{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Hvorfor ride uden hjelm? {{forumTopicSubject}}

Med fare for at blive overfaldet, fordi spørgsmålet sikkert ofte har været oppe før, vil jeg gerne spørge igen:

Hvorfor vælger nogle mennesker at ride uden ridehjelm?

Altså, ved godt at det er folks eget valg. Men kan bare ikke forstå hvordan man kan være det bekendt over for sin familie, venner, alle dem, der elsker en - at man rider rundt og ved at man kan komme rigtig slemt til skade, hvis man falder af, og at der er en måde, hvorpå man kan undgå dette, men at man så ikke benytter sig af den måde.

Det kan faktisk gøre mig rasende at tænke på, hvordan folk gambler med deres liv på den måde, når det ikke kun er dem selv, det går ud over.

Det er jo heller ikke sådan, at der kun er en minimal sandsynlighed for, at man falder af. Vi har jo alle prøvet det om til flere/mange gange.
Og de heste vi stoler på, og som vi ved altid er rolige, er tit dem, vi kommer ud for ulykker på. Da vi netop ikke regner med, at der kan ske noget når vi beskæftiger os med dem.
Selv den mest rolige hest kan blive bange for et eller andet, selvom vi ikke umiddelbart kan se logikken i hvorfor. Det er selvbedrag at tro, at vi kender hestens sind og psyke og handlingsmønster så godt, og altid har det så meget under huden, at vi altid vil være i stand til at forudsige dens reaktion når det lige gælder.

Endelig kan man altid komme ud for noget, der hverken er hest eller rytters skyld - hesten kan falde når det er glat, eller snuble i et hul man ikke havde set.

Så, er der nogle der kan give mig en fornuftig grund til at lade hjelmen ligge derhjemme, når man tager ud til hesten? For jeg fatter ganske enkelt ikke de mennesker, der gør det, og har svært ved at tro man kan være særlig velbegavet når man tager den slags valg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor ride uden hjelm?
  • #1   18. sep 2009 Jeg rider uden hjelm på ponyen, Express de sjældne gang jeg rider ham, fordi der er lavt til jorden, jeg kender ham ud og ind ved hvornår han laver de forskellige ting, og bliver han bange er det kun de små spjæt der.
    Apple Jack skridter jeg tit uden hjelm med, men det er kun på banen.
    Bare for at håret ikke bliver mast af ridehjlelmen, og for ikke at dø af varme.


  • #3   18. sep 2009
    -en hver afslutning er en ny begyndelse- .; Er så enig, er det virkeligt så slemt?


  • #4   18. sep 2009 Folk tror de er så goide de ikke falder af og føler sig hævet over andre, og vil vise DE ikke behøves hjelm,
    jeg synes det er åndsvagt at udsættte sig selv for den fare.
    Jeg fik en hjernerystelse da jeg røg af og HAVDE hjelm på, og gled endda kun af.
    Jeg synes man skal tænke sig om i stedet for at tænke på udseendet eller hvad andre synes!


  • #5   18. sep 2009 Jeg kan ikke mindes at jeg nogensinde har sidet på en hest uden hjelm.

    Det kan ske for selv den bedste at hesten bliver bange og man så ikke er forberedt...


  • #6   18. sep 2009 Jeg er meget enig i alt det, du skriver. Min gamle pony var jordens roligste pony. Hun traskede altid villigt afsted i alle gangarter, og jeg følte mig altid sikker på hende uanset vejret, trafikken med cyklister, traktorer, biler, lastbiler, traktorer og ja, alt.

    En dag var jeg så ude og ride hende. Vi travede lige så stille derudad, og pludselig tog fanden ved hende, og hun løb afsted, uden at jeg havde en jordisk chance for at stoppe hende og for at blive på hende. Jeg faldt af og slog min ryg ret voldsomt, men heldigvis stoppede hun, da jeg faldt af. Der kom ingen biler eller andet, der var INGENTING, og den dag i dag kan jeg stadig sidde og tænke over, hvorfor hun gjorde, som hun gjorde. Jeg havde min ridehjelm på og heldigvis for det, hvis jeg havde slået hovedet i cykelstien, som vi var på.


