{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
475 visninger | Oprettet:

hvad mener du (diskvalliseret) {{forumTopicSubject}}

jeg sad lige her før og så på en sports kanal, hvor der var spring ridning. hesten stopper for et spring, og tøssem der sidder på den giver den bare hele armen med pisken. så godt være nogle har den stor overbevisning om den ikke rigtig kan mærke at blivet slået med en pisk, det tror jeg ikke helt på, et dyr der kan mærke at der går en flue over ryggen på den.

men jeg må personlig selv syndste jeg de burde blive diskvalliseret. er det kun mig der har det sådan. Det er ikke så tit man ser ridning i tv (synste jeg) og er det virkelig det billedet folk skal se udefra? at det okay at smække hesten på den måde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad mener du (diskvalliseret)
  • #1   22. dec 2008 Er enig med dig !

  • #2   22. dec 2008 Nogle steder bliver man også diskvalliseret ved overdrevet brug af pisk.
    Nu har jeg ikke selv set, hvor slemt hun gjorde det, så har ikke nogen holdning til lige netop den rytter smiley
    Men jeg synes man skal diskvalliseret ved overdrevet brug af den.
    Det er ikke mening at man skal tæske løs på hesten.



  • #3   22. dec 2008 Synes også det så ekstremt slemt ud.
    Hvor kommentatoren sagde noget i stil med; 'Den er kun 7 år så den skal jo lige lære det'.


  • #4   22. dec 2008 ja det var lige den justadreamer

  • #5   22. dec 2008 <i>enig !

  • #6   22. dec 2008 Signe & Audi - søger 1'er pony.
    ved du intet om det? det har intet med at vinde at gøre.
    det har noget at gøre med, at hesten SKAL over, og ikke sætte sig i hovedet at det er farligt, ellers vænner den sig ikke til at den bare skal hoppe det. min pony får da også en ordentlig en bagi hvis den stopper pga, den synes det pludselig er farligt.
    det er ikke ondt at slå en hest, hvis det ikke er overdrevent.
    ellers vænner hesten sig til at den bare skal stoppe når den ikke har lyst.


  • #7   22. dec 2008 en hest der stopper ved et spring må gerne få en i røven.
    vel og mærke hvis man som rytter ikk selv var skyld i det.
    men også kun 1 gang og den skal komme med det samme.
    ellers virker det ikk.
    men ja de personer der bruger den for meget skal udlukkes for konkurace et hvis antal gange mener jeg.


  • #8   22. dec 2008 kelly m:
    helt nøjagtigt.

    sus:
    jo for hvordan skal man ellers lære hesten det. hvis den bliver ved med at refusere, hvordan bærer du dig så ad med at få den over?
    så siger man da ikke: nååh søde skat, er den farlig? okay så klapper jeg dig på halsen og rider ud igen.


  • #9   22. dec 2008 nej, man kan "nøjes" med et eller to.

    sus: det er sjovt, for du rider selv med pisk på dine heste ?;)
    lille smule dobbeltmoralsk..


  • #10   22. dec 2008 At hesten stopper foran et spring er altid rytterens skyld.
    Det kan så også være den er bange for springet, men så er det stadig rytterens skyld - så må rytteren være mere sikker, eller lade hesten tøve, ride en volte og få et godt spring i stedet for at tvinge den over.
    Man kunne også vende den til flre forskellige spring.

    Pisken burde ikke være nødvendig i springing, man burde kunne komme en bane rundt uden - så undgik man også alle de kræ der får et par i røven.


  • #11   22. dec 2008 Hvilke muligheder signe?

  • #12   22. dec 2008 krikken:
    nej det er det så ikke? i de fleste tilfælde jo, men ikke altid kæreven.
    hvis den ikke tør springe et spring med vildt fyld på, er der ikke så meget man kan gøre for at få den over i første forsøg hvis den ikke gider, så er det man klapper den i røven inden hvis man kan mærke den er usikker, eller efter hvis den refuserer...


  • #13   22. dec 2008 At straffe har INGEN effekt.

