{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Dækkener og gram.. Jeg er ny ;) {{forumTopicSubject}}

Eller.. Min hest er ny.. Well, jeg har besluttet at Zorro skal have dækken på i løbet af vinteren, da han svedte meget sidste år under trænning, og at jeg vil ikke byde min hest at arbejde under sådan en stor vinterfrakke, og så skridte og skridte og skridte til pelsen er tør.. Men jeg har aldrig haft dækken hest før.. Så jeg tænkte på hvor mange gram der er passende for vinterdækken...? Har set på en del, men gram på foret er altid meget varierende (og vildledende :b).. Er et overgangsdækken ikke omkring 2-300 g? Regndækkener er jo som regl med 100 g. eller intet foer - så det er jeg med på smiley
Håber i vil hjælpe..

//Natasja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækkener og gram.. Jeg er ny ;)
  • #1   22. jul 2009 altså jeg har en regfrakke til min . der er intet fyld i, og heller ikke flis i ..
    til et overgangs dækken har jeg 250 g ... ehm,
    og ellers har jeg nogle vinter i 360 g .. det skal siges at min bliver klippet og får 360 g på .. mange putter maange flere gram i, men min hest fryser ikke / har ikke gjort endnu, så har ikke fundet det nødvendigt med flere gram enddnu ;o)


  • #2   22. jul 2009 Jeg synes at du skal klippe hesten, så slipper du for en hest der er afhængi af dækner smiley kan ikke hjælpe dig med det andet smiley

  • #4   22. jul 2009 hei hei.

    min hest bliver klippet 2-3 gange om vinteren og står med et 400g stalddækken og 500 g vinterdækken begge fra HL, de er super godt og holder godt på foreret smiley (mange falder sammen og bliver tynde efter en vinter)

    men vil være sikker på at den ka stå med et 400g smiley
    kommer jo an på hvor meget pels den har i forvejen smiley

    MVH

    Helene


  • #5   22. jul 2009 Altså hvis man klipper hesten er man jo nød til at putte dækken på den, da man jo tager dens "frakke" ved at klippe den. når man putter dækken på tidligt er det for at hesten ikke skal nå at opbygge vinterpels. fordi de får jo vinterpels når de kan mærke det er for koldt. men hvis du derimod klipper den kan du vente lidt tid inden du putter dækken på den. men så er den ekstremt afhengi af dækknet. og så skal den også bruge en del mere gram. det er sådan jeg har lært det. ved ikke med jer andre

  • #6   22. jul 2009 Til hanse bruger jeg:
    Bruger et dækken med 100 gram som det første, også alt efter hvordan vejret er og om han fryser ligger jeg andre dækkener under eller et andet med flere gram.
    Min bliver klippet mener det er i oktober også først derfår han vinterdækken på med 360 gram i,l og når det så bliver koldere ligger jeg et stalddækken indenunder nogle gange to.
    det skal siges han er meget kuldskær.

    Til bounty og laban bruger jeg:
    et overgangsdækken med fleece for og de får så vinterdækken på når de bliver klippet også får de vinterdækken på.
    sidste år gik laban hen og begyndte at fryse lidt og fik et stalddækken på inder under vinterdækkenet, men bounty gik bare med vinterdækken.


  • #7   22. jul 2009 Malløh&Bailey *SRK* - Men hvis hesten er klippet, skal den da i hvert fald have dækken på...?

  • #8   22. jul 2009 Min bliver klippet i løbet af Oktober (mener jeg) men så får han et vinterdækken på med hals på 500g da der ikke skal meget til før han sætter pæls, men et vinterdækken synes jeg at de ligge mellem 300 -500 gram, så må man jo selv bestemme hvor meget ens hest skal have på

    Dog synes jeg at man skal investere i et dækken som hesten kan bruge hele vinteren i stedet for at den skal have 2 eller 3 dækner/tæpper på


  • #9   22. jul 2009 Hmm.. Skal man ikke sørge for at have så tynde dækkener på som muligt, så længe hesten ikke fryser? Nytter jo ikke så meget at hesten tidligt får vinterdækken på, for så har man intet varmere når det bliver riiiiiiiigtigt koldt..

