{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
488 visninger | Oprettet:

Min hest kan ikke tåle wrap {{forumTopicSubject}}

Hej, nu skriver jeg endnu en gang. Min hest kan desværre ikke tåle wrap og får deraf tynd mave og efterløb. Sidst jeg skrev var der en der anbefalede hø cubes, de virkede desværre kun i en uges tid før den var galt igen.

Så skriver for at høre om der er andre råd/nogen der har prøvet noget lignende?

Har tænkt mig at kontakte en dyrelæge her i næste uge, da jeg synes det er for syndt.

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest kan ikke tåle wrap
  • #1   6. apr Jeg har en der ikke tåler wrap. Det absolut eneste der virker er at skifte wrappen ud med hø. smiley

  • #2   6. apr Hø virkede også fantastisk, men på grund af tørke sidste/forrige år, var der mange der stoppede med at sælge det, men har skrevet lidt rundt og spurgt, så krydser fingre smiley

  • #3   6. apr mine heste stod sammen med en som også havde problemer.
    det eneste som faktisk hjalp den hest var at hun stod på halm.
    de havde prøvet at have hende stående på andet men det var ikke godt


  • #4   9. apr Hvis den kun får hø har den så stadig problemer med maven eller er det så helt væk?
    Det kan jo også skyldes mavesår eller lignende hvis det er et blivende problem.


    Synes det er lidt fascinerende at nogle heste virkelig ikke kan tåle wrap mens andre fint klarer det. Nogle som ved om der er forsket i emnet? For mig virker det ikke helt race/hestetype betinget så kunne være interessant at finde ud af hvad det er der gør nogle heste kan og andre slet ikke kan tåle det


  • #5   9. apr Til Maria R:
    Er det så mærkeligt? - der er da også stor forskel på, hvad vi mennesker tåler i vore maver, nogle er mere sarte end andre.

    Til trådstarter: hvis du ikke kan få fat i hø, så prøv at skaffe noget godt vårbyghalm med udlæg i (altså halm med græs i). Træstoffet i halmen er meget velegnet til at stabilisere maven.

    Evt. kan du hjælpe det lidt på vej ved at tilsætte lidt kartoffelmel i krybbefoderet - men det er ikke noget, man kan gøre i al evighed. Det er blot "førstehjælp" smiley


  • #6   11. apr Mine kan heller ikke 'tåle' deres wrap, hvis det er for tungt eller for let fordøjeligt. Så justerer jeg dem i kraftfoder, så de får mere eller mindre energi.

    Vi mangler oplysninger om, hvad det er for noget wrap du fodrer med. Er det første eller andet slæt? Slættidspunkt? Hvilken græsblanding er brugt? Tørstofindhold?

    Der er forskel på græsår, som du også selv er inde på, at det måske ikke har været gunstigt at få det lavet til hø og derfor er wrap. Jeg tror ikke det er årsagen. Jeg tror du har noget grovfoder, der er tungere fordøjeligt, end du regner med. Hvis du giver den samme kilo, som du giver i hø i kilo, får den ikke samme mængde tørstof.

    Du kan godt tale med din dyrlæge, men jeg tror du kommer længere med en fodringskonsulent.


  • #7   11. apr Jeg har lige fået bestilt hø, så venter på at det bliver leveret. Maveproblemerne forsvinder helt, så snart han får hø om aftenen, så kan han sagtens spise wrap til morgenmad og frokost med de andre på folden.

    Han stod med sine to halvbrødre, da jeg købte ham, og de havde sjovt nok samme problem, så ved ikke om det løber i farens familie. Ejer havde dog ikke informeret mig om problemet, men fik det til at lyde som om det var noget midlertidigt ..


  • Annette Lund S
    Annette Lund S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #8   11. apr Jeg plejer at bruge Succeed digestive granulat man kan købe hos dyrlægen på nettet, og der plejer jeg at give en kur og det er super godt til forskellige formål, blandt andet tynd mave eller efter ormekur eller ved foderskift (indgrænsning).
    Det er også super godt til heste med mavesår. Alle heste kan lide det da, da det dufter dejligt af krydder kage.
    En lille smule halm med hø kan også hjælpe rigtig godt.
    Man skal regne med at i gamle dage fik heste næsten altid halm at spise når de kom ind fra græsning.
    Jeg ved godt man skal passe på med halm da det kan give spiserørsforstoppelse, men alting med måde.
    Jeg plejer altid at give en lille håndfuld halm hvis mine er lidt tynd mavet. Det behøver ikke være ret meget halm. Man kan starte forsigtigt op.


Kommentér på:
Min hest kan ikke tåle wrap

Annonce