{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.296 visninger | Oprettet:

Oldenborg vs Frederiksborg {{forumTopicSubject}}

Hej alle i hestehoveder herinde.

Jeg har længe overvejet at skulle have en større hest, jeg har derfor kig på lidt forskellige racer. De to som umiddelbart falder først i mine øjne er oldenborgen og frederiksborgen.
Det jeg ønsker af en hest, er at kunne ride lidt "stue" dressuer og evt. spring. Derudover skal den kunne shows på forskellige skuer.
Jeg ønsker en hoppe, som jeg måske kunne sætte i avl engang.

Men men men hvilke af de to racer skal jeg vælge?
er der ikke nogen herinde der kan fortælle hvad de synes om de to racer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oldenborg vs Frederiksborg
  • #1   10. okt 2008 Jeg ville tl hver tid vælge en oldenborg.. De ses i det lidt lettere former, fremfor Frederiksborgeren der oftere end oldenborgeren er kraftige.. Oldenborgeren er ohså bedre springer end Frederiksborgeren..

  • #2   10. okt 2008 Jeg ville vælge en oldenborg, da jeg synes det er nogle fantastiske heste. De kan fås i flere varianter det kommer lidt an på hvad for en oldenborg det er, om det er en 25%, 50%, 75% ellelr 100% oldenborgen smiley

  • #3   10. okt 2008 Jeg ønsker oz det er muligt at spænde den for en vogn, men det kan man vel oz med oldenborgen?

    Hvor kan jeg læse mere om oldenborgen?


  • #4   10. okt 2008 www.heste-nettet.dk
    under viden, hesteracer..:)

    Du kan sagtens spænde en oldenborg for vogn, de er gode køreheste..


  • #5   10. okt 2008 Oldenborgen er en rigtig flot hest at have foran en vogn smiley

  • #6   10. okt 2008 Ville klart vælge en oldenborg. Den kan fås i mange forskellige typer og er meget alsidige.

  • #7   10. okt 2008 Tak for jeres hjælp;o)

    Hvis der er andre som har lyst til at komme med deres oplevelse af disse to racer, som kom frisk;o)


  • #8   10. okt 2008 Er oldenborgen er meget varm hest - altså hvordan er den i temperament?

  • #9   10. okt 2008 Den er MEGET godmodig..
    Men kommer igen an på hvor stor fuldblodsandelen er..:)


  • #10   10. okt 2008 Bare et lille eksempel som min... 2 år gammel og han er simpelhen bare gudeskøn.. Smukkere end smuk.. Smiler..

    Synes ikke jeg kan sige at Frederiksborghestene er super smukke som jeg kan i de fleste Oldenborgeres tilfælde..

    Har to Frederiksborgere til "nabo" og jeg synes slet ikke de har den udstråling og charme som en Oldenborg har... For slet ikk at nævne at Oldenborgen jo har det mest fantastiske sind..


    Så mit valg ville være Oldenborg.


  • #11   10. okt 2008 Begge racer er jo godmodige og arbejdsvillige.

    Jeg kan personligt godt lide begge racer, har dog selv valgt at have oldenborg. Begge er jo i gamle dage brugt som arbejds- og køreheste og er nu moderniseret til ridehest.

    Der er lidt mere avlsmateriale indenfor oldenborgeren, hvor frederiksborgeren har været ude i høj andel af indavl men stærkt på vej ud af det igen. Avlsmæssigt er der udfordringer ved begge.
    I det hele taget snakkes der jo nu om at der skal holdes fast i de gamle typer i stedet for fokus på gangarter. En oldenborg skal være en oldenborg og en frederiksborg skal være en frederiksborg.

    Det er selvfølgelig vigtigt at du ser hesten løsspringe eller springe med rytter. Inden for alle racer er der jo nogle der kan, og nogle der ikke kan. Compact der er en meget tung 100% oldenborg mener jeg har fået 8 og 9-taller i springningen. Så vær grundig når du skal ud og kigge.

    Så er der farve. Hvis det er vigtigt? Frederiksborgeren er oftest rød, hvor oldenborgeren oftest er sort eller brun.

    Mine egne oldenborgere er 75-87,5% og super rolige og vallakken, som er den eneste der rides, er meget arbejdsvillig. Kom og kig.

