{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Heste i ridning {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG
Jeg har i noget tid nu gået og grublet lidt over det med at tage heste i ridning. Jeg er vild med at træne unge/rå heste, og at ride heste op i form, og har tidligere haft succes med dette. Har redet 2 ponyer fra 0 til LA dressur og den ene til MB/MA i spring, og har fornyeligt tilredet min egen dv hoppe som var hevet ind fra en Mark. Alle gangene er gået suverænt og jeg elsker virkelig opgaven! Men nu kommer mit spørgsmål så…
Ville i mene at jeg med 14 års ridning i rygsækken og forældreopbakning, ville kunne tillade mig at tage heste/ponyer i ridning som 17 årig? Jeg er ansvars bevidst, og rider på hestens primisser - går aldrig hurtigere frem end hesten er klar til, og går op i træning fra jorden også. Har i nogle råd/tips eller god vejledning/konstruktiv kritik vil jeg hellere end gerne høre det.
Venlig hilsen Liva smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste i ridning
  • #1   16. feb 2022 Hvis jeg skulle vælge en til at tilride, vil jeg i hvert fald 100% gerne se videoer af træning. Jeg er fuldstændig ligeglad med stævneresultater, da de sjældent siger ret meget (så vidt jeg kan se ud fra hvordan der ofte bliver dømt...). Så det vil jeg helt sikkert få lavet nogle videoer af, hvis jeg var dig. Man kan skrive nok så flotte tekster om hvor sød og rar man er, men ord kræver handling.
    Så en slags portfolio.

    Det var bare lige min første tanke, hvis du skal prøve at finde kunder smiley


  • #2   16. feb 2022 Louise J - Det er jeg enig med dig i! Man kan sagtens bare smide søde ord ind. En video med forskellige heste ville måske gøre gavn? Tak for tippet!

  • #3   16. feb 2022 Ja minimum smiley . Jo mere variation jo bedre og ikke kun de pæne klip. Også hvordan du håndterer en hest der ikke lige gør som forventet. Og 100% åbenhed.
    Kender en der havde sendt sin i træning hvor de sagde hun ikke måtte komme den første uge. Det lyder yderst mistænkeligt.


  • #4   16. feb 2022 Ja det lyder mærkeligt?? tak for hjælpen!:)

  • #5   17. feb 2022 Ét er samarbejdet med hesten, men det er næsten ligeså vigtigt med samarbejdet med ejeren til hesten for det er jo dem, som skal overtage hesten efterfølgende (altså hvis det er en privat person og ikke forhandler. Jeg vil i hvert fald personligt føle mig meget mere tryg hvis jeg jævnligt fik beskeder/video/billeder af hvordan processen går både gode og dårlige oplevelser/erfaringer og også kunne komme hen og modtage undervisning undervejs eller i hvert fald når hesten skal til og hjem igen så man ved hvordan/hvor alle knapperne sidder.
    Vær åben og ærlig, hav en god dialog og tilbyd gerne at folk kan komme og se stedet og få en uforpligtende snak inden eventuel tilridning/træning. Når du har den (gode) tilgang til træning af heste så er det nok også en idé på forhånd at nævne at det tager den tid hesten har brug for så hvis en kunde forventer hesten er færdig tilredet på en måned så er det nok ikke det rette sted for dem(Det skal selvfølgelig formuleres på en ordentligt måde, men håber at du forstår min tankegang)
    Så er der alt det praktiske så som opstaldning af hesten hvad kan lade sig gøre hvad kan ikke. Folk passer deres heste på vidt forskellige måder og nogen af tingene er jo grundet sygdom/tidligere sygdom så det er nok en fordel at kunne være fleksible, men selvfølgelig inden for rimelighedens grænser. Du skal nok også have styr på noget i forhold til forsikring/kontrakt hvis der sker noget. Kender ikke reglerne, men ville da tænke der er nogle også selvom det er på hobbyplan
    Jeg har ikke haft en hest i træning/tilridning så ved ikke hvad der normalt er af papirarbejde hvis det er normen at der er det.
    Det var lige mine tanker smiley


  • #6   17. feb 2022 En del af de heste, som sendes i ridning, er de heste, som ejer ikke selv kan håndtere.

