{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er forskellen? (araberracer)
  • #1   31. maj 2009 Hov glemte anglo araberen.. den vil jeg også gerne have en beskrivelse af :O)

  • #3   31. maj 2009 Fuldblodsaraber og ox araber er det samme. Når der står ox betyder det at det er en ren araber, altså en fuldblodsaraber.
    Shagya araberen er en fremavlet race, altså ikke en ren race, men en som er race som er bygget hovedsageligt på arabere.
    Angloaraberen er en blanding mellem engelsk fuldblod og araber - det må være helt op til 25/75 % fordelt så der enten er mere eller mindre araber end fuldblod.
    Fuldblodsaraberen stammer jo fra ørkenen og er en af de ældste nulevende racer og stor set alle racer har noget araberblod fordi de er blevet brugt til at forædle mange racer med;)


  • #4   31. maj 2009 En rigtig araber er en ox, resten er blandinger

  • #5   31. maj 2009 Cille: drømme hesten her os mig er en koper favet ox. men får det aldrig

  • #6   31. maj 2009 Cille: ja der er mage I know.

    Men er westernrytter så har ikke noget at bruge en araber til


  • #7   31. maj 2009 M.A.J man kan da sikkert nok ride lidt western på en araber.. =0)

  • #8   31. maj 2009 xx er en fuldblodshest. Altså en engelsk fulldblod, det er ikke en araberrace;)

  • #9   31. maj 2009 M.A.J.: Der er da folk da ride seriøst western på arabere?

  • #10   31. maj 2009 ja, men man er udelukket for de fleste western klasser

  • #11   31. maj 2009 I Lir´s pas står der xxoo ud for nogen af dem, hvad betyder det så? Der en der står oo ved?

  • #12   31. maj 2009 Jamen det står der skam, men aner intet om det. men der står xxoo

  • #13   31. maj 2009 Vil jeg ikke tro, da det er på farens side, og den er total fyldt ud langt langt tilbage. . . .

  • #14   31. maj 2009 Hehe han kommer fra Polen så det er ikke så nemt :S

  • #15   31. maj 2009 oo er også en araberrace. Det er en blanding, lidt som shagyaaraber, den er bare ikke særlig kendt. Det er noget med noget araberblod blandet med noget ungarsk blod. Den er fremavlet for at få en araberrace, men lidt større og lidt mere robust end ox-araberen;)

  • #16   31. maj 2009 Fandt lige den stamtavle på nettet, intet med min hest at gøre. . Men der er også xxoo i.
    (link fjernet)


  • #17   31. maj 2009 ¤ | Cille Raahauge & Said El Dine | ¤
    Jeg har hørt om oo før, men har lige googlet det, det var ikk voldsomt meget jeg fandt, det eneste sted det var nævnt var på den her side.
    (link fjernet)
    Har dog aldrig hørt om xxoo men det må jo så være en krydsning. Men det passer jo nok oss fint nok med når hvis hesten er fra polen, at den har noget oo-blod, når det er en race, der stammer fra ungarn;)


  • #18   31. maj 2009 Lise : Jeg fandt også den side da jeg søgte på oo, den beskrivelse de laver af hesten, er som at beskrive min hest smiley

    Det er osse lige godt hvad xxoo betyder, havde bare tænkt over det. . . Så kunne det være i havde svaret smiley


  • #19   31. maj 2009 Jeg tror heller ikke den er særlig udbredt og slet ikke i Danmark;)
    Jeg er faktisk lidt i tvivl om det er den samme som den der hedder Tersk?? Ved du om noget om det?
    Ja, men det er jo også først de senere år, at araberen er kommet helt op omkring 160 cm, og det er jo stadig sjældent at de er større end 157-158 cm når de er store;)
    Men det er jo godt man er begyndt at prøve at få dem "avlet lidt mere højde i dem". Ihvertfald for os som har lidt for lange stænger til de lidt mindre, selvom jeg nu personligt synes at lidt af araberpræget nogen gange går lidt af dem når de bliver "for store";)


  • #20   31. maj 2009 Nathasja Dejlig springhest sælges :
    Mit bedste bud er ihvertfald det er en blanding af fuldblod og så oo, hvad racen så end hedder.
    Men med mindre man kan polsk, så kan sådan et pas jo oss godt være lidt af en udfordring at tyde;) Men hva, det er jo heller ikk det vigtigste hva der står deri, så længe man er glad for sin hest;-)