    Du kan læse mere her

    www.danskoldenborgavl.dk

    www.fhf.dk


  • #12   10. okt 2008 Tusind tak for en grundig beskrivelse...
    Uha det der med at skal ud og kigge kan da godt være jeg skal have allieret mig med en mere prof indenfor den race;o)


  • #13   10. okt 2008 Syntes det kommer an på temprament.. Jeg ville aldrig vælge en Oldenborg.. Men det er nok fordi jeg gerne vil have en hest med lidt mere udstråling, og power under.. Det har jeg i frederiksborgen..

    Også får man utrolig meget opmærksomhed når man kommer med sin frederiksborg, flettet op og sådan lidt "Her kommer jeg" - Kan jeg jo godt li, at er bliver lagt mærke til ens hest..

    Oldenborgen ville jeg mene er utrolig godmodig, og en fin hest til sådan lidt tuttenutte ridning.. Bestemt ikke en hest hvor jeg tænker "woow"

    Med hensyn til springning ville jeg stadig vælge frederiksborgen, utrolig ærlig og med kæmpe springkraft. smiley - Det har min ihvertfald.


  • #14   10. okt 2008 Har lige lavet et fotoalbum med lidt hingstebasser fra begge racer, så kan du kigge lidt.

    Jeg vil stadig sige, at begge racer kan have udstråling, talent, kan springe osv, men det kommer an på den enkelte hest. Derfor er der jo tit en hest, der passer til en rytter.

    Kiko Kærgård, hingst indenfor oldenborg ved jeg har gået eller går stævner i springning.

    Continental, også ol hingst går prix st. georges i dressur, så oldenborgeren er også alsidig.

    Søg på hingstenavne inde på ridehesten.com så skal du se udstråling.

    f.eks (link fjernet)

    mums


  • #16   10. okt 2008 Ja der er rigtig mange meninger om disse super skønne heste...
    Jeg er personlig helt vild med begge racer...

    Nej racen er ikke det afgørende, jeg må jo bare rundt og kigge lidt, jeg har på ingen måder travlt. Jeg har tid til at vente på at det helt rigtige hest til mig dukker op;o)


  • #17   10. okt 2008 Og som jeg kan høre opfylder begge racer mine krav til en kommende hest.
    Og jeg kan godt lide at de har lidt fylde, netop derfor at disse to racer er faldet i min smag.


  • #19   10. okt 2008 Stump:
    Hvor kan jeg se dem?


  • #22   10. okt 2008 uha det var godt nok nogle lækre emne du lige trak frem der;o)

    Hingste-føllet er godt nok lækker, men søger jo godt nok en hoppe.


  • #23   10. okt 2008 er ikke vild med nogle af racerne, men har pt en frede og har redet oldenborg før.

    oldenborg ksn jeg slet ikke li, enten er de stoe og tunge(100%) elers er det store heste med fuldblodets temp, men stadig tunge som oldenborg.
    jeg har endnu ikke redet på en, som jeg brød mig voldsomt om, har sprunget på en, det var da meget sjovt, men hun mangler kraft i bagparten, til at kunne springe højere.

    jeg har jo selv en gammel type frede nu, og bryder mig hverken om hans farve eller romernæse.
    men han vil utrolig gerne arbejde, og kan man fortælle ham tingene rigtigt, så er han meget lærenem og smmenrbejds villig.
    så har han en utrolig kraft i bagparten, det at bære sig selv er intet problem.
    han springer også fint, hvis ikke det var fordi jeg er en kyling, ville han sagtens kunne springe M. Når vi springer er han bundærlig, hvis bare jeg styre, skal han nok hoppe, også selvom jeg rider halvhjertet på.
    det samme når vi rider i terrænet, der er han desværre en smule langsom, så vi får altid fejl på tid.

    begge racer er for tunge til min smag, og jeg ville ikke gå efter en af de racer, men skulle jeg vælge, ville det blive frederiksborgen, men nok mest pga fordommene folk har omkring racen, gør at de tit er billigere end andre racer også billigere end oldenborg


  • #24   10. okt 2008 Jeg ville personligt vælge oldenborgeren frem for frederiksborgeren til hver en tid. Men nu har jeg så også en 50% oldenborgertøs du kan kigge forbi.. ;b Det er hende på halvanden. Hun er jo så et spinkelt eksemplar, men har stadig et utrolig godt og roligt temperament taget hendes alder i betragtning.