  • #7   18. sep 2009 Det må folk selv om. Selv mener jeg, at det er for dumt, hvis man ikke kan tage at have en ridehjelm på i en time. At det ser dumt ud - well, man kommer nok ikke til at se bedre ud hvis man får en hjerneskade. Heste er uforudsigelige.Det er et dyr, du aldrig nogensinde kan stole 100% på.

    Men altså, dem der rider uden ridehjelm, har allerede mistet hovedet.


  • #8   18. sep 2009 Jeg er meget enig med det, at hvis man ikke tager hjelm på, så er man ikke en god rytter, nej så man bare ikke stor nok til at have hest/pony
    jeg har set mange som burde være forbilleder(ridelærer, beridder) som vælger at ride uden, og hold op jeg synes det er for åndsvagt!
    Jeg ville klart vælge at se dum ud frem for at dø hvis det er den måde folk tænker på!


  • #9   18. sep 2009 Jeg rider altid med hjelm på! Man kan ikke stole 100% på sin hest - det kan man bare ikke! Jeg gør det også får min egen sikkerhed.. Det virker også på en måde forkert at ride uden hjelm, Men hvis jeg gør er det fordi jeg har glemt det, men så rider jeg tilbage efter en, fordi jeg når ikke langt før jeg mærker noget forkert...

    Jeg har aldrig redet mere end 500 meter uden hjelm smiley - Min mening


  • #10   18. sep 2009
    Fordi man ikke har prøvet at slå sig eller blive reddet af hjelmen.
    Majas ejer lever idag pga. hjelmen - hun kan godt nok ikke ride mere da ulykken gav hende piskesmæld.Men hun kan stå op og leve normalt.
    Også var det ikke en gang hendes eller hestens skyld, men hendes venindes hests skyld.

    Selvom Maja aldrig bukker, stikker af osv - er sket 3 gange på 3år, skal ikke nyde noget. Majas ejer har virkelig fået printet det ind i hovedet på mig.


  • #11   18. sep 2009 Well.. Jeg for også smadder hvis jeg rider uden, men for mig er det bare det. Altså min veninde er sq blevet hjerneskadet fra jorden af. så bliver man ikke hjerneskadet fra ryggen af, gør man det nok for jorden. Egentlig kunne man jo rende med hjelm hele tiden så. Og sikkerhedsvest for den sags skyld.

    Min mor kan ikke sige du ikke er gammel nok til at have hest til mig, for hun ved godt at hvis hun så tager dem fra mig ender hun med at have stalden helt for sig selv, hvor hun skal alt.


  • #13   18. sep 2009 Hjelmen har da også 100% redet mit liv fra den gang jeg faldt af på en vej med hovedet først. Sikkert også mange andre styrt.

  • #14   18. sep 2009 Som jeg plejer at sige,

    Fordi nogle folk ikk har noget at miste.


  • #15   18. sep 2009

    Mener heller ikke man har hverken livet eller personer i det kært nok hvis man rider uden, da man så åbenbart ikke forstår hvor meget de holder af en og at man kun har et liv.

    Ang. Majas ejers historie:
    Hende og venindenen kommer roligt skridtende. Venindens hest bliver bange og veninden falder af. For ikke og træde på veninden hopper Majas ejers hest til siden og hun falder af. Hun fik et piskesmæld og uden hjelmen kunne hun have brækket nakken og være død på stedet - var piskesmældet sket få centimeter længere nede havde hun været død, samt slået gevaldigt hul på hovedet hvis hjelmen ikke var der.


  • #16   18. sep 2009 jeg rider altid med hjelm, folk der ikke gør forstår jeg bare ikke. overvej hvad det gør ved ens forældre og bekende hvis man faldt af og døde af det, og det sted man er opstalde. det burde være med lov

  • #17   18. sep 2009 Jeg hader simpeltehn at have ridehjelm på få hovedpine af at havde den på(få tit migræne) jeg bryder mig ikk om at have den på dog rider ejg ikk bare sådan uden hjelm på alle heste nye heste og sådan rider jeg altid med hjelm på.. plus jeg springer aldrig uden hjelm..

    Ved godt det måske ikke r det smarteste men jah da jeg er over 18 så har jeg ret til selv og vælge go nå man har det så sys jeg ikk andre folk skal prøve tvinge en til det.. kunne forsåt hvis der faktisk var en lov om dette men før der er det gider jeg ikk høre på folk du skal have hjelm på eller andet..


