{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.442 visninger | Oprettet:

hesten vil ikke spise {{forumTopicSubject}}

hej..

Nu prøver jeg på denne vej at søge hjælp...

Dyrlægen Har været ude ved min hoppe for 5 gang indenfor 5 mdr... ( det passer med 4- 6 ugers mellemrum) hvor min hoppe har haft kolik.symptomer..

Hyn kigger sig mellem bagbenene og stiller sig hen som om hun skal tisse men er ellers fik for fight...hendes sløve øjne snyder bare..Når jeg så er ude at trække med hende bliver det værre og værre desto mere hun går.. Hvor hun bare stiller sig med sprdte bagben..

Dyrlægen kommer bare og giver hende noget beroligende og noget smertestillende og efter 6 timer er hun sig selv igen..

Men denne gang spiser hun hø med veldig lyst og er frisk når vi er ude at gå...hun nægter bare alt andet føde...Hun VIL kun spise sit hø

Har ringet til dyrlægen der lovede at ringe tilbage såsnart han var inde igen...Mærkeligt nok kan de ikke finde noget på hende..
Men det ender nok med aflivning i næste uge da hun jo også har været halt længe..selv om jeg godt må bruge hende til hyggeture og som selskabshest..har endda fået lov til at trække et føl på hende men det nytter ikke noget når hun for disse underlige anfald..

Håber nogen har et godt råd..

undskyld den lange roman er bare ved at være lidt deprimeret efterhånden


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hesten vil ikke spise
  • #1   9. jan 2009 eij hvor synd for dig og din hest det lyder virkelig underligt !!!!! og hvis du valgte at beholde hende ville det oss blive dyrt i regninger fra dyrelægen men trist;(

  • #2   9. jan 2009 ok har dere skjekket hendes tenner ? og hun eventuelt har sår i munden eller taget rønken af hendes spise rør ?? osv det er mange ting der skal sjekkes jeg har brugt en gang på min hest over 25 .000 i dyrlæge regning for at finde ud af hva hun feilede og det var rett og slett en ekstra tand der var i gang med at rodne op inni munden på min hest så det blev ordnet og alt blev som det sku være og alle er glade og fornøyd en synes det er ved det koster men jeg ved da at jeg gjorde mit for at hun sku have det godt . .


  • #3   9. jan 2009 Hej

    Ja indtil videre har hun kostet mig 18.000 kr bare for at finde ud af hvorfor hun er halt....og der ligger en regning i vente på 10.000 for de gange hun har haft dyrelæge plus diverse undersøgelser.....der ikke har givet noget resultat...hun er ikke forsikret hverken for liv/ uanvendelig og sygesikring så kan ikke blive ved med bare at lave flere udgifter så enden er nok den at hun må væk....er ene mand om at få penge ind ( har ikke et arbejde der giver det store) samt fået en søn...

    Det er synd for hende ellers...hun skal ikke blive ved med at havde det sådan bare fordi min økonomi ikke rækker til mere gæld..


  • #5   9. jan 2009 lyder som BRUNST hvis det nu kommer i faste tidsrum og med det du ellers skriver er det så ikke bare hendes brunst periode smiley

  • #6   9. jan 2009 hej alle sammen

    Tror ikke det er hendes brunst..tanken har også strejfet os men det har vi udelukket...

    Har prøvet med urter fra Askims men det har ikke hjulpet....og ja det kan da sagtens være det er hendes ben der driller...

    Men når vi lukker hende på mark så flyver hun bare derud af og bukker og gør ved så dyrlægen mener ikke hun har ondt for så ville hun ikke skabe sig sådan når vi lukker hende ud...hun er også kun ganske let halt i trav men ikke i galoppen og når hun er varmet op halter hun heller ikke i skridt mere...eller rettere sagt så er hun kun smår gående i skridt...

    men det kan da være det skulle Prøves..

    Har ellers aftlat med dyrlægen at hun skal aflives mandag mellem 14-15


  • #7   9. jan 2009 Det lyder for mig som en urinvejsinfeksion. Få din dyrelæge til at tage blodprøver af hende og evt urinprøver. Herved kan de også tjekke nyrenes funktion - altstå om den er iorden.

