{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.404 visninger | Oprettet:

Ung hingst med mærkelig adfærd ? {{forumTopicSubject}}

Jeg er desværre i den frusterende situation at jeg har medejerskab i en unghingst der slet ikke opfører som han burde.
Tror det er nemmeste hvis jeg fortæller om hans opvækst.
G'Oliver som han jo så hedder, avlede jeg sammen med min veninde for 2 år siden, på hendes pensioneret ridehest, G'Oliver havde desværre kun sin mor i 2 måneder, da hun døde årsagen er ukendt, vi fandt hende død ude på marken.
Vi søgte efter en plejemor til ham, men fandt først en efter 2 måneder, hoppen ville overhovedet ikke vide af ham og endte med at jagte ham ud igennem hegnet, han endte derfor med at blive flaskeføl, men der var ikke nogen andre heste der ville vide af ham, så G'Oliver har aldrig været med i nogen flok, jeg ved ikke om han måske er socialt handicappet i forhold til andre heste, så nu går han sammen med en gammel døv shetlænder, som er den eneste der ikke jagter ham , men de står heller ikke sammen som flok.
Men G'Oliver reagere meget mærkeligt på mennesker, han er utrolig glad for mennesker og kommer altid travende med ørerne fremme uanset hvilket menneske det er, men hvis man ikke holder øje med ham, prøver han er lægge sig oven på en, hvilket er en adfærd jeg aldrig har set før, han har ørerne fremme under hele seancen.
Det andet store han gør er da vi prøvede at ligge en sadel på ham for at han kunne prøve det, smed han sig på jorden som om den var så tung at han ikke kunne bærer den ?
Han er ellers fuldt ud styrbar, kan strigles og følger med alle vegne, dog skal man ikke vende ryggen til ham, for så ligger han oven på en.
Han er forblevet hingst, da han faktisk var blevet solgt og køber ønskede at beholde ham som hingst, men køberen sprang fra da G'Oliver prøvede at ligge sig oven på hende.
Jeg er i tvivl om han skal aflives eller om man skal prøve at rette op på hans underlige adfærd ?
Han er ikek en hest jeg kan beholde og vil derfor enten blive solgt eller aflivet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ung hingst med mærkelig adfærd ?
  • #1   3. feb 2010 hvad med at prøve løsdrift, hvor han kun får omgang med andre heste, og skal det være på en så stor mark at i er sikker på han altid har et sted at "flygte" hen! ...
    det er bare et forslag, aner ikke om det vil lykkedes..


  • #2   3. feb 2010 Jeg har desværre ingen anelse hvad i kan gøre, men det er nok fordi(som du også selv skriver) at han aldrig har været med i en flok... Desværre, for han lyder ellers dejlig.. men kan godt se det er et stort problem.. Måske kan en 'hestehvisker' hjælpe?

  • #3   3. feb 2010 Mon ikke en som Ute Lehmann eller Tine Sørensen kan hjælpe?

    Ute: www.horseinharmony.dk
    Tine: www.horsemind.dk

    Jeg bruger selv Tine.


  • #4   3. feb 2010 vi har prøvet at sætte ham i løsdrift, og sætte ham sammen med heste på hans alder og ældre heste. men han før simpelhent tæsk og de stopper ikke før han er jaget helt ud af folden

    Karoline: Ute har vi haft, men hun kunne ikke rigtig komme igennem til ham, jeg vil prøve at se med hende tine


  • #6   3. feb 2010 det lyder som om han ser jer som hans "folk" og madmor.
    det vil sige at normalt ville han stajle og bukke op af sin mor og lege med hende og hun vil så lære ham sinalerne.

    men eftersom det ikk har været muligt bruger han nu jer.
    jeg vil prøve at sætte ham sammen med en ældre vallak som ikk jagter ham.
    og så have begrænset omgang med ham.
    så han kan lære de sinaler han skal bruge senere hen.
    ved ikk om det et avls emne i har sammen ??
    selvf skal han have mad og smed og sådan. men det med at stå og nusse og hygge ville jeg vente lidt med.

    vi havde også et føl der mistede sin mor som 7 ugers.
    vi fandt hellere ikk en hoppe til ham og flasket ham op.
    vi gik kun ind til ham med mad og så væk igen.
    resten af tiden gik han sammen med en plag vi havde.
    og da han blev ældre blev der lukket flere heste sammen med ham.

    håber det lykkes for jer smiley


  • #7   3. feb 2010 Jani P: vi har faktisk snakket med dyrlægen om kastration, men hun ville vente lidt

  • #8   3. feb 2010 fæhesten nu med billeder af sin søn

    Hmmm det er meget unormal adfærd... At han lige frem ligger sig oven på jer..

