{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At få føl.
  • #1   6. okt 2007 Det er monsterdyrt at få føl smiley I hvertfald med dyrlægen, scanning, vacciner, alt muligt mærkeligt.

  • #2   6. okt 2007 altså mit føl fik vacc mod stivkrampe da hun var 2 dage gammel og da hun var 4 mdr fik hun vacc mod influenza og stivkrampe... ormekur er lidt tidligt.

  • #3   6. okt 2007 det er meget dyrt at have en lille 'en... men til gengæld glæder den meget!!!

  • #4   6. okt 2007 Hvor meget koster det ca., rundt regnet?

  • #5   6. okt 2007 - med vacc. ormekur osv.?

  • #6   7. okt 2007 Stald melander... Det er da ikke smart at føllet står og spiser af hoppens foder?? føllet kan ikke omsætte det foder hoppen får.. og jeg vil nu mene at føllet også skal have foder.. ikke særlig meget.. men lidt skal de have... jeg gav allerede min bare lige en håndfuld, da hun begyndte at vise interesse for foder.. og det gjorde hun da hun var ca 3 uger gammel... der skal de jo heller ikke have særlig meget.. og da fik hun suregrow..

    men det er jo igen, med meninger er der mange af... men helt sikkert hælder jeg til at et føl også skal have lidt foder ved siden af mælk og græs..

    et føl koster jo det samme i udgifter som til hest, ved ormkure, og vaccinationer... dertil skal de også have smed, hvis det er de mangler.. min fik smed her sidst da min smed var forbi

    Selve det at lave føllet.. kommer jo også an på hvilke hingst man vælger... feks.. er DV hingste ofte ret dyre i bedækning.... kommer hoppen ikke ifol ved første forsøg.. skal man ligge ydligere penge i det.. og ja sådan kan man blive ved hvis ikke hoppen kommer ifol...

    jeg brugte en kåret forædler oldenborger til min hoppe... jeg var i tvil hvilke hingst jeg skulle vælge.. men jeg gik så direkte efter en oldenborger.. og er vild med oldenborgernes temperament, vilje og deres gode sind.. så det blev en oldenborger hingst..

    han var heller ikke dyr i bedækning.. jeg gav 3000 kr.. og selvom min hoppe kom afsted 3 gange.. skulle jeg ikke betale ydligere for bedækningen... dog betalte jeg for transport... men det var også kun fint jeg kunne det.. smiley


  • #7   7. okt 2007 Stald Melander.
    Jeg vil giev Stine lidt ret. Men det er helt an på havd i foder hopperne med? Hvis det er korn, så har føllene abslut ikke godt af det, da føllene slet ikke kan omsætte det, de kan vokse for hurtigt fordi der er for meget stivelse/energi i og derved risikere i væksforstyrelser.
    Hvis i der i mod foder med f.eks. suregrow lucerne og evt. roepiller, så går det, da suregrow også er til føl. Men man skal passe meget på at lade føllene spise af mors mad. Hvor hvis det ikke er følfoder, så er det slet ikke egnet til føllene. Så der har Stine ret.
    Hvad foder i med? Hvis det også er egnet til sportsheste, så er det abslut ikke egnet til føl, fordi der er for meget enregi i. = Risiko for vækstforstyrelser/mus.
    Mvh. Lene


  • #8   7. okt 2007 Bort set fra det, så er det ikke alle føl der er eget til at begynde på foder, allerede ved nogle få uger gammel. F.eks. fjordheste. Så ville føllene være/blive monster tykke. Min ville, og hun enda rimelig godt i stand. Men Kikki malker også ekstramt godt. Så Freja har abslut ikke har haft behov for det. Nu får hun Suregrow og roepiller.
    Mvh. Lene


  • #9   7. okt 2007 Og i skal lige huske at et føl skal have nogle ekstra vaccinationer det første år. Det er ikke nok med den årlige.
    Mvh. Lene


  • #10   7. okt 2007 Bare fordi at du arbejder på et stutteri er jo ikke ens betydning med at fodringen er korrekt.... de fleste stutterier foder bare alle heste ens... uden at tænke på at føllet kan få vækst problemer.... det glemmer du vidst at tænke.. Hvis føllet spiser for meget af hoppens mad.. kan det ende med at den får, for meget af hendes mad.. og dernæst forstyrrelser i deres vækst...

    og føllet skal stadig have noget som også er nemt for dem at spise.. såsom suregrow.. det er ikke svært for dem at spise... samt der er alle de nærings stoffer og vitaminer og miniraler et føl har behov for... og det foder hoppen ofte for.. er somregl også noget et føl først må få når de er omkring 5/6 mrds alderen...

    og man skal også passe på med for meget korn til et føl... det kan give ocd.. og ja også vækst problemer...


  • #11   7. okt 2007 Det er da meget muligt han er det.. det er jeg enlig også lige glad med om han er eller ej...

    men somsagt folk er jo af forskellige meninger... smiley


  • #12   7. okt 2007 men måske man skal begynde at tænke over hvorfor, så mange heste idag bliver så hurtigt ødelagt og i tidlig alder... det har MEGET.. at gøre med hvordan de er fodret.. også som helt små..

  • #13   7. okt 2007 Det kan du jo sådan set ikke vide.. smiley jeg har også fået hjælp til at lave gode foderplaner.. smiley og det kan man efterhånden læse rundt omkring at andre også gør.. smiley


  • #14   7. okt 2007 Det er meget normalt at føllene hellere vil spise det foder deres mor får end selv stå at spise i deres egen krybbe. Og det sker der jo heller intet ved at de gør.

    Bare de får deres egent tilpassede foder når er er blevet vænnet fra som 6 mdrs ca. så sker der intet overhovedet ved at de spiser deres mors foder.
    Det får de hverken dårlige knogler eller andet af.

    Nå, men det med hvad det koster at lave/have et føl svinger RIGTIG meget.

    F.eks. har mine to føl som jeg har fået på min knabhoppe ikke kostet mig meget.
    Det første føl kom ud af en gratis bedækning og da han blev solgt som 6 mdrs havde han ca. kostet mig 1000 kr i det hele.

    Føl nr to som jeg lige har solgt kommer til at koste mig ca. 5000 kr i alt med bedækningspris/skanning og div. papirarbejde og pas og lign.

    Det kan man jo ikke sige er dyrt.

    Men alt efter hvor dyr en hingst man bruger og hvor uheldig man er med ins./bedækning og sygdom kan det blive ret dyrt.


Kommentér på:
At få føl.

Annonce