{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

Burde sådan en hest ikke aflives? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal prøve at gøre det kort men ellers så hæng på aligevel. Jeg har forresten før fortalt om lidt af historien.

Jeg har i nogle år været med til at åbne et projekt om rideterapi i forbindelse med at jeg har boet på ungdomspension. Via sponsore fik vi penge til at købe nogle heste til projektet. I løbet af de 4 år jeg boede der købte vi 4 islænder. De har alle hver deres personlighed og 2 af dem er meget rolige og altid til at fange på folden mens de to andre er lidt mere vågne heste og kan være stride at hente på folden. Jeg flyttede da jeg blev 18 år men har stadig deltaget fra sidelinen. De skulle så købe en 5 islænder og det havde jeg ingen indflyedse på . ( Har været med til at købe de andre ) .Lederen af projektet og hende som træffer de egentlige valg købte en 5 gænger islænder som er meget nervøs af sig. Han har gode gangarter og selvom kvinde godt vidste han ville blive en udfording købte hun ham alligevel. Jeg har været forbi engang i mellem og redet de andre men jeg har ikke turde sætte mig op på ham her. Han er svær at fange på folden og på mrækværdigvis er han blevet flokleder så de to heste som før var lidt vanskelige at fange er nu umulige. Deusden er han sindsygt nervøs og ryster så det hele dirre når man sadler ham op. Han farer sammen ved den mindste lyd hvilket han har fået alle andre heste til at gøre også.

Det væreste og FARLIGESTE er han løber løbsk. Ud af en skyfri himmel sætter han i fuld galop og er uden for pedægoisk rækkevide. Da kvinden prøvered ham løb han også med hende men det tog hun ikke notis af. Når vi har redet ud i flok har han uden varsel sat i pansik galop og ale samtlige heste i rækken følger efter hvlket for min side har resulteret i en voldsom fald med flækket ridehjelm til følge. Til trods for at Nattfari som jeg red på i de 3 år jeg har kendt ham ALDRIG er løbet.

Den nye hest her løber også pludeslig på banen.

Helt tilfældigt kom jeg i kontakt med hans tidligere ejer som som havde solgt ham til det stutteri projektet købte ham af fordi han på de 2 måneder hun havde haft ham v ar løbet løbsk et hav af gange og en gang havde hun nær mistet livet. Han var løbet i vild galop ned af en bakke med hende og hamrede direkte ind i et træ.
HUn vile egentlig have aflivet hesten men solgte den til stutteriet som så solgte ham videre til os. Han er mildt sagt umulig at fange på folden og han får alle de andre heste til at følgte trop samt han uden varsel pludeslig løber løbsk. Han er tjekket i hoved og røv og intet kan udsættes på ham. Jeg har ikke sagt til kvinden i projektet at han burde sælges/aflives fordi hun er helt vild med ham pga hans gangarter til trods for han har løbet med hende 4 gange. Jeg synes det er uansvarligt at sætte elever op på ham. I mine øjne burde en hest som ham aflives. Seriøs så er han til fare for sine omgivelser.

Hvad ville i gøre med sådan en hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Burde sådan en hest ikke aflives?
  • #1   7. jun 2008 er han tjekket for wobbler/slinger??? har bare før set en hest, som lige pludselig også bare løb og løb og løb.. den havde slinger og måtte aflives....

    ved ikke om jeg vil påstå at den burde aflives... for hvis den er fysisk rask, er det jo psyken den er gal med..

    og i det fleste tilfælde er det bare en ordentlig omgang tillidstræning der skal til....

    men det er jo ikke sikkert det er det ved denne


  • #2   7. jun 2008 ville nok sælge ham til en som havde tid til at tage sig af en problem hest, den er jo tydeligvis ikke tryk der hvor den er nu ,

  • #3   7. jun 2008 Han har åbenbart aldrig været tryg. Han er prof tilredet i 2 omgange. Først som 5 årig og så igen her som 8 årig inden vi købte ham fordi stutteriet jo netop mente at det var noget de kunne gøre noget ved at han løb.

