{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
476 visninger | Oprettet:

bidløse dressurryttere??? {{forumTopicSubject}}

tænkte på hvad i syntes om de såkaldte bidløse dressurryttere ??

er det "rigtig" dressur?
har i selv prøvet det?
hvad mener i om hele debatten om at det er "ih og åh" så sundt og naturligt for hesten??

spørger kun af ren nysgerrighed og ha intet imod det selv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bidløse dressurryttere???
  • #1   8. jan 2008 Det er folks eget valg. Jeg gider bare ikke høre på at jeg er ond fordi jeg har et bid i munden på min hest. Ellers har jeg intet imod det, og bruger det selv som afveksling for min unghest. : )

  • #2   8. jan 2008 fungere det for dem er det da fint nok! tror da det er sundt for hesten hvis den kan det, men der er også dem der ikke reagere på det.
    respekt for dem der kan og gør det, hesten er jo ikke født med metal i munden


  • #4   8. jan 2008 hesten er heller ikke født med saldeltøj på x)


    ~~~~~~~~~


  • #5   8. jan 2008 syntes ikke tonen er negativt, det er jo sådan folk siger nu om dage... så er det da nemmest at relatere til det

  • #6   8. jan 2008 Min holdning er ,


    dressur er med bid.
    spring er med bid.
    hygge uden og med op til en selv.


  • #7   8. jan 2008 det er helt okay at ride uden smiley Men foretrækker selv at ride med smiley

  • #8   8. jan 2008 glemte lige xD

  • #9   8. jan 2008 Theis: Hahaha xD Der er jeg nu enig.

  • #10   8. jan 2008 har også fuldt ud respekt for at man kan.. men syntes bare at det er blevet lidt for popsmart at sige at man rider uden bid.. men vil bare gerne høre andres mening uden at man biver rakket ned på..

  • #12   8. jan 2008 Jeg er også ligeglad, så længe de ikke sviner mig til med at det er ondt at ride med bid.
    Den ene form for ridning er vel ligeså godt som den anden? Det er jo forskelligt fra rytter til rytter hvad der er bedst.


  • #13   8. jan 2008

    altså det er jo bare totalt dyreplageri at ride med bid.
    jeg hader dem som sådan ser ned på en fordi man rider med bid.
    men hvis man ser sig om i ridesporten , så er der <b>mange</b> som rider med bid,.
    der er nok kun en procent på 0.000001 som rider uden bid


  • #14   8. jan 2008 Jeg har det sådan, at jeg gerne vil lære min fremtidige Frieserplag at blive redet både med og uden bid. smiley For jeg tror, at biddet er godt under f.eks. dressurøvelser og spring, men jeg tror da afgjort, at hvis hesten selv kunne vælge, så ville den ikke bryde sig om at have sådan et stykke metal i munden (og sikkert heller ikke sadel på, men vi skal jo kunne sidde fast *gg*), så derfor vil jeg gerne kunne ride skovture mv. med en bidløs trense - det skal jo være hygge og afslapning for både hesten og mig. smiley




    Mange hilsner fra Louise.


  • #15   8. jan 2008 Jeg rider både med og uden.. uden er selvfølgelig blidere for hestens mund, men absolut kun en fordel hvis hesten kan signalerne og rytteren formår at give dem.. ellers forvirre det hesten meget og den kan blive stresset.. signalerne er tydeligere med bid.. så kommer an på både hest og rytter..

  • #16   8. jan 2008 Jeg rider med bid, da jeg er konkurrencerytter.
    Jeg har ikke noget i mod dem der rider uden bid, kun når de tror de er verdensmester i HMS -_-
    HMS har bare INTET med at ride i rebgrime ;o


  • #18   8. jan 2008 Jeg rider med bid...

    hvis der er en god helbredsmæssig, eller fordelsmæssig grund til at ride uden bid, er det fin man gør det.

    Og går hesten fint med bid, så gør man det.

