{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

bid = mishandling (?) {{forumTopicSubject}}

I know, der er efterhånden mange debatter omkring dette emne..
Men jeg bliver ærlig talt ret så irriteret hver gang jeg ser nogen lave skrækvideoer, fortælle skrækhistorier eller bare i det hele taget forsøger at prædike folk med at det er synd for hesten at have bid i munden...

(Det skal siges at jeg har stor respekt for dem som rider uden bid, og som kan finde ud af det, hms osv, det ville sgu være dejligt at kunne, men det kommer du bare ikke særlig langt med som seriøs konkurrence rytter)

Jeg forsøger at skrive det her så det ikke fornærmer nogen, men nogle gange synes jeg sgu det er ligesom at rende ind i jehovas vidner.. de prædiker kun for deres egen sag og vil ikk høre efter hvad andre har at sige, selvom det har relevans og slet ikke hvis det er noget som modeviser deres sag.
Jeg kan sagtens se pointen i at ride uden bid - noget somhelst, det må sgu da være dejligt, men når det kommer til det punkt hvor det bliver kaldt for dyremishandling fordi man rider med bid, spore, pisk eller noget andet.. der går min grænse. Især når folk laver videoer eller bare viser/linker til billeder som ofte er taget i en uheldig situation eller når de viser billeder som tydeligt er manipuleret.. hvorfor er det at folk straks skal dømme ud fra et billede der kan være taget i et meget uheldigt øjeblik, når de ingen kendskab har til hverken hest, rytter eller situation? Jeg er sikker på at vi alle hver især ville ku få taget en masse skræmmebilleder fra vores daglige ridning, hvis billedet blev taget i det "rigtige" øjeblik og så i øvrigt måske er manipuleret med.. så kan vi alle sgu blive stemplet som dyremishandler.

Undskyld mit galde, men bliver sgu så irriteret af at hver gang man logger på hg og kigger sig lidt omkring så er der den ene efter den anden der prædiker om dette og er så ***** hellig.
(Vil sige at det BESTEMT ikk er alle der rider bidløs jeg har oplevet dette fra)

Arhg, hvis det fortsætter sådan så må vi snart ikke tænke på at sætte os op på hesten for så brækker den jo nok ryggen, eller bliver så udmattet at den bare falder om eller hvad det nu snart bliver.. synes bare det hele er så overdrevent at det er til at kaste op over, det forvandler noget så smukt til noget man har lyst til at kaste op over smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bid = mishandling (?)
  • #1   4. maj 2008 er helt enig smiley har selv oprettet et indlæg længere nede smiley

    og ja et billede siger mere end 1000 ord, men ord kan også lyve smiley


  • #2   4. maj 2008 K*FT, hvor er jeg enig! .__.

  • #3   4. maj 2008 Intet er skrækkekampagner - alt er virkelighed og, vigtigst af alt, <b>dokumenteret ved forskning</b>.

    Hvor har du set billeder, som "tydeligvis er manipulerede"?

    Men ja, folk vælger at vende det blinde øje til hvad der efter dine meget godt rammende ord kan være rigtig smukt.

    <i>Rigtig</i> smukt.

    Jeg foretrækker i hvert fald den version hvor også hesten har en chance for at sige fra, ikke den hvor den går med en kandar, kæmpe lange SPORER og ingen chance for at "slippe fri" eller have det, som enhver hest burde have det. Problemet er, at topsporten jo er rollemodel for "konkurrenceryttere" eller "seriøse ryttere", som folk jo kalder sig (på en eller anden måde synes jeg, det er meget mere seriøst at kunne det, nogle folk kan uden udstyr end at ride rundt med diverse overdrevet signalforstærkere, som der i korrekt ridning slet ikke er brug for?), og så ruller lavignen.


  • #4   4. maj 2008 lige præcist, og det er da klart at et billede siger mere end 1000 ord vis det er taget i et uheldigt øjeblik, så kan det nogle gange være ligemeget hvor meget man forsøger at overbevise folk om noget andet så er det stemplet som mishandling..

    Lad os bare tage springning, gerne i omspringning skal det gå lidt stærkt, små vendinger osv og jeg er ret sikker på at hvis man tog ud til et stævne (ret liggyldigt hvilket) og så på en masse ponyer og heste som sprang, ville man kunne tage en hel masse billeder, fx lige i en meget lille vending, kommer det hurtigt til at se ud som om rytter river hesten i munden, hesten er helt vild osv osv osv, hvorimod på selve banen var hesten under fuld kontrol, glad osv..
    Billeder siger mere end 1000 ord, men hvem siger det er de rigtige ord?