    Det med de andre heste, er helt klart fordi han ikke kan snakke deres sprog, han er blevet for meget menneske præget, og ærgeligt at de andre ikke vil lade ham lære at begå sig.. Men ogsp forståeligt, da han jo på en måde er stum, og fremmede ting er som regel farlige for en heste flok..

    Men hvordan fodrede i ham som føl?? Stod han op eller lå i ned og puttede når han fik flaske? For så vil han jo forbinde dette med tryghed og prøve at søge tilbage til det...

    Tror bestemt ikke at det er dominerende adfærd, men bare at han er misforstået.... Det bliver svært at finde en nu ejer der kan acceptere og forstå hans adfærd, men i kan jo være heldige at finde en der har tid og tålmodighed til det...


  • #9   3. feb 2010 Nej til mundkurv, ja til ansvar- Danmark M: hvis han nu ku ne finde ud af at opfører sig som hest er han faktisk et avlsemne og er inviteret til dv hingstekåringen.

    MLC: jeg ved ikke helt hvordan det foregik. jeg stod ikke for opflaskningen


  • #10   3. feb 2010 fæhesten nu med billeder af sin søn

    Ja så er det svært, for det kan sagtens være derfra hans adfærd ligger...

    Tror også løsningen er venlig sindede ældre heste, som kan lærer ham det med eb hvis portion tålmodighed... Det bedste ville være, hvis han kunne gå 6-12 måneder uden menneskelig kontakt, så han er tvunget til at holde kontakt med de andre heste..

    Men det er nok meget urealistiks at i lige har mulighed for dette.. Tror han har brug for at lærer at være hest igen...


  • #11   3. feb 2010 Tror næsten kun en dyrepsykolog eller en adfærdseskpert ville kunne hjælpe jer...

    Og nok også derfor Ute ikke kunne... Hun er ganske vidst god til hesteadfærd, men problemet er jo, at han ikke udviser hesteadfærd, hvis han baer gjoder det, ville det jo ikke have været noget problem for hende...

    Han er jo ikke frustret eller har ondt eller noget tredje.. Han forstå simphelthen bare ikke de spilleregler der bliver præsenteret for ham...

    Det er synd både for ham ogfor jer, og håber virkeligt i finder en løsning på problemet...


  • #12   3. feb 2010 Trist historie smiley

    Jeg ville helt klart blive ved med at prøve at finde en kammeret til ham...
    Ved godt at I sikkert har prøvet alt hvad I kunne, men tror virkelig at en ven er svaret..
    Er han blevet jagtet gennem hegnet hver eneste gang?
    Vi havde på et tidspunkt en ponyvallak som det synes umuligt at få ind i flokken... De andre kunne simpelthen bare ikke li ham.
    Til sidste fandt vi en hoppe, der egentlig heller ikke kunne li ham, men som ikke jagede ham gennem hegnet... Der gik ca 2 måneder hvor hoppen KUN lige kunne holde ham ud, men til sidst blev de meget knyttet.
    Efter kun de havde gået sammen længe og var blevet venner, kunne han lige så stille blive sluset ind i flokken sammen med hoppen.

    Håber at I finder en god løsning.


  • #13   3. feb 2010 Stald zederkof: det vil jeg lige snakke med den anden medejer om

  • #14   4. feb 2010 hehe din hest er da "bare" flaskeføl den ser ikke de firbenede som venner men de 2 benede da det jo er dem han er vokset op med... er sikker på han ikke er ond med hans adfærd han leger/behandler jeg som heste nu gør med hinanden og havde i været heste havde i jo sagt fra.

    må da også lige spørge hvad det ligner for et overgreb og smide sadel på dukkens ryg smiley det er da noget den sikkert ikke har drømt om i ville gøre, tror grunden til den smed sig kunne være trods, så ville ikke være bange for at prøve igen... hvor min hyp er har vi flaskeføl også hun var også lidt sær i en periode (er hun vel stadig) men hun kommer da ud med artsfæller (i starten en flink blandingspony)
    noget andet er at hun bestemt også var udsat for overgreb (ifølge hende) første gang hun skulle have smed lagde hun sig også ned og nægtede at rejse sig, tænk sig nogen faktisk kunne finde på og røre prinsessens ben og slå på dem smiley


  • #15   4. feb 2010 jeg ville prøve Thormod Jensen hvis jeg var dig, han er bare super god, bruger ham selv, prøv ham inden du vælger at aflive hingsten.

    Hilsen ANita


  • #16   4. feb 2010 Hmmmm nu tænker jeg længere frem, når du siger avlehingst. Hvis den de først 2 år har gået som "menneske hest" er i så sikker på at den overhovedet gider springe på en hoppe. Har tit set eksempler på at hesten ser sig som et "menneske". og derfor ikke finder hopper tiltrækkende, men førsøger istedet at forplante sig med mennesker. Bare en lille tænketank fra min side.

Kommentér på:
Ung hingst med mærkelig adfærd ?

Annonce