    Men at gøre det fordi "det er unaturligt at ride med bid, og derfor dyreplageri", jamen så har jeg intet til overs for det... For hvis man skal se på hvad der er mest naturligt for hesten, så skulle vi alle slippe hestene løs på den store prærie, og lade dem løbe frit, og uden menneskelig kontakt...
    Men det er jo heller ikke godt, for så bliver de højst sansynligt kørt ned,... for de danske prærier er temmelig meget reduceret til et par brede vejrabatter langs køge-bugt motorvejen smiley


  • #19   8. jan 2008

    ja, men bidet har været opfundet i 1000 af år. og blevet brugt .
    '


  • #20   8. jan 2008 Har intet i mod det selv og synes da det er flot at de kan. Respekt ! Men ville aldrig selv gøre det. Jeg er konkurrencerytter og ville aldrig turde gøre det på min egen heller. Men synes det er helt fint, hvis det fungere for dem. Gider bare ikke høre en masse ævl om at vi nærmest er mishandlere, fordi vi rider med bid.

  • #21   8. jan 2008 Folk må sgu ærlig talt selv om, hvad de rider med.
    Bare man ikke føler man er bedre end dem der gør det modsatte.

    JEg rider med bid, for det er det jeg synes er sjovt, og jeg synes det er sjovt at ride konkurrencer >_<


  • #22   8. jan 2008 CM: Du har ret i, at bidløs trense bestemt ikke i sig selv er HMS... HMS handler jo om at træne hesten på dens egne præmisser; at forstå dens kropssprog og forsøge at bruge fantasien og "tænke som en hest", når man træner den. smiley

    Dog tror jeg, mange forbinder bidløs trense med HMS, fordi mange af de såkaldte "hestehviskere" bruger denne trense; f.eks. Monty Roberts og Kelly Marks. smiley

    Men som sagt mener jeg, det er vigtigt, at en hest både kan bruge en trense med bid og en bidløs trense. Og så afhænger det jo også en del af rytteren; bl.a. hvilket niveau, man som rytter befinder sig på. smiley



    Mange hilsner fra Louise.


  • #24   8. jan 2008 Jeg har engang redet uden bid på Madonna, fordi den stressede totalt op når den fik bid i munden, men syntes nu det er noget pjat, hvis man ikke må ride med bid, må man heller ikke ride uden sadel, da den efter min mening gør ligeså meget skade!

  • #25   8. jan 2008 Jeg har det fint med dem der ønsker at ride uden - har man indlært hesten et ordentligt stop (og dreje) signal, så er det bare fint.

    Og det samme gælder foriøvrigt med bid :o) Klarhed om signalerne og så fint følende som muligt :o)
    Så er jeg med.


    Jeg rider selv med bid til dagligt. Men laver vi bare hygge afslapning rider jeg hende enten i grime eller uden noget overhovedet :o)


  • #26   8. jan 2008 Hippie Hest : Nu vi jeg godt lige forsvare mig selv og evt andre hvis dressurridning med bid også forgår bagfra og ikke forfra..

    jeg rider personligt aldrig nogensinde med hånden.. Har bidet som en støtte til mig selv og hesten der siger ræk næsen ud.. Man kan sagtens ride sin hest i grunddressurens præncipper, altså bagfra uden hjælp fra bidet.. uden at pille eller save eller hive eller flå..
    se på mine billeder, jupiter er aldrig nogensinde blevet pillet i med bidet og det går da meget fint :)'

    Så man kan sagtens ride med bid uden at skulle bruge det smiley


  • #27   8. jan 2008

  • #28   8. jan 2008 forstår udemærket hvordan man gør.. men bad om andres mening om emnet.. ville bare forklare at man sagtens kunne ride med det uden at det blev brugt smiley

  • #29   9. jan 2008 Jeg kunne godt tænke mig engan at prøve og ride uden bid på Maquia. Tror på en måde hun ville ha mere godt a det pga hende være måde i ridningen..

  • #30   9. jan 2008 Britt - Hvorfor gør du det så ikke? :o)

  • #31   9. jan 2008 Jamen det gør jeg os når jeg får nogle penge. smiley Lige pt søger jeg arbejde, og lige nu har jeg en masse andre ting jeg ska ha sparet op til. Mine forældre ska giftes her i marts mdr. og der ska jeg selv betale for firsør og sådan noget. Også er hun heller ikke min. Men køber hende lige så snart jeg kan.

