alt for skrøbelig.

    Men det er dejligt at høre at andre har meget glæde af dem! Dog skal det virkelig understreges at det er ikke negativt at jeg undre mig eller spørger. Jeg kan også godt finde på at spørge en person om hvorfor de lige netop har den hest, de nu har. Ikke fordi der er noget galt med den. Men måske fordi der er mere til hesten end hvad øjet lige ser. Flere og flere vælger jo også hesten udfra personlighed og farve fremfor racen.

    For mig er det underordnet hvilken hest den enkelte har, så længe at de også respektere at for mig ville en minature ikke være tilstrækkelig, samt jeg elsker at ride spring, tur og dressur på hobbyplan. Her ville en minature eller sheltland jo ikke opfylde mine krav..

    Men igen tak for mange gode svar, jeg har fået nye synspunkter men står dog stadig ved min egen holdning og mening, hermed ikke sagt at jeg ikke respektere jeres!


  • #31   22. apr 2020 Nikoline : Jeg synes at du hele vejen igennem, har lyttet til hvad andre har skrevet - uden at udpensle din egen holdning.

    Nu kan du stadig undres, men nu på et oplyst grundlag smiley

    PS jeg har glad for at jeg ikke har mulighed for at hest hjemme, for så havde jeg helt sikket et par shetter smiley smiley smiley smiley


  • #32   22. apr 2020 Mht. at de virker skrøbelige, så vil jeg lige komme med endnu en kommentar.

    Selvfølgelig er de lidt mere skrøbelige i den forstand, at de altså kan tage lidt mere skade ved at få et los af et stort skrummel, end et tilsvarende stort skrummel kan.

    Når det så er sagt, så vil jeg lige dele, at:

    - Min shetlandspony er under en meter høj, og holdes slank. Han ligner ikke en typisk shetlandspony, dog heller ikke en rigtig miniature. Jeg skal da lige love for, at det er ham der sætter gang i legen med de store, og han skal da også nok fortælle vores max 2'er, der er 42 cm højere end ham og sådan cirkus 200+ kg tungere, at det altså er HAM der bestemmer.

    - Jeg har som fotograf været med på fototur, hvor der deltog både en miniaturehingst og en clydesdalehingst, og der var clydesdalehingsten - der ellers er et stort, roligt og stabilt skrummel på knapt 2 meter i stang - direkte bange for miniaturen, der ikke engang var 80cm høj. smiley


  • #33   25. apr 2020 Jeg elsker heste, men bryder mig egentlig ikke om at ride.
    Jeg har en shetter som jeg har haft i 10 år nu, ham bruger jeg til at køre med, og det elsker vi begge to.
    Jeg har lige købt en minishetter, egentlig mest som selskab til ham, fordi jeg synes det er synd at han ikke havde nogen på sin egen str. at lege med, selvom han altid har gået fint med de store heste.
    Det er planen at den nye også skal tilkøres, og måske kan de komme til at gå i tospand.


    profilbillede
  • #34   25. apr 2020 Jeg tror ikke TS helt ved hvad hun “snakker” om.
    Hvorfor skulle en miniatureHEST ikke være en “rigtig” hest, bare fordi den er lille.

    Jeg har i 20 år avlet og haft miniatureheste og jeg går lige så meget op i at vælge den rigtige hingst til mine hopper som f.eks. DV ejere.

    Og man kan da næsten bruge og deltage i flere ting med en miniaturehest end en stor hest/pony.

    To år i træk er det da to miniatureheste (tospand) der har vundet DM i kørsel også over store heste.

    En skriver en kommentar med at der er mange miniatureheste med dårlige ben og tænder. Det er vel noget der er fundet på nettet, for i DK gør vi meget i avlen for at undgå disse ting. Bl.a. er det nu et krav at hingste skal testes for SA (dværgen) for at blive avls godkendt


    profilbillede
  • #35   26. apr 2020 Jeg har redet hest i mange år mest spring ,rævejagt og ringridning smiley nu har jeg miniature heste smiley jeg har 3 stk`s snart 5 smiley 2 hopper i fol og 1 hingst.
    Mine heste er ikke bare Dansk miniaturer men Amerikanske miniaturer.