    Jeg har aldrig set en frederiksborger hvor jeg bare tænker waauw.. Synes ærligt talt tit de er lidt klodsede, stort til tider grimt hoved og underlige ben.. hehe. Og ja, der er en meget større indavlsprocent på frederne end på oldenbamserne


  • #25   10. okt 2008 Jeg er facineret af begge racer, og syntes faktisk de er ufattelig ens, på utrolig mange punkter, især hvis man tænker historisk. Begge racer har gennemgået en ændring, på at gøre arbejdshest til ridehest, og nogle af disse typer er rimelig uheldige fx. syntes jeg ikke man kan kalde en 50/50% oldenborg for oldenborg, syntes mere det er en fuldblodsblandng. og den "gamle type" Frederiksborg er i dag sværere at finde end en ædel oldenborg. men hvis man tænker på at du vil bruge den til en smule dressur og lidt spring, så ville jeg udelukke Frederiksborgeren, for den skal i mine øjne være stor og kraftig, for det var planen med den inden de begyndte at lave den til ridehest.
    og så ser jeg sjælden Frederiksborgere der springer. i forhold til oldenborgerne.
    Oldenborgeren kan selv om den er tæt på at være ædel, godt være en smule sporty, samtidig med at den har de typiske racepræg, og har racens gode egenskaber. deres utrolig dejlige sind fx.

    Det som jeg har opdaget med oldenborgerens sind, er at de kan tændes for, ønsker man en hest der viser sig frem, er lidt tændt til stævne, men kun hvis man selv ønsker det, så er det bestemt en oldenborg man skal have... for de er så godmodige og rare at arbejde med, men har man brug for lidt "gnist" så er det bare at finde startknappen... i min omgangskreds med jyder, belgier oldenborgere, nordbagger osv, hvor hestene bliver arbejdet med, så bliver oldenborgeren kaldt "varmblodshestenes svar på en koldblodstype.." de er gode til alt, dressur, spring, military, ja alt... som sagt er de godmodige med en startknap.

    Om Frederiksborgeren temperament ved jeg ikke så meget.

    Jeg har selv Oldenborgere. en hoppe på 5½ der er 87½% dvs. ædel, og af den "gamle" type, men hun er den tunge arbejdshest's sportsmodel, hun har en robust bygning, men kan sagtens følge med i dressur på LA plan, og spring på tjae, LB hvis den rette rytter kommer på. Indenfor køresport ville hun være eminent, hun har bygning og temperament til det, deværre er hun nu 5½ uden at have været arbejdet med øje for kørsel, så hvis vi går i gang med tilkørslen nu, er vi ikke sikre på at hun vil blive stabil, tilkørsel skal gøres mens de er unge. du kan se hende på min profil under April's Nar
    April's datter fra i år er 100% oldenborg, og hun bliver mere langbenet end hendes mor og, får højest sandsynlig en større gang, og vil kunne nå det samme inden for dressur og spring, miin plan med hende involverer dog også kørsel, da vi om 2 år begynder tilkørsel af hende, så hun kan blive en stabil kørehest ligesom sin mormor. Jeg forventer meget af den lille pige, for jeg kan se potentialet i hende... du kan se hende under Aimeé..


  • #26   10. okt 2008 Mit føl Aimeé kommer til salg, men nok først om 3 år, for jeg vil selv tilkøre hende, og tilride hende, og se hvordan hun udvikler sig, for bliver hun meget bedre end sin mor ved jeg ikke hvilken jeg skal beholde, det kommer an på hvad mine mål er om 3 år..

