{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.754 visninger | Oprettet:

KOLIK: !! LÆS VIGTIGT {{forumTopicSubject}}

Hvis i har heste i løsdrift og kan gå ud og ind som det passer dem, eller er på en mark mange timer på dagen hvor der ingen græs er, så lyt !
De er nemlig i stor chance for at få sandkolik, og det er YDEREST skadeligt for hesten, og du kan ikke se på hesten at den har spist sand, men den kan have spist helt op til 30-40 kilo. !!! Jeg snakker af erfaring, jeg har løs drift hvor mine heste kan gå ud og ind som det passer dem, Men mandag d 18/2-08 blev mit pinto plag syg, vi fik dyrlæge til, hun gev den 10 % for at overleve, den fik smertestilende og olie igennem en slange som var ført igennem næseboren. Den blev rask, desværre gik det ikke så heldigt for min hest, den fik sandkolik d. 23/2-08 vi havde dyrlæge til ham 4 gange under 24 timer. den fik samme behandling som min pinto, men den fik også en kanyle ind i siden for at få luften ud, men desværre var alt dette ikke nok, hans tarme døde og han blev aflivet d 24/2-08. Så hurtigt går det.

Ved sandkolik skal i forstille jer at i har en slange, så ligger i sand på midten, når der er for meget sand giver den et knæk, for det første forhindre det at den kan komme af med sit afføring, for det andet dør tarmen hvor sande tligger, og hesten vil dø.

Det du kan gøre for at forbygge SANDKOLIK er at give hestene LOPPEFRØSKALLER, 1-2 gange i månden, i skal give 100 gram, som svare til 5 bæger som medføre. LOPPEFRØSKALLER kan købes ved ale dyrlæger.

du kan se din hest har KOLIK ved at den ligger ned, ruller sig, sveder og pruser.

HESTEN MÅ PÅ INGEN MÅDE RULLE SIG, da det kan ske den for tarmsving (tarmen drejer sig hver sin vej og laver en slags knude, som hesten vil dø af)

Hvis din hest får KOLIK, så skal du omgående kontakte dyrlægen, hvorefter du skal gå med den,indtil dyrlægen komme rog tager stilling til hvad du vider hen skal gøre.

SANDKOLIK ER YDERST SMERTELIGT FOR DIN HEST,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KOLIK: !! LÆS VIGTIGT
Kommentér på:
KOLIK: !! LÆS VIGTIGT

Annonce