{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
650 visninger | Oprettet:

debatten om hestens holdning - input {{forumTopicSubject}}

nu så jeg lige et klip, hvilket lige inspirerede mig til at gøre opmærksom på noget ved friheds dressur..

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI&NR=1

når i kigger dette klip, af ham der ellers er så berømt, så ville i kunne se, at hesten faktisk selv i momenter i passagen søger under lod og primært knækker længere nede i nakken end hvad den "burde"..

Der bliver i hvert fald råbt og skreget hver gang en dressurhest gør det, og biddet får skylden.. Men dette her viser faktisk, at hesten af sig selv ind i mellem søger under lod og knækker forkert.. Og så kraftig en hals har den altså ikke..

Ikke fordi jeg mener det er rigtigt, men man burde måske holde lidt igen med sine anklager, når man kan se at det faktisk ind i mellem er hestens eget valg smiley og tænke en ekstra gang inden man beskylder gode ryttere for at ride på biddet..
Nogle gør det ja, men andre gør altså ikke.. Hesten behøves alligevel ikke at have et bid i munden, for at gå under lod og knække forkert som man kan se.. og denne hest er ellers trænet i dette i flere år smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  debatten om hestens holdning - input
  • #1   29. jan 2009 Det er super flot arbejder. Jeg bliver helt glad indeni, når jeg ser på det smiley

  • #2   29. jan 2009 * arbejde

  • #3   29. jan 2009 det er nu ikke fordi at jeg ikke synes det er flot det han kan, synes bare det er værd at bide mærke i smiley

  • #4   29. jan 2009 maria:
    det gør jeg også, synes det er super flot smiley


  • #6   29. jan 2009 Selvfølgelig kan en hest rides bag lod med eller uden bid og det gør det ikke mindre forkert, fordi man ikke har bid i munden.

    At hesten går bag lod betyder ikke, at den nødvendigvis bliver hevet der ind med tøjler - det kan gøres ved hjælp af negativ eller positiv forstærkning, hvilket jeg vil æde min hat på, at Honza Blaha har gjort ved sin hest.

    Det er jo ikke fordi at det er hestens, så at sige "eget valg" - det er fordi at adfærden er blevet forstærket, hver gang hesten har gået sådan, fx. med slip af pres eller godbidder, og derfor vil hesten være mere motiveret til at vise adfærden igen..


  • #7   29. jan 2009 Janni.. Det har du faktisk ret i.. Man kan tydeligt se, at hesten knækker forkert, og går under lod flere gange.. smiley Ergo, så er det ikke KUN.. bidet der gør det..

    Men ellers ser det rigtig godt ud det han laver.. smiley


  • #8   29. jan 2009 cacao:
    jo det er det smiley
    det er i hvert fald ellers en yderst samlet trav.. det er egentlig også underordnet.. sagen er den at den lige meget hvad burde gå i lod eller lidt over hele tiden, hvis det var en hest med bid, men det gør denne her ikke, og den har endda selv valget smiley


  • #10   29. jan 2009 Zandra:
    lige nøjagtigt du har fat i det..
    - ergo er det ikke kun bidryttere der kan være syndere, men friheds dressurryttere kan også.. de gør det bare på en anden måde og resultatet er lige godt - eller dårligt om man vil smiley


  • #11   29. jan 2009 Janni - det håber jeg da heller ikke, at der er nogen der påstår.
    Bag lod er aldrig godt, uanset hvordan man gør eller har lært hesten det.

    Jeg syntes dog ikke at jeg har set så mange ikke-bidryttere ride deres heste bag lod, de steder jeg har været, fremfor bidryttere.

    Men det er måske fordi det er nemmere at fremkalde den "falske holdning" med bid og et sæt tøjler, fremfor hvis du havde en grime på...

    Men jeg er enig med dig.


  • #12   29. jan 2009 Jeg er helt enig med Zandra.
    Og som hun så flot beskriver er det jo ikke hesten som frivilligt søger den holdning, men deriomod at den er blevet belønnet for det via positiv og negativ forstærkning.
    Det er ret let at lærer en hest at gå bag lod uden udstyr og fremgangsmåden er ikke meget anderledes end vi desværre så ofte ser det i dressurens verden, hesten slipper for presset eller opnår en belønning som vi ofte ser det i frihedsdressuren.
    Dette er en af faregruberne ved det frie arbejde, man opnår let en hest som anatomisk ikke går korrekt men som går unaturligt for at opnår belønningen.
    Vi ser også hans meget overbøjede versader og i den såkaldte passage er hesten ikke det mindste sat bagtil.
    Altså meget flot træning indlæringsmæssigt men ikke korrekt fysisk.
    Jeg tror bestemt ikke der er nogen der påstår det kun er bidryttere der er syndere med bag lod, det er i hvert fald ikke meningen. Men som zandra siger er det oftest der det ses og det medfører måske ofte en ufortjent generalisering. Det ses også ved både ryttere der rider bidløst og ikke mindst ved heste i frit arbejde. det er udelukkende et spørgsmål om indlæring og altså ikke hesten der vælger at gå sådan frit.
    Anyway - enig med Zandra!


  • #13   29. jan 2009 mia:
    ja men jeg ved at mange brokker sig over biddet osv osv..

    og at det er skyld i alskens ulykke, men så slemt er det heller ikke.. selv dem de såkaldte bidløser ser op til, og synes er gode, træner deres heste under lod som man jo kan se.. imens de kritisere hestes holdning når de har bid på, glemmer de at der egentlig ikke er så meget forskel fra den ridning i sigter imod og den ridning os med bid sigter imod..

    desuden så nej, der er da ikke så mange der rider deres heste der, når de rider uden bid.. men langt de fleste er nok også knap så dygtige.. mange bidløse heste bliver udsat for lige så meget dårlig belastning som heste med bid, da det i alle henseender tager tid at få bygget de rigtige muskler, så hesten skal gå korrekt...


  • #14   29. jan 2009 bonita:
    jamen jeg er enig.. men du er blind hvis ikke du ser alle de kommentare flok der rider med bid for, hvis hesten søger under lod eller knækker forkert på halsen eller laver taktfejl..
    hvor når man ser sådan en som ham på videoen, for han kun ros, men egentlig laver han lige så mange fejl..
    og vi ved jo alle sammen godt, at den eneste grund til at der ikke er nogen der rigtig kritisere det, er fordi hesten går uden bid smiley


  • #15   29. jan 2009 i starten af klippet, gør han ligesom om den er en hund oO
    det kan jeg bestemt ikke lide!


  • #16   29. jan 2009 mia.
    det har jeg heller ikke sagt hehe.. men tror faktisk vi er temmelig enige smiley


  • #17   29. jan 2009 Janni : Jeg ved godt I får mange kommentarer og det er bestemt ikke fair.
    Men hos mange ER det fejl brug af bid og tøjle der er årsag men det skal naturligvis ikke gå ud over alle andre - helt rigtigt!
    Ja han får meget ros og han er nu også meget dygtig træningsmæssigt. Men det er forholdsvis få frihedsheste der også går korrekt idet man ofte træner helt uden udstyr og derved ikke kan ændre hestens holdning mekanisk... så er det hele et meget stort spørgsmål om timing.


  • #18   29. jan 2009 Som Bonita siger - nej det er ikke fair, at man altid kun rakker ned på bidryttere vedr. at det er deres heste der går bag lod, men igen - så tror jeg at det er fordi det er det man hyppigst ser, ihvertfald herinde i debatforum.

    Den her video er jo et meget godt eksempel på, at bare fordi at man rider bidløs, så betyder det ikke at hesten nødvendigvis går som den skal - min hest er bidløs og bruger sig for eksempel heller ikke anatomisk rigtigt.

    Honza Blaha er som Bonita også siger, hamrende dygtig til hans timing. Det er helt ekstremt så god han har været til at forstærke forskellige typer adfærd, som ses på hvor let hesten bevæger sig og udfører forskellige kommandoer. Men bruger sig ikke rigtigt, nej.



  • #19   29. jan 2009 men den*

Kommentér på:
debatten om hestens holdning - input

Annonce