{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Hvorfor DV og ikke Frederiksborgeren? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og læste nogle tråde om Herning og hingstekåringen, der er i gang i denne weekend og jeg kom så til at tænke på hvorfor lige DV er så meget fremme i dag med hensyn til hingstekåringen, der nærmest er blevet en folkefest for os hesteinteresserede. Er det fordi de forstår at promovere sig selv aå godt, at alle tænker 'krone og bølge' og ser efterhånden DV'en som 'nationalracen'?

Måske er jeg gammeldags men for mig vil Frederiksborgeren altid være vores nationalrace. Det er jo vores ældste - eller rettere: Verdens ældste stambogsførte husdyrrace. Den går helt tilbage til Kong Frederik II (1534-1588), der efter erhvervelsen af Hillerødsholm (det senere Frederiksborg), begyndte at samle det bedste hestemateriale fra forskellige kongelige stutterier. Christian IV (1577-1648) var, som sin far, stærkt interesseret i hesteavl, og han udvidede stutteriet betydeligt med indkøb. Sådan startede avlen af Frederiksborgeren, så jeg ser Frederiksborgeren som mere dansk end DV'en.

Håber på, at få nogle gode ting at vide om det her (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor DV og ikke Frederiksborgeren?
  • #1   12. mar 2010 Enig. Jeg ser ikke DV'en som en renracet race, da der er mange ikkerenracede der kan blive en DV.

  • #2   12. mar 2010 Dansk varmblod er jo ikke en race som så.. Men et avlsforbund, hvor heste af bestemt type kan optages, For Dv'ere er jo blandinger af forskellige racer(fx har mange dv'ere fuldblod i sig osv..) men er helt enig med dig i at frederiksborgeren er langt mere dansk!
    Og tror at Dv hingstekåring egentlig ligeså meget er Hest og rytter messen, og så er de rigtig gode til at promovere sig selv med diverse kendte ryttere og store shows osv..


  • #3   12. mar 2010 Jeg er sådan set enig nok i den betragtning, at det må være Frederiksborgeren der er vores nationalrace, men idet DV tager flere forskellige racer ind i deres forbund, vil forbundet jo også givetvis appellere til flere, og derfor er det lettere for dem at "hype" et arrangement som Hingstekåring i Herning.

    Men jeg synes nu ikke man kan sige, at det ikke er rimeligt, at man kan vælge Dansk Varmblod som race herinde, da de kåres i et avlsforbund, der samler dem. Det synes jeg berettiger til, at de har deres egen fælles racebetegnelse herinde. Eksempelvis palomino ville jo også være nødt til at stå listet under Anden Særlig Race så.


  • #4   12. mar 2010 hvis mankke skal kan vælge dv her inde, skal man jo som sådan heller ikke kan vælge dsp, da det heller ikke e en bestemt race, men også en type.

  • #5   12. mar 2010 fordi frederiksborgforeningen tilsydenladne ikke gider at gøre lige så meget reklame for sig selv som dv gør.
    Welsh foreningen holder f. eks også landsskue i Herning, men det er ikke lige så reklameret som dv gør, plus at dv jo holder deres kåring sammen med hest og rytter messen 3/4 er jo derovre for hest og rytter messen og ikke kåringen


  • #7   12. mar 2010 - Lige en tilføjelse: For at hesten skal kunne listes som DV skal den enten selv være kåret deri, eller være logoberettiget, dvs. med forældre kåret deri, og derfor er det jo ikke alle heste der kan kalde sig DV, og derfor synes jeg sådan set det er fuldt ud rimeligt, at man har muligheden for at liste som DV, DSP, Palomino etc.

  • #9   12. mar 2010 Jeg kan kun være enig.. Dog er der lige den detalje at PREén er stambogsført længere tilbage end frederiksborgen er.. Frederiksborg racen er avlet på baggrund af bl.a. de spanske PRE hingste..

  • #11   12. mar 2010 hold op hvor er jeg meget enig med dig, DV er så en blandet race, at jeg ikke kan se det burde være en race der skulle frem hæves så meget end andre heste racer.

  • #12   12. mar 2010 jeg må nu altså sige a det sårer mit hjerte lidt at der bliver talt så nedladne om dven, da flere af mine ældre familie medlemmer, var med til at avle de første dv registreret heste, og hvis i virkelig går så højt op i at det kun er blandinger synes jeg virkelig ikke at i har sat jer ind i det.
    Den gang min farfar startede sit dv avl som en af de første udtrykt han præcis til LU at disse heste skulle være en moderne frederiksborger med bedre rideegnskaber, den skulle være klog og ridelig i alt og være en hest man vilel få lyst til at ride på når den stod i stalden.
    Han startede med at blande frederiksborger, med fuldblod og arbejde videre på de afkom.
    Så før i begynder at udtale jer om det kun er blandinger og de tilsydenladne ikke har en lige så stor status som frederiksborgeren burde have, synes jeg at i skulle sætte jer mere ind i tingene, desuden er der flere dver der har sat dk på verdens kortet end frederikborgere, det synes jeg er noget der er værd at fejre med en stor fest til kåringen hver t år


  • #13   12. mar 2010 Jeg kan egentlig ikke se problemet i det ? jo DV'eren er en blandings hest, men er alle heste ikke det hvis vi går LANGT tilbage ?, der skal jo noget til for at skabe hesten ikke ?. og man kan sku ikke vide hvad der er blandinger osv. Frederiksborgen kan ikke være fuldstændig ren, for der er nogle heste der er sat sammen for at få den type hest, og den har de så kaldt for frederiksborg. forstå mig ret ikke. Men altså alle heste er jo blandning heste hvis man går meget langt tilbage. Har en bog om alle racer hvordan de blev til, og hvilke heste der hovedsageligt er i dem, eller hvilke racer de startede med at blande for at få lige bestemt en race. Så i bund og grund er der jo ingen hest der burde kunne være under en bestemt race smiley

    Nu sys jeg selv utrolig godt om frederiksborgen, da jeg sys det er en flot og smuk hest, men ligeså om dv'er og så mange andre racer.
    Som jeg altid har sagt "Man rider sku ikke på papirende"


  • #14   12. mar 2010 HVorfor så lige frederiksborgeren..? Hvad med vores kære plettede knapstrubber??

    Jeg kan ikke se problemet med DV.. som der er skrevet ovenover, så forstår DV at gøre noget ud af deres kåring.. Det at den ligger sammen med hest og rytter er jo bare et plus..
    DV er danmarks største avlsforbund..

    Har heller aldrig set nogen anden kåringer hvor der er vist gallashows mm.. Hvad man bare skal huske er, at DV er gode til at lukke andre ind til deres shows.. f.eks. er det langt fra alle hestene i gallashowet der er DVer..

    Og den med krone og bølge dillen, jamen den udgår jo efterhånden..


  • #15   12. mar 2010 Jeg synes ofte at DV'en bare er "ridehesten" Synes også det er synd..

    Er blevet mødt i vores stald med et "Frieseren er en kørehest, ikke ridehest" -selvom den så aldrig har været alvet til vognkørsel..

    Men ja det er rigtigt.. De kunne lige så godt have andre racer med..


Kommentér på:
Hvorfor DV og ikke Frederiksborgeren?

Annonce