    En ting er at hive en hest ind, som er velfungerende i hovedet, aldrig har fejllært grimme vaner - versus en hest, som er dyr pga smukke bevægelser, men desværre har det med at bukke eller stejle.
    Smukke møgdyr sendes i ridning, de fleste rider selv de godmodige dyr op, det er jo en del af det sjove, hvis ejer med vilje har købt en ung hest.

    Hvad er din forsikringsstatus, hvis du bliver smidt af og kommer slemt til skade?
    En hjerneskade eller brækket nakke?
    Det er ikke en romantisk tanke, men tænk den igennem.

    Dernæst, hvis du har et firma med omsætning over 50.000 kr pr år, så skal du momsregistreres og have et cvr nummer.
    For en som mig, der for længst er fyldt 18, er det piece of cake. Men du skal vistnok have tilladelse pga du er under 18.
    Og så er det jo det med aflønning og skatteregler?

    Om folk vil sende hest i ridning hos dig, det ved jeg ikke.
    Jeg er "seriøs hyggerytter" med tendenser imod western, så mig får du ikke som kunde...


  • #7   17. feb 2022 Jeg kunne ikke drømme om at sende min hest i ridning hos en, som var under 18. Det ville i mine øjne være uansvarligt.

  • #8   17. feb 2022 Min søster har lige haft en pony i ridning ved en pige på 14 (15?)
    Hun er en rigtig dygtig ponyrytter som har 100 % forældre opbakning, hun får masser af undervisning på højt plan også på unghesten som var i ridning.

    Så der er da nok nogen som vil have gavn af at bruge en som ikke er uddannet berider, som er lille nok til ponyer, som er billigere end de prof.

    Men det er bare enormt vigtigt at man er ærlig om sine evner!
    At man gør som lovet og overholder aftaler, ellers får man hurtigt et dårligt omdømme.

    Og for dig selv er det også vigtigt at kunne/turde sige fra, hvis en hest er for voldsom eller man ikke føler man kan magte opgaven, både for ens egen sikkerhed, men også for ikke at spilde ejers penge.


  • #9   17. feb 2022 Maria E - Jeg er helt enig med dig! Tak for at dele din oplevelse!:)

  • #10   18. feb 2022 Har du tænkt tanken: De sure, utilfredse, nærrige, dårlige betalere?
    Det er vigtigt, at du har en plan for dem, der prøver, at få opholdet billigere eller gratis. For de findes desv alle steder. Man kan skrive meget i en kontrakt, men der er altid noget der smutter.
    Hvordan vil du opstalde? Hvis det er ude på et eller andet fancy sted, så blir det jo næsten lige så dyrt, som hvis heste ejer tar en prof.
    Tanken er tillokkende, men i virkeligheden er det knokkelhårdt arbejde, at afrette folks uregerlige, uhåndterede ungheste, der måske dårligt kan løfte ben, fordi ejer syntes hesten skal ha lov, at være hest så længe som muligt, før livet som voksenhest begynder. En unghest på 170 og 500 kg plus kan altså hurtig trække af med een, hvis den ikke har været særlig meget i hænder.
    Stil krav til hvad hesten skal kunne før den kommer.
    Og som andre skriver, få dig en solid forsikring. Dyrt? Ja sikkert, men de penge er godt givet ud, når du humper rundt på krykker og er kommet slemt til skade. Får du aldrig brug for den, så er du sikkert heldig.


  • #12   18. feb 2022 faktisk rigtig god ide A G kommer med, at prøve det af ved andre først, det kan jo være en avler, som godt kunne bruge en "in house" til at tilride/rytter tilvende eller en salgsstald mv.
    Så får man da lidt indblik i det, inden man selv starter op.

    En anden ting jeg er kommet i tanke om er kurser og uddannelser, inden for ens interesse områder, det kan være rigtig godt at have på cv'et fra starten, så man har lidt at have det i og ikke bare tomme ord. smiley


  • #13   19. feb 2022 Ud over hvad der ellers er nævnt så handler det for mig ufattelig meget stilens der rider efter.

    Jeg ser en del reklamer fra ryttere som ønsker at tage heste i ridning eller underviser, og bare ud fra de valgte gør at jeg på ingen måde vil vælge dem.

    Ikke fordi disse billeder behøver at være perfekte, men fordi de teknikker som rytteren viser hun bruger, ikke er i den retning jeg ønsker.


Kommentér på:
Heste i ridning

Annonce