{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor tror alle?
  • #1   6. jun 2009 fordi folk er uviddende smiley

  • #2   6. jun 2009 Ja, er helt enig.. Det er jo den dejligste race ever ! smiley
    Altså, min fjordhest er hverken kraftig eller fed !! smiley


  • #3   6. jun 2009 det er min heller ikke.. min dyrlæge sidste år blev overrasket over hende.. nej hvor er hun en rigtig fin sports pony.. smiley blev helt glad.. ikke race sports pony selvf..;)

  • #5   6. jun 2009 fordi rigtig mange fjordheste ER kraftige, sådan er de jo bygget..

  • #6   6. jun 2009 og så er der mange der er fede fordi folk ikke motionerer dem ordentlig, fordi de KAN være så tunge i det..

  • #7   6. jun 2009 men har da set mange sporty lækre fjordheste!!
    når de er pænt bygget og går god dressur, er de også super at se på smiley


  • #8   6. jun 2009 Jeg synes de er herlige smiley
    For man har en super sportspony med det skønneste sind ;D
    Altså jeg springer 1 meter på mioin fjolle uden probllemer.. og han er dressurhest smiley


  • #9   6. jun 2009 fordi det var sådan racen blev skabt fra naturens side... letheden er avlet ind i den, ligesom ved oldenborgere og frederiksborgere, er racen gået en smule tabt, pga. avlen...

  • #10   6. jun 2009 det tror jeg heller ikke smiley men ja det er der mange der tror smiley

  • #12   6. jun 2009 Enig med Mic Mac.. Der findes da også fine. men de fleste er jo tykke og "skrumlede" at se på smiley

  • #13   6. jun 2009 det er de fleste bare ikke mere.. der flere og flere der bliver sporty..

  • #14   6. jun 2009 der er stadig mange smiley og de er da også lige så skønne som de andre.. smiley

  • #17   6. jun 2009 Fordi de fleste er sådan ?
    Desuden er de spinkle modeller ingenting i forhold til en spinkel sportspony.


  • #18   6. jun 2009 Tror alle folk det ??

    Så må jeg jo så ikke være en del af folket.

    Jeg ved nu godt af der er flere typer af fjordheste. Mon ikke de fleste godt ved det.

    Men sådan kan det jo blive ved, hvorfor tror folk at haflinger er kraftige og kedelige ? Hvorfor tror folk at traver er udulige dressurheste ? Hvorfor tror folk at islænder ikke kan springe osv osv...

    Så kan ikke helt se hvad formålet er med dit emne.


  • #19   6. jun 2009 jeg kommer til at tænke på rideskoletiden, hvor det jo var de der tykke dovne dyr der traskede rundt med små rideskoleelever på..
    Men ja, der findes mange smarte "fjollerer", som også er okay gående.. smiley


  • #20   6. jun 2009 jeg syntes Fjordheste har fået et rigtig dårligt ry!!!

  • #22   6. jun 2009 Syns rigtig mange går op i det med foreskellige racer... Forstår ikke hvorfor man har brug for at bevise over for andre at deres heste kan. smiley Jeg er personligt til de mere tykke dejlige fjorboller. smiley Jeg syns de kan blive for sportye og det er ikke mig smiley Kan bedre lide de kraftige fjordheste smiley smiley Syns ikke fjordhesten har haft på noget tidspunkt et dårligt rygte. smiley I hvert fald ikke hvor jeg kommer fra. smiley

  • #23   6. jun 2009 Avlen er jo forskellig, jeg syntes faktisk det var charmen ved fjorhesten. lidt rund buttet og bred. rigtig hygge race.
    Ja nu er de tynde og slanke sporty fint nok, men i mine øjne har de mistet meget af racens charme ved denne ændring.


  • #24   6. jun 2009 Der må jeg sku blankt indrømme at jeg er en af dem, der synes at racer som fjordheste, haflinger osv aldrig vil være det samme som en dv, dsp, trakehner osv.

    Men så har jeg lige et spørgsmål, hvis de er så sprty som i siger: Hvorfor er der ikke nogle fjordheste med i toppen ? Hvorfor har i brug for jeres egne stævner?
    Ja, jeg kan godt svare på spørgsmålene.