  • #21   31. maj 2009 Lige præcis, bryder mig slet ikke om araber, men var faldet for ham inden jeg så papiren på ham. Da jeg så papirene udbrød jeg : ÅÅHH nej ikke araber hehe

  • #22   31. maj 2009 ¤ | Cille Raahauge & Said El Dine | ¤
    Ja, det er ikke så uddybende, men jeg tænker lidt at det oo godt kunne være det samme som tersk, det er nemlig også araber blandet med noget ungarsk blod. Men det kan også være utrolig svært at finde rundt i alle de forskellige araberracer, der er jo så mange man ikke kan holde styr på det;) Det må jo være fordi der er så mange der er vilde med arabere, at man kan finde dem i så mange forskellige udgaver;)
    Men jeg er nu mest vild med ox araberen, de er bare noget helt specielt;)


  • #23   31. maj 2009 Tror der er mange, der har misforstået araberen. For hører tit om folk der siger "uha nej da, ikke en araber", og mange tror at en araber er vild og ustyrlig, men det er de slet ikke. Jeg elsker arabere, jeg har hele mit liv været fuldstændig forelsket i dem og ja, de har da temperament, men jeg synes de har det bedste temperament af alle heste. Jeg har godt nok lige købt en DV, men det er mest fordi jeg vil ha en dressurhest, men når jeg har penge til at købe en hest mere, så skal jeg da klart ha en araber. Slet ingen tvivl om det;)

  • #24   31. maj 2009 sådan som jeg har forstået det (slet ikke noget jeg er sikker i, langt fra) så er det sådán her:

    xx = fuldblod
    ox = fuldblodsaraber (ikke en krydsning smiley )
    oo = original araber

    Men som skrevet - jeg er ikke 100% sikker


  • #25   31. maj 2009 ¤ | Cille Raahauge & Said El Dine | ¤
    Jamen din er jo også et pragteksemplar, han er virkelig smuk;)
    Ja, du har fuldstændig ret, synes det er så fantastik at se en araber, det er tydeligt at se på dem, at de selv ved hvor smukke de er. De forstår bare at vise sig frem;)
    De er bare helt igennem perfekte, ganske enkelt, kan ikke komme i tanke om noget som helst jeg ikke bryder mig om ved dem;)


  • #26   31. maj 2009 ox = original araber
    Deraf fuldblodsaraber, en af de eneste racer, der har 100 % rent blod;)


  • #27   31. maj 2009 ¤ | Cille Raahauge & Said El Dine | ¤
    Ja, jeg forstår simpelthen ikke hvor de får den idé fra at arabere skulle ha et dårligt temperament..
    Selvfølgelig er det da en temperamentsfuld hest, men det er jo på en god måde. Det er jo en del af deres charme og det er jo med til at de er så utrolig imponerende at se på når de lige "puster" sig op;)
    Og så er de bare nogle af de aller mest tillidsfulde heste, når man først vinder deres kærlighed, så går de bare igennem ild og vand for en.
    Men jeg tænker bare, at dem som siger, at araberen har et dårligt temperament, de skal også bare lade være med at anskaffe sig en, for de kommer aldrig til at forstå den;)
    Men så er det jo godt der er så mange heste at vælge imellem, så er der noget for os alle;)


  • #28   31. maj 2009 Ja, det er helt misforstået;)
    Og nej, det er jo aldrig så nemt at finde opstaldning til en hingst, men hvem ville ikke gerne ha sådan en lækkermås til at stå i stalden? smiley


  • #29   31. maj 2009 Aj, det var da dejligt;)
    Det lyder da som et super sted;)
    Jamen selv tak, jeg er helt vild med ham, så kan ikk andet end rose ham;)
    Hehe;-)


  • #30   1. jun 2009 Hej ox er en fuldblods Araber..Alt andet er blandet med andre blod linier.mvh.

  • #31   1. jun 2009 ¤ | Cille Raahauge & Said El Dine | ¤
    Det var godt du fik det opklaret;)
    Jeg har siddet og tænkt og tænkt. Haha;)


  • #32   1. jun 2009 Tak for svarene :O)

Kommentér på:
Hvad er forskellen? (araberracer)

Annonce