    Der kan ikke være ret mange miniaturer med dårlige hove og ben stillinger for så kan de slet ikke kåres! Vores dommer er fra Seges og hedder Jørgen Finderup, ham kender mange vist smiley
    Der spørges: Hvad kan de bruges til mit svar er: De kan bruges til alt ja i læste rigtig de kan bruges til alt så som springning (du løber ved siden af) agility,kørsel både med vogn og lange liner, ridning (for små børn) udstilling (dyrskuer, Amerikanske show`s) bare lille udpluk smiley .

    Miniature er heller ikke så skrøbelige som nogen tror, har kørt både et og to spands maraton som er ret streng ved nogen heste smiley selv store heste.
    Min ene hoppe har jeg brugt som besøgshest på plejehjem,skoler, børnehaver, ++
    Men hun har ikke været på besøg i nu 2 år pga. hun har været meget forfangen så meget at jeg var ved at miste hende men hun er i bedring og håber hun snart kan komme på besøg igen når hun har folet smiley <3 .

    Nikoline B Olsen

    Jeg syntes du skal stille samme spørgsmål til hende miniature ejer i stalden som du har gjort her,måske fortæller hun bare hvorfor hun har dem smiley

    Billede viser min hingst da han var 2 år smiley og kikker på damer, han er 85 cm nu men lige så flot nu som dengang






    profilbillede
  • mia F
    mia F Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 2 Svar: 1
    #36   26. apr 2020 Jeg passer og træner miniatureheste, og det er bare noget helt andet! Jeg kører vogn med dem, tricks, miljøtræning, har dem med ude og løbe, springer, går ture, har dem med på plejehjem, med hjemme i haven, der er intet jeg ikke laver med dem, de bliver ens bedste ven, ligesom de store heste, men de små kan bare noget ?? Men har stadig ridehest ved siden af

  • #37   26. apr 2020 I forhold til brug er shetlænder og miniature vel et fedt. De er begge små. Som udseende er jeg mere til miniature, men til brug er jeg mere til shetlænder (og til at finde udstyr, som er rigelig svært til dem!), fordi en shetlænder har lidt mere krop og jeg gerne vil have arbejdshest.

    Jeg har shetlænder, endda opstaldet "dyrt" på en rideskole (hvilket så er af andre årsager). Jeg har kun shetlænder, fordi den på papiret har været min i 15 år, så jeg sparede indkøbsprisen på en hest. Derudover, så kan den bedre tåle at stå en uge hvor jeg ikke er hjemme, hvor mit ride-ambitionsniveau ikke helt kan klare det samme. MEN jeg skal aldrig, ALDRIG have så lille en hest igen!! Selv hvis vi antager at jeg ville bruge en ny hest til det samme (ingen ridning), så skal den altså være mindst 110 cm. Jeg er røvtræt af udstyr i str. shetland (som også kan være til den store side) ondt i knæerne/ryg ved børstning af mave eller ved klipning, og jeg er så træt af at jeg faktisk nærmest skal ned at sidde for at tilse ben og underside af mave. Der er for meget ben at håndtere, som er for tæt på jorden, samtidig med at der ikke er ordentlig plads til børster. Og små børster dur ikke, for de kan ikke klare pelsen...

    Og hvad jeg gør? Jeg kæmper for at tilkøre, især for at kunne "gøre noget" og arbejde med hesten. Og så går vi tur og hyggetræner med andre ting. Samværet og jordarbejdet er for mig et kompromis, det betyder meget for mig, men jeg savner da ridningen. Mit liv er bare ikke til ridehest i den kondi jeg ønsker. Og min økonomi er ikke til den kørehest jeg ønsker.
    Jeg holder af min lille hest, men omvendt er den så lidt værd, at hvis den laver noget der koster en dyr dyrlægeregning en søndag aften, så bliver teksten på den regning "aflivning".


  • #38   26. apr 2020 Lya: Jeg skrev herinde fordi jeg undrede mig. Og jeg skev også at i MIN mening er en miniature bare ikke en rigtigt hest, men mere en sød lille pynte hest. Dermed ikke sagt et jeg nu ikke længere forstår hvorfor at folk har dem. Det var nemlig det at indlægget skulle bruges til smiley

    Jeg forstår også godt at folk der ham dem går op i dem, og jeg siger ikke at DV (som mange åbenbart syntes er kedelig) er bedre end en miniature.

    Men det bliver aldrig en hest for mig, ligesom en islænder heller aldrig bliver. Hestene er der intet galt med, de er bare ikke mig. smiley

    I min optik virker de bare små og skrøbelige og jeg ville ikke turde at køre med osv. i frygt for at komme til at gøre dem ondt.

    Der er kommet mange gode svar herinde og jeg fik svar på mig spørgsmål. Så at jeg ikke ved hvad jeg snakker om, svarer vel til at dem der syntes en DV er kedelig heller ikke ved hvad de snakker om smiley


  • #39   26. apr 2020 Du sagde bare ikke, at en islandsk HEST ikke er en hest! Der er vidst nogen der trænger til klø...

  • #41   27. apr 2020 Lya, nu ved jeg at dine heste er gode, men du må indrømme at der findes overtyped miniatures i Danmark. Om de så avles udenfor miniatureforeningen ved jeg ikke, men de er der.

  • #42   29. apr 2020 Loannis Hesteri og Lisette S

    Jo de er der i har ganske ret og jeg ved det også især dem med dårlige tænder smiley ser man ret tit, enten har de for mange tænder i kæften eller de har underbid i særlig dårlig grad smiley .
    Har haft en toy miniature som både havde dårlig ben og for mange tænder, måtte have heste tandlæge på hende og han fjernede 4 tænder der var for meget så kunne hun spise normalt igen. smiley
    Samme hest havde så dårlig benstilding at hun nærmest gik på kodeleddet, havde på da værende en skide god smed der kunne rette selv den dårligste gående hest op igen, selvom hesten var 6 år da jeg fik undt af hende og fik hende smiley .
    Smeden limede noget kunsthov på hende 2 x 8 uger og så gik hun på hovende igen jeg græd af lykke for hende.
    Hesten kom fra Holland og havde 3 ejere inden jeg fik hende smiley <3


    profilbillede
  • #43   29. apr 2020 Hippie uden hypse, HVOR ser du jeg skriver at en islænder er en pony?? Jeg har kigget mine svar igennem og det enete sted jeg har nævnt islænder er da jeg skriver det ikke er en hest for mig, og om en minature hedder "hest" og ikke "pony".

    Og NEJ en islandsk hest er IKKE en hest for mig! Og det bliver det aldrig! Den kan ikke opfylde mine krav for en hest, jeg bryder mig ikke om dens ekstra gangarter. Eller dens evne til dressur og spring. Ja der findes undtagelser, men der er længe imellem.

    Det må du også respektere. Så at du direkte skriver at jeg trænger til klø, det er utroligt nedladende og hører ikke til i mit forumemne. Tror du lige skal vende blikket indad og lad være med at blive mopset over at jeg ikke deler samme holdning som dig. smiley


  • #44   29. apr 2020 Jeg påstår ikke, at du mener, at en islænder er en pony. Jeg studser bare over, og bliver vred over, at du siger, at en Islænder ikke er en rigtig hest smiley
    For selvfølgelig er det en rigtig hest...


  • #45   29. apr 2020 Hippie - Jeg tror at du misforstår Nikoline smiley Jeg læser hendes indlæg om islænderen, som at det ikke er DEN rigtige hest for hende, da islænderen generelt ikke har styrke i hvad hun bruger hest til. Altså, kan islænderen ikke opfylde hendes krav til en ridehest hos hende. Jeg tror ikke Nikoline mente at islænderen ikke er en rigtig hest smiley

  • #46   29. apr 2020 Melanie: Det var ikke sådan det kom ud, kan jeg hilse og sige smiley Men hvis det er det hun mener så fair nok. Men jeg er nu stadigvæk ret vred over, at hun siger, at en miniature ikke er en rigtig hest smiley

  • #47   29. apr 2020 Hippie uden hylde, for mig er den ikke en "rigtigt" hest. Som sagt er den sød osv, men den opfylder desværre ikke mine krav. Hvis jeg skulle købe en hest. At du så vælger at bruge tid på at blive sur over min holdning, er jo reelt set dit eget problem smiley Jeg elsker DV og du elsker Islænder, sådan er vi jo forskellige! Jeg forstår i det hele taget ikke at du bliver sur over at jeg ikke syntes de er "rigtige" eller noget for mig? Der sidder jo flere som deler samme holdning som mig, ligeså vel så at der er flere der har samme holdning som dig. Det var ikke meningen at indlægger her skulle blive en åndsvag debat om hvorvidt at islændere og miniature er "rigtige" heste. Fordi, selvfølgelig er de det, men i MIN, MIN PERSONLIGE mening er de bare ikke heste for mig.

