{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
618 visninger | Oprettet:

Slut med brændemærkning {{forumTopicSubject}}

hvad sys i om dette?

(link fjernet)



eller læs det her: - Dyrenes beskyttelse:


Vi har i årevis forsøgt at få stoppet brændemærkning, siger Gitte Staffeldt, pressechef i Dyrenes Beskyttelse.
Dyrenes Beskyttelse fremsatte blandt andet sin kritik i en arbejdsgruppe under justitsministeriet angående hold af heste.

- I arbejdsgruppen var det helt klart, at man anbefalede chipmærkning frem for brændemærkning. Det samme udtalte Dyreværnsrådet, forklarer Gitte Staffeldt.
- Arbejdsgruppen afgav rapport i 2006 så det er på høje tid, at Folketinget tager det arbejde vi lavede alvorligt, og følger den anvisninger omkring brændemærkning vi kom med, siger Gitte Staffeldt.

Forskere har bevist, at brændemærkning er smertefuldt både når hesten bliver brændt, og når såret heles. Samtidig er der også risiko for infektion i såret.

Brændemærkning er allerede forbudt i EU, men Danmark har fået en undtagelse fra EU-reglerne.
- Det er helt urimeligt. Hvorfor skal danske heste lide mere end europæiske heste, spørger Gitte Staffeldt og fortsætter:
- I Dyrenes Beskyttelse har vi påpeget, at brændemærkning læner sig op af en overtrædelse af dyreværnsloven, hvor der står, at det er forbudt at påføre dyr unødig smerte. Og det er unødig smerte, fordi chipmuligheden findes. Brændemærkning er et smertefuldt salgslogo, og det er uacceptabelt at fortsætte med det i 2009.

Midt i glæden er Dyrenes Beskyttelse bekymrede over Brian Mikkelsens udtalelse, hvor han har sagt, at man bare kan lade være med at bruge undtagelsen fra EU-reglerne.
- Vi vil gerne slå helt fast, at brændemærkning skal være forbudt ved lov og ikke op til det frivillige initiativ, slutter Gitte Staffeldt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slut med brændemærkning
  • #2   24. sep 2009 Self. skal brændemærkning forbydes.
    Det er oldnordisk, bruges i det vilde vesten, og er oplagt unødig pålagt smerte.


  • #3   24. sep 2009 Syns det er noget værre fis! Jeg kender en der fik brændemærket hendes og de blev bedøvet for ikk at mærke smerterne ved det.

  • #4   24. sep 2009 dyresex er forbudt, hvis det påfører dyret smerte. Følger du ikke med?

  • #5   24. sep 2009 Køer bliver bedøvet ved brændning af deres horn.
    Hvorfor skal heste /føl så ikke bedøves ved deres brændmærkning???

    Synes det helt ok!


  • #6   24. sep 2009 ja hvis det påføre dem SMERTE... HVis ikke man smerter på dyret er det ikke ulovliogt .. Klamt...

    Sys fanmer det synd for dyrene.


  • #7   24. sep 2009 Jeg imod forbud af brændemærkning, ærlig talt synes jeg det noget fis, og jeg ved nu også at i andre EU lande bliver de da også brændemærket endnu f.eks. tyskland og belgien.

    Chipning er ikke altid sikkert, chippen vandre rundt i kroppen og jeg har hørt flere gange om dyrelæger der ike kunne finde dem på endten hund eller hest.

    Da min blev chippet var hun meget bedøvet da hun lige havde været i røgten og blevet scannet, jeg kan love jer hun reageret voldsomt på den chipning, hun kastede sig tilbage og stod og rystede sig langt tid efter.
    Og hun reagere normalt ikke på sprøjter, vi kan give hende selv om hun rykker altså ikke med et ører.


  • #8   24. sep 2009 Jg er helt enig med Lille, rød og lækker! Ikke mig, men hesten.... * også fordi at brændemærket godt kan blive utydeligt med til hvor i mod en chip jo kan scannes. Jeg tror også heste følger smerte.

  • #9   24. sep 2009 lille, rød og lækker: Ja hvis det påfører dyret pykisk eller fysisk smerte, man kan i princippet da ikke afvise det ikke påfører den pykisk smerte.

  • #10   24. sep 2009 - HVis ikke man smerter på dyret er det ikke ulovliogt .. Klamt... --
    Det vil jeg gerne have uddybet?



  • #11   24. sep 2009 Det handler om hestevelfærd, og forståelse hvad en lov indeholder, ikke om din mening om hvad der er klamt og sygt.

  • #12   24. sep 2009 rolig nu folkens - tal pænt :).. ellers bliver indlæget slettet smiley

  • #13   24. sep 2009 Lille, rød og lækker: Det var ang, dit indlæg om det var ulovligt med dyresex, ja hvis det hverken påfører hesten psykisk eller fysisk smerte, du kan jo ikke bevise det ikke påfører hesten psykisk smerte.

  • #14   24. sep 2009 Det er noget pjat - vi har snakket med en der både brændemærker og chipmærker heste.
    Han siger at ca. 40% af dem der bliver brændt, reagere stille og roligt (mest er de bange for røgen)
    og 90% af dem der bliver chippet reagerer VOLDSOMT på den lille pind der bliver skudt ind i nakken på dem.

    Synes det er noget opreklameret pjat at afskaffe brændemærkning, da det gør MINDST ligeså ondt på hestene at blive chippet.


  • #15   24. sep 2009 Mia: Røgen og lugten er det de meste bange for smiley

  • #16   24. sep 2009 ja hvis ikke du udgør smerte på dyret (ved sexuel omgang)
    Så er det ikke ulovligt. Hvor sygt er det?