    Jeg synes bare livet er for kort til at lege med sit liv på den måde. Han løber med 90 procent sikkerhed HVER gang man rider ham. Om det er på bane eller i skoven er ligegyldigt. Han løber nærmest i blinde og efterom han har løbet direkte ind i et træ kan han vel også finde på at løbe ud på vejen.



  • #4   7. jun 2008 det er jo heller ikke særlig smart at ride ud på en hest der ikke er styrbar, så den er i selv lidt uden om..

    men hvis hesten intet fejler fysisk, synes jeg den skulle sælges til en person, som vil bruge noget tid på tillids træne den...


  • #5   7. jun 2008 Har I prøvet at træne ham med horsemanship..? Prøv at send ham til en der har erfaring med problemheste.. Jeg synes ikke han burde aflives, alle heste fortjener en chance.. Det er jo ikke hesten der er skyld i sin opførsel.. Ikke ment på den måde at han ikke har haft det godt hos jer, men tidligere i sit liv..

  • #6   7. jun 2008 Min pointe er lidt at jeg i det her tilfælde ikke mener tillid, HMS eller andet virker. Hesten kan jo reelt være ja hjerneskadet eller hvad det ellers hedder. Som skrevet så er det ikke kun i skoven han løber det er også på banen.

  • #7   7. jun 2008 Jeg ville stadigvæk give den en chance.. Det kan jo ikke skade at prøve, men det skal være nogen som virkelig ved hvad de har med at gøre..

  • #8   7. jun 2008 Til Christina. Det spøjse er at han er en fin hest emd fine papir og efter gode islandske forældre som alle kokonkurre på topplan og hans fortid kan opsøges eftersom han har reg nr og er med papir så der er ikke hændt ham noget usædvanligt i den forstand. Han har hele sit liv været i prof hænder indtil han så blev solgt til kvinden som så solgte ham til stutteriet og problemet har hele tiden været det med at løber.

    Jeg synes også heste fortjener en chance men en hest "unode" kan gå hen og blive alvorligt farlig og den chance synes jeg ikke er værd at tage. Man kan jo dårligt sælge sådan en hest.


  • #9   7. jun 2008 Obs så har han i øvrigt været arbjedet med på klikkertrænings maner men det har ikke haft nogle effekt. Han løber stadig

  • #11   7. jun 2008 Til Uchiha weasel, hvorfor mener DU det? Altså jeg spørger bare sådan helt almindelig, hvad er dine tanker bag at du skriver sådan fordi jeg tænker det samme.

  • #12   7. jun 2008 Nej, du har selvfølgelig ret.. Men jeg ved jo heller ikke noget om hans baggrund. Men en skam at en hest bliver sådan, hvis den hele livet har haft det godt. Og Ja, det er jo livsfarligt hvis han stikker af og får de andre til at følge efter. Hvordan er han ellers at håndtere, udover ridning selvfølgelig.

  • #14   7. jun 2008 Jeg tror på at alle heste med psygiske problemer kan blive gode heste igen.
    Men med den her ved jeg da godt nok ikke. Det lyder somom den har været ude for noget meget ubehageligt engang, da du siger den ryster og er meget nervøs altid.
    Jeg tror godt at den helt rigtige person kunne rette op på skaden, desværre tror jeg bare ikke der er nogen der kunne tænke sig en sådan hest..
    Er meget imod fysiks raske heste bliver aflivet, men den her lyder næsten uhelbredelig og livsfarlig..


  • #15   7. jun 2008 Prøv en hestehvisker..
    Det kan være den er frustreret..


  • #16   7. jun 2008 Til chrisitna. Han er meget meget svær at fange på folden og da han går i løsdrift er det et stort problem. Nogle dage fanges han ganske enkelt ikke da det er umuligt. Under striling ryster han utrolig meget, sådan at alle ben dirre og det er meget tydeligt. Når han står bundet for at spise kan han ved den mindste lys, feks hvis en nyer eller hoster rive sig løs og styrte afsted ned på folden. Så derfor står han også med panikhage. Eller ville hele bommen været revet med. Han får alle de andre heste til at følge trop. Hvilket er rigtig slemt. Hvis han nu bare var sådan og de andre stadig var stabile så havde problemet måske været mere uoverskueligt men han har en helt utrolig dårlig indvirkning på de andre heste i flokken da han samtidig er meget dominerede over for de andre heste.