    Men helt ærligt, verden ville sku være nedern, hvis alle folk mente det samme


  • #25   6. jun 2009 Jeg har endnu ikke en set en fjordhest, som jeg vil betegne som 'sporty'.

  • #26   6. jun 2009 Min pony er da ligeså skrumlet som en fjordhest? d;
    Den er da fin alligevel (;

    Grunden til at folk husker og ser fjordhesten som stor og kraftig og tung er at det var formålet med en fjordhest. Dengang var de avlet til at være store og kraftige. I dag har man forædlet dem og prøvet at gøre dem lettere. <-- folk vil jo have små fine ponyer nu til dags! :D.



  • #28   6. jun 2009 Tina C: Lige præcis!! De har virkelig mistet charmen! /:

  • #29   6. jun 2009 tina C

    Ja! Jeg synes de skal til at avle dem mere kraftige igen s;
    De sporty fjordheste er nok mere elegante, men helt ærligt! En fjordhest er en fjordhest! BASTA! De er små nuttede ponyer og ikk nogen som skal forædles så de til sidst blir små tynde hidsige krikker! s;


  • #30   6. jun 2009 Team FE - Og jeg siger det igen - jeg har ikke fundet en fjordhest jeg vil mene er sporty, og det synes jeg heller ikke den dér er.
    Fjordhesten ER kraftigt bygget, og mange prøver at avle dem mere spinkle, men de bliver ved med at være kraftige. Man kan heller ikke rigtig avle en haflinger ligeså sporty som fx DSP og så mange andre ponyracer.

    Forresten, hvorfor holder Fjordheste egentlig deres egne stævner? Hvad er grunden til at de ikke stiller op mod alle andre ponyer?
    - og de billeder jeg har set fra DM på Birken i spring, der er springende vel omkring 50-70 centimeter? Det er skisme da noget af et DM, hva'?


  • #32   6. jun 2009 fordi der er mange voksende der gerne vil fortsætte med at ride fjordheste, og der er stævner for fjordheste om gammel eller ung, sys det er fedt.. :=)

  • #34   6. jun 2009 Synes stadig det er sært smiley
    Og jeg har skam set flere islændere til stævne, men aldrig en fjordhest.

    Hvorfor ponyer ikke stiller op mod heste? Tja, nok fordi det ikke passer med gangarter, og fordi der er mange børn der ikke kan hamle op mod voksne? Fedt for en 10-årig at skulle starte stævne mod en 30-årig.

    Mener du med det sidste?


  • #36   6. jun 2009 Jeg er enig med CTS - jeg synes heller ikke at den såkaldte "sporty" fjordhestetype er specielt sporty.
    Hvilket for mig ikke gør noget, jeg synes det er rart man kan få en god, solid, robust og omgængelig pony (ikke at de alle sammen er sådan, men der er nok flere af den slags inden for fjordhesteracen end så mange andre racer).

    Og grunden til, at de har deres egne stævner, er nok ikke fordi de ikke er 'ligeså gode som de andre heste', men derimod at de ville blive bedømt anderledes. Man kan jo ikke helt sammenligne en fjordhests gang med en fiks lille stævneponys, og det skal der jo til i de højere klasser.
    Ligesom mange dommere vil være negativt indstillede så snart der kommer en traver på banen, eller en tinker - så længe de er lidt anderledes og ikke helt kan sammenlignes med den gængse sportspony, vil de blive bedømt anderledes.

    Hvilket jo er ærgerligt. Især i betragtning af, at en af de mest velredne heste jeg nogensinde har siddet på, var en fjordhestehoppe af den gamle type.


  • #37   6. jun 2009 Team FE - Tror ikke jeg har sagt noget med at andre heste ikke kan være kraftige, fede og dovne - men nu snakker vi sjovt nok om fjordheste, så det er dém jeg taler om her!
    Jeg er da godt klar over at racer ikke er ens, og jeg ved da godt at nogle racer er kraftige, ligesom jeg synes en fjordhest er. Fx. en haflinger.