  • #32   9. jan 2008 hmm , jeg rider med bid (pessoa) , og det fumgerer fint for mig , har prøvet alle mulige slaks , 2-delt , 3-delt , og alt muligt , men det der fungerer bedst for mig er pessoa , ikke fordi min hest er hård i munden , eller noget , da han altid går løst på tøjlen , men han er meget glad på tur , og jeg føler mig mest tryk ved den ; for bliver der brug for en kraftig anholdning , så kan jeg bruge den ... hmm , det skal dog siges at det har der ikke været længe , men er kommet til at smide mit 3-delt væk :S

    har på et tidspunkt redet med hagamore .... men er det betegnet som et "bid" eller hvad vil i kalde det ????

    og når vi hygger os , er der bare et træktov i grimen smiley


  • #33   9. jan 2008
    er det "rigtig" dressur?
    Alt er rigtigt dressur, hvis hesten bærer sig selv korrekt på bagparten og "lystrer" rytteren.

    har i selv prøvet det?
    Ja, jeg lærte af min gamle ridelærer at ride en hest til biddet på denne måde.

    hvad mener i om hele debatten om at det er "ih og åh" så sundt og naturligt for hesten??
    Synes det er fint de har deres overbevisning, bare jeg må have min egen i fred smiley



  • #34   9. jan 2008 For mit eget vedkommende, så rider jeg altid med bid. Dermed ikke sagt at man ikke kan få en hest til at gå i holdning uden. Jeg ved bare at jeg ikke kan. Har folk lyst til at ride uden bid osv., så er det sgu op til dem selv. Men hører jeg et eneste ord om at jeg er dyreplager eller hvad pokker, fordi jeg stopper et bid i kæften på hesten, eller at det er unaturligt, så stopper festen altså. Som vist er blevet sagt tidligere, så er det sgu heller ikke naturligt for hesten at få alt imellem 40 og 100 ekstra kilo på ryggen, om det være sig med eller uden sadel. Eller at stå i en boks det meste af døgnet. Eller at have grime på. Eller at blive striglet.

    Kort sagt: er man tilhænger af 100% naturlige heste, så lad dem blive lige netop dér: i naturen. Hvis man derimod selv holder hest, og påstår at man er tilhænger af 100% naturlige heste, så er man både en hykler og en løgner.

    Og hvis tonen lyder negativ, så jah, så er jeg egentlig lidt ligeglad:)


  • #35   9. jan 2008 Min gamle pony rækker tunge og der er det smart med en bidløs trense... jeg rider ikke med det på hestene, men tror det kan være fint at variere så man får mere føling med heste. ;o)

  • #36   9. jan 2008 Jeg rider med bid og med kandar,pisk og spore.. så bliver det ikke mere unaturligt.... jeg synes selv jeg har et godt samarbejde med hesten, bruger ikke pisken til afstraffelse, heller ej bidet som rivejern.. jeg bruger bare alle de hjælpere jeg har, og faktum er at det er nødvendigt, hvis du vil starte dressurkonkurrencer i dagens DK og verden smiley Jeg har bestemt ikke noget imod dem der rider uden bid, det må de selv bestemme! Det der irritererer mig er, når folk der rider uden bid, nedgøre folk med bid. Jeg synes det er totalt respektløst. Og min hest er ligeså glad som har jeg bid i munden, som traver jeg rundt i grime.. det handler nok bare om at bruge bidet rigtigt!

  • #37   9. jan 2008 Det er op til folk hvordan de vælger ,at ride såfremt de behandler hesten ordentligt .

  • #38   9. jan 2008 * Team Wendelboe - Søger part til lækker 1.ér pony *

    smiley korekt .... bidet er ikke hårede end den hånd der fører det smiley


  • #39   9. jan 2008 * Team Wendelboe - Søger part til lækker 1.ér pony *

    netop.. kunne ikke være mere enig..


  • #40   30. jan 2008 Jeg rider med begge ting..
    Rider tit uden bid, for at hygge, og for at øve at jeg bruger mine ben bedre, til parader og at styre. og så øver vi galopanspring, da han ikke altid lige lytter efter for signalerne.
    Vi rider da også ture uden bid, fordi det er afslappende, og fordi jeg føler mig sikker på ryggen af ham.
    Men vi rider da bestemt også med bid, for ellers ville han nok tage røven på mig i længden smiley


Kommentér på:
bidløse dressurryttere???

Annonce