{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

Første gangs ejer - hjælp {{forumTopicSubject}}

Ja jeg står jo i en situation hvor jeg er blevet gammel nok til selv at bestemme, og have råd til en hest!

Jeg har redet i 7-8 år af mit 21 årig lange liv, men ikke redet de sidste 4 år, kun lidt hist og her.

Jeg står nu og har mulighederne, pengene, tiden osv., for at eje min egen, men står med utrolig mange spørgsmål herom, som jeg håber på hjælp til smiley

Jeg kan starte med at fortælle om mig selv.
Jeg er 21 år, har stort set kun redet pony! Jeg har altid redet de ponyer som de andre ikke turde ride på, som der bukkede, smed folk af, og lavede massere af ballade, det kan jeg bedst lide smiley Har hjulpet til med tilridning af en ung 2er pony, og ellers altid passet min dressur og spring undervisning! Jeg var en talentfuld rytter, men gode egenskaber både ved spring og dressur, og har vundet flere store stævner i mine unge år, så det ligger ikke helt fjernt fra verden, det ridning der smiley

Jeg er mest til spring, og vil aldrig undvære dette, så min kommende hest skal selvfølgelig have gode springteknikker.

Da jeg jo red på rideskole, har jeg aldrig fået VILDT meget styr på hvad det koster at have hest. Jeg er klar over tiden, og så videre, da jeg var på rideskolen hver dag smiley

Jeg er, og har altid været, helt besat af pintoer, så det er sådan en hest jeg nok vil købe hvis det er!
Men nu til alle mine spørgsmål smiley

1.Hvad koster en opstaldning, har nemlig ikke mulighed for at have den stående hjemme.

2. Hvordan foregår det med at købe en hest? Kan man få nogen til at hjælpe sig, da jeg ikke helt præcist ved hvad man skal kigge efter osv.

3. Tror i man man få hesten opstaldet et sted hvor ejerne af stedet kan hjælpe lidt til i starten med sygdomme osv., da jeg jo ikke er hos hesten 24 timer i døgnet.

4. Jeg har set at mange heste der bliver solgt er føl! DOg er jeg i tvivl om jeg kan tilride en hest selv. Jeg hjalp til med 2'er ponyen, men jeg har ikke redet en del år jo. Det kunne jo være super fedt, selv at tilride hesten, men er dette noget man kan få hjælp til, er jeg nemlig IKKE i stand til alene.
Ellers, er det ok at købe feks en 5-årig hvor forarbejdet er gjort?

5. hvad koster en hest i andre udgifter en boksleje, altså forsikringer osv.? her tænker jeg også bare på smed og alt sådan nogle småting.

6. i må meget gerne fotælle alt andet i har lyst til at bidrage med og synes jeg skal vide smiley

PS!!!!!!!!!!! - Inden jeg køber en hest til mig selv har jeg tænkt mig at tage en part, så jeg får styr på min ridning igen efter pause...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første gangs ejer - hjælp
  • #1   30. sep 2009 hvor bor du henne i landet det er nemlig meget forskelligt hvad det koster, hvis det var mig der var dig ville jeg starte med at låne en hest med forkøbsret så kan du finde ud af om det er det du vil og forelsker du dig i den hast kan du købe den og i det stykke til du låner den har du jo ejerens opbakning og hjælp hvis du skulle få brug for det :O) du må gerne skrive til mig hvis du har brug for nogle gode råd jeg har købt og solgt meget :O)
    githa


  • #3   30. sep 2009 jamen jeg bor i skævinge i nordsjælland, en lille by, og har på fornemmelsen det ikke er så dyrt igen at opstalde her smiley Har overvejet at snakke med min gamle ridelærer, om jeg kan opstalde hos hende, for der kan jeg jo altid spørge om hjælp og er tæt på undervisning osv.