    Hvor mange gange har i ikke oplevet at i har fået taget et billedet, bare af jer selv hvor i ikke har tænkt at det overhovedet ikke ligner jer, eller at det er taget lige i det ene øjeblik hvor i skal til at nyse eller laver en eller anden mongol grimasse så i ligner en idiot på billedet? -Hvorfor er det anderledes? Det drejer sig om 1 sek.


  • #6   4. maj 2008 Sikken masse galde smiley Men ja, du har ret. Jeg er godt nok én af dem der rider m bidløs trense, men er derfor ikke imod ridning med bid. Jeg er ikke konkurrencerytter, så bid er ikke en nødvendighed for mig i min daglige ridning. Jeg gik over til at ride bidløs da min ene hoppe simpelthen ikke ville samarbejde med bid i munden. Så kort fortalt endte jeg med at prøve en bidløs trense og vupti! Vi har aldrig haft det hyggeligere. Og damen elsker vores pitstop i skoven, hvor hun nu får lov til at tage en bid græs da hun ikk har bid i munden. He He, nu kommer der nok en irettesættelse, at en hest ikke må lære at spise græs på tur. smiley
    Biddet er ikke hårdere end den hånd der holder det i den anden ende, men for min hoppe var det nok at det bare var der!


  • #7   4. maj 2008 Helt enig..

  • #8   4. maj 2008 Så er vi jo så noget ind i en diskussion om hvad korrekt ridning er, og den må jeg hellere holde mig fra :b

    Jeg synes bare at det er forkert at sige at alle disse hjælpere som os 'almindelige' ridefolk bruger , er mishandling! ja så kan jeg ikke komme på noget der ikke er mishandling. uanset hvad bliver det aldrig 100% på hestens præmisser! jo hvis vi alle sammen lukker vores heste ud i den vilde natur, og aldrig henter dem igen..


  • #9   4. maj 2008 røsle - jeg har flere gange set billeder, både på videoer herinde og på youtube hvor billeder af fx en hvid hest der er helt orange/rødlig rundt om munden, som skulle se ud som om den bløder helt vildt.. det har flere gange været snakket om lige præcist det billede hvor det r så tydeligt manipuleret af en hest der har skummet helt vildt og så i noget fotoprogram har tilsat noget farve og voila - en hest der er mishandlet.

    Giver dig ret i det med sporene, jeg bryder mig ikke om de der 3 cm lange spore, kan ærlig talt ikke se hvorfor de skulle være bedre end de korte. Og ALLE hjælpemidler kan blive misbrugt, og ja det gør de også i visse tilfælde, men når folk bare googler billeder og finder en masse billeder der er taget ud af sammenhæng og lige får det rigtige musik, tekst og bliver sat sammen med nogle andre billeder der også er taget ud af sammenhæng (måske endda nogen der rent faktisk er mishandling) så ser det hele jo meget godt i sådan en video ikk?

    Hvad tror du ikke også sladderbladende lever af? De lever af at få et billede af lige det ene øjeblik hvor en af de kendte står og piller bussemænd osv.. -Så får man straks en opfattelse af at så piller de bussemænd HELE tiden, men måske kløede det bare i næsen?
    -Det er efterhånden det samme vi gør herinde..


  • #10   4. maj 2008 Jeanette: Hahaha, det er noget af det værste med bidløs - hesten får en reeet utrolig ædelyst xD

  • #11   4. maj 2008 jeanette - det er da helt fint, nogle heste har det jo bare sådan, men derfor behøver alle ikke have det sådan smiley det lyder da hyggeligt med de små spisepauser xD

    efter min mening må folk ride med hvad de vil, men der er ingen grund til at se så negativt på bidet smiley



  • #12   4. maj 2008 ja undskyld, det væltede bare ud lige pludselig smiley

    Jamen jeg ville også gerne være en af dem der bar sætter sig op på sin hest uden noget og så rider man bare og det er kun for hyggens skyld, det må være super dejligt.
    Men det kan man bare ikke i konkurrence verdenen som det ser ud idag..
    Og det ser jeg egentlig heller ikk noget galt i, -så længe man kan finde ud af at ride ordentligt.
    Du kan sagtens ride med kandar-spore-pisk osv UDEN at forudsage hesten skade, men det kræver at du ved hvordan du skal ride med det..
    Og nej det er ikke alle der gør det, men det er heldigvis langt de fleste som ved hvad de gør eller kender nogen som hjælper dem på vej...