    Men synes ikke du svarede mig på, hvorfor DM i springning er så lavt? Der er ikke meget DM over det, hvis alle og enhver kan gøre det.


  • #39   7. jun 2009 Enhver afslutning - Jeg siger heller ikke at en fjordhest ikke kan være en god og dejlig hest, og selvfølgelig kan man da holde lige så meget af den som af alle andre heste. Og selvfølgelig kan de da være velredne, ingen tvivl om det!

  • #40   7. jun 2009 Team FE - mener du?

  • #42   7. jun 2009 Team FE - Har jeg sagt at øvelser ser forskellige ud, altefter hvilken hest der udfører dem? Altså, det burde de jo ikke gøre.

    Hvis en hest laver fx. forpartsvending, bør der vel ikke være forskel på om dne udføres af en DV, en fjordhest eller en shetlænder?


  • #43   7. jun 2009 denne diskution er så latterlig. hvorfor skal fjordheste altid briges op som syndebuk ?! arg det pisser mig sgu lidt af at i skal have så pisse ondt af de stakkels heste. De er jo tilsyneladene rimelig ligeglade med om de er bollefede eller sporty at se på..

    Ej altså det irritere mig at det altid skal gåud ver dem. Hvorfor er der aldrig nogen der nævner en god gammeldags varmblodshest som indavlet skravl. Det er den race i danmark der dør procentvis flest af fordi der er så meget indavl i den race.. Men næh nej lad os da endelig snakke om fjoller.. Dem hader alle jo tilsyneladende !


  • #45   7. jun 2009 CTS: Det var bestemt heller ikke en hentydning til din mening, det var helt og holdent min egen smiley

  • #46   7. jun 2009 Julie - Jeg hader dem ikke smiley Jeg siger bare at jeg ikke har set nogen der er sporty endnu. Og så vil jeg ikke selv have en, da jeg ikke bryder mig om bygningen - men jeg vil heller ikke have fx. en hannoveraner fordi jeg synes de er for store og kraftige, og vil heller ikke have en haflinger - der også for kraftige og ofte for stædige. Vil heller ikke have DSP, fordi jeg synes den er for varm i knolden, og en New Forest er for kedelig smiley Mange oldenborgere er også kraftige og skrumlede.

    Så det er skam ikke kun fjordheste der kan findes noget negativt om - for der kan da også nemt findes en masse gode ting om dem.

    Team FE - Jep, men jeg synes stadig ikke at en fjordhest er en sporty hesterace.


  • #47   7. jun 2009 enig med tina C

  • #48   7. jun 2009 Fordi det gør alle heller ikke, så lad være med at genneralisere

  • #50   7. jun 2009 Noget pjat at alle fjordheste er fede og kraftige.. nogle er.. men de fleste idag er ikke fede.. de er heller ikke voldsomt kraftige.. men stadig robuste på den pæne måde.. synes selv min egen er fin og hverken fed eller for robust..
    Og nej fjordheste er ikke blevet forædlet, det er en lukket stambog.. man har bare valgt at avle på den lidt finere byggede heste frem for de meget kraftige..

    cts: Fjordheste holder deres egne stævner fordi man gerne vil lave hygge og sammenhold.. og fordi mange voksne ønsker at beholde deres fjordheste og det er svært at klare sig mod store DV til alm stævner..
    I spring går DM i 80 cm finalen i 90 cm.. så ikke så lavt som du tror.. dog er der klasser i alle højder..
    I dressur går DM i LA4..
    Og fjordheste starter da også alm stævner.. både som ponyer og heste.. har jeg da set mange gange.. regner også selv med at starte min som hest når hun er gammel nok..


  • #51   7. jun 2009 - Pernica Foto - - Nej det gør de ikke, der er også nogle fjordheste der ser slanke ud

  • #52   7. jun 2009 Signe - 80 og 90 cm er jo ikke særlig højt?

  • #53   7. jun 2009 Så faktisk en på HN forleden hvor jeg tænker, aaaaaah - den er ski da undervægtig! Ganske vidst var hesten det også, men damn den var tynd.