    Og jeg må indrømme at din kommentar med "have klø" er så umoden. Plus "skulle jeg hilse og sige" jeg er er voksent menneske ligesom dig, og jeg oprettede emnet fordi jeg undrede mig, og det bedste er at jeg har fået svar! God aften til dig smiley


  • #48   29. apr 2020 Hippe - Jeg læste det nu som jeg skrev, så jeg opfattede det helt anderledes end du gjorde. Det kommer nok lidt an på hvordan man læser hvad folk skriver.

  • #49   30. apr 2020 TS: Kære TS du er 19 år gammel, du ved intet om livet endnu. Så drop lige at trække "jeg er også voksen"-kortet. Det klæder dig ikke smiley

  • #50   30. apr 2020 Hippie : Det eneste jeg kan finde hvor TS skriver om islænder er :
    Men det bliver aldrig en hest for mig, ligesom en islænder heller aldrig bliver. Hestene er der intet galt med, de er bare ikke mig.

    Det kan selv ikke med den bedste vilje læse som at TS siger at det ikke er en hest.....

    Og hvis vi skal trække alderskortet, så tænker jeg at jeg vinder smiley smiley smiley


  • #51   30. apr 2020 Hippie: undskyld men hvem i alverden tror du at du er? Min mor? Og hvordan ved du overhovedet hvad der klæder andre end dig selv? Mit sidste ord i denne debat bliver, skriv til mig privat og venligst ikke her på hg, hvis dit problem til min holdninger er så store som du giver udtryk for. Du læser det du gerne vil læse og leder bestemt efter noget du kan brokke dig over, er det ikke lidt trættende i længden?

    Karin: Nemlig! Har aldrig nævnt at det ikke var en rigtigt hest!


  • #54   30. apr 2020 Det var præcis det jeg mente TS. Barnligt smiley
    Men jeg læste, at TS skrev, at en miniature ikke var en rigtig hest, og det var ligesom det jeg blev irriteret over. At hun mente noget andet er en helt anden sag smiley


  • #56   30. apr 2020 Hippie; Også er du selv kun 3 år ældre end mig smiley Ligegyldigt hvad jeg siger er det jo forkert. Du læser det du gerne vil læse. Du kommer først til at respektere noget jeg skriver, når jeg skriver noget i retning af "islændere og minature heste er de bedste heste i verden, dansk varmblod er noget værre skidt..."

    Sådan virker det ihvertfald.

    Jeg ved ikke helt hvorfor du kan gøre dig til herre over andres meninger. Jeg har aldrig hverken skrevet eller udtalt i tråden, at islændere er dårlig hest, eller en minature.

    Det er fair nok man er uenig, men den måde du udtrykker det på er jo helt væk. Hvis du så mener jeg "kun" er 19 faktisk 20 om lidt.. og derfor ikke kan beregnes som et voksent menneske, så håber jeg aldrig du støder på et barn som ikke er enig med dig.. Stakkels barn, hvis de er sådan de bliver tiltalt.

    Dog må du jo mene at jeg er voksen nok til at blive talt grimt til i net forum. Jeg kunne også have blokeret dig eller sagt du ikke skulle blande dig i mine forumener fremover, men det gør jeg ikke fordi jeg respektere dine meninger, ligeså vel at du burde respektere mine. Det mest barnlige aspekt her, er vel at du med dine 23 års livserfaring overgår nogen af de andre her i tråden som er ældre end os 2 tilsammen næsten smiley


  • #57   30. apr 2020 *host* 4 år *host host*

    Og nej, det beder jeg dig ikke om at skrive. Jeg beder dig bare anderkende, at de er heste. Rigtige heste. For det er de, uanset hvad du mener smiley

    Men meget modent, at du nu bliver personlig. Det viser jo bare hvor "voksen" du er smiley


  • #58   30. apr 2020 Hippie forhelvede hvor har jeg skrevet henne de ikke er rigtige heste?


  • #59   30. apr 2020 Men på den anden side, hvis jeg mente at de ikke var rigtige heste, hvorfor skulle jeg så anerkende overfor en kvinde på internettet at de er rigtige heste? Hvem skulle det gavne ?