  • #17   7. jun 2008 Netop : livsfarligt. Han er disideret farlig at ride. Når man endelig kommer i nærheden af ham på folden og man har me ham at gøre så opstår der også mange farlige situationer. Feks en dag inde i løsdrift stadlen står de alle fem på række og spiser ve deres krybber, bundet eller æder de hinandens mad. Han grime ramte bommen og den lyd fik ham til at fare sammen og rive sig løs hvilket alle de andre heste så også gjorde, så hvis man går og fodre eller står i mellem dem så er det emd livet som indsats

  • #18   7. jun 2008 Stakkels hest tænker jeg..
    Den er radselsslagen ALTID.
    Den har helt afgjordt ikke været håndteret rigtigt. Den er nok gået galt i tilridningsfasen..


  • #19   7. jun 2008 Altså.. Jeg ville måske aflive ham.. Man kan jo ikke bruge en hest som løber afsted med en til noget. Det kan jo ende galt i løbet af to sekunder! Han virker ikke som en hest der er til at ride. Hvis man er en erfaret rytter kunne man nok godt. Man kunne også træne en masse klikker træning, HMS m.m men som du selv siger tror jeg ikke det virker på ham. Jeg ville give ham fred. Man kunne også førtidspensionere ham? Men vil stadig mene at han burde aflives? Det burde jo være til at finde, en anden 5 gænger islænder?!

  • #20   7. jun 2008 Ja, okay.. Stakkels hest.. Han virker til at have det rigtig skidt.. Hvis der virkelig ingen udvej er, ville det nok også være det bedste for ham at få fred.. Det er så trist når det ender sådan.. Har han altid været sådan eller er det kommet pludseligt?

  • #21   7. jun 2008 Han har tilsyneladene altid været sådan. Han HAR jo været håndteret af prof tilrider.

    Ja det er synd for hesten som ikke har noget godt hesteliv men det er sku lige så synd for det menneske der en dag kommer alvorligt til skade som feks kvinden som solgte ham til stutteriet inden vi købte ham. HUn kom alvorligt til skade fordi han løb direkte ind i et træ med hende.

    Men jeg er da et godt bevis på at man ikke engang behøver at SIDDE på ham uden at komme til skade. Som sagt så løber ale hestene med når han løber hvilket for mit vekommende resulteret i en flækket ridehjelm, slem hjernerystelse og 4 klemte nakkehvivler. Så man kan i pricippet ikke engang sætte en erfaren rytter op på ham og så lade andre ride på de rolige. Han løber alligevel og heste er jo flugt dyr så de andre følger trop.


  • #22   7. jun 2008 Han skal jo tydeligvis ikke være elevhest. Men jeg ville aldrig aflive en hest der ikke fejler noget fysisk. Der er ikke noget af det du beskriver der ikke kan rettes op på, og trænes væk. Det skal bare være en der er 100 % klar over hvad det er hun/han har med at gøre. Men det kan sagtens lade sig gøre:-)

  • #23   7. jun 2008 det lyder meget som en anden Islandsk hest jeg kender. Han var meget nervøs lige da han kom fra island, og kunne stak også altid af i panik over ingenting, han skulle være turist hest. Jeg lavede nogle tillidsøvelser med ham dagligt og den dag i dag er han en 100% stabil turisthest. men han havde virkelig nogle problemer i hovedet og vi overvejede også om det kunne lade sig gøre at få ham til at falde til ro.

    En gang panikkede/stak han af da så en ung dreng faldt af og derefter blev hængende i stigbøjlen mens hesten bare fortsatte i panik. der skete heldigvis ikke noget da det var ude på en strand og hesten blev stoppet igen. MEn ja.