    Jeg behøver ikke opstaldning med ridehus og fancy faciliteter, for det har jeg aldrig været vant til i mit heste liv smiley Jeg vil bare gerne kunne ride til et ridehus og rider der, hvis man kan lave nogle aftaler smiley

    tak for jeres svar, det med lånehest lyder måske meget smart, men er der mange som går med til det? sender en PB til dig smiley

    Lyder som om jeg skal kigge efter en allerede tilredet hest.


  • #4   30. sep 2009 Jeg sys nu ikk det er dyrt at have føl, selvom du måske ikk kan ride på den kan man lave så mange andre ting med sit føl, og når man har haft hesten fra føl af så ved man også hvad hesten har været igennem og det samme gælder tilridning, så er man sikker på den ikk har oplevet noget dårligt.

  • #5   30. sep 2009 Jeg synes klart du skal snakke med din gamle ridelærer, han/ hun kan sikkert også svare på mange af de spørgsmål i henhold til hvad smeden koster og hvor ofte den skal have smed, og hvilke ander udgifter der hører til sig når man køber en hest.
    Der er stor forskel fra at ride hest og pony. Dengang skal skulle gå fra pony til hest fik jeg en ung hest og hvis jeg tænker tilbage er det absolut noget jeg ville overveje en ekstra gang for en hest virker meget mere volsom i det end en 2'er pony. Men hvis du ikke køber hest for at starte stævner kan du jo også nøjes med en pony.
    Men det er altid spænende når man skal ud og have sig sin første hest så du må endelig holde mig opdateret med hvad du finder ud af smiley


  • #6   30. sep 2009 Lea, først og fremmest vil jeg anbefale dig at alliere dig med en erfaren hestekyndig (eventuelt din gamle ridelærer eller en anden, du kender), der kan hjælpe dig med at se på forskellige heste og give en nøgtern og realistisk vurdering af dem.

    Dernæst vil jeg råde dig til at tage ud og se på mange forskellige heste - lad være med at købe den første og den bedste hest, du møder, selv om det måske kan være fristende, og mærk godt efter, om der er kemi mellem hesten og dig. Er der ikke det, så lad være med at købe den, uanset hvor smuk og dygtig, den end måtte være. smiley

    Så er der alt det der med pengene... Hvad opstaldning koster, har jeg ikke den store forstand på, da jeg har mine heste hjemme, men jeg har indtryk af, at prisen afhænger meget af, hvilke krav man stiller til faciliteter mv., og hvor man bor i landet. Jeg vil dog ikke mene, det vil være svært at finde et sted, hvor staldejer evt. vil kunne hjælpe lidt til med pasning osv. smiley

    Mht. sko, foder osv. afhænger meget af, hvilket foder, du vælger, om hesten skal gå med sko osv. Jeg har p.t. 2 føl, 1 plag (som min kæreste har lånt) og 2 små 2½ år gamle miniaturer. Føllene spiser hver især for cirka 600 kr. pr. måned hver (der er tale om 1 Frieserføl og 1 blandingsføl) og plagen spiser for cirka 730 kr. om måneden. Jeg fodrer med St. Hippolyt og almindeligt hø, som jeg køber i små baller. smiley

    Smed bruger jeg cirka 2500 pr. hest om året på (udelukkende til beskæring). smiley

    Der oveni kommer så de årlige vaccinationer til cirka 500 kr. pr. hest + 2 x ormekur af cirka 175 kr. pr. styk; dvs. 350 kr. om året. smiley


  • Anna-Sofia C
    Anna-Sofia C Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #8   21. jul 2010 Stald Hellebjerggaard befinder som en perle midt i den nordsjællandske idyl -

    Kun 10 min. fra Helsingør centrum.

    Stald Hellebjerggaard har en topmoderne hestestald med plads til 20 heste i boks og et ridehus.

    Forholdene på Hellebjerggaard er helt perfekte til dig og din hest/e.



    Til gården hører 12 hektar jord, hvor der bl.a er store græs- og luftefolde.

    Mer info på hjemmesiden!

    (link fjernet)


Kommentér på:
Første gangs ejer - hjælp

Annonce