    Jeg har bare det der med at blive sat i bås, rider du med bid = så du er mishandler! -Agtigt..
    MEn sådan er folk åbenbart, ser du også en mor og hendes barn nede i brugsen, barnet skriger og er krop umulig.. hvad er det første du tænker? -Hun forstår ikk at opdrage hendes barn.
    Lige indtil den dag du selv får børn, så finder du ud af at det måske var taget ud af sammenhæng og at det altså ikke er skide let at opdrage børn..


  • #13   4. maj 2008 Har tit set de billeder med heste med blodige muler.
    - mener at der var et stævne hvor Martiné havde bidt sig i tungen under opvarmningen. Er det Andreas' skyld? - gør det ham til en dårlig rytter? I kan være sikker på, at hestene på Blue Hors bliver passet ordentligt på.
    Og med en meget dygtig rytter i sadlen kan det jo kun være et uheld.


  • #14   4. maj 2008 Camilla - er enig!

  • #15   4. maj 2008 bidet er aldrig hådere end den hånd der holder tøjlen... og bidløse hovedtøjer kan være lige så hårde såm det hårdeste bid

  • #16   4. maj 2008 Camilla: Jeg tror altså ikke, der er brug for at pynte på sandheden =)... men nå ja, nogle folk er lidt freaky, men du lader selv til, efter din tekst, at vide at ikke alle "naturals" er lige :b

    Jeg har også selv en del "skræmmebilleder", som er taget til ganske almindelige dressurponystævner og shows af mig selv, og jeg har det altså sådan, at når man kan tage MANGE af sådanne billeder af en equipage, så er der noget galt med rytteren.

    Men det er KLART at folk rider forskelligt.

    Se bare her, hende her rider med bid og med cordeo, og det beviser, at hun (altså, dette her bygger jo kun på min opfattelse af HG-profilen) har 100% styr over sine hjælpere, og ikke mindst at hendes hest bare ser enormt glad ud! Det gør jo, at hun højst sandsynligt IKKE er nogle af dem, der bruger biddet til at styre med, og vupti, så har vi en solstråle-bid-konkurrence-rytter smiley

    http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4734

    På den anden side har vi hende her. Billederne er IKKE plukket ud, sådan her så det ud HELE tiden, og det var endda MEGET værre at se hende ride end at se på billederne. Hesten mund var trykket ufattelig langt tilbage, og hun sad faktisk med højst sandynligt hele hendes overkrops vægt i hestens mund. Hesten gik kort, men havde tydeligvis "vænnet" sig til ufattelig stor smerte - den gjorde i hvert fald ingen indvendinger (igen et tegn på hvilket fantastisk dyr, vi har med at gøre):

    (link fjernet)

    http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/816413_l.jpg

    ... og jeg har mange flere.


  • #17   4. maj 2008 Fæhesten: aaaaaarh... aaaaarh... det kommer nu an på, hvilken bidløs det er. Hvis det er en hackamore, så er det måske rigtigt nok, men ellers ikke...

  • #18   4. maj 2008 Er helt enig. nu rider jeg uden bid fordi Jackie har haft nogen sår i munden og derfor ikk måtte ha' bid, så hvis han skulle rides var det uden bid, men har INTET imod dem der rider med bid, har selv gjort det, men synes det noget pis med candar og alt det der, men har stadig ikk noget i mod dem der rider med det.

  • #19   4. maj 2008 Røsle - der vil jo altid være gode og dårlige eksempler smiley hvad hvis hende der rider fjordhesten har haft en dårlig underviser som måske har lært hende at ride for tøjlen ? ja et billede siger meget, men man ved aldrig hvad der ligger bag.

  • #20   4. maj 2008 Så er hun sgu for naiv til at kalde sig selv for ansvarsfuld rytter!

  • #21   4. maj 2008 røsle - nej i nogle tilfælde behøver man ikke engang at sige noget, men vil også sige at det er noget andet når du selv var der, for som jeg skrev er mange af de videoer og billeder jeg har set som folk har linket til/lavet herinde er stort set alle billederne fra google og det er netop det jeg mener, de er højst sandsynligt taget ud af sammenhæng og har de taget et billede af en hest der skummer så lige tilsat noget farve, eller som der bliver nævnt, hesten har bidt sig i tungen under opvarming osv det kan meget hurtigt bliver et godt billede som bliver brugt i disse videoer..

