{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

Hesten vil ikke fanges. {{forumTopicSubject}}

Jeg står med det problem, at min hest ikke vil fanges på folden. Det er næsten lige meget hvad jeg gør, så vil hun ikke. I dag brugte jeg 20 minutter på overhovedet komme hen til hende, og da jeg fik fat på hende, fik hun et stykke brød og jeg ville trække hende afsted - men nej! Selvom jeg lokkede hende med brød, og sagde drive lyde og snakkede opmuntrende til hende, og forsøgte at få hende fremad, ville hun bare ikke væk fra de andre.
Nå, tænkte jeg så - og ville have en af de andre ind, så hun måske ville ind. Men de andre ville åbnenbart heller ikke med ind, da de har været inde i dag. I går brugte jeg en halv time på at lokke to af de andre ind med brød - skridt for skridt - før jeg kunne få min egen ind.

Er der nogle råd til hvordan jeg gør? Altså jeg kan somregel godt komme hen og snakke med hende, men hun ville ikke følge med mig ind. Jeg har forsøgt det med, at jeg bare går ud og snakker og nusser med hende, giver hende lidt brød/godbid og går igen, så hun forbinder mig med noget godt, og ikke bare arbejde - men det virker bare ikke?
Gode råd modtages med kyshånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten vil ikke fanges.
  • #2   14. jun 2009 Vend hende om og bak hende - det virker næsten altid.

    Men hesten vil vel ikke hjem af en grund, går ud fra det er fordi den mener den skal arbejde eller andet den betragter som 'ubehageligt'.
    Ville forsøge også bare at strigle den ude på folden, give godbidder, komme hen og hente den, gå to skridt frem med den også gå igen - så den ikke bliver tvunget i 117 år hver gang og det ikke er arbejde hver gang.


  • #3   14. jun 2009 Har prøvet. Men jo mere jeg lokker og forsøger at få hende frem, jo mere bakker hun. Jeg kan somregel godt komme hen til hende når jeg har brød med, men hun ville væk fra de andre.

  • #4   14. jun 2009 Jeg har selv haft det problem, og det er nok fordi hesten virkelig ikke har lyst til at komme ind, det kan være af mange grunde. Men prøv at gå ud til hende, og forsøg at ''fange hende'' altså du skal bare hen til hende. når du kommer det, så klap hende og gå igen (selvfølgelig ikke hver gang).. bare bliv ved med det noget tid, for så findet hun ud af at det ikke er HVER gang, at hun faktisk skal ind, men at du også kommer for at snakke med hende.

  • #5   14. jun 2009 Krikken - Når jeg bakker hende stritter hun imod til sidst. Når vi er på ridebanen kan jeg bakke hende en hel omgang næsten - men på folden vil hun ikke.
    Kan jo prøve at strigle hende på folden, hvis det hjælper - man kan jo altid prøve smiley

    Men det er lidt underligt, for det er kun når hun går på engen - som er sommergræs-folden - at hun er sådan, for når hun er på de andre folde er der næsten aldrig problemer.


  • #6   14. jun 2009 Mirakel - Som jeg også har skrevet, så har jeg prøvet det.

  • #7   14. jun 2009 Når du får fat i din hest så lad den vælge om den vil med. Træk den først til den ene side, når hesten går med dig så giv efter og træk til den anden side igen gir du efter i torvet når hesten går med. Det skal du bare blive ved med,

  • #8   14. jun 2009 Hestes mave vinder oftes over alt andet, også mennesker da det er en så 'stærk' ting i forhold til 'bare' et menneske de egentligt ikke har brug for.

    Hvis hun overhovedet intet vil på folden ville jeg starte der og tage et skridt af gangen dvs. Bak hende et skridt - kææææmpe ros, pause i en 10min hvor hun kan græsse også prøve med to skridt.
    Kan du også prøve med fremmad, altså øve dit fremmadsignal på folden med samme metode som at bakke.


  • #9   14. jun 2009 Har også haft de problemer nu. Har dem ikke med mine egne mere. DM springhesten Coruna har det problem. Hun går på fold for sig selv, og den er forholdsvis lille. Stor nok til en hest. For lille til to heste. Og jeg kunne i starten sagtens bruge en halv time på at fange hende. En måned efter brugte jeg fem minutter..

  • #10   14. jun 2009 Problemet er jo, at hvis jeg ikke kan fange hende, kan jeg heller ikke ride. Og hvis jeg ikke rider, bliver hun fuldstændig skudt i låget - jeg er NØD til at ride hver/hver anden dag. Så jeg kan ikke bare droppe ridning i en måned, og bare øve at fange hende.

