{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.936 visninger | Oprettet:

Forbenet Dragtbrusk? {{forumTopicSubject}}

****** KUN SERIØSE INDLÆG, DER SKAL IKKE SKRIVES KIGGER BARE MED, SÅ TRYK ISTEDET ABBONNER PÅ EMNET! KUN SKRIV HVIS I KENDER TIL DET **************

Hej allesammen.
jeg står i den kedelige situation at jose har fået konstateret forbenet dragbrusk, dyrlægen så det på røngten og det er ca 50 % forbenet. noget andet underlig var at det kun var på den ene side af hoven hun var det , det synes dyrlægen var lidt underligt. Nu skal hun stå 14 dage for at komme sig over haltheden og så de næsten 3 måneder skal hun så rides mildt 2-3 gange om ugen og derefter skal dyrlægen ud igen. Jeg kender ikke til dette og ved så ikke hvad jeg kan forvente. Har kun læst om det på nettet og blev skræmt når mange skrev at de havde fået aflivet deres hest, men snakkede med dyrlægen imorges og hun sagde at det altså ikke altid var sandt, men i nogle tilfælde kunne det være... Hun sagde også at det ikke var sikkert jeg kom til at springe igen, men det er også okay bare jeg kan ride dressur for jose er ikke en pony der bare kan stå stille!

Men ja jeg vil bare høre om jeres erfaringer inden for dette emne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forbenet Dragtbrusk?
  • #1   10. mar 2009 Min dejlige hest har haft forbenet dragtbrusk på begge sine forben, endda så meget at man kan mærke de på yderside lige over kronranden.

    Nu bliver han 12 år til foråret og er da rimelig langt i sin uddannelse.

    Han har haft den forbenede dragtbrusk siden jeg købte ham som plag, og der har ALDRIG været problemer pga dette. Han går med ganske almindelige sko, og fungerer uden problemer.

    I Ansager Dyrehospital har jeg flere gange sprurgt indtil forbenet dragtbrusk og alle gange fået at vide, at det kun er meget meget sjældent, det giver problemer. Det er ofte noget helt andet, der er årsag til problemet og ofte finder man den forbenede dragtbrusk ganske tilfældigt ved røntgen ifb salg eller andre problematikker.

    Tag det roligt - og læg hjernen i blød for andre mulige årsager.


  • #2   10. mar 2009 dyrlægen mener det er dette der er årsagen fordi det også kun viser sig engang imellem og det er kun meget lidt hun er halt! det gør mig lidt tryggere at høre at din har levet med det i så mange år. Jose er 10 år så det er ikke så nemt at rette som på en plag, men håber på det bedste

  • #3   10. mar 2009 som med mange andre "kroniske" skader, så kommer det helt an på skadens omfang om hesten kan bruges normalt eller ej...

    har hørt om mange der ikke kan bruges pga det, men har også lært om et par stykker som kan bruges..

    men det forklare jo fint nok det "on/off" halthed den har døjet med..

    men GODT det er opdaget nu, så du kan begynde at tage dine forholdsregler...

    skal du ikke træne den ligeud?? altså på tur???

    det er den bedste måde at træne heste med led og sene problemer


  • #4   10. mar 2009 special beslag er også en god ide (ringsko eventuelt med stødabsorberende indlæg)

  • #5   10. mar 2009 Man kan ikke rette forbenet dragtbrusk - er det først opstået er der ingen behandling, og det vil være der for evigt.

    Jeg er ikke dyrlæge eller det der ligner, men den type halthed du beskriver, lyder typisk som problemer omkring hovseneben og andre strukturer bagerst i hoven...

    Måske skulle du spørge en anden dyrlæge ? Er der tvivlstilfælde, så er det altid godt med en "second oppinion"...

    Det har vi med STOR fordel praktiseret....


  • #6   10. mar 2009 Sandie:

    Forbenet dragtbrusk er IKKE led eller sene problemer...

    Dragtbrusk er to nærmest firkantede stykker brusk, der sidder på hver sin side af hovbenet.

    Mange mange heste går rundt med mere eller mindre forbenede dragtbruske uden problemer og uden det nogensinde opdages.


  • #7   10. mar 2009 Sandie- Hun går allerede med ringsko da hun har en balleforskydning. Dyrlægen mente ikke der var behov for at få taget røngten af hele benet da vi havde fundet årsagen. Altså jeg ved godt der ingen behandling er, men man kan sagtens komme til at ride den igen, men i nogle tilfælde kan det blive meget værre.
    Nej har jeg ikke fået noget afvide om, men dyrlægen kender også jose og hun er en hest der ikke er god ved skov eller vej... Så irriterende


  • #8   10. mar 2009 Trine, jeg synes bestemt du skulle få en anden vurdering af din hest. Måske er det slet ikke den forbenede dragtbrusk, men noget helt andet der er problemet... ? Hvad nu, hvis vi forestiller os en blokade lagt omkring dragtbrusken, og hesten efterfølgende stadig er halt ? Så er det slet ikke der problemet er....Har i set på hovsenebenet på røntgen ? Der er altså mange muligheder som årsag til den slags halthed, du beskriver...jeg tvivler på det er dragtbrusken

  • #9   10. mar 2009 Min hest nu 10år gammel har forbenet dragtbrusk, den springer og rider dressur, og den har det ret voldsomt på det ene forben, så man kan mærke det lige over kronranden.
    Den går med alm. sko men har bare nogle riller i hoven for at skabe mere elastik.