    Synes egentlig ikke det er så meget anderledes end når du kigger sladder lade, det er alle de dårlige billeder der bliver valgt ud og googler du efter dårlige billeder jamen så finder du da også en hel masse..
    Hvis du er til et stævne hvor du lige får taget et billede af en hest, hvor det kommer til at se meget voldsomt ud osv det er da klart at det får du 10xflere penge for at sende ind til diverse blade osv end det billede der blevet taget 2 sek efter hvor hesten ser helt harmonisk ud..
    Sådan er verden nu engang desvære, vi ELSKER skandaler og betaler for at se alle de negative ting. -Hvad tror i nyhederne lever af?

    Mit "problem" er mere når man forsøger at pådutte andre sine meninger og "se her alle de skrækkelige billeder af heste der bliver mishandlet fordi de rider med bid" - Det er den slags jeg kaster op over og det ærger mig, for jeg bliver så bitter på de personer og det ødelægger bare det arbejde som de har gjort så meget ud af med deres heste, en ting som er så smuk, bliver bare ødelagt af sådan noget ævl smiley


  • #22   4. maj 2008 spis mere hest - lige præcist.. det varer jo nok heller ikke længe før der er nogen der kommer med et indlæg om at vi alle er mishandlere fordi vi rider dem smiley

  • #23   4. maj 2008 Camilla: Ja, det er surt, men der burde være et hestepoliti, haha! xD Så kunne man blive udvist fra hesteverdenen hvis man red forkert =)

  • #24   4. maj 2008 hehe ja smiley
    Men der er heldigvis noget ændring på vej i hesteverdenen , som der også har været indlæg om herinde, med at tilskuerne kan have indflydelse på dommernes beslutning hvis hesten rides helt forkert.
    For normalt er det jo sådan at nogle heste desværre får rigtig gode placeringer selvom de rides fuldstændig uansvarligt (rolkur osv)..

    Men skal jeg være helt ærlig, synes jeg man skulle lave nogle stævner(højere klasser, på højere plan også internationalt) hvor mange evt både springer, rider dressur og evt. også noget andet, uden udstyr.. -Det tror jeg kunne være enormt spændende at følge med i


  • #25   4. maj 2008 Camilla - hvor forstår du bare at skrive det, som jeg ville skrive det smiley
    Jeg kan godt li' din mening omkring bidet, og gi'r dig ret i, at mange "jeg-rider-uden-bid-ryttere" prøver at få alle os andre til at tro og mene, at det er det helt forkerte at ride med bid, og hvor ville det bare være godt, hvis alle red uden bid.

    - men hvis lille Bodil på 7 år skulle ride uden bid, havde jeg da ikke lyst til at være hendes hende underviser og ta' ansvar for hende. For så snart hun sætter sig op på sin friske araberblanding (dermed ikke sagt, at arabere er VILDE, men at de uden rette forståelse for racen, let kan bli' redet forkert), ja så bli'r hun smidt af.

    Og det var da bare én grund til, hvorfor hesteverdenen ikke ville være lyserød, hvis vi alle red uden bid.


  • #26   4. maj 2008 Man burde gøre som ved islænderstævner og andre grene af ridesporten : have kontroltjek fx ved opvarmning, og før start ! så der står nogle mennesker med en vis forstand med opvarmningsbanen, og kan holde ro og orden smiley som røsle siger : et hestepoliti xD så man lige kan få en reminder hvis man er for hård eller lignende smiley

  • #27   4. maj 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~ -
    Jeps, det er nemlig så dejligt at være til islænderstævner, for så gør folk automatisk mere ud at ride hesten med forståelse.

    Om hesten så bliver redet forkert hjemme, kan vi jo ikke gøre noget ved, men det er da en fornøjelse og se hest og rytter i harmoni.


  • #28   4. maj 2008 Belle' : nemlig smiley ja man kan jo så ikke kontrollere det hjemme, men det ville være et KÆMPE fremskridt hvis man gjorde sådan til spring og dressurstævner smiley det der er problemet er at folk holder sin kæft. Og hvis der endelig er nogen der siger noget, for de bare at vide at de skal blande sig udenom. Det skulle være sådan at man kunne få gule og røde kort som i fordbold xD og dommerne skal være bedre til at diske ryttere der mishandler deres hest på banen!

