{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er forskellen?
  • #1   1. dec 2018 islænder sadler er en del kortere i anlægsfladen og har så vidt jeg husker en lidt anderledes udformning og støtte.

  • #2   1. dec 2018 De nye islændersadler og dressursadler er meget ens. Men da islændersadlerne er beregnet til små heste/ponystørrelser, så er sadelklapperne ofte lidt kortere. Samt puderne er trukket mere ind under sædet, så anlægsfladen gøres så kort som mulig, samtidig med at en voksen kan sidde i sadlen. Derudover er langt de fleste af dem, designet til heste med en meget lige ryg, hvorimod dressursadler har et større udvalg og laves til flere typer hesterygge.

    Mht. de sadelformede underlag, så er det bare pga. hvad der er populært og tradition. Til islænderstævner vil dommerne gerne ha, at udstyret forstyrrer så lidt som muligt. Og et firkantet underlag ser "voldsommere" ud på så lille en hest end et sadelformet. Selvom de fleste rider bare med geleunderlag el. under sadlen.

    S-stigebøjlerne er også meget pga tradition og hvad "alle andre bruger". Derudover giver de selvfølgelig en større sikkerhed, da foden nemmere kan komme ud af bøjlen. Men hvorfor de lige præcis bruges så meget af netop islænderryttere, ved jeg ikke, andet end tradition, for man falder ikke nemmere af en islænder end af en dressurhest... smiley


  • #3   1. dec 2018 Jeg har prøvet mange islændere og dermed også sadler denne sommer, og sådan i grove træk, så har islænder sadlerne ofte meget store udvendige knæstøtter, et noget fladere sæde og mange med tyngdepunktet længere tilbage end i de dressursadler jeg normalt rider i.

  • #4   1. dec 2018 Det, som jeg har fået forklaret er, at for at sætte en islænder i tølt, skal hesten gerne have rigelig skulderfrihed - derfor er tyngdepunktet trukket tilbage.

    Og, nåja, så er islænder sadler bygget til en voksen rytter på en islænder krop. Det gør lidt ved de ønskede proportioner i en sadel.


  • #6   3. dec 2018 Ja okay, så blv jeg klogere, havde gdt tænke det var for at de havde mere skulderfrihed

  • #7   3. dec 2018 Kan så sige at man sagtens kan bruge en islænder sadel som en dressur sadel - har en islænder sadel til min pony, og den fungerer glimrende til dressur.
    Min hest er desuden ikke en islænder smiley


Kommentér på:
Hvad er forskellen?

Annonce