    1) Pisken skal ikke bruges som afstraffelse - fordi, ganske enkelt, en hest forstår ikke straf.

    2) Pisken bliver ofte brugt som forstærker for signaler. Eks. fremad. Stopper en hest foran et spring er det en rimlig dårlig ide bare at tage løs på den fordi den a) alligevel ikke har nogen mulighed for at gå fremad eller for den sags skyld springe over og b) det mindsker det signal som man ønsker hesten skal reagerre på, altså fremad.

    - *Sara<3 . Du har ingen hold i det du siger.. Det hjælper ikke noget at tæve løs på en hest der frygter. Jeg vil næppe tro at det vil hjælpe at tæve dig til at gøre noget du var helt vildt bange for?

    Hvis du så ville gøre det, ville der derimod ikke opstå NOGEN tillid mellem personen der tvinger og dig. Og det samme gør sig gældende for hesten og rytteren.


  • #14   22. dec 2008 Sara - OMG! en som dig burde seriøst ikke have hest!

    Hvis din hest er bange, så lader du den snuse til springet , så bakker du den for at få adrenalinen ud af kroppen og SÅ rider du på igen. ALDRIG, ALDRIG slå en hest fordi den ikke vil springe.


  • #15   22. dec 2008 Ved det ikke så det ikke (: ..
    Men synes det yderest sjældent man ser til de internasionale stævner der nogle der slår sin hest med en pisk !

    Krikken xD : Det da løgn og latin, det sgu ikke altid rytterens skyld den får et stop, 9 ud af 10 gange er det rytterens skyld den får en bom, men ikke med stop..

    Hvordan vil du forklare en hest der stopper til løsspring f.eks. ? det også rytterens skyld eller hvad ?
    På sammen måde som hesten stopper til løsspring kan hesten også stoppe under rytter helt uden det rytterens skyld .


  • #16   22. dec 2008 signe:
    man kan slet ikke sammenligne heste og mennesker.

    pmolb: jeg har intet sagt noget om at tæve løs på den, jeg har sagt man kan give den en bagi. oh jo, man må gerne give hesten en bagi hvis den ikke gider.

    zandra; man kan ikke sammenligne heste og mennesker.
    og jeg har ikke sagt noget om at tæve løs på hesten!!!
    man ødelægger ikke tilliden mellem hest og rytter ved at give den et klap i ny og næ..?


  • #17   22. dec 2008 Shella: Det er rytteren der træner hesten, ergo også rytterens skyld, hvis hesten refusere, render uden om eller hvad den nu ellers kan finde på at gøre, om det så er fordi afstanden ikke passer, hesten ikke reagerre ikke tilstrækkeligt nok på signalet (fra longepisk/schenkler o.lign) eller rytteren/hesten mister balance. Og det gælder både løsspring og under ridning

  • #18   22. dec 2008 Sara - Hvis den er usikker så lader man den snuse til springet og glo på det så den falder til ro, tager en volte og prøver igen.

    Shella - Forkert afstand bedømmelse eller en bussebøh man der gemmer sig bag springet - kan ske for alle heste, selv de mest garvede kan se bussebøhmænd.


  • #19   22. dec 2008 Jo, det kan man faktisk godt, i dette tilfælde. Jeg menneskeliggør ikke hesten på nogen måde, men kommer bare med en mening som man kan forholde sig til.

    Desuden er der ikke noget der hedder at hesten ikke GIDER, ligesom om, at der heller ikke er noget der hedder at hesten er stædig eller dum. Så langt kan den ikke tænke - den tænker altså ikke lige som en menneske, sådan fungerre dens hjerne bare ikke!


  • #20   22. dec 2008 zandra: At afstanden ikke passer er selvfølgeligt rytterens skyld ..

    Men hvis hesten stopper i løsspring når alt passer tempo, afstand osv. er det da ikke rytterens skyld.

    Ja det rytteren der træner den, men det da ikke deres skyld den stopper altid ?
    I det fleste tilfælde er jeg 100% enig i det rytterens skyld, men det måske 7 ud af 10 gange det rytterens skyld den stopper.


  • #21   22. dec 2008 krikken : Igen som jeg skrev til zandra er forkert afstand rytterfejl, men præcis alle heste kan se bussebømænd, eller den lille slår fra oppe i hjernen et halvt sekundt det kan da aldrig være rytterens skyld *(:

  • #22   22. dec 2008 Utroligt så mange mennesker der har hest og alligevel ingen indsigt har i deres indlæring og måde at tænke på....
    For det første er det næsten altid rytteens skyld hvis hesten stopper, forkert træning, forkert sæde, forkert tilridning... hesten kan også blive forskrækket/nervøs/usikker eller bedømme helt forkert og stoppe for at undgå styrt.. hvorfor i den hede hule ..... straffe hesten hvis den er bange eller usikker.. så lære i den da kun at der er noget at væe bange for.. og hvis den stopper fordi den ellers ville risikere at styrte pga helt galt afsæt, ja så burde i sku da være glade og ikke straffe den..
    Og at straffe den for jeres egne fejl.. ja så burde i dælme selv have sådan en i røven med pisken...
    Ud over det så lære heste intet af straf.. de kan ikke være frække og de stopper ikke for at drille/tage røven på/eller lignede mod deres rytter..


  • #23   22. dec 2008 Shella - Nej, men så er det rytterens ansvar at gøre det til en god oplevelse alligevel hvis den slår fra og bliver bange (:

  • #25   22. dec 2008 altså nu snakker jeg om at man godt kan give sin hest en i røven hvis det ikk er ryttens skyld!
    og man ved vel om det er ens skyld eller ej..
    mig og sara har på intet tidspungt snakket om at tæske sin hest over springet. !!!!!


  • #26   23. dec 2008 kelly M: Rigtig mange har faktisk temmeligt svært ved at se når det er deres skyld..
    Desuden hvad er grunden til at slå hesten, selv om det ikke var rytter fejl ? hvorfor slå en hest der er bange/usikker.. det bliver den jo ikke tryg af.. eller en hest som stopper fordi den ikke kan få springet til at passe ?? skal den lære at lige meget hvad skal den springe for man vil hellere have et styrt end et stop ??


  • #27   23. dec 2008 *sara*

    du burde indlægges, og få et ordentlig smæk i røven med et bomberør og bagefter få lov til at hoppe over 150, og hvis ik du gør det - så bliver du bare pisket, indtil du hopper.

    OGSÅ selvom du er møgbange!


    hvad helvede er det for noget ævl at lukke ud?
    pisken blev opfundet som et hjælpemiddel, til de lidt sværere øvelser i dressur. hvordan spring-pisken så kom frem - det skal jeg ikke blande mig i, men eftersom det du skriver, så kan jeg ikke se at du burde være hesteejer.


  • #28   23. dec 2008 der er en grund til at hesten ikke springer...
    pisken skal bruges som et forstærket signal som der også bliver skrevet længere oppe. efter min mening skal den ikke bruges som straf hvis hesten er usikker. og hvilke muligheder er der hvis hesten stopper hvor det ikke er rytterens fejl?
    hvis hesten refusere går man hen til springet "presser" en lille smule på indtil den "overgiver" sig laver en volte og vender på igen. og vupti så springer hesten. sådan har leg lært at springe. og det virker ganske udemærket.


  • #29   23. dec 2008 faldt lige over emnet, og sjovt nok var der en del på min rideksole der snakkede om det idag!
    det er forfærdeligt. ja på en måde burde pisk være ulovligt,
    altså hesten skal jo gøre det fordi den har det sjovt/godt med det.


  • #30   23. dec 2008 altså jeg synes pisken er et godt reskab.. som en forlænget arm når man træner fra jorden og til at hjælpe en ung hest med at forstå signalerne.. men den er kun til at tabbe let med ikke til at slå med og ikke til straf..

Kommentér på:
hvad mener du (diskvalliseret)

Annonce