  • #8   9. jan 2009 jeg ville nok få en anden dyrlæge til at tilse hesten inden jeg fik den aflivet smiley

  • #9   9. jan 2009 Nej hun er ikke blevet tjekket i underlivet endnu... Dyrlægen mente der skulle en kiggertundersøgels til af bode spiserør og tarm men det ville være spild af penge....Men ved ikke hvor længe jeg kan blive ved med at trække den inden det bliver synd..

  • #10   9. jan 2009 det er også svært at vurdere hvor længe det er humant at blive ved... Men prøv en anden dyrlæge evt

  • #11   9. jan 2009 Har lige lukket hende på mark...og der er ingen ting..hun spiser og løber rundt som hun plejer...Dyrlægen nævnte noget om mavesår...

    Er der nogen der har en hest der lider af dette??


  • #12   9. jan 2009 Jeg har en veninde hvis hest reagerer på brunst med milde koliksymptomer. Jeg ville nu bestemt fraråde at få hesten aflivet før den er ordentligt undersøgt, måske af en anden dyrlæge. Med al respekt for din egen dyrlæge kan det være godt nok med et sæt nye øjne når ting går i hårknude. Jeg vil tro at en svaberprøve var en god ide for at se om der evt er urenheder i børen

  • #13   9. jan 2009 Ja har tænkt lidt over sagen...prøver at få en anden dyrlæge ud mandag og for hende tjekket igennem igen...Hører tit at nye friske øjne fanger andre ting en de gamle der er vant til at se på det... ( man kan vel sige at man har stirret sig blind )

    Det kan være hun er lidt oppe i årene....men mener bestemt IKKE at en hest på 15 år er gammel eller gammel nok til at skulle aflives hvis den bliver syg


  • #14   9. jan 2009 Jamen det tror jeg faktisk at man gør vi andre kan også hænge fast i noget, det kan også bare være nok at en anden dyrlæge måske har set eller hørt om noget lign. engang. Held og lykke med det i hvert fald, der er ikke noget værre end når der er noget i vejen med ens kære:-)

  • #15   9. jan 2009 Hej.. Jeg har lige haft mit føl på landbohøjskolen fordi han havde kolik lignende symptomer.. De fandt ingenting på ham men han fik en dosis prednisolon som gjorde at tarmene fik ro også begyndte han at spise og er helt rask nu..
    Jeg synes du skal snakke med din dyrlæge om at prøve at give hende noget medicin som kan hjælpe tarmene for det kan jo godt være en fortykket tarm..

    Er hun undersøgt for bændelorm..????

    For det kan nemlig godt give kolik lignende anfald og mistet ædelyst..

    http://netdyredoktor.dk/sw4771.asp

    (link fjernet)

    disse link kan du læse om bændelorm..


  • #16   9. jan 2009 carola - hvor er jeg glad, både på dine og hestens vegne at du vælger at få en anden dyrlæges øjne på..

    for som du selv siger, så kan nye øjne ofte se noget de gamle ikke kan...

    kender flere, som havde fået deres heste dødsdømt af en dyrlæge.. og så fik de en anden til at kigge, og så var der noget ganske simpelt galt med hesten, som den hurtig blev kurreret for


  • #18   9. jan 2009 Min hest gjorde og det der med at sprede bagbenene som om hun skulle tisse i en periode. Jeg fik hende undersøgt for ALT! Hun blev scannet, taget blodprøver og urinprøver o.s.v, men det viste ingen ting, så min dyrlæge sagde, at jeg skulle prøve at få hende til at gå hver gang hun gjorde det, altså ikke lade hende stå stille. Det hjalp, nu gør hun det ikke mere, det var åbenbart en dårlig vane.
    Men det første min dyrlæge tænkte, det var at der var noget med nyren? Da de nemlig gør sådan. Men den ene nyre kan godt stoppe med at fungere uden at du kan se det på blodprøver og urinprøver, så det er en god ide at få den scannet, det er ikke så dyrt. Jeg mener jeg betalte omkring 3500 for alt det der^^ Det var i hvert fald under 4000.


  • #19   9. jan 2009 .

  • #20   9. jan 2009 Ok ..takker for alle svar indtil videre...