    Jeg elsker også de kraftige af fjollerne som Cadaeu Halsnæs, Pelle Halsnæs, Dukat Halsnæs og Athos.

    At der ikke er flere fjollere med i klassere har en ganske logisk forklaring - fjordheste er ponyer. Dem der har pengene, tiden og gerne vil til tops i ponyårene de vælger ikke en fjordhest til det, da det i sportsøjne ikke er den mest velegnede.
    Så falder rytteren for aldersgrænsen og hvis de så skal klasse op som heste, så kan de sagtens dette - men der er ikke så meget gang i en fjordhest som det åbenbart kræves ( om jeg har forstårt hvorfor det er vigtigt at hesten hopper rundt som en gummibold - hvad har det med dressur a gøre? ).

    Et spørgsmål det så kan opstå; hvorfor er fjordheste klasserne til Dm ikke højere? Svaret er heller ikke svært; fordi alle skal kunne være med. Godt nok går Athos MB klasser, men jeg ved ikke hvor mange andre der gør det - så hvis Dm klassen var en MB og der kun dukkede 3 heste op, hvad kunne det så bruges til?

    Egentligt, så syntes jeg det er sjovere at ride på en fjordheste - netop pga. alt den modstand og tanker om " fede frække stædige krikker " - det er i mine øjne sjovere at dukke op til et stævne, få kommentare fra siden af om krikken også vinde klassen og lukke munden på folk.
    Dette kunne jeg fx. også godt tænke mig at gøre på en Belgier eller Jyde, da jeg elsker at de tunge racer i dressur - syntes ikke der findes noge kønnere.

    Men svaret på spørgsmålet; Fordi alle mindes tilbage til da de gik på rideskole hvor fjordheste oftest er brugt og er af den kraftige type eller de tænker på nogen nabomanden havde gående der bare gik og åd græs året rundt.


  • #54   7. jun 2009 Synes slet ikke det er logisk at alle skal være med til et DM - et DM er vel for de bedste, og hvis alle så kan stille op i det, fordi de fleste heste kan springe 80/90 cm, så er der ikke noget ved det?

    Men nu har jeg også redet på en fjordheste-rideskole i mange, mange år. Og da jeg så skiftede til et andet sted, fandt jeg ud af at alt hvad jeg havde lært var forkert. Derfor har jeg nok fordomme om dem, fordi det jeg har set af det, har været rigtig skidt! Jeg fik nærmest proppet i hovedet at jeg var klar til DM og EM og alt muligt. Synes det er helt forkert at give små børn den slags forhåbninger.


  • #55   8. jun 2009 cts: Hvad pokker har det dog med hestene at gøre at du gik på en dårlig rideskole ? det var jo ikke hestene der gav dig falske forhåbninger..
    Jeg synes nu 80-90 cm er høj smiley men nej det er ikke en s klasse.. men som sagt er det for at få flere med.. var dressuren grand prix eller bare M klasser og spring 120 cm.. ja så ville de få meget små klasser.. da der jo ikke er ret mange fjordheste der kan gå de klasser og det tør man godt indrømme.. så hellere lidt lavere klasser så flere kan være med og have det sjov smiley


  • #56   8. jun 2009 Grunden til det ikke er tifældet er jo at man her som med mange andre racer bevæger sig længere og læmgere væk fra det oprindelige raceideal.

  • #57   8. jun 2009 Signe - Niks, det var det ikke. Men hestene kunne ikke en disse, og jeg har generelt tit hørt i 'fjorheste-verdenen' at kan man ride en lille LC, ja så kan man nærmest vinde DM.

    Men jeg synes stadigvæk ikke, at fjordheste er sporty.


  • #58   10. jun 2009 CTS: Hvor er du bare uhyggeligt snobbet at høre på!!

    En fjordhest er en race.. Ligesom at du kommer fra Danmark og ikke Irak.

    Syntes slet ikke at du dokumenterer for dine holdninger overhovedet!! Jeg har fx. haft spruget 1.32 på min!
    Det er fint hvis man ikke kan lide racen - men ligefrem at have fordomme.. FORDI man har gået på en rideskole.. Bla bla bla!!