  • #61   30. apr 2020 "Mener heller ikke at ridningen er alt, har bare virkelig undret mig.. nu får jeg nok nogle hug men, det er ligesom med små hunde... de er jo self rigtige heste også alligevel ikke.."

    Skrev du jo sådan set selv.


  • #62   30. apr 2020 igen igen igen, du elsker bare at blive provokeret ahahah. Den sidste sætning "jeg gør det ikke for dig" er da total overflødig.

    Ja i min mening, er de ikke. De er ikke heste for mig. Det har jeg også skrevet, men det virker ikke til du kan læse det ellers så vælger du direkte at overse det.


  • #63   30. apr 2020 Bagefter den sætning skriver jeg også. "det er bare min mening"

  • #64   30. apr 2020 Det gør jeg ikke. Jeg siger bare, at du selv skrev, at de ikke var rigtige heste. Men det var måske ikke det du mente?

    Og jeg er da ligeglad med, at det er din mening. For de ER rigtige heste, uanset hvad du så end måtte mene smiley


  • #65   30. apr 2020 Men mener du eller mener du ikke, at de ikke er rigtige heste? Nu forsøger jeg blot at få det på det rene, så intet bliver misforstået. Jeg er ligeglad med, om det er en hest for dig eller ej, for det er ikke det jeg spørger om.

  • #66   30. apr 2020 Hippie, jeg gider ikke mere med dig. Du kan jo se at flere af de andre heller ikke forstår dit pludselige udbrud. Jeg stopper den her. I fremtidige så hold dig væk fra mine forumemner, vi deler tydeligvis ikke de same meninger og holdninger. Og du er kun ude på ballade.

    Sorry, men du er simpelthen for meget for mig. God dag.


  • #67   30. apr 2020 Prøv nu bare at svare på mit spørgsmål i stedet for, for dælen da smiley
    Og nej, jeg holder mig ikke fra dine forumemner, det er heldigvis noget jeg selv må bestemme smiley


  • #68   30. apr 2020 Men gider du svare på mit spørgsmål måske? Det tager like 2 minutter, for det KUNNE jo være, at jeg har misforstået dig smiley

  • #69   30. apr 2020 Åh gud, du er tilgrin nu. Så bliv i emnet, men fremover får du bare intet svar smiley

    Hvorfor er det så vigtigt for dig at jeg skal anerkende en hesterace som jeg ikke bryder mig om?


  • #70   30. apr 2020 ISLÆNDERE OG MINATURE HESTE ER RIGTIGT HESTE. MEN DE PASSER IKKE TIL MINE BEHOV FOR EN HEST ELLER DE DISCIPLINER JEG RIDER. DERFOR MENER JEG IKKE AT DET ER DEN RETTE HESTE FOR MIG!

  • #71   30. apr 2020 Godt jamen så er vi jo enige for dælen. Har bare misforstået dig et sted længere oppe, og du har så misforstået mig. Ingen grund til at bruge caps lock. Det er uhøfligt smiley

  • #72   30. apr 2020 Hippie; der har du dit svar.

  • #74   30. apr 2020 Jeg har ikke tvunget hende til noget som helst. Jeg bad hende bare svare på mit spørgsmål, fordi jeg troede, at jeg havde misforstået noget, og det havde jeg så også smiley
    Man kan altså ikke tvinge nogen til noget som helst over nettet.


  • #76   30. apr 2020 Nå så tager jeg bare tjansen.

    Islænder er en PONY.

    1-2-3 go.


  • #77   30. apr 2020 Selvfølgelig må hun synes hvad hun synes! Jeg bad hende blot om at svare på mit spørgsmål. Ikke at sige, at de var rigtige heste, hvis hun ikke mente det, fordi jeg fornemmede at vi var gået forbi hinanden smiley

  • #79   30. apr 2020 Der er jeg også helt enig med dig DD! Den er ifølge DRF i Ponymål - og starter man stævner under DRF på islænder, starter man for pony.



  • #80   1. maj 2020 Nikoline

    Ja, men lad endelig folk tro de er specielle og at deres pony ikke er pony men en speciel form for lille hest. Idc så længe deres hysteri ikke skal gå ud over at jeg kategorisere HESTE efter mål smiley


  • #81   1. maj 2020 Det er også rigtigt, reglerne er vel lavet så
    Alle kan finde ud af det smiley


Kommentér på:
Hvorfor har man minature?

Annonce