  • #10   22. jul 2009 Ida&Natasja: Du har vist ikke forstået hvad jeg sagde..
    Hvis hesten bliver vant til at den går med dækken UDEN og blive klippet, sætter den jo pels efter det, og hvis man året efter IKKE ønsker dækken på hesten, kan det jo være at den ikke sætter den samme gode vinterpels. Hvis den er klippet, bliver den jo nød til at have dækken på, men er jo ikek afhængi næste år..


  • #11   22. jul 2009 ok.

  • #12   22. jul 2009 Jeg vil sige at det er meget afhængigt hvordan din hest reagerer på kulde. Nogle har masser af huld, og kan derfor nøjes med mindre gram, hvor andre er lidt til den tynde side og har behov for lidt mere... Og andre igen er bare mere kuldskære....
    Jeg vil nøjes altid med et dækken, medmindre andet er absolut nødvendigt, - Så overgangsdækken, når vejret begynder at blive træls med meget regn og blæst, og så bliver han klippet når pelsen er sat, og så vinterdækken på... (400 g. ).


  • #13   22. jul 2009 300 g og derover er vinterdækken.

    Et dækken på 300 g. burde være mere end rigeligt når hesten ikke er klippet.


  • #14   22. jul 2009 Min pony er en spinkel pony, så han har brug for mange gram, for ellers fryser han, det har jeg oplevet igennem de 3 vintre jeg har haft ham smiley
    Så når han er blevet klippet. Får han 2 dækkener på, som så bliver ca. sammenlagt 500 gram smiley Og så 2 tæpper til at skridte for og af med..
    Men hvis du ikke klipper den, vil jeg foretrække 300 g. :o)


  • #15   22. jul 2009 300 g vinterdækken burde være nok til en klippet hest, medmindre den er tynd, eller en frossenpind.
    Jeg klippede Charlie i dec det første år jeg havde ham, og lagde et 300 g dækken på ham, han så nyklippet ud til sommerpelsen kom, og havde altså ikke brug for at ligge mere pels for at holde varmen.

    Hvis hensten ikke er klippet, kunn jeg aldrig drømme om at ligge mere end et overgangsdækken på, da den jo ligger en pels for at holde varmen, og kommer til at svede hvis du så giver den en tyk jakke udenover. Og så skal man starte med tyndt overgangsdækken, så snart de begynder at skifte pels, og så skifte dækken efterhånden som det bliver koldere, alt efter hvor meget pels den skal have lov til at have


  • #16   22. jul 2009 Jeg havde tænkt mig at klippe ham (ikke selv :b).. Han er normalt ikke en frossindmind.. Tynd er han heller ikke... Han lever nærmest på en sten.. For stort set intet foder.. En shetlandspony ude hvor vi står, for det samme som ham - og han sulter skam ikke smiley Han danner normalt en god tyk vinterpels - og han har så vidt jeg ved, ikke gået med dækken før..

  • #17   22. jul 2009 jeg har både et med 300gr. og et med 360gr. det med 360gr, bruger jeg kun hvis det er rigtig koldt smiley

  • #18   22. jul 2009 Jamen så tror jeg at jeg skal have fat i et overgangs med 100-200, og et vinter med 300.. Så burde jeg være godt dækket ind...

  • #19   23. jul 2009 Lige pt mangler jeg et regndækken uden fyld. Ellers har jeg dækken med 100 gram, og så underdyner med 100 gram og 200 gram (som sammen med dækkenet giver 200 og 300 gram). Skal have købt en underdyne med 300 gram også (dvs 400 gram i alt), da hesten muligvis skal klippes til vinter, og de står ude i 10-12 timer.

    Skifter vinteren igennem efter vejret, så han aldrig fryser, men heller ikke får det for varmt.

    Husk at købe et skridttæppe (eller 2 - bruger jeg til klippede heste i de koldeste perioder), og gerne et vandtæt ridedækken til ture.


Kommentér på:
Dækkener og gram.. Jeg er ny ;)

Annonce