  • #27   10. okt 2008 Selvfølgelig oldenborger... smiley De har et fantastisk temperament.. og er meget godmodige og arbejdsvillige.. De findes som andre har skrevet i forskellige typer.. smiley Jeg har selv to heste der er oldenborger i. nu er den ene kun 14 mrd gammel hehe.. men hun har bare allerede nu, et godt temperament og er meget rolig.. smiley

  • #28   10. okt 2008 Hmmm... Jeg har selv haft en oldenborger. Moderen var 100 procent og faderen er Mago XX... En utrolig fantastisk kombination, med super gode gangarter og placeringer i MB3 dressur :0) Han var absolut ikke tung, men en lille kompakt gummibold (Montana på min profil)

    Min veninde Charlene Sørensen red top frederiksborgerhingsten Tasano Toftedal bla. til Em i dressur.. Han havde det grimme hoved, men var en super let og lækkert spadserende hest.
    Lillesøsteren rider den dag idag frederiksborgeren Salisbury Vejen, som er en helt anden type, men sikke en hest :0)


  • #30   10. okt 2008 kender ingen frederiksborgere, men de oldenborgere jeg kender er simpelthen helt fantastiske!! De er sååå venlige og godmodige (: Dengang jeg var 7-8 gik jeg tit tur med min gamle ridelærers oldenborg. De har simpelthen et helt vidunderligt temperament, og er også både gode dressur og springheste smiley

  • #31   11. okt 2008 Jeg synes helt klart Oldenborgeren. Jeg har redet Oldenborger (100%) og han var simpelthen noget af det skønneste. Og han virkede bestemt ikke tung, selvom han var af den mere kraftige type.
    Men jeg kan ikke lide de lette Oldenborgere. De skal være rigtige Oldenborgere (min. 75 %, selvom jeg helst ser 100%)... De andre er jo halvt fuldblod. Så kan man ligeså godt købe en Fuldblod.

    Tilgengæld er jeg ikke super vild med Frederiksborgeren... Men har også kun erfaring med en venindes hest, som ikke var særlig rar at omgås. Mht. alt. Sådan er de jo ikke allesammen.

    Her er den Oldenborger jeg red på:
    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #32   11. okt 2008 Jeg er generelt ikke til oldenborgeren - synes de er lidt gumpetunge. Har kendt 4 og redet 2 af dem. En af den rigtig gammeldags type, en med meget fuldblod og to der sådan er "typiske" oldenborgerer. De har alle 4 været meget fornuftige i hovedet, men jeg synes de har været tunge at ride, der har ikke føltes som om der var så meget energi under en. (Og nu er det såmænd ikke fordi jeg er til de lette, varme-i-hovedet racer).

    Men det er jo kun 4 heste ud af en hel race jeg har kendt, og jeg er sikker på at det er en rigtig god race hvis man er til den type heste :o)

    Frederiksborgeren kender jeg ikke noget til.


  • #33   12. okt 2008 Tanja... Det med at man ligesågodt kan købe en hel fuldblod frem for en blanding af oldenborger og fuldblod er lidt noget vrøvl.

    Det du får ud af at købe en blanding er jo netop oldenborgerens fornuftige sind og utrolige taktfasthed i gangarterne, samt fuldblodens lethed, ynde og sportslige præg... En perfekt kombination, specielt på dressurbanerne :0)

    Min den gamle var en yderst let sag at ride rundt med en masse bæring og store taktfaste bevægelser... absolut ikke kedelig eller fuldblodstosset :0)

    Det er jo lidt det samme på ponysiden, du får oftest en fantastisk ridepony af en blanding af New Forest og Araber


  • #34   13. okt 2008 Karina N >>
    Du må gerne mene jeg vrøvler, det er helt din egen beslutning, men du skal ikke forvente jeg mener det også.
    Jeg synes det er åndssvagt at alle racer skal krydses med fuldblod/araber. Før havde de forskellige racer forskellig udseende og temperament og sådan skal det være. Nu avler man nærmest efter DV standard hos alle racer, og jeg mener det er dybt godnat!
    Alle heste skal ligne DV og alle ponyer DSP.
    Til sidst kan vi slå alle racer sammen til én, for de ligner alligevel hinanden!

    Jeg mener 110% at en Fuldblod/Oldenborger aldrig kan kaldes en rigtig Oldenborger. Det er en blanding! Bare fordi nogen har givet Fuldbloden forædlingsstatus betyder det ikke jeg er enig. That's just the way it is!


  • #35   13. okt 2008 Tusind tak for jeres svar alle sammen, det har været meget lærerigt det i alle har fortalt, hvilket nok oz har gjort at jeg lidt har valgt hvad jeg skal kigge efter;o)

  • #36   13. okt 2008 Tanja... Ok, så må en sort afrikaner heller ikke bolle en hvid europæer tyk, for så kommer vi alle til at ligne Jennifer Lopez????