  • #29   4. maj 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~ det var faktisk en rigtig god idé, at have nogle kontroller ved alle stævner, til opvarmning og før dette.
    Så undgår man også at det sker ting på opvarmingsbanen som ingen steder hører hjemme, men som man ikke se på banen..

    belle - jeg forsøger også at skrive mit galde så pænt og forståeligt som muligt smiley

    Det jeg nok bliver mest irriteret over at at nogle af dem der rider bidløst er så hellige osv osv at de ødelægger det smukke arbejde, jeg ville ønske jeg selv bare kunne smække mig op uden noget somhelst og så have fuld kontrol, men når der kommer sådanne mennesker og skal pådutte mig deres mening og viser billeder der tydeligtvis er manipuleret eller er taget ud af sammenhæng (find en video istedet for!!! For alle billeder kan være taget ud af sammenhæng) bliver jeg stædig og imod..

    det kender i sikkert godt, i kender nogen (har set eller hørt nogen) fremlægge et rigtigt godt projekt og selve projektet er bare super, men så åbner fremlæggeren munden og ødelægger bare det hele.. så ændrer du fuldstændig syn på det hele smiley
    Svært at forklare men ja...


  • #30   4. maj 2008 Camilla: Ja, det kunne være sejt, men det er bare sådan, at hvor der er sport, der er mishanling, bastabum. Jeg skal ikke benægte at jeg ikke synes det er ansvarligt bare at lade alle fysiske smerter gå ud over et andet væsen, for i den lange ende handler det bare om penge - intet andet.

  • #31   4. maj 2008 Belle: Tror du, det er sværere at styre en hest med bid end uden? =)

  • #32   4. maj 2008 ~Ll. Brøstrupgård's Hestemix ~ - det ku sgu være en god idé og har man fået så og så mange gule kort så får man karantæne for alle stævner i resten af sæsonen osv smiley
    Det var fandme smart.. Og er der nogen mistanke om doping/forkert ridning/mishandling så får rytteren ikke lov til at stille op før dette er blevet gransket meget meget nøje, haft besøg af dyrlæge osv..

    Det burde man også have så, dyrlægetjek samtidigt med kontrol ved stævner.

    Så sammen med en kontrolmand burde en dyrlæge også overvære opvarmning til stævner..


  • #33   4. maj 2008 røsle - jeg vil desværre give dig ret.. ligesom i AL sport er der doping.
    OG jg vil desværre også sige at uanset hvad, vil der ALTID være mishandling.. nok især når de drejer sig om dyre konkurrence heste, der er nogle mennesker der er ligeglade med konsekvenserne eller omverdenen, pengene er det vigtigste og vejen dertil er ligegyldig. smiley


  • #34   4. maj 2008 * Camilla&Thor *

    Er helt enig med dig smiley

    NU er det også over 100år siden vi tog hesten ind som "kæledyr".


  • #35   4. maj 2008 ENIG!!
    Altså bare fordi der er nogen der ikke kan finde ud af at ride med bid dvs. saver eller andet ondt med biddet.. Altså der er jo nogen heste som stikker af når de bare rider rundt i en rebgrime.. Ved godt det er forkert læring eller andet.. Jeg ville da ønske jeg ville kunne ride i rebgrime og bare med tov på tur - men det kan jeg ikke da sunshine stikker af desværre.. Jeg kunne personligt ALDRIG selv finde på af save eller hagge sunshine.. Og hvis jeg skulle gørre det ville det værre fordi sunshine sikker af og ville værre tæt på af ride ind i en bil eller andet..

    Alle jer 'hellige' mennesker må godt lige tænke på hvorfor vi MISHANDLERE rider med bid..? Der er altid to vinkler af se tingene fra..?

    Pernille


  • #36   4. maj 2008 camilla: helt enig.

  • #37   4. maj 2008 Røsle:
    sværere? ja egentlig.


  • #38   4. maj 2008 Stæhr: ja, for dig dig er det en god ting at ride med bid, så længe du ikke flænser hestens mund op.
    Så hvorfor er det, at alle heste ville ha' det så meget bedre, hvis vi red uden bid? Halvdelen at hestene ville sikkert blive stemplet som sindssyge, fordi at det altså ikke er så ligetil at ride uden bid - og specielt ikke for alle de små piger, der ikke er særligt rutinerede.


  • #40   26. mar 2011 Meget enig.! :i

Kommentér på:
bid = mishandling (?)

Annonce