    Som sagt så er han den dejligste hest den dag i dag og jeg er glad for at han fik den chance for at komme videre. Men det tager noget individuelt arbejde


  • #24   7. jun 2008 Stakkels hest.. Efter alt det jeg har hørt nu, ville jeg også vælge at lade ham aflive.. Han er jo også til fare for sig selv og alle omkring ham.. smiley

  • #25   7. jun 2008 Sådan en hest skal der naturligvis ikke rides på, det være sig af erfarne eller uerfarne. Der skal rigtig meget træning til. Fra jorden vælg at mærke. Har selv en dejlig new forest som var som du beskriver da jeg købte ham. Har haft ham i 6 år, og det er først inden for det sidste halvandet år, jeg virkelig har "fundet" ham. Men nu er han også som en hver harmonisk hest.
    Så det tager lang tid men er 110% på at den pony kan redes.


  • #26   7. jun 2008 Hvor længe har han været hos jer?

  • #27   7. jun 2008 MIn egen hoppe har bestetm hellere ikke været nem og var meget bange for alt da jeg købte hende. hun har gået 5 år på en mark uden menneske kontakt men trods det er hun nem i hovedet. Hun tænker sig om en gang eller to og er ikke farlig og har aldrig været det. Jeg er indimmel blevet bange for hende men det er naturligt at unge heste laver nogle stunt engang i mellem.

    Han har været hos os i knap et halvt år.


    Min pointe er lidt med om der ikke er en grænse. Før hen var sådan en hest blevet skudt og på island gør de det stadig. En anden veninde jeg har som endag er uddanet hestehvisker og kommer fra island købte sin hest faxi med til danmark da hun flyttede hertil for 10 år siden. Hun har hjulpet utroligt mange dyr men den hest her har hun opgivet. Den er i dag 17 år gammel og er for længst blevet pensioneret. Den har smidt hende af over 100 gange og løb og løb og en gang fik hun indre blødninger i hovedet pga ham som gør hun i dag har dårlig hukommelse og meget hovedpine. Som sagt er hun selv hestehvisker men den her hest var dicideret og er dicideret hjerneskadet. Hvilket jeg også tror ham her er. Som hun selv siger " mit liv er for kort til at blive ved med at give ham en chance " .......Er de rikke en grænse for hvor meget vi skla træne de her heste med tillid osv. ??

    Desuden ved jeg at mange heste fra island har det svært og er nervøse af sig. Mange har før i tiden fået en hårdhændet behandling på island men selv islændinge mennesker følger med i tiden og i dag skyder de nok knap så mange. Min veninde som komemr fra island har fortalt at hun har set heste blive skudt fordi de smed ryttern af. De er seævføelig usmagelige i min verden men samtidig synes jeg også der er grænser for hvad man skal prøve. Der findes 1000 andre gode heste som er værd at sætte sine lemmer på spil for.



  • #28   13. jun 2008 For det første:
    Synes jeg det er uansvarligt, at man rider ude hvor hesten, virkelig kan løbe løbsk, når man ved den gør sådan!... Så er det (lidt ens egen skyld).

    Jeg tror hesten har haft en dårlig levetid./opvækst!
    Det lyder til, at den måske ikke har haft det godt i dens tidligere liv, hos nogle andre? Måske..
    Synes ikke man bare skal give op, fordi den løber? Dete r da lidt noget fis;D
    Giv den en chance eller flere.. Nu snakker vi heller ikke om klikkertræning, men TILLIDSTRÆNING! klikkertræninger jo mere, hvor hesten lærer tricks.. TILLIDSTRÆNING, er hvor hesten lærer at være sammen med rytteren og stole på rytteren og omvent, hvor rytteren lærer at være tryg ved hesten. Synes i skulle give en chance, og få en ud der virkelig ved, hvad man gør, ved sådan en situation..
    Der må jo være en grund til hvorfor hesten løber løbst? Den er vel bange..? Lær den at være ved en masse ting.. Er den overhovedet trfiksikker?:)
    Men si aldrig, at den bare skal aflives.. For så har man li som allerede givet op, uden at prøve.


Kommentér på:
Burde sådan en hest ikke aflives?

Annonce