{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Min hest kan HMS? {{forumTopicSubject}}

well, nu er HMS ikke noget jeg er gået ret meget op i.. Men..

Når folk skriver "og han kan HMS" eller "min hest kan HMS"

Er der så ikke noget de har misforstået? Jeg tænker at HMS er et samarbejde/tillidsbånd ser er bygget op mellem hest og rytter, og ikke bare noget hesten kan?

Er jeg helt gal på den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest kan HMS?
  • #1   30. mar 2012
    Folk ligger forskellige ting i HMS :o)
    Personligt mener jeg det bare er omgangen med hesten dvs. om du er international springrytter eller altid holder dig på orden så laver du HMS fra de øjeblik du er i nærheden af hesten og til du går igen.


  • #2   30. mar 2012 Nej det er du ikke - det begreb er efterhånden meget misforstået.

  • #3   30. mar 2012 HMS er i mine øjne også generel omgang med hesten..

    Det som folk kalder HMS ser jeg bare som jordarbejde.. Jeg tog også hesten med ud på banen for et par dage siden og gik lidt/legede med hende.. Det er for mig jordarbejde og lidt sjov og spas :b


  • #4   30. mar 2012
    Jamen goddav :b


  • #6   30. mar 2012 Tja, det som du beskriver er vel når andre ryttere siger: "se lige min hest, den går dressur!", når den er i tvunget holdning og går på forparten. smiley

  • #7   30. mar 2012 Jeg er ikke enig. HMS betyder for mig forståelse for hesten, omgang og arbejde med hesten på en måde, den forstår.
    Vold eller tvang er ikke HMS.


  • #8   30. mar 2012 Horsemanship er et forhold/forståelse af hesten og ikke et trick, som hesten kan.

    Folk synes vel bare det lyder godt. Ligesom folk der mener at det hedder dressur lige så snart hesten går i holdning.. sært.


  • #9   30. mar 2012 HMS begrebet bliver brugt i flæng, og jeg må indrømme at jeg ikke bryder mig om ordet, og aldrig bruger det.

    MEN min opfattelse af ordet er, at man har lært sig at få forståelse af hestens adfærd og natur og dermed omgåes den og træner ud fra dette, om det så er ridning, træning fra jorden eller bare går og "hygger" sammen med dem.
    MEN jeg syntes ikke det har noget at sige om hesten går med sko, bid, bomsadel osv.
    Det kan i mine øjne sagtens kombineres.



  • #11   30. mar 2012 Fandt lige lidt historisk om det:

    Horsemanship er et gammel ord for " Horses in touch" I dag er HMS blevet moderne igen, dog tror flere og flere at HMS er en form for sport hvor det gælder om at kunne de flotte tricks med sin hest.

    Det jeg opfattede fra resten af teksten var at Horses in touch, som det nye ord for HMS, skulle handle om heste der var i balance med sig selv, natuen og sine omgivelser, der i blandt sin rytter.
    Det funger vel som når mennesker er i balance med sig selv, så hvis man siger "min hest kan horsemanship" så siger man jo enlig " Min hest er i balance"



  • #12   30. mar 2012 For mig er HMS når gamle Buller går hjemmefra uden grime og jeg bare behøver at kæle ham lidt i manken , hvor han derefter går med mig hjem uden noget på.
    Ellers drejer det sig om at træne/lære hestene tingene hvor de kan følge og være med og forstå, det hjælper ikke at råbe højere hvis modtageren ikke forstår ordet. Til sidst også at finde hestens kvaliteter og stærke sider til et godt samarbejde.
    mvh merete


  • #13   30. mar 2012 HMS er for mig den måde man omgås heste på.

    Der er desværre mange der efterhånden smider en rebgrime på hesten og så er det HMS i deres øjne.. Shame!


Kommentér på:
Min hest kan HMS?

Annonce