  • #59   11. jun 2009 Katrine - Don't care. Man må jo også gå ud fra at du har valgt en fjordhest, fordi du ikke brød dig lige så meget om de andre racer - ikke?Så bryder jeg mig bare ikke om en fjordhest.

    Og det er ikke det eneste sted jeg har set den slags. Næsten alle fjordheste ryttere jeg kender - og det er pænt mange - har skiftet hest fordi de var trætte af racen, og trætte af at den virkede kraftig, og at den havde besvær ved at gå til biddet pga. luftvejene.


  • #60   11. jun 2009 CTS: Det har jo ikke bare noget at gøre med at foretække en race frem or en anden.. jeg har da også racer jeg kan lide mere end andre.. me det betyder ikke jeg har noget imod andre racer.. hvor du derimod igen og igen lufter en masse fordomme omkring fjordheste..
    Fx skrive du nu at de ikke kan gå til bidet pga luftveje.. ¨så har man da valgt den forkerte hest.. de fleste fjordheste idag har intet problem med at gå til bidet.. de har fint plads i ganachen.. me er findes da stadig nogle som ikke kan gå helt inde i lod og som kræver en lidt løsere samling (hvilket jo ikke betyder den ikke går til bidet) men sådan en køber man jo ikke hvis man er dressur rytter..


  • #61   11. jun 2009 Det jeg har hørt er, at de har problemer ved fuld eftergivenhed, dvs. med hovedet i lod, fordi de har en bred hals, så det vil lukke for luftvejene. Kan ikke sige hvad du har hørt, men det er hvad jeg har hørt og læst. Jeg siger bare at jeg sjælent har hørt om fjordheste der går dressur på højere plan, og at jeg ikke har hørt om at dygtige dressurryttere køber fjordheste, fordi de ikke er bygget til det.
    I mine øjne er fjordheste trækheste og køreheste - ikke rideheste.


  • #62   11. jun 2009 CTS: N har det ikke meget med hvad jeg har hør at gøre.. har selv en fjordhest og kender flere avlere der har mange fjordheste.. og som sagt har de fleste idag ingen problemer..
    Jeg tjekkede netop ganache friheden da jeg skulle købe min, da det er der problemerne opstår.. og vil man ride dressur så vlger man jo en der er egnet til det og ikke en af de få der stadig har problemet med ganache frihed..
    Nu ved jeg ikke hvad højt plan er for dig.. hvis vi snakker M klasser og højere så har du da ret.. der ser man ikke mange fjordheste.. men hvis folk nu er ærlige over for så sig selv, hvor mane ryttere når nogensinde højere end LA klasserne og der kan man sagtens ride en fjordhest (har set mange der går de klasser).. tror problemet er at mange rytere selv tror de er bedre end de er.. men det er nu de færreste der har talent, tid og koncentration til at komme op i de høje klasser..
    Fjordheste er i mange tilfælde fantastiske køreheste.. mendet betyder altså ikke at de ikke er rideheste.. det er noget værre pjat.. og ja jeg tager det personligt når folk siger min hest ikke er en ridehest smiley


  • #63   11. jun 2009 For mig er højt plan over LA i dressur.
    Jeg synes det er noget pjat, at fjordheste har stævner for sig selv. Okay, man vil gerne have hygge til stævnerne - det er da fair nok. Mener man så at andre stævner ikke er hyggelige? Hvis det er fordi man ikke får høje nok bedømmelser, og dermed mener at dommeren kigger ned på én, må man jo konfrontere dommeren, i stedet for at lave sine egne stævner. Synes egentlig det er lidt underligt. Ser man fjordheste gå LA mod andre racer? Det ser jeg sjælent - ser det kun til fjordhestestævner.

    Nu har jeg også snakket med mange fjordhesteavlere, og de siger også at mange ikke rider deres heste helt i lod, fordi hesten så vil få luftproblemer, og at mange fjordheste ejere er trætte af det. Dem jeg har snakket med siger, at man derfor bruger fjordheste som køreheste, fordi de egner sig mere til dette end til ridehest.