  • #17   24. sep 2009 Det er SÅ latterligt, at de vil til, at forbyde brændemærkning. Det er mindst lige så smertefuldt, at chippe! Og forskerne har kun undersøgt det på ganske få heste. Mine dyrlæger mener også det er noget fis.

  • #18   24. sep 2009 Lille rød og lkker : nu ved jeg godt denne tråd handler om brændemærkning. Men der har sneget sig noget med dyre sex ind i. Det lyder som om du synes det er helt okey?

  • #19   24. sep 2009 Hestehaven, CNN amatør-fotograf . - fuldstændig enig med dig.
    Synes ikke det har en skid med "dyrevelfærd" at gøre At lovligøre denne handling. og præcis. HVEM holder øje med det.
    selvfølgelig vil det ske selvom det blir gjort ulovligt...


    MEN, sidste år tror jeg det var. . . Der skrev en pige her inde:
    En af pigerne kom ned på folden idag for at hente sin pony, der stod en gammel gut ifærd med at "voldtage" hendes pony.. Han fik ikke en bøde for at udnytte hendes pony.. Men kunne resikere bøde for blotning og intrængning på privat grund. WHAT??


  • #20   24. sep 2009 Jeg har altså aldrig oplevet at en hest har reageret ret voldsomt på at blive chippet. De bliver højst lidt forskrækket over lyder når chippen bliver "skudt" i.
    Nogle af hestene opdager slet ikke at der sker noget..
    Jeg har aldrig oplevet at hesten har haft ondt bagefter.


  • #21   24. sep 2009 Jeg synes det er noget fis, at man vil forbyde brændemærkningen...
    Jeg har altså aldrig oplevet, at vores føl har reageret særlig voldsomt på det..
    Vi har et enkelt år prøvet at chippe, dog uden særligt held: Den ene blev ved med at udstøde sin chip, så hun skulle chippes flere gange, og den anden var øm lang tid efter - dette har vi aldrig oplevet ved brændemærkningen... De går normalt lge efter, og de har aldrig været ømme efter...
    Så derfor er vi gået tilbage til brændemærkningen, og hvis det forbydes, så ved jeg da virkelig ikke, hvad vi gør... Chipning har vi jo som sagt ikke særlig gode erfaringer med...


  • #22   24. sep 2009 Tror bare jeg ville bagbinde ham, og ringe til min bøsse ven og få ham til at gøre det samme.
    Så kan folk fanmer se hvordan det er..
    FØJ!!


  • #23   24. sep 2009 Shella ; Lige præcis.
    Det gør måske ondt i 2-4 sekunder, hvorimod chipning volder noget mere smerte !


  • #24   24. sep 2009 charl F - Enig !! smiley

  • #25   24. sep 2009 Charl f:
    Jeg har også set en hel del heste blive chippet. Der er ofte heste som bliver chippet til kåring i ICS. Både voksne og føl. Jeg har aldrig set nogle reagere voldsomt på det.. Jeg mønstrede en hoppeplag et år og hun reagerede overhovedet ikke, hun lagde slet ikke mærke til at det skete noget.
    Så jeg har endnu til gode at se en voldsom reaktion.


  • #26   24. sep 2009 Charl f: Min var også i fuld bedøvelse pga. hun havde lige været scannet og i røgten, og hun reageret voldsomt som skrevet længere oppe smiley

  • #27   24. sep 2009 jeg bruger kun chipmærkning af mine føl og ingen af dem har haft reageret på det overhoved men har set føl blive brændemærket og det ser altså ud til på dem at det gør temmeligt ondt

  • #28   24. sep 2009 Jeg mener også at chipning giver mindst lige så meget smerte som brændemærkning.. har aldrig set en hest reagere voldsomt på brændemærkning men har set flere reagere meget på chipning..
    Med hensyn til dyresex ja så ved jeg godt at jeg bliver upopulær.. men hvis vi snakker en fyr der har gangske alm samleje med en hest (altså uden at skære i den eller skade den med div ting) så tvivler jeg altså på at hesten lider nogen overlast.. jeg mener en hoppe er lavet til at passe sammen med en hingst.. det en mand har i forhold til kan hoppen garenteret slet ikke mærke.. og med hensyn til psykisk så tror jeg ikke på at en hest kan føle sig krænket eller voldtaget.. tror ikke den forstår nogle af de ting og heste har ikke moral og lignende og føler sig ikke nedgjort.. alt dette er menneskelige følelser og folk reagere som om det var dem selv der var udsat..
    Men ud over det så synes jeg det er en klam lyst og ikke noget jeg forstår man har lyst til smiley men vi kan ikke forbyde ting fordi vi ikke forstår dem eller fordi vi finder dem klamme og frastødende..
    Og selvfølgelig skal man holde sig væk fra andres dyr...


  • #30   24. sep 2009 Nu har jeg godt nok kun været til mærkning 1 gang (med min lille Frieser/Oldenborg) Men han sagde slet ikke noget til brændemærkningen, hvorimod da de chippede ham, hoppede og stejlede han helt vildt hvilket han aldrig havde gjort før eller efter for den sags skyld.
    Og det ævl med at brændemærkning skulle give infektion passer ikke en meter. De fleste ved da at i gamle dage hvis man havde et åbent sår så hældte man sprit i og satte ild til for at det skulle renses ordentligt og for at undgå infektion. Der er da større chance for at få infektion ved et stik med en nål.


Kommentér på:
Slut med brændemærkning

Annonce