    Fint at du har din mening, men en oldenborger/varmblod er jo IKKE en DV, DV er jo IKKE en race!!! Men et avlsforbund...


  • #37   13. okt 2008 Karina N >>
    Du skal bare overhovedet ikke prøve at kalde mig racist fordi jeg ikke mener at oldenborger x Fuldblod giver Oldenborger!
    Mennesker har nada at gøre med det her og hvis det er det eneste argument du har, vil jeg gerne frabede mig yderligere kommentarer! Hvad er det for noget?!

    Jeg ved sgu da godt at DV (og DSP) er et avlsforbund og ikke en race, men derfor har de alligevel en standard og et ønsket avlsmål, no??
    og jeg synes det er synd og skam at ændre racerne efter moden. hvis man vil have en lettere ridehest der ikke er så tung som oldenborgeren, så køb sgi da en anden race. Der er rigeligt at vælge imellem. Istedet for at ændre en race, der ikke har de kvaliteter man ønsker, til noget andet.


  • #38   13. okt 2008 Jeg kalder ikke dig racist.

    Du er godt nok en meget ubehøvlet person, hvis folk godt kan lide oldenborgerens kvaliteter, men ikke ønsker en firkantet kørehest, så kan det vel ikke bringe dit pis i kog at man vælger en lettere blanding???????????

    Undskyld mig


  • #40   13. okt 2008 Præcis Katja :0)

  • #41   14. okt 2008 Katja >>
    Jeg kan sagtens føle dig i det du siger, men jeg mener bare ikke man skal ændre racen på den måde. Det du siger med, at dens oprindelige formål var noget andet og de nu laver en ny "model" som er mere egnet til skoleridning - det er præcis det jeg mener med at "ændre racen efter moden". Og jeg har da ingen intentioner om at kunne stoppe udviklingen, men er måske lidt bange for at til sidst er den originale helt væk. Og jeg beklager, men jeg ændrer ikke mening om dette. Hvis folk vil have en lettere ridehest, mener jeg godt man kan finde et roligt eksemplar af en race der er mere egnet end Oldenborgeren. I min verden er det sådan at hvis man elsker Oldenborgeren så er det den originale, for de nye er jo faktisk bare blandinger, uanset hvad formålet er... Og hvis man elsker Oldenborgeren, kan jeg ikke se hvorfor man skulle ønske at ændre den.
    Men vi kunne jo diskutere herfra og til dommedag, og jeg ændrer ikke mening... Det er bare sådan jeg føler smiley

    Karina N >>
    Ja jeg synes heller ikke din tone var helt flink, og jeg svarer med det jeg bliver mødt med. Jeg kan virkelig ikke se hvor Jennifer Lopez hører ind i denne diskution og sort/hvid generelt. Og det at du spørger mig om det, og måden du gør det på (tone og ordvalg), er for mig at se at foreslå at jeg er så indskrænket, at jeg har noget imod sorte eller mulatter fordi jeg mener oldenborgeren skal være den originale type. Hvad sker der lige for det?
    Hvis du havde en genial pointe med den sætning, så prøv at skriv det, så det ligesom passer ind i denne diskution...
    Jeg har ikke antydet at du var racist eller har dårlige kvaliteter generelt, men du har alligevel kaldt mig en ubehøvlet person uden overhovedet at kende mig, så hvad ville du have gjort hvis du havde fået den sætning smidt i hovedet?

    Du kan fortsat mene at jeg er ubehøvlet og indskrænket, det slår ikke skår af mig, men du kan ikke forvente at jeg ikke svarer igen når jeg bliver mødt med sådan noget... smiley


  • #42   27. dec 2008 synes, de fleste oldenborger, jeg har set har været nogle øg.

    Kæmpe store og fuldkommen åndssvagt sat sammen.

    Og så ekstremt rolige, men det er vel en smagssag smiley

    frederiksborgeren er en barok hesterace, min Asmun er super smuk, og det er der også mange andre, der er - men det er selvfølgelig ikke alle, der er lige heldige!

    Hvis jeg var dig ville jeg vælge på hest og ikke race.


Kommentér på:
Oldenborg vs Frederiksborg

Annonce