    At du har oplevet at din hest er god som ridehest, er da godt for dig - men det er ikke hvad jeg har oplevet. Man kan da også finde eksempler ved alle andre racer, hvor hesten ikke egner sig til det ene eller det andet, men synes oftere man ser det ved fjordheste end ved andre heste.


  • #64   11. jun 2009 Cts: Nu skal hesten jo faktisk også først være i lod når man når M klasserne.. helt oppe i LA er det i orden at den går let foran lod.. og rigtig mange heste (ikke kun fjordheste ville gå bedst og mest naturligt lidt foran lod.. men nejde skal død og pine hives de sidste 2 cm ind selv om hesten så spænder og ofte ryger bag lod..
    Nu er det ikke kun fjordheste der har egne stævner.. men hvorfor har du så meget imod det ? er du fornærmet overdu kke må starte dem eller ??
    Som sagt er det til stor del også for at voksne kan starte på deres ponyer (hvilket fjordheste jo ofte er) mod andre ponyer.. for ja en fjordhest i en LA til et stævne mod langbenede gangmaskiner har det da ikke nemt..
    De fleste bruger deres fjordheste i både ridning og kørsel.. da de er meget alsidige.. fx faderen til min hoppe, han går kørsel på landsplan medplaceringer, men går også LA dressur og springe let 120 cm...
    Hvor mange heste og ryttere uanset race når længere end LA klasserne ? mange DV når da aldrig længere selv om de måske er mere egnet til dresur end fjordheste.. jeg har kendt flere fjordheste der startede LA klasser imod heste til alm stævner.. men mange afholdes også fra det pga sådan nogle som dig.. tror du selv de har en fair chanse hvis dommeren straks han/hun ser hesten tænker "det der er ikke en ridhest men en kørehest" ??


  • #65   11. jun 2009 Ja, islændere har fx deres egne stævner - men det er jo pga. gangarterne. Hvilke andre har deres egne stævner?
    Jeg er skam ikke fornærmet over at jeg ikke må starte fjordheste-stævner, for jeg synes det er underligt at de holder deres egne stævner, når der jo ikke er noget specielt ved racen. De har ikke noget der gør, at de bør dømmes anderledes end andre - efter min mening.
    Nej, det er bestemt ikke alle heste der kommer op på LA-niveau, men man ser da trods alt flere DV'ere fx komme længere op end fjordheste.

    Nu er jeg jo ikke dommer til stævne, så hvorfor skulle det have noget med 'folk som mig' at gøre, om folk starter alm. stævner med deres fjordheste?


  • #66   11. jun 2009 CTS: Så vidt jeg ved er der da andre forbund der arragere stævner kun for den race.. har før set billeder hvor folk skrev detvar et sådan og sådan stævne (altså race) men kan selvfølgelig ikke huske racerne på stående fod.. men det er vel ikke så meget anderedes end når DV, trakhenerg lignende holder championater..
    Ja der er flere varmblods i dressuren.. netop fordi folk jo ofte køber dem hvis de vil ride dressur og mange tror det er nødvendigt.. men kommer man aldrig længere end de lave LA klasser (Hva de færreste jo reelt gør så kan man jo i princippet ride en hvilken som helst sund og rask hest..
    Med "fol som dig" mener jeg folk der har samme fordomme som dig.. når folk støder på at å at vide at deres hest bare er et trækdyr og ikke egnet til at ride på, så trr de måske at sådan tænkerdommeren også og å mister de lysten til at stille op..
    Som sagt er det fx for at voksne kan starte på lige fod med andre voksne på deres pony.. og det er jo lidt specielt ved fjordhesten.. det ernok den pony race hvor der er flest voksen ryttere.. men forstår stadig ikke det genee dig at fjordheste foreningen holder de der hvad 5-6 stævner om året for fjordheste..


  • #67   13. jun 2009 Jeg syntes at en Fjordhest er en god race, med gode taktfaste gangarter, men desværre er det sådan at de fleste der har fjordhest er hyggeryttere eller bare dårlige ryttere....


Kommentér på:
hvorfor tror alle?

Annonce