{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Hvorfor snubler hesten ? {{forumTopicSubject}}

Min haflinger snubler en del når vi rider specielt i trav eller galop...er det fordi hun ikke har balance nok eller ???

Igår slog jeg en forlæns saltomortale over ørerne på hende fordi hun faldt helt ned på knæ med begge forben ;o(( og jeg synes jo det er vildt synd for hende...

Er der nogen med erfaring der kan komme med lidt gode råd....

p.s. hun er ikke helt ung længere ;o))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor snubler hesten ?
  • #1   24. sep 2008 Der kan være mange årsager, men en KAN være fordi hun ikke får flyttet forbenene hurtigt nok i forhold til bagbenene..
    Går hun med sko?


  • #2   24. sep 2008 Hun har for sko på fordi hendes hove ellers flækker...hvad kan jeg gøre for at hindre at hun snubler ???

  • #3   24. sep 2008 Den har ikke for lange, eller skæve hove?

    Nogle gange kan heste godt være lidt skrumlede, ligesom vi mennesker kan. Det kan bare være en overgang.


  • #4   24. sep 2008 Fint nok... Næste gang smeden kommer, så husk at fortælle ham, at den snubler meget..
    Så vil langt de fleste smede "trække skoen tilbage" samtidig med, at han "rejser den i tåen"..
    dette gør, at hesten får en hurtigere overrulning (hvilket betyder, at den kan flytte forbenet lidt hurtigere), som mindsker, at den snubler..


  • #5   24. sep 2008 mange tak...det var jeg slet ikke lige klar over at det kunne have noget at sige ;o)) godt jeg har hestegalleri.....

  • #6   24. sep 2008 Smeden har for i øvrigt lige været for 14 dage siden så der går jo lidt inden han kommer igen ;o)

  • #7   24. sep 2008 Det har rigtigt meget at sige.. Specielt for lidt ældre heste, da de godt kan blive lidt tunge fortil..

    Men det var så lidt..


  • #8   24. sep 2008 hej (;

    Har selv haft en hest der snublede meget i en periode, og har også fløjet en tur over ørene på den, fordi den var helt nede på forknæene at ligge. Jeg troede virkelig der var noget med benene på den, me det viste sig at den simpelthen var alt alt for tung og dyb fortil. Så den fik overbalance, dette gjorde også at den blev total udmattet.

    Fik så en mand til at komme og se på den, han tog en ridetur på den og kunne satens se problemet. Han lærte mig at ride den ordentlig frem i en periode, og så skulle den ikke gå til bid. bar efrem frem frem. Det hjalp helt vild, gjorde det 1-2 mdr. og nu kan jeg ride mi helt normalt..

    Skriv endelig pb hvis du vil vide mere. (:


  • #9   24. sep 2008 Stefanie der lyder fuldstændig som min ;o)) hun bliver nemlig aldeles tung når hun rides til bidet og kan næsten ikke gå fremad...og selvom hun er blevet redet jævnligt så går hun stadig helt død efter et par runder i galop....måske jeg samtidig skulle prøve det med bare at ride hende fremad og så ikke spekulere så meget på hvordan den bærer sig men jeg er jo også bekymret for ryggen så det er lidt svært at fordele sol og vind lige ;o))
    Du må meget gerne sende en pb til mig med lidt mere præcise instrukser ;o))


  • #10   24. sep 2008 de sidder ikke løse ;o))

  • #11   24. sep 2008 Jeg var ikke klar over at det kunne have noget med hovene at gøre. Jeg er lige faldet af for 2½ uge siden i samme situation og brækkede ryggen. Min går uden sko.
    Skal jeg nævne det for smeden når han kommer. Det gør han om en lille uges tid ???


  • #13   24. sep 2008 Når jeg kommer fra skole, skal jeg nok lige skrive mere detaljeret (:
    Men det lyder som om det er nøjagtig det samme som min..


  • #14   24. sep 2008 Det gør min også. Men smeden kan ikke rette hoven bedre til, det har hjulpet at hun har tabt sig lidt, men hun snubler stadig vildt meget... tør slet ikke trave eller galopere på hende mere, da jeg slog hul i nyren sidste gang jeg fløj af... Min snubler ikke så meget når hun går for vogn, så tror det er fordi hun har for meget vægt på forbenene, når man rider hende...

  • #15   24. sep 2008 hold da op....brækket ryggen...det er da vist ikke helt ufarligt så kan jeg regne ud ;o//

  • #16   24. sep 2008 en af de andre ude på gården hvor pretty står, har også en hest der faldt ned på forknæene med hende 2 gange på 5 dage...
    det fandt de ud af at det var fordi hesten var hybermobil i bagbenene og derfor overbelastede højer forknæ ...så den havde et eller andet i knæet
    det i forkæet er behandlet og der blev sprøjtet noget ind i bagbenene i mandags,
    så nu skal hesten stå stille i 2-5 måneder!!!


    så jeg ville helt klart råde dig/jer til at få undersygt hesten grundigt af en ORDENLIG dyrlæge



  • #17   30. sep 2008 Jeg har været uden internet en uges tid, så jeg har ikke kunnet svare før, men vil lige slå fast med 7-tommer søm at ikke alle brækket ryggen ved at falde af. Jeg er opereret i min ryg sidste sommer og blevet afstivet med 6 skruer i ryggen. P.g.a. det har min ryg ikke kunnet give efter i faldet, og det gjorde at jeg så fik knust en ryghvirvel og måtte have yderligere 4 skruer sat ind samme aften.
    Som ponyrytter er jeg da også faldet af mange gange, og heldigvis sker der jo ikke noget i langt de fleste tilfælde, men jeg har været afsindig uheldig lige i faldet, og det har bevirket at jeg nu er sat helt ud af ridning for evigt. Det har self... betydet at jeg har grædt snot i stænger over det, men affundet mig med det nu. Har indset at jeg har været utrolig heldig at jeg stadig har min førlighed og ikke er bundet til et køretøj


Kommentér på:
Hvorfor snubler hesten ?

Annonce