    Af 9 ud af 10 tilfælde har forbenet dragt brusk ingen betydning, og heste der bliver aflivet med det er som relgt ikke forbenet dragt brusk de halt af, men den anden oversag dyrelægen ikke har fundet.

    6 ud af 10 heste har faktisk forbenet dragtbrusk i større eller mindre omfang man opdager det bare ikke da det sort set aldrig har nogle betydning.


  • #10   10. mar 2009 Okay. jeg tror jeg må snakke med min mor om det. KA: Har du selv oplevet et sådant tilfæde?

  • #11   10. mar 2009 Trine: Heldigvis ikke med min egen hest...eller dvs jeg TROEDE det var pga forbenet dragtbrusk, han var en smule øm i venstre forben og momentvis en smule uren sidste sommer, og var i Ansager med ham. Dyrlægen, som er super dygtig, beroligede mig og sagde det er ikke det - jeg har aldrig set en hest være halt at forbenet dragtbrusk - det er altid et andet problem. Han lagde en blokade omkring dragtbruskene, men min hest var stadig lige øm = det var IKKE dragtbruskene...ved nærmere undersøgelse og en scanning, viste det sig, at han havde pådraget sig en lille forstrækning af en sene. Han svømmede 3 gange ugentligt og vi skridtede en masse ture et par måneder eller tre og så var det ovre.

    Ang hovsenebensbetændelse, så er det en lumsk sygdom, som ofte kan ses på røngten (skoen skal af og billedet optages nedfra). Den starter som regel ved en lille smule halthed, måske kun i hjørner eller små volter, den kan komme og gå osv...men bliver efterhånden værre. Den ses ofte i alderen 8-12 år hos ride- og brugsheste. Man siger, at snævre hove og flade dragter kan disponere, men sygdommen kan ramme alle. Den ses kun på forbenene. Jeg har set flere tilfølde af hovsenebensbetændelse, og det er ret luskede...


  • #12   10. mar 2009 okay altså jose var også halt hele sommerferien og der fandt vi aldrig ud af hvad det var og så har hun været rengående indtil for 2 uger siden. dyrlægen tog nogle røngten billeder men hun var ikke halt nok til at få lagt en blokade. Hun fik lavet en bøjeprøve og blev mere halt af det dog kun på den ene volte og kun engang imellem hun kunne sagtens gå 4 skridt uden at halte og så være halt igen bagefter

    kan hovsenebensbetændelse behandles


  • #13   10. mar 2009 Der er ingen "grænser" for hvor lidt eller meget en hest skal være halt eller uren for at lægge en blokade. Det er helt op til den enkelte, og det enkelte tilfælde. Min hest fx, var kun 0-½ grad uren, men en blokade har jo til formål at bekræfte/udelukke, hvor skaden sidder. Bliver hesten rentgående eller væsentligt bedre af en blokade, ja så har man ramt plet, er hesten uændret halt eller uren efter en blokade, ja så er det ikke det pågældende sted, smerten sidder. Og vi skulle jo have lokaliseret skade (og udelukket dragtbrusken), hvorfor blokaden virkede og ledte os frem til det egentlige problem, nemlig en sene og ikke dragtbrusken.

    Det lyder mærkeligt, at hun bliver mere halt i bøjeprøven. Det er jo en prøve, der siger noget om tilstanden i leddene (og ikke knoglerne eller dragtbrusken).

    Prøv at google på hovsenebensbetændelse...eller hovledsbetændelse måske. Der er skrevet en masse omkring disse to sygdomme, som ofte forårsager halthed hos heste.


  • #14   10. mar 2009 hej min hest har dt også på forbenen, og den eneste betydning det har er at de skal gå med forsko. det er 1 % ud af 1 miilion vil jeg næsten sige der for betydning for dette. selv diverse forsikrings selvskaber laver forsikringer uden anmærkninger ved forbenet dragtbrusk da det er så sjældent der sker noget ved det.

    smiley


  • #15   10. mar 2009 Okay tak. jeg tror muligvis vi får en andenud og kigge. Tror det bliver en størrer praksis, men nu må vi se. man føler sig bare lidt "utro" over for sin egen dyrlæge

  • #16   10. mar 2009 Ja, det kan jeg godt forstå trine...men jeg kender mange mange eksempler på fejl-diagnosticering, og det har da redet en af mine elervers ponys liv, at få en "second oppinion".
    Faktisk oplever jeg, at mange dyrlæger faktisk er interesseret i et samarbejde og i "at blive klogere" for de er jo heller ikke guder, der ved al ting.

    Men prøv en "heste-dyrlæge" og lad være at sige noget om den forbenede dragtbrusk indtil fyrlægen har givet sit bud på haltheden.

    Jeg tror, du bliver meget klogere...det er vi andre i hvert fald blevet.


Kommentér på:
Forbenet Dragtbrusk?

Annonce