{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.152 visninger | Oprettet:

Sommereksem. (og hvad gør man ved det) {{forumTopicSubject}}

Er ikke soleksem, men en frygtelig lidelse for heste.

Sommereksem er en allergisk reaktion, når insekter så som myg, små mitter (som er i det nye græs fra maj måned) og andre snyltere og insekter stikker. Så frigives der et ensym hos hesten, der får det til at klø uudholdeligt.

Hesten står derfor og klør sig til blods, og det går typisk ud over man og hale. I værste tilfælde er det så slemt, at en dyrlæge må tilkaldes og give antibiotika mod infektion og kløge.

Jeg har en pony der lider af sommereksem, og hver sommer fra maj til august, bliver han angrebet. Der findes så nogle råd til hvad man kan gøre. Give dem masser af hvidløg osv. Det man bare ikke må, er at sætte dem på døgnfold.

Min pony vil kun være ude i nogle timer max. Han kan simpelthen ikke holde ud at være uden for. Og skumringstiden er den værste (når det er ved at være mørkt og køligt, så kommer myggene).

Min pony kommer i denne tid derfor kun ud i nogle timer, og må vente med at komme på døgnfold til september. Men der er masser af liv i stalden, så han har det godt.

MEN NU KOMMER LØSNINGEN !

Der findes et middel som vi har prøvet i år, det hedder Lusilin. Det er en slags olie, som insekterne ikke kan lide. Så inden han kommer på mark og efter, så "kører" vi lige en svamp med lusilin hen over ham. Han får mest på hver sin side af manen og ved halerode. Og i år har han stadigvæk lang man og hale. Sidste år var alt væk ved denne tid. Det første han plejede at gøre når han kom ind, var at klø sin halerod. I dag kommer han bare ind :o)

Man kan faktisk se at myggene ikke gider stikke ham, de sætter sig, men flyver afsted med det samme igen. Selv tægerne gider ikke sætte sig på ham.. DET ER SKØNT!!!

Når det nu bliver rigtig varmt kommer han på mark 4-5 timer om dagen, for i den bagende sol sker der ikke noget.

Men vi vil ikke sætte ham på døgnfold for vi vil ikke udfordre skæbnen.

Jeg håber der er nogen der kan bruge min erfaring til noget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommereksem. (og hvad gør man ved det)
  • #1   15. jun 2004 Ja, dyrlægen kan give antibiotika, og endda forbygge en smule. Men de kan ikke beskytte hesten fra insekterne.
    Lusilin olien virker derimod så insekterne holder sig væk. Det er forebyggende...

    En flaske koster ca. 300 kr. og holder en sommer.

    Men at have en hest med sommereksem, kræver meget ekstra pleje. Så lad være med at købe sådan en hest, hvis du ikke har overskud til det. Eller ved hvad det er du går ind til.


  • #2   15. jun 2004 Sommereksem er også udbredt hos Friesere og hos Dartmoor ponyer.

    Jeg kender en der har købt en frieser med sommereksem, altså uden man og hale om sommeren. Det er synd!

    Men af alle de midler vi har prøvet, da er det lusilinen der virker bedst. Endda også mod svamp og mug.


  • #3   15. jun 2004 Kan købes hos:

    Heidi og Jørgen Jørgensen
    Nordborgvej 104, Guderup
    6430 Nordborg

    Telefon: 74 45 9955

    mob.: 51 23 04 19

    e-mail: ellemose@frieserstutteri.dk

    Hjemmeside : www.frieserstutteri.dk


  • #4   15. jun 2004 Og det er altså ikke mig der sælger det, så det er ikke noget salgstriks :o)


  • #5   15. jun 2004 HaY..
    Jeg kender os en Nordbakke der har sommereksem. Den har et bestemt blå dækken nå. Det hjælper, og det er ikke ret tykt eller noed. Det har den hvertfald på, men lige for tiden går han uden, pga. seneskade ved forbenet, såh det ville gøre ondt hvis han skulle have dækkenet på...


  • #6   15. jun 2004 Det er sikkert et sommerdækken. Sådan et gav vi osse vores pony. Men det blev flået i stykker, for han blev stukket alligevel, og så kløede han sig bare med dækken på.

    Det var ret dyrt, og dækkede også hals og mave...

    Nu er det i 1000 stykker :o(


  • #7   7. jul 2005 Det var dejligt at høre om et middel der DUR prøvet lidt af hvert og det er jo ikke gratis. Jeg fandt på sidste år at lave en blanding af vand-eddike,eucakalyptosolie og ja, det virker udemærket og er billigt at lave, men det kan ikke helt klare problemet, så jeg tror da jeg vil prøve det i skriver om. Men jeg vil da godt give mit råd videre, til jer der bare døjer med almindelige insekter for de kan også give megen kløe og der virker blandingen.

    Tak for godt råd

    Ulla S


  • #9   4. jun 2009 Hej :). Min pony har altid døjet med sommereksem. Men jeg bruger noget der hedder epi - soothe, som der noget til hund og kat. Det syns jeg det hjælper rigtig godt :). Det er specialshampoo til irriteret og kløende hud :). Håber det er noget i kan få glæde af smiley

  • #10   20. sep 2010 Ja min kære hest havde også sommereksem men det er gået væk.
    Jeg har prøvet en helt speciel skæl shampoo som har fjernet skæl og kløen også har jeg fået produktet i min netbutik så kan bare bestille dette produkt som er helt ekseptionel.Vi har vasket hesten hver dag og dette har virket. Men for at være på den sikreste side går hun med dækken.


Kommentér på:
Sommereksem. (og hvad gør man ved det)

Annonce