    Der undrer mig også, at man træner kan fange hende, men jeg kan ikke.


  • #11   14. jun 2009 Elisabeth - Mener du?

  • #12   14. jun 2009 Tror altså bare du skal prøve lidt mere så. For hun vil jo ikke med ind, fordi der er noget derinde hun ikke ''kan lide''. Så derfor er det eneste logiske vel at fortælle hende at det ikke altid skal være træls at du kommer. - når hun stopper med at løbe væk er i jo allerede nået langt.

  • #13   14. jun 2009 I dag kunne jeg godt gå hen til hende, da hun fandt ud af at hun fik brød - men jeg kunne ikke trække hende afsted.
    Når hun kommer ind er der ALTID noget lækkert i krybben - brød, godbidder, guleørdder, æbler o.lign.


  • #15   14. jun 2009 Tror problemet her er at hesten ved den får mad for at komme og den vinder over dig for du opnår ikk det du vil. Derfor skal hesten ingen mad/godbider have overhovedet, når hesten går med dig ros den og evt. giv den en godbid.
    DIn hest har fundet ud af at den for brød/godbider hvis den bare kommer over til dig, men den behøver ikk gå med hvis den ikk vil.


  • #16   14. jun 2009 Heste tænker med maven - fik Maja valget mellem græs og mig, så valgte hun græsset.
    Trænede vi på en græs mark, så ville hun konstant æde.
    Jeg kan ikke trække hende igennem en græs uden træk tov i hende, da hun bare ville stoppe op og æde - trangen til mad er større end at gå med mig.

    Sådan er det. Det ædeinstinkt er svært at overdøve og derfor kan man udnytte dette til at forbinde en selv med mad og derfor få dem til at komme når man kalder fx. - efter jeg har haft fodret hypserne 3 gange i træk ude på folden med deres aftens mad, så får de alle sammen gevaldigt travlt når de ser mig.

    Så det er sq ikke så nemt med det ordentlige forhold - men for helt ud at CTS bruger godbidder, da hesten er let at få til at gøre hvad man vil, hvis man giver det smiley


  • #17   14. jun 2009 Altså jeg plejer at give hende et stykke brød når hun kommer hen til mig, og hvis hun så ikke vi lmed mig, får hun brød når hun går nogle skridt, så ros. Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre?

  • #18   14. jun 2009 udover nogen af de ting der er nævnt, kan du også prøve at ligge hende under pres..
    dvs.. stil dig i en god position med tovet rundt om hoften og læg dig lidt tilbage i tovet så din vægt glider over i tovet hvis de forstår og så bare hold fast.. så længe hun bare står eller ikke går den vej du vil så øges presset eller fastholdes.. i det sekund hun går bare lidt frem vil tovet slappes lidt.. på den måde ophører presset når hun gør som du vil ha og til sidst burde hun stoppe med ikke at ville følge med når hun finder ud af at der bare kommer pres.. hun ska ikke ha mulighed for at spise for så hjælper det jo ikke specielt =0)
    men bare fasthold trykket så bliver hun "træt af dig" til sidst og følger med..
    det ka godt være hun kun går 2 skridt i første omgang, men så bliver du bare ved.. før eller siden burde hun bare "overgi" sig og tage den lette løsning og bare følge med..

    det virkede med min, som ellers ka være en stædig kamel =0)


  • #19   14. jun 2009 Og jeg har kun haft hende i 2½ måned, så det er jo begrænset hvor godt et forhold vi har endnu.

  • #20   15. jun 2009 Hej jeg tror bare at den har fundet ud af at den kan snyde dig, prøv med en spand godbidder den med låg på lær hende at der er godbidder i den så hun til sidst ved at når du kommer og ryster med den så skal hun komme til dig og få en godbid.
    vil hun ikke gå frem når du trækker med den så lær den at blive mønstret, du går ved hestens skulder hele tiden og har en pisk i venstre hånd både til at drive den frem med men også til at holde op foran til at stoppe og dreje med . prøv det ! held og lykke


  • #21   15. jun 2009 Berit - Hun følger mig fint alle andre steder end på folden. På ridebanen er det ikke noget problem, men to af hendes stærkeste instinkter trækker jo i hende - foder- og flokinstinktet smiley

Kommentér på:
Hesten vil ikke fanges.

Annonce