  • #18   18. sep 2009 Fordi folk synes de ser dumme ud med dem på smiley
    men i virkeligheden er det folk der rider uden der er lidt dumme, tænk på hvad der kan ske hvis man ryger af :S


  • #19   18. sep 2009 Den er der jo for at redde rytterens hoved, hvis man skvatter af smiley

  • #20   18. sep 2009 Når man skal skridte sin venindes hest af, mens hun ryder springene væk efter træning smiley
    - Hendes hovede er meget mindre end mit :b


  • #21   18. sep 2009 Der hvor jeg står opstaldet bliver vi smidt ud lige med det samme hvis vi ikke rider med ridehjelm og bliver opdaget.. Synes bare det er noget fis at vi skal ride med den når man er over 18 år, der kan selvfølgelig ske ligeså mange skader selvom man er over 18, men har det sådan at når man er 18 er det ens eget ansvar

  • #22   18. sep 2009 Jeg rider med hjelm og jeg gør det (stort set!) hver gang! Især fordi jeg er ansat til at ride og dermed rider massevis af fremmede, problemheste, unge dyr osv. Desuden bryder jeg mig ikke om at tage dumme chancer, den har altså reddet mit hoved et par gange

    Alle børnene ser jo op til mig fordi jeg er "hende den dygtige" og hvis de fx ser at jeg mishandler en hest med en pisk, er det okay i deres verden så når jeg siger det er dumt at ride uden hjelm, mener de automatisk det. Så jeg rider med hjelm og antallet af gange jeg rider uden om året, kan tændes på mine hænder og tæer...

    Men nu har jeg jo også det problem at med en høj IQ, en god intelligens og en lysende fremtid som berider/forfatter skal man jo passe på øverste etage smiley Og som min svenske træner plejer at sige "tager vi ikke hjelmen på, dækker forsikringen jo ikke!"




  • #23   18. sep 2009 jeg kan sgu ikke huske, hvornår den sidst har reddet mig - men jeg rider aldrig uden og jeg tror også, at mine forældre ville blive godt tossede på mig, hvis jeg gjorde det smiley

  • #24   18. sep 2009 Elisabeth s. det ville da også være skrækkeligt hvis dit hår blev flat ved brug af en så fornuftig ting som en ridehjelm, det er jo noget af det vigtigste at se super lækker ud når man render rundt ude hos sin hest.;D
    Ja jeg kunne ikk lade være med at kommentere dit indlæg da jeg synes det var den meste latterlige begrundelse for ikk at ride med ridehjelm.
    Det skal lige siges at jeg bestemt ikk har noget imod folk der ikk rider med ridehjelm, det er deres sag. Bare jeg får lov at tage min på:-)


  • #25   18. sep 2009 Jeg rider uden hjelm på heste jeg kender.. Unghestene har jeg altid hjelm på.
    Jeg vil ikke prøve at retfærdiggøre at ride uden hjelm, for det er i virkeligheden dybt godnat. Ved egentligt ikke hvorfor jeg ikke har hjelm på


  • #26   18. sep 2009 Fordi det er blevet en dum uvane for nogen ..
    Tror at inderst inde, ville alle folk ride med hjelm.. men tror det er blevet en dum vane for nogen smiley


  • #27   18. sep 2009 jeg glemmer nogen gange hjelmen, men kan da huske den inden jeg sætter mig på hesten, på 10 år har jeg sidet på en hest ca. 4 gange uden hjelm

  • #28   18. sep 2009 man rider med hjelm for at passe på det man har inde i hovdet
    dem der rider uden har nok ikke noget at passe på

    det er enlig en sjov måde at se på om folk har noget de skal passe på, nedern for dem der ikke har noget at passe på XD jeg rider med hjelm for jeg har heldig vis noget i hovdet jeg skal passe på


  • #29   18. sep 2009 jeg må ærlig indrømme jeg rider uden hjelm smiley Jeg læser jævnligt hvor grusom galt folk kommer afsted når de ikke har hjelm på og det skræmmer mig og hver gang siger jeg til mig selv at nu skal jeg ride med hjelm og det gør jeg så - de første 20 minutter, så får jeg følelsen af jeg er ved at blive kvalt eller at den strammer og der er flere der sikkert vil give mig ret i at når man først har redet uden ridehjelm i en periode så er den rigtig svær at få på igen smiley desværre

  • #30   18. sep 2009 Jeg synes lige at det skal respekteres at man har forskellige meninger. Der er ingen grund til at blive led og personlig.