    Vi har prøvet at gå meget med hende når hun fik disse anfald men så blev det meget værre....når dyrlægen så gav hende beroligende/ tarmafslappende og smertestillende var det væk efter 6 timer og hun var sig selv igen...men denne gang vil hun bare ikke spise...

    Da hun var på mark i dag spiste hun græs som om der ingenting var...nu står hun i boksen igen og vil kun tage hø´et til sig...

    Men vil lige havde en anden dyrlæge ud mandag først inden jeg beslutter mig..

    Hun har fået ormekur i oktober og hun blev tjekket for alle orm...hun havde kun de " almindelige " hvis man kan kalde dem sådan


  • #21   10. jan 2009 Hun for blandet valset byg/valset havre, melasse, poppede majs, urter fra Askim og noget B vitamin olie...Derudover for hun hø 3 gange dagligt og kommer ud 3 timer om dagen....de dage hun ikke kommer ud bliver hun enten redet kun i skridt eller bliver trukket med en time

  • #22   10. jan 2009 Pga boksro det meste af sommeren pga halthed har hun ikke vænnet sig til græsset og tør ikke lukke hende ud for længe af gangen indtil hendes mave har vænt sig til det....man hører så tit om heste der for tarmslynge..

    Men en uge mere med tilvænningså skulle hun havde været ude hele dagen..

    Da jeg var ude ved hende her til aften opdagede jeg at begge hende baghove er meget varme...
    Hvad kan dette skyldes uden at det betyder hovbyld for det har hun ikke smeden har kun lige været og sagde at hendes hove var meget fine..


  • #23   10. jan 2009 hvor længe siden er det smeden har været der?

    varme hove kan også skyldes fejl beskæring


  • #24   10. jan 2009 Tror det er 4 uger siden nu han har været og han snakkede om at hun var blevet stiv bagtil og han måtte holde balancen for hende for det kunne hun ikke selv...

    Vi konkluderede det var fordi hun ikke var blevet redet i 2 år hvor hun har tabt alle muskler og var blevet meget tynd...endda undervægtig...men nu er hun i fin stand igen siger dyrlægen


  • #25   10. jan 2009 Varme hove kan også skyldes forfangenhed...

  • #26   10. jan 2009 okay hvis det er 4 uger siden smeden var der er det nok ikke det..

    så spekulere jeg lidt på forfangenhed... når hun også er stiv..

    de fleste heste er dog forfangne på forhovene... men derfor kan der jo godt være heste der er det på baghovene...

    nu gioder jeg ikke læse hele tråden igen, så spørger bare.. var det noget med at den havde været halt??

    hvis den har, hvilket ben er det så på???

    for hvis den har været halt på et forben, og måske stadig er øm, så er muligheden der at den aflaster forbenene ved at ligge for meget vægt på bagparten, og derved overbelaster... derved kan der også komme varme...

    eller det er muligt at den er så uheldig at den har trådt på en knold dengang der var frost, og derved har fået enten såleknusninger eller hovbylder på begge hove???



  • #27   10. jan 2009 Grunden til de varme hove kan også komme fra byg.. Der er mange heste som ikke kan tåle byg i deres ben..

    Jeg ville altså få taget en blodpøve ang. bændelorm.. Mine er også blevet tjekket normalt uden de fandt nogen bændelorm men så tog dyrlægen en blodprøve der viste store mængder af bændelorm.. Alm ormekur virker ikke på bændelorm..


  • #28   10. jan 2009 Hun har fået taget en blodprøve for bændelorm og der var ikke noget..

    Hun har heller ikke været på mark da der var frost....Desudden ville smeden kunne havde set hvis hun var forfangen og var jo ude at trække med hende da dyrlægen var her mandag nat og der gik hun rigtig fint rundt..

    Og ja hun er halt/småtgående på venstre forben.. Overvejde også om det var byggen der gør det


  • #29   11. jan 2009 Min resgerede på samme måde da hun havde spist snebær...

  • #30   11. jan 2009 Muligvis kan det også skyldes den manglende balance.. Har du evt. mulighed for at lave balance øvelser med hende?? Hvis hun nu prøver at holde balancen ved at gå i en bredstående stilling med bagbenene??

Kommentér på:
hesten vil ikke spise

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce