{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
712 visninger | Oprettet:

Forfangenhed: Sko? Græs? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer at anskaffe mig en 1'er pony der har været forfangen på begge forben. Den har gået rideskole i to år og er selv 19 år. Pt går den på en stor fold med nedbidt græs.
Lige nu sidder jeg og prøver at regne ud hvor meget det vil koste at have den gående.
Jeg har selv ingen erfaringer med forfangne heste, men har hørt at de blandt andet helst ikke skal gå på græs om natten?
Jeg vil helst have hende ude døgnet rundt, da hun er stivbenet, og højstsandsynligt har spat..
Hvor meget græs må der være på en mark?
Vil almindelige forsko hjælpe? Eller skal det være special beslag?
I kan se billeder af hende i mit fotoalbum. Hun skal også tabe sig, da hun er halt på det ene forben, og jeg har en mistanke om at det er fordi hun er overbelastet i ryggen, der er meget lang.. Håber nogen kan hjælpe mig...

Mvh Marie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed: Sko? Græs?
  • #1   29. jul 2009 Heste spiser mindre om natten end om dagen, så græs om natten og jordfold om dagen, med hø på selvfølgelig. Synes det er fornuftigt at du vil have hende ude hele døgnet. Det er jo sundest, også selvom de ikke er stivbenede smiley

  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #6   29. jul 2009 mht om heste spiser mindre om natten eller om dagen, tror jeg det er mere væsenligt at tænke på græssets indhold, i stedet for den mængde de spiser. græssets indhold af fx sukker ændre sig i løbet af døgnet. grunden til at du har hørt at forfangne heste ikke skal gå på græs om natter skyldes at græssets indhold af sukker er højest morgen og aften, hvis jeg husker rigtigt.

    desuden er der mere sukker i nedbidt græs idet græs i denne tilstand føler sig 'stresset' hvorfor det producere endnu mere sukker for at vokse, end græs på fx 10 cm

    der var en god artikel om forfangenhed i ridehesten fon nogle mdr siden.

    vi har selv en hest der er forfangen. den går på græs 24/7 og det kan den egentlig godt. dog er vi varsomme med at lukke den på det nyomlagte græs og det er begrænset hvor meget ridning den kan holde til, ligesom at vi holder den væk fra alle former for foder end hø. nogen gange er det hvis ligeså meget kornet/overvægten der er problemet. overvægt forøger ligeledes chancen for forfangenhed, samt belaster benene unødvendigt. så et vægttab vil klart være en fordel.

    spørg dig selv om, om den kan holde til det, du vil bruge den til.


  • #7   29. jul 2009 Evt. en mundkruv til at begrænse hvor meget den indtager ? :o)

  • #8   29. jul 2009 jeg synes det er dejligt du vil købe hende og give hende nogle gode år, fremfor at være rideskolehest i den alder,
    hun ser dejlig ud
    held og lykke med hende


  • #9   29. jul 2009 Til jer der spurgte hvorfor jeg ville købe hende; 1. Fordi jeg er overbevist om at det er hendes overvægt der er det egentlige problem. 2. Hun er super god i hovedet og kan rides uden udstyr. 3 Hun har haft et langt hårdt liv, og så længe hun ikke lider alvorligt, ser jeg ingen grund til at afkorte hendes liv, hun har jo 5-10 år endnu. 4. Jeg savner en hest (eller rettere pony) der er lige til at gå til og som man ikke går og forventer det store af. Bare en man kan hygge med. Desuden er min ene hoppe lånt ud, og min anden har brækket benet...

    Jeg har også hørt det med at frutan indholdet er højt om natten. Men vil det sige at hun godt må gå på en fold med masser af frodigt græs? Så blir hun vel først fed?

    Mundkurv kan desværre ikke være en løsning, da jeg ikke synes hun skal gå med den døgnet rundt. Så kan hun jo ikke gnubbe sig selv og andre, og jeg ville ikke ha mulighed for at køre ud og ta den af og på morgen og aften.

    Men jeg vil da gerne høre lidt nærmere omkring det der æblecidereddike? Hvad er det godt for?


  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #10   29. jul 2009 fruktan og sukker er hvis nogenlunde af samme skuffe, så vidt jeg husker fra biologi timerne. er sikker på man kan finde meget materiale om det. selvfølgelig skal man passe på med frodigt græs osv, min pointe er bare at det ikke altid er mængden der gør det, men også indholdet (igræsset) der betyder noget, som hvis både skifter i løbet af døgnet, og i forhold til græssets længde... nogen gange er overvægt i sig selv årsag til forfangenhed, så hvis du kan få hende normalvægtig er hun i hvertfald godt hjulpet. der ud over er det min opfattelse at de ingen korn skal have OVERHOVED, samt man bør holde dem fra gulerødder, æbler og wrap hø.


  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #11   29. jul 2009 brogården har en side om forfangenhed: http://brogaarden.eu/script/site/page.asp?artid=301

  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #13   29. jul 2009 hvis du tror hendes halthed skyldes forfangenheden kan jeg oplyse om at da vores hest blev behandlet for forfangenhed af dyrlægen skulle hun have boks ro. her var det meget vigtigt at hun stod i en meget dyb strøelse, for at det skullle være så blødt som muligt og dermed aflaste så meget som muligt. (et ''tip'' vi stadig bruger til at forebygge) der ud over fik hun smerte stillende samt ''diæten'' KUN tørt hø...

  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #14   29. jul 2009 Suzu: det er igen det med sukker indholdet... intet andet end tørt hø, sagde dyrlægen..

  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #16   29. jul 2009 Suzy: mht wrap er er et citat fra linket til brogården ''Det er vigtigt at slå fast, at hesten ikke må få korn (byg, havre) eller græs, men i stedet skal der bruges hø. Høet skal være tørt og af en rimelig god kvalitet. Wrap er ikke velegnet, da det dels indeholder en del restsukker og er forholdsvist surt. Begge dele vil påvirke stortarmen i negativ retning''

  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #17   30. jul 2009 Suzy: jeg må være dig svar skyldig mht gulerødderne;) tror mest jeg har hæftet mig ved ordene ''intet andet end tørt hø!!!'' (også mineraler) men er der ikke noget med kulhydrater i de gulerødder eller hvordan er det nu... kan ikke svare dig. men ja, det er rigtig surt m det forfangenhed!

  • maria m
    maria m Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #19   30. jul 2009 suzy: jeg er skam heller ikke imod wrap overhoved. synes det er genialt =) men til forfangenhed skulle det desværre ikke være godt.....

Kommentér på:
Forfangenhed: Sko? Græs?

Annonce