    Jeg rider uden hjelm på min egen, når vi er i ridehus/på ridebane eller hvis vi skridter en kort tur. Jeg har vurderet at jeg kender hende godt nok til at tage mig den frihed.
    Når jeg rider i terræn har jeg hjelm på.

    Rider jeg nogen anden end min egen, rider jeg altid med hjelm uanset hvor jeg befinder mig.

    Mine børn har også hjelm på.


  • #31   18. sep 2009 Camilla L: Jeg synes bare det er svært at respektere det, når folk åbenbart mener at det er OK for dem at ride uden ridehjelm, selvom det kan få forfærdelige følger når de falder af - ikke bare for dem selv (så ville det være mig noget så ligegyldigt om de valgte at ride uden) men rent faktisk også for deres familie og alle, der holder af dem.
    Sådan noget er forfærdeligt egoistisk, og det er ikke en mening, jeg kan respektere.

    Nu skriver du, at du har vurderet at du kender din hest godt nok til at du ikke rider med hjelm. Det ville sikkert også være fint nok hvis heste ellers var forudsigelige, men de er DYR, og vi kan ikke altid forudsige dyrs reaktioner.
    Man hører så tit om, at noget i forbindelse med dyr er gået galt, hvor dyret umiddelbart har reageret 'mærkeligt' - men bagefter, ved nærmere eftertanke, kan de godt se hvorfor den reagerede som den gjorde. Det er altså ikke altid noget man er hurtig nok til at forstå lige mens det sker.
    Derudover er der, som jeg nævnte, altid risiko for at hesten snubler eller glider i et hjørne af banen. Der kan man stole nok så meget på den, det vil ikke ændre det, der sker.



  • #32   18. sep 2009 Christina K

    Kan kun give dig ret.. også tit siger man ej skal huske hjelmen men fordi man ikker vant til det glemmer man bare aaalt om det..


    Camilla L.
    ja jeg mener også man skal respektere folk valg om man sås sys det er forkert eller ej for vi kan da godt blive enige om at det er klogest med en hjelm da jeg var i en andeler af 16 -17 år rendte ejg rundt med den hele tiden fordi ejg glemte jeg havde den på så min venidne go jeg rendte altid rundt på den..

    Men sjovt nok har min ridehjelm engang redet mig og det var sjovt nok da jeg var så klumset og faldet over et trættov som hesten var spændt i den havde bukket hove dog trak hove dop i det jeg gik over bang sagde det og ladede lige med panden på kanten af et kar men havde så ridehjelm på..

    Sååh hvis vi skal være helt ærlæigt så burde man jo rende rundt emd den både på hesten og nå man går med hesten men ak ja


  • #33   18. sep 2009 Hehe, er jeg egentlig den eneste, der også har ridehjelm på i omgangen med heste? x)

    Tænker bare at sådan en foldsituation hurtigt kan blive farlig, hvis man kommer i klemme mellem to heste, der sætter hinanden på plads...

    Og når jeg renser hove og står med hovedet nede og renser en af forhovene, sker det også tit, at hesten sparker op under maven med bagbenet pga et insekt eller en flue. Der kan man jo også være uheldig at den lige rammer en.


  • #35   19. sep 2009 <b>-en hver afslutning er en ny begyndelse- .</b>
    Ej, der har jeg ikke hjelm på . Kun når jeg rider .
    Det hænder da at jeg har taget hjelmen på og så kommer i tanke om at jeg har glemt at rense hove eller noget i den stil . Men tror mest at jeg render rundt med hjelmen på omkring hesten efter en ridetur, når jeg har glemt at tage den af xD


  • #36   19. sep 2009
    - Synes der mangler noget hvis jeg rider uden hjelm.


Kommentér på:
Hvorfor ride uden hjelm?

Annonce