{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Hvorfor er DV så dyre??! {{forumTopicSubject}}

Hold da op hvor er DVer blevet dyre siden jeg sidst kiggede på hest?!
På 5-7 år er de måske steget til noget nær 50%
Hvor man dengang kunne købe en fornuftig og lovende unghest for en 30000 skal du da minimum af med 40000-50000 KR!!! Og Endnu værre idag hvis du vil købe et føl/plag.
Er føllet bare det mindste køn, så ryger prisen bare i vejret! Ved hvor der står et lille sort hingsteføl med fire hvide sokker og blis til 45.000!
Og dertil kommer momsen!!!

Hvad sker der lige!
DV er i hvertfald udelukket for mig. Jeg tager ikke et lån i friværdien for at købe hest!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er DV så dyre??!
  • #1   4. jul 2006 Det kommer jo os an på hvilken afstamning de er af..
    En Dv der ikke har gode forældre forlanger måske 25000 kr
    En Dv der måske har BH Don schufro som far, de forlanger måske 75000-120000 Kr
    Der er meget stor prisforskel :0


  • #2   4. jul 2006 Men jo , de er faktisk steget i pris !

  • #3   4. jul 2006 Jeg har indtryk af at DV er kommet på mode.
    lidt ligesom importerede irske springponnyer var et must for år tilbage!

    Og jeg synes at det er en jungle at finde rundt i DVhingstene!
    der er så mange forskellige, at der måske kun er få føl om året efter de fleste af hingstene! (undtagen de enormt poppulære).
    På den måde er afkommet (efter mit hovede) ikke gennemprøvet.
    Jeg kan ikke danne mig et indtryk af hingstens evne til at nedarve sine tallenter, når der måske er 5 afkom at glo på...


  • #5   4. jul 2006 Shella> hvis jeg forstår dig rigtigt, så er vi nok også enige.
    Men hvorfor skal en hest med mindre tallent koste 40000?
    Bare fordi det er en DV?
    En DV uden tallent er dyrere end en mindre poppulær race eller blandingshest MED tallent?!


  • #6   4. jul 2006 Shella> Du er lidt svær at forstå smiley

    Men hvor meget har i givet for din Dv?
    Hvor gammel er den?
    Hvad kan den?
    Har den papirer?


  • #7   4. jul 2006 Altså vi gav 8000 kr for Capella,, og hun har fuld stamtavle men pga. et lille problem kan hun ikke blive solgt for mange penge (se hendes beskrivelse)

    Hvis i vil vide hvad problemet er, for gider ikk forklare det


  • #8   4. jul 2006 Shella> Jeg forstår dig desværre ikke helt?

  • #9   4. jul 2006 Shella> Ok at du ikke vil ud med hvad du har givet for din hest. Jeg spurgte, da du sagde, at om en ting var dyrt, kom jo an på hvornår man syntes at noget er dyrt.

    Jeg synes at 30000 er dyrt! Og jeg har indtryk af at selv mindre gode heste koster 30000-40000 bare fordi det er en DV.
    Har hesten tilmed bare et strejf af tallent, så koster den minimum 50000!!!
    Det er DYRT!


  • #10   4. jul 2006 tja, det har du nok ret i. Men jeg synes stadig at man af andre racer kan finde ungheste efter kårede forældre, hvor søskende-afkommet er godt afprøvet, og hvor hingsten har vist sig istand til at nedarve sine egne tallenter til føllene, til mere rimelige summer som 20.000-40.000
    Er det endnu ikke tilredede plage og ungheste, kan du få dem til under 20.000!!!
    Derfor synes jeg at DV er blevet enormt dyre (siden jeg selv kiggede sidst)
    Jeg synes desuden at der er svlet for meget fuldblod ind i DV. De "koger" mere i hvedet end for 10 år siden.


  • #11   4. jul 2006 jeg har givet 10000 for min DV sidste år.. så det er ikke alle DV der er oppe i den pris

  • #12   4. jul 2006 åh ha jamen DV hmmm... for mig er det noget opreklameret ..... nej mange af dem er sikkert gode heste, men man har ikke nogen ide om hvad man får, Dvén er jo egentligt mere eller mindre bare en blandingshest, som bliver kåret til at være en race, altså undskyld mig men hesten kan være hvad som helst, før i tiden blev selv nogle travere (af afstamning) kåret til at de lige pludselig skulle hedde DV.... jeg synes bade 30-50 og derover er alt for dyrt for en blanding..... jeg er ked af det i mange DV fanatikere men det er min holdning og ikke noget jeg hverken kan eller vil diskutere..

  • #13   4. jul 2006 liann> ja 10000, det er mere rimeligt, men så lige hendes profil. Hun er jo også en ældre dame, der pga gigt ikke længere er en konkurrencehest.
    Men havde hun været frisk i benene, kunne hun jo sagtens have kostet over 20000. Hvorfor skal DV være så dyre?


  • #14   4. jul 2006 Ditte> Nej det er lidt træls... DV er slet ikke gennemprøvet og en stabil race nok til mig. Ikke stabil nok til at jeg vil give 30000 for en hyp jeg ikke ved hvordan ender.

  • #15   4. jul 2006 enig... må indrømme jeg vil heller købe en blandingshest til ikke ret mange penge, end at købe en DV i dyre domme for at få navnet..

  • #16   4. jul 2006 gav kun 14 000 for min, som har vist sig og have rigtig gode anlæg for piaff, passage og fri trav.

    der er 1 føl efter hende, og hun er 10 år..


  • #17   4. jul 2006 ja ja selvfølgelig skal de have noget gang, og det har de da sikkert også, og det er nok netop derfor hesten er så populær, men personligt synes jeg bare det er mange penge for en hest når man lige så godt kunne gå ud og få en "rigtig" blanding til det halve af prisen.

  • #18   4. jul 2006 Shella> Der tror jeg at du tager fejl!
    Hvis folk er ligeglade med hvad der står i deres hests pappirer, betalte de altså ikke 30000 for en hest, når de kan få en til det halve!

    Nu ved vi jo ikke hvor meget du har givet for din hest, men jeg tror at den har været dyr!
    Havde du kunne få en uden papirer til det halve, men med samme evner, havde i jo nok købt den.
    Tror, uden at dømme dig, at du er gået efter en DV, da du så den kunne springe, og at den var en DV...


  • #19   4. jul 2006 min har så ikk stamtavle, men tror at dem jeg købte den af, har købt den fra avler...

  • #20   4. jul 2006 Nice little penguins>
    Ja se, man kan godt få en ordentlig blandingshest til det halve af en DV.

    Men synes nu stadig at en hest skal have papirer, især for at sætte føl i verden.
    Men hvorfor skal de være så dyre, bare fordi de er DV, når man kan få andre rene(re) racer til det halve også?


  • #21   4. jul 2006 eller, ved faktisk ikk om min har stamtavle, har aldrig sprugt efter den, var så optaget af at prøve den, at jeg glemte at spørge efter stamtavle og hvem der havde eget den før.. hehe

  • #22   4. jul 2006 jeg har det med heste som jeg har det med hunde, hvorfor vælge udfra racen hvis den perfekte hest/hund til mig er en blanding..

  • #23   4. jul 2006 Men hvilke andre racer hælder i så til, hvis det skal være rent, men ikke DV?
    Der er jo desværre ikke så mange "ridehesteracer"... måske også medvirkende til at presse prisen i vejret.
    Jeg foretrækker Frederiksborg hesten!


  • #24   4. jul 2006 ja rigtigt nok man kan også få andre renracede til det halve af prisen eller under...

  • #25   4. jul 2006 hvorfor skal de have papire for at sætte et føl i verden..???

    hendes føl, (i kan se det på hendes papire), løb op i den højde mange helst vil have en hest i, den er efter en pinto hingst, har blis, og 4 hvide sokker, der går lige langt op på alle 4 ben, og så havde den vidst også rigtig gode gangarter, og den kostede kun 14 000..


  • #26   4. jul 2006 Det kommer vel også an på afstamningen mm.
    Hvis den har top afstamning, bliver den selvfølgelig mere værd. Jo pænere og dygtigere de er, jo højere er prisen.


  • #27   4. jul 2006 knapstrubber.. og haflinger... og araber..

  • #28   4. jul 2006 Men man kunne lave en prisundersøgelse her på HG...

    Fx hvor meget har du givet for din hest?

    Race>
    Alder>
    Stamtavle> Kåret> Andre helsøskendes kåringer/placeringer>
    Placeringer/talent>


  • #29   4. jul 2006 ups, ikk papire, men profil... hehe

  • #30   4. jul 2006 uha, nu er jeg jo ikke dressur menneske men springrytter, og til det formål har jeg min dejlige traver tøs som jeg har givet hele 7500 for, hun er kanon til det, har kræfterne, faconen og ikke mindst lunge kapaciteten til det, jeg springer LA på hende uden problemer. er i øjeblikket ved at finde en frederiksborger hingst som er intra i at bedække min hoppe for at få en blanding der er lidt højere end traveren.

  • #31   4. jul 2006 Det har noget at gøre med at kvaliteten på DVhestene er blevet bedre, og avlsforbundet mere "eftertraktet" blandt rytterne..

    Ditte A - Team Trav .: Haha, du har vidst ikke sat dig helt ind i hvad en DV hest vil sige. For det første er det ikke "bare en blanding", men et avlsforbund der går meget op i hestenes kvalitet, ridelighed interiør og eksteriør. For at få sin hoppe kåret i DS eller DH, kræves det at hestene har en stamtavle, hvor forfædrende er kendte og kårede. Det er dermed en sikkerhed for at man ved hvad man har med at gøre, hvorimod "normale" rideheste uden stamtavle, kan ved at man avler på den, pludselig få afkom der slet ikke hænger sammen på den ene eller anden måde, da en unkendt oldefar, som ikke var helt "iorden", lige pludselig kan slå voldsomt igennem.
    Man køber altså ikke kun en DV pga. navnet - men også for at være sikker på at få noget man kan "regne med".
    Der står mange dygtige og kompitente hestefolk bag Dansk Varmblod, så jeg synes nu at det er fedt at vi ryttere kan benytte os af muligheden for at få en "blandingshest", med et ordenligt potientiale.
    Jeg kan godt se, hvis du "bare" er en skovtursrytter, at det ikke spiller den store rolle for dig, om hesten har muligheder, men det gør det nu for mange andre ryttere, som gerne punger ud for at få noget ordenligt at ride på - det synes jeg du skulle respektere.. smiley


  • #32   4. jul 2006 Altså jeg ved godt at nu starter jeg en større diskussion, som vi aldrig bliver enige om...
    Men jeg synes at heste skal være med papirer og avlsgodkendte, og kun avle på rene linjer for at sætte føl i verden.
    Ved godt at blandingsheste kan være lige så gode som racerene, men af princip synes jeg at man skylder avlen at holde racerne rene.
    Men synes at det er forkasteligt at DV er dobbelt så dyre som andre renracede rideheste...


  • #33   4. jul 2006 okay

    - amerikansk traver (varmblod)
    - pt 12 år var 7 da jeg købte hende
    - er efter Osman Bogø (se stamtavle på profil)
    - har løbet og fået første anden og tredje pladser plus en enkelt femte, springer nu LB-LA til små stævner.
    - pris 7500


  • #34   4. jul 2006 Selma G> Jeg synes ikke at kvaliteten af DV er blevet bedre (efter min smag)
    Jeg vil gerne have en dressurhest med masser af kapacitet, der ikke er for spinkel, og som er fornuftig i hovedet.
    Det synes jeg ikke DV kan gøre for mig.
    De er som regel for små, er for spinkle, og med alt for meget fuldblod i årene...

    Derfor synes jeg også at de er for dyre til min pengepung, når jeg egentlig ikke kan få hvad jeg vil have.
    jeg går ikke på kompromis med mine krav, og stadig giver over 30.000 for en hest.


  • #36   4. jul 2006 Selma G: RESPEKTERE jeg tror ikke du kender det ord ordentligt, jeg kommer med mine holdninger og synspunkter, dermed har jeg ikke sagt at det er forkert at købe en DV, faktisk skrev jeg også at mange sikkert er gode heste, og synes dermed at jeg respekterer dem der køber dem, jeg ved godt alt det du lige har skrevet, og det lyder jo fint og fornemt, men men men, du ved jo lige så godt som jeg at man ikke 100% kan vide hvilken race hesten indeholder, og at det lige så godt kan være traver som oldenborger..... jeg ved godt at hestene bliver kåret efter gang, udseende osv. og dermed sikkert gode heste rent fysisk... men jeg kommer bare med min mening om at jeg hellere ville købe en blanding med et super sind og gode springevner til det halve af prisen... så undskyld mig men vil DU være venlig at respektere det!!!

  • #37   4. jul 2006 altså priser er helt klart steget.
    Men hvis jeg var dig ville jeg ringe rundt til stutterier og høre hvad de havde.
    For da jeg skulle have hest, kiggede vi også på nettet, hestene var vildt dyre i forhold til den kvalitet, og talent af hest vi så på.

    Da vi så ringede rundt til stutterier og sagde hvad vi maks ville give, så kom vi ud og kiggede på dem de havde.
    Og her passer prisklassen og kvaliteten meget bedre sammen.
    Jeg fandt mig en hollandskvarmblod, med en god tavle, og en virkelig fin hest, til 40.
    du kan jo gå ind og kigge på ham..


  • #38   4. jul 2006 Race hysteri???
    Næh det synes jeg nu ikke vi er... Men der er nogle etablerede racer idag...
    Dem vil jeg gerne stræbe for at bevare som de er. Inden for den enkelte race kan der forædles og ændres på avlsmålene løbende.,
    Men at blande racerne, fordi "jeg synes en friser vil se godt ud på min putte nutte hyp af ukendt herkomst" det er dumt. Du ved ikke med sikkerhed hvad du blander, og føllet behøver ikke ende op med at blive hverken harmonisk eller godt gående.
    Der er masser af mærkelige blandingsheste til salg... bare se dba...
    Skal man sætte føl i verden, hvad i øvrigt er en bekostelig affære, kan man lige så godt gøre det ordentligt... hold linjerne rene.


  • #39   4. jul 2006 Marie-Louise: Det er netop vigtigt at der er en større forædler andel i den morderne DV, det giver en hest med et mere sporty eksteriør, et mere vågnet sind - og dermed den eftertraktede "gnist", større udholdenhed mv.. Så for at kunne hamle op med de andre avlsforbund i verden er det en nødvendighed, at hesten har de egenskaber på konkurrencebanerne. De to DV'er jeg har oprettet på min profil har henholdsvis 50 og 75% blod i sig, og hvis du kigger på fx. Paminas bygning, er hun da ikke hvad jeg vil kalde en typisk spinkel fuldblods-præget hest at se på.
    Hvis du kigger på bl.a. Selle Francais (den franske form for DV), har de endnu større andel blod - faktisk er mange af dem angloarabere (50% fuldblod (xx), 50% araberblod (x)), og de er dem der klarer sig bedst på springbanerne rundt omkring i verden.

    Men hvis du søger en lidt mere "kompakt" dressurhest - hvorfor så ikke vælge Oldenborgerne istedet?


  • #40   4. jul 2006 vilddyret...> jamen helt sikkert, at kvalitet og pris hænger bedre sammen nogle steder end andre.
    Jeg skal ikke kunne sige, om nettop din er et godt køb til prisen...
    Men 40 er ALT for dyrt til min pengepung, og jeg mener sagtens at jeg kan få en god ren hest til det halve, så længe den ikke er DV.


  • #41   4. jul 2006 oldenborg, ja de er gode, de kan opfylde de flestes ønsker, både vlære kraftige og spinkle, være store heste, og små heste... hehe



  • #42   4. jul 2006 hmm... Marie- louise: du har faktisk ret vi har mange mærkelige blandinger (også mange gode) og jeg er til dels enig med dig, med at holde linjerne rene, hvis man skal blande synes jeg det skal være helt med vilje, og begge parter skal have rene linjer, og man skal vide hvad føllet skal bruges til, det skal ikke bare være fordi det kunne da være sjovt at se....

  • #43   4. jul 2006 Marie-Louise (opstaldning nær 3320 søges) J:

    hvis du er imod at man avler på blandinger, hvorfor har du så selv købt en blandning..???

    mange heste racer, som er gode nu, er jo blevet blandet til den race..


  • #44   4. jul 2006 Ditte A - Team Trav .: Du lyder da ikke til at have respekt for folk der punger ud i dyre domme, for at få en super lækker DV? Men nok om det.
    Synes ærligt talt ikke at det er ret sammenhængende det du skriver, men jeg er jo også lige stået op - det er nok derfor.
    Har du nogensinde SET en DVkåring med dine egne øjne? Talt med nogen avlere der har forstand på det? I det hele taget fundet ud af mere om DV, end hvad du selv lige ved? Der ligger et kæmpe arbejde bag de varmblodsheste vi ser i dag. Mange års avl for at komme frem til det vi har nu, og de er jo ikke færdige - men forsøger hele tiden at højne racestandarten, hvilket jeg synes lykkes rigtig godt. Synes lige du skulle give det en chance og sætte dig ind i tingene først.. smiley


  • #45   4. jul 2006 Selma G> Jeg synes faktisk at din Pamina er for spinkel til min smag. Jeg mener derimod heller ikke at en kompakt hest er den rette heller. Oldenborgeren er bestemt ikke! Men der er heldigvis masser af mellemting derimellem... ´
    smiley
    Som Frederiksborgeren (den nye type)

    Shella> Jo, jeg vil netop have en hest med talent, eksteriør og gang i særklasse. men mener at finde det lige så godt i andre racer. Der findes andre racer end DV der leverer topklasse... til mindre priser ikke mindst.


    Jeg forstår slet ikke hvor folk får pengene fra til s¨dyre heste! smiley men jeg er nok også bare en fattiglus... LOL


  • #46   4. jul 2006 okay, jeg har svaret..!!!!!


    DV HESTE ER DYRE, FORDI DE ER GODE!

    HVIS DE IKK VAR GODE, VIL DER NOK

    IKK VÆRE SÅ MANGE DER VAR INTERESSERET I DEM, OG SÅ VILLE DE IKK BLIVE SOLGT, OG VÆRE DYRE.

    Men når mange er interesseret i en race, kan man straks sætte prisen op!

    det ikk for at værre sur eller noget jeg har skrevet med stor, det bare for at gøre jer opmærksomme...

    måske kan det sætte nogle tænke baner igang.


  • #47   4. jul 2006 Nice little penguins> LOL Det har jeg heller ikke.
    Han var min pony, men er solgt for mange år siden.

    Siger heller ikke at man ikke må købe en blanding. Men hvis du skal avle, skal det efter min smag være på rene linjer... ikke bare for sjov, men bevidst avl.
    er avlen bevidst, kan den da godt gøres på tværs af racerne. Men bare at lave et føl fordi de er søde, og "jeg synes den hingst er flot, derfor vil den være nuttet i miniformat på min lille trunte" er dårlig avl!
    Avl skal aldrig være for sjov.

    En blanding kan da være lige så god som en raceren, men lad være med at avle på dem!


  • #48   4. jul 2006 jamen marielouise hvad er det du vil have?
    er det en DV der ikke er for dyr?

    Eller er det en blanding?



  • #49   4. jul 2006 vilddyret>
    jeg ville da gerne købe en DV, men synes ikke at pris og kvalitet hænger fornuftigt sammen. Vil da også gerne køre i volvo v70, men vil heller ikke give 800.000 for den,. når jeg kan få en toyota til 300.000 lol

    Jeg kan købe en frederiksborger til 20000 efter kårede forældre, med halv og helsøskende med dokumenterede resultater. Den nye type frb hest er af tepas ramme og dybde til min smag. smiley

    Sådan een vil jeg gerne have!



  • #50   4. jul 2006 tepas=til pas...

  • #51   4. jul 2006 Selma G: det er jo så op til dig om du tror jeg respekterer det eller ej, jeg kender mange der har DV og når utroligt langt i dressur, det er rigtigt, og hestene er gode fysisk, men det er der altså også andre racer der er, jeg vil ikke sige at lige netop den race jeg foretrækker er bedre end DV´en, men den er bedre til mig, ja jeg har set en DV kåring, jeg har selv tidligere fået kåret en hest til DV, så jo jeg ved godt hvad det handler om, men prøv lige og kigge nærmere når jeg skriver PERSONLIGT, ville jeg foretrække andre racer eller blandinger, det betyder at jeg selv ikke ville have DV igen. for det første hører man så meget lort om dem (det er hvad det er) men bare det vi selv oplevede og jeg kender flere der har oplevet, de holder ikke så længe, de har et sært temperament, altså jeg mener at mange af dem er "programeret" til at lave noget og ikke til at hygge og have det sjovt. jeg er da ked af hvis du eller andre føler jer trådt på, det har i ingen grund til, da det jo er MINE holdninger og derfor ikke noget i behøver lytte til...

  • #52   4. jul 2006 Marie-Louise:

    ja, men tænk, din tidligerepony (går jeg så ud fra det var) ville du ikk ha haft, hvis der ikk var avlet på kryds og tværs...

    jeg tror nu os at meget avl er bevidst, der er self. nogle der bare gør det for sjov, det har jeg heller intet imod, da der stadig godt kan komme et rent og sundt og utrolig dygtigt føl ud af det... der er nogle racer nu, der er dyre, som er blevet fremavlet på kryds og tværs.. og hvis man vil have noget nyt, og ikke alle de racer man har nu, bliver man nød til at kaste sig ud i det, gør man det, er de fleste nok også bevidste om, hvor de vil hen af med avlen, hvilken egenskab den fremavlede hest skal have, højde, bygning osv...



  • #53   4. jul 2006 Prøvede lige at søge efter dine ønsker på horse.dk, og fandt da blandt andet denne:
    (link fjernet)
    Den står til 20-30.000,-
    Dog synes jeg den er for robust efter min mening, men det er jo det du søger..
    Det er i hvert fald en 8års DV, til en god pris.


  • #54   4. jul 2006 nice little penguins>
    Ja han var min tidligere pony. Kender slet ikke hans afstamninge, så måske han er ren et eller andet... LOL
    men han er da sikkert endnu en blandingshest.
    Han er utrolig dejlig, men kunne aldrig selv have fundet på at avle ham frem.
    Det er da vist også et held at han blev som han nu engang var. Han kunne ligesågodt være blevet en ringe pony.
    Sådan er det jo med blandinger på kryds og tværs. Du ved aldrig hvad du får... Og det er en risiko jeg ikke turde løbe. Derfor synes jeg også, at man må skylde de mennesker der har lagt en frygtelig masse arbejde i avlen, og holde linjerne rene.


  • #55   4. jul 2006 Ditte A - Team Trav .: Føler skam ikke at du har trådt på noget overhovedt - bare roligt. smiley
    Ja, men jeg synes da heller ikke man skal vælge en Dansk Varmblod, hvis man søger en hyggehest, som hverken skal bruges til avl eller mere eller mindre seriøs ridning.. Men da findes da tons af DV heste, som ikke har levet op til kravende bygningsmæssigt, og dermed er blevet hyggeheste - og de er da i hvert fald til at beltale. smiley Så er det bare lidt ærgeligt at de er, som du selv siger, programeret i hovedt til at lave noget..


  • #56   4. jul 2006 Jeg mener som Marie-Louise, heller ikke at der skal avles "for-sjov-avl". Det kan virkelig gå grueligt galt. Synes folk skal være lidt ansvarlige og enten avle med papier og kårede forældre der passer sammen, eller lade professionelle om det. Alt andet er efter min mening små-egoistisk..

  • #57   4. jul 2006 Shella> nej, det er ikke mig der er naiv, når du tror, at en prima hest skal koste minimum 40000... smiley

    Det er kun fordi DV er blevet så presset op i pris.

    Selma> tak for linket, men har fundet hesten.

    Ved godt at tråden kan misforståes til at jeg SØGER hest... men jeg oprettede den fordi jeg var blevet chokeret over priserne på DV, der er alt for høje efter min mening.


  • #58   4. jul 2006 (link fjernet)

    her er en halvbror til hende jeg kigger på


  • #59   4. jul 2006 Men, hvis man bliver ved med at holde linierne rene´, så får man aldrig noget nyt...

    så vil man blive ved og ved og ved med at køre i de samme heste racer...

    "Han kunne ligesågodt være blevet en ringe pony."
    så nu mener du at det hvis de er race rene, er de gode, hvis de ikke er, er de ringe, jeg kender race rene welsh ponyer der er ringe, og blandinger der er super.

    og nej, man ved ikk altid hva man får, og det er det der er det spændende.....

    man kan få en dårlig pony, en mellem eller en god...

    skylde de mennesker at holde avlen..?? hmm... næææ, det dem selv der vælger det...

    jeg synes self. det er dejligt med racerene heste, men synes nu heller ikk at man skal være bange for at prøve at fremavle nye gode heste.


  • #60   4. jul 2006 Ang. avl for sjov uden papier, er der et langt indlæg om det her: http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=64889

  • #61   4. jul 2006 og igen, jeg tror også at dem der vil frembringe nye racer, ikk bare avler for sjov "ud i luften"...

    og dem der avler for sjov, tror nu heller ikk de avler mere end 1 føl...




  • #62   4. jul 2006 selma G: så er vi jo alligevel ret enige for det du lige skriver er præcis det jeg hele tiden har villet ud med, samtidig med at jeg gerne ville argumentere for mine holdninger, det er jo så der jeg kommer galt på den he he... hmm... jeg vil også gerne have en hest der kan noget, og fik derfor en DV som jeg avlede et føl på, fik føllet kåret og var slet ikke tilfreds, temperamentet passede slet ikke til mig, og den var alt for "seriøs" jeg ville gerne både hygge og være seriøs, så jeg solgte den efter tilridningen, og et år senere døde min anden DV altså moderen til føllet hun blev 12 år gammel alt for tidligt ville jeg mene. så derefter gik jeg i tænkeboks og ville bare have en hest der ville det jeg ville, altså springe og hygge og måske lidt distance, jeg kom i tanke om traveren, men alle frarådede mig det, så den tanke var faktisk ude, lige indtil jeg blev tilbudt Bell Star, så tog jeg ned og kiggede på hende, og det var bare kærlighed ved første blik, hun leved præcis op til mine krav, fuld af go, men samtidig sød og rar og utrolig nem. så derfor vender jeg aldrig tilbage til DV. men at i giver mange formuer for jeres DV´er er fint med mig.

  • #63   4. jul 2006 Nice little penguins>
    Jeg tror du har misforstået noget... smiley
    Inden for de enkelte avlsforbund har man sat sig et avlsmål. Det avler man så på i årevis for at opnå...
    Avlsmålet bliver jævnligt revideret, så standarten følger med tidens trends.
    Derfor er Frb hesten blevet mere sporty med tiden.
    For at opnå ændringer i avlens standarter tager man netto de heste (fra samme race) der ligger tættest på det man vil have, og som passer sammen.,
    Det er hårdt arbejde. Hestene skal avlsgodkendes og kåres og til materielprøvning. Og så kan de måske alligevel blive kasseret lige før målstregen.
    Hvis du synes at det er ligegyldigt arbejde, så ser du på avlen på en forkert måde.
    Så vil du bare avle heste, fordi heste er søde. Det er forkert synes jeg... Man skal avle hvis man mener man kan tilføre den enkelte race noget positivt for at nå avlsmålet, og er villig til at gøre forarbejdet. Du kan være enormt heldig at fremavle en super blandingshest, men så er det jo ærgeligt at andre seriøse avlere ikke kan bruge den i deres avl, da du ikke kan få den kåret og avlsgodkendt.
    Så står du med en egotripper superhest...

    Når jeg siger, at han ligeså godt kunne være blevet en ringe hest, så mener jeg, at når han nu er en blandingshest, kan man ikke forudse hvordan afkommet ender ud.
    Jeg mener sagtens at der findes gode blandingsheste, det er bare ikke muligt at forudse udfaldet som med racerene heste.
    En elendig hest er mindre (ikke umuligt) sandsynligt blandt raceheste...

    Du skriver at det er spændende, at man ikke ved hvad man får... Det er det jeg kalder at løbe en alvorlig risiko!
    Jeg gider ikke bruge måske mange mange penge på et afkom der er dårlig i eksteriør, elendig gang, og kuldret i hovedet!


  • #64   4. jul 2006 Ditte: Dejligt at du fandt "drømmehesten" smiley
    Kan sagtens følge dig i at en varmblodshest ikke er det optimale for dig og mange andre. Men det er det nu engang for mig, synes det er vildt spændende at uddanne min egen DV-unghest, følge med i folk jeg kenders seriøse DV-avl og lære en masse af dem osv osv.. Jeg ville fx aldrig vælge fx en traver, som du valgte - sådan er vi jo så forskellige..


  • #65   4. jul 2006 AS:

    det ved jeg ikk..hmm... men ved bare at jeg har kendt to blandings ponyer, den ene blev lige A-pony i dressur sidste år, og den anden er B-pony i dressur....

    Så nopget godt, det kan man altså godt få ud , af blandings racer..


  • #66   4. jul 2006 men hvis i vil avle gode heste frem, hvorfor så ikke kunne bruge dem i videre avl?

  • #67   4. jul 2006 jeg vil ikk avle for sjov, og ser ikk på heste som noget sjovt, eller sødt...

    Hvis jeg skulle avle, så vil jeg da,åske os avle rent, men kunne sagtens os være at jeg ville prøve at blande (self. vil blandingen blive overvejet) og så håbe på at der kom noget godt ud af det...

    og ja, ved godt nogle har brugt lang tid på at avle det ene eller andet frem, men det er dem selv der vælger det.


  • #68   4. jul 2006 hvorfor skulle vi, hvos vi er interesseret i at få en god dressur pony, og avler en god blandning frem til det, hvorfor skulle vi så gå videre, så har vi jo allerede opnået vores mål.

  • #69   4. jul 2006 jeg ville da mene, at hvis man stod med en virkelig god hest, ville man og¨å ønske at dele dens talenter med andre interesserede!
    Forestil dig, at du har avlet SUPER hesten frem. Den alle avlsforbund stræber efter at opnå.
    En prima hest som den, burde da (måske en pligt?) videregive sine gener til fremtidens heste?!


  • #70   4. jul 2006 Jeg synes også Dv´er, er blevet rigtig dyre.
    For snart et år siden købte jeg Libero for 21,000 kr. og han går la klasser i både dressur og spring.

    Men synes det er vildt at heste er blevet så dyre.
    Man får næsten ingen hest, for et beløb, som man kunne købe en kanon hest for, for et par år siden.



  • #71   4. jul 2006 AS> min sidste kommentar var nok lidt overdreven, men ikke desto mindre mener jeg essencen i den er rigig nok.

    Nej jeg synes ikke det JEG siger er klamt... det du derimod mener er en smule underligt...
    At fratage en hoppe muligheden for at blive mor... ??? Det er jo altså ikke mennesker! Mennesker taler vi om fri vilje...dyr har ikke nogen fri vilje når vi snakker avl.
    Desværre men sandt. Havde dyrene fri vilje, var det nok ikke os der var deres "herre"...
    ved godt at alle racer er i fam med hinanden, men nu snakker vi jo altså i dagens danmark/verden. Ikke 1700 tallet.


  • #72   4. jul 2006 jeg synes også priserne er gået meget op!

    Sad og kigget lidt på heste tidliger og der var en på 7 år der kunne gå ca LA i dressur. Den kostet 200.000kr! Faren var så Come Back II men alligevel??


  • #73   4. jul 2006 jamen prøv at søge på horse.dk
    der er dælme mange heste til langt over friværdien i et alm hus!!!


  • #74   4. jul 2006 AS> og vi skal vel heller ikke tilbage til dengang hvor urskovsponyerne rendte rundt???
    det kan godt være at i naturen gælder survival of the fittest, men der er dælme ikke mange heste tilbage, der skal overleve på sletterne imellem vilde rovdyr!
    De eneste rovdyr de skal passe på idag, er pengegerrige avlere! lol

    Der er ingen grund til at en hest skal koste over 100.000 eller mere!!! men den kan godt være renracet alligevel.


  • #75   4. jul 2006 jeg kan ikke se det forkerte i at avle blandinger. Tvætimod kan man få en blandet en masse gode egenskaber. En race kan være gode til noget som en anden race måske mangler. Blander man disse 2 kan man få blandet de gode egenskaber sammen.

    Hvis der ikke var blandinger havde jeg jo heller ikke min hest Hr. Olsen..


  • #76   4. jul 2006 Har set en del supervelredne heste med en vild kapasitet til de penge - dvs. et par hundrede tusind, og jeg har det lidt sådan - hvis jeg havde pengene, havde jeg ikke tøvet overhovedt, for man får VIRKELIG hest for pengene, kan jeg lige love for. Der er selvfølgelig også de mennesker, der sætter deres lille lotte til 100.000,-, fordi den er åh-så-sød. Sad og kiggede på heste-nettet, og det var ærligt talt midelmådige heste, der stod til de der små 100, det synes jeg er ret langt ude, hvad regner folk med? smiley

  • #77   4. jul 2006 har heller ikke noget imod blandingsheste. Har selv haft en. Ser ikke ned på blandinger, slet ikke...
    men jeg synes, at skal man avle, skal det være rene linjer. ellers skal man være helt sikkert på hvad man sætter sammen. Det kan hurtigt komme til at være rigtig trist afkom man får, hvis ikke man ved hvad man gør.
    Prøv at se på alle de blandingsheste af mere eller mindre heldigt udfald, der er til salg rundt omkring i landet.
    De bliver ofte sendt fra hestemarked til hestemarked... Det ville jeg ikke byde de føl jeg engang satte ind i denne verden.
    Har de papirerne i orden, er de sikret en rimelig fremtid i den store onde verden med hestehandler.


  • #78   4. jul 2006 Kristine: Du kan risikere med en blanding uden papirer, at en ukendt oldeforælder, som havde en fejl, slår igennem, og så står du der med en blandighest, med en fejl, så den ikke er til andet end slagteren og havner på div. hestemarkeder rundt omkring i landet.. Det synes jeg er synd, virkelig synd - så hellere lade de dygtige avlere afgøre hvad vi får at ride på i fremtiden.

  • #79   4. jul 2006 selma> jamen det er vel fordi der er gået mode i DV er... de tror, at bare fordi det er en DV, så er den automatisk en halv bondegård værd...

  • #80   4. jul 2006 Marie-Louise: Præcis.

  • #81   4. jul 2006 Marie-Louise: Sikkert nok - mange folk ved ikke bedre.. smiley

  • #82   4. jul 2006 men hvad ville du mene, at en hoppe plag på 1 skulle koste?
    den r efter kårede forældre.
    F: (link fjernet)
    M: årets hoppe 1996, kåret i 1. kl.

    Plagen I skal gætte prisen på

    Har en halvbror:
    der er avlshingst kåret i 1.klasse med 1.plads, vinder af materialprøven og eksteriørbedømmelsen helhed 9

    helsøster:
    Fløjhoppe for 4 års holdet 05
    kåret i 1 kl helhed 8

    helsøster:
    årets hoppe 05
    kåret i 1 kl helhed 8

    en lille test... GGG... det er desuden en frb...


  • #83   4. jul 2006 Jeg har ingen idé om hvad en frederiksborger koster, men kan da godt gætte smiley
    17.000,- ?


  • #84   4. jul 2006 AS:

    alt det du har sagt..
    kunne ikke blive mere enig.!
    synes du har ret i det hele..

    ville gerne ha supleret ind med noget, men har glemt hva det var...


  • #85   4. jul 2006 AS> hov, ovenstående røg lidt langt væk fra konteksten... smiley

    Jeg tror aldrig vi bliver enige. Jeg synes at nogen avlsmål skrider for langt væk fra hvad jeg vil have. Vil bla derfor nok ikke vælge en Dv, selv om de var billigere.

    Det kan godt være at nogle racer er for skrøbelige, men det er bestemt ikke alle. Synes at det er forkert at sige, at det ikke ville skade hvis heste selv kunne vælge...
    Det kommer der an på hvad man gerne vil have for en hest.
    Vil du have en hest der kan løbe langt og være udholdende, og løbe væk fra fjender osv er det da sikkert fint nok.
    men vil du have en hest der er rimelig i eksteriør, interiør og (som regel) i hovedet, er du nok nødt til at holde dig til ren avl, eller gennemtænkt blandingsavl.

    Vi tænker slet ikke ens når vi snakker avl, kan jeg høre.
    Du synes det er klamt, at nogen heste må avle, mens andre ikke må... det synes jeg kun er rimeligt. En hest med dårlige rammer og knald i kysen skal da ikke absolut bruges i videre avl, bare fordi det er synd for den, at den ikke kan få føl!!!

    Og jeg synes slet ikke man kan overføre hesteavl på menneske avl (undskyld udtrykket)

    Men måske ville det være meget fornuftigt om man kastrerede og sterilliserede den type mennesker der vælter fulde rundt altid, bruger penge på stoffer og sprut, og sætter det ene barn i verden efter det andet... Så går kommunen ind og tvangsfjerner børnene, mens kællingen boller videre næste nat i sin beruselse.
    Er det fedt???

    Jeg snakker kun om uforsvarlige mennesker!
    Jeg blander mig ikke i om negere får børn med hvide, hvilket jeg synes er en tåbelig sammenligning, når vi snakker heste avl.

    Mennesker og heste kan ikke sammenlignes når vi snakker viderebringelse af gener.
    Mennesker bestemmer (desværre ) selv
    Det gør heste (heldigvis) ikke.


  • #86   4. jul 2006 Nok op i det samme som AS, tror at mange avlere synes så godt om deres eget avl, at de sætter priserne for højt..

  • #87   4. jul 2006 sætter lige en vask over...

  • #88   4. jul 2006 nice litle penguins> tror du at den koster det samme som AS siger?

  • #89   4. jul 2006 jeg siger nok op i det samme, ved ikk helt, måske lidt under, vil gerne sehesten før jeg beslutter....

    men kunne godt forestille mig, at den blev sat højere, end hva den var værd, for de alle dens søstre osv. har de placeringer..


  • #90   4. jul 2006 ok... jeg sætter lige et billede ind af hende på Kanoks profil... siger til når det kan ses...
    smiley


  • #91   4. jul 2006 til... det er det aller sidste billede. det er moderen i baggrunden

  • #92   4. jul 2006 Gæt gæt gæt... LOL
    det her er nu meget sjovt... ggg


  • #93   4. jul 2006 ikke flere gæt? øøøøv...

  • #94   4. jul 2006 Nu er min ikke en Dv, men Oldenborg (-som kan kåres i DV) Hende gav jeg 30.000 kr for og hun kunne gå LB-dressur og da hun har bukkehov (handelsfejl) må hun ikke springe eller longeres. Havde hun ikke haft det, skulle hun have været sat til salg til omkring de 60.000 kr.

    Så ja . Jeg vil godt give dig ret, for jeg synes også at DV/ andre "sport-/ridesheste" ligger højt, prismæssigt ..


  • #95   4. jul 2006 hvor meget har du givet for din hest? - 30000 kr

    Race> Oldenborg
    Alder> 7 (6 da jeg fik hende)
    Stamtavle> Ja: Lajos K/Allex (ff. Uffe Korshøjgaard)
    Kåret> Nej .
    Andre helsøskendes kåringer/placeringer> Ved ikke .
    Placeringer/talent>Placeret til og med Lb3 , men kapacitet til M-klasser .



  • #96   4. jul 2006 stald kalhave> ja det virker meget mere rimeligt!
    priserne på dv er efter min mening skruet helt op i vejret!



  • #97   4. jul 2006 <b>Marie-Louise</b>~ Men det kommer jo lidt an på selve hesten. Mange af dem <i>er</i> jo rigtig gode, og derfor prisen. Mens andre siger "<i>Min er en Dansk Varmblod, så den kan godt koste 200.000 når den er efter (f.eks) Don Schufro. Den er godt nok ikke ordentlig tilredet og virkelig uridelig. Men stamtavlen er god.</i>"
    Og det er lidt noget <i>tis</i> når folk "siger" sådan, for det går jo lidt ud over dem der har gode DV-heste til egentlig små penge.
    Altså, hvis du forstår.
    Dem der sælger hestene "dyre" Altså en DV der går M ->
    kan jo sagtens koste 150.000 kr, og der er jo egentlig rimelig normalt. Men så er der dem der sælger en hest til samme pris men som slet ikke er det samme værd ..

    Det ødelægger det jo lidt for dem der har gode heste, når de andre kan skaffe dem "et dårligt ry" ..


    Håber du forstår, det blev vidst lidt inviklet smiley


  • #98   4. jul 2006 jamen jeg forstår, tror vi er rimelig enige.

    Men dyrt er det skisme for min pengepung... så jeg holder mig til frb... tør du gætte prisen? ;-P


  • #99   4. jul 2006 Det kommer an på afstamning.
    Men giver dig 100% ret.
    De er alt for overvuderede..!
    Jeg vil ikke give over 15.000 for en plag, og jeg skider lidt på hvilke forældre den har.
    Så jeg synes det er vildt overdrevet.
    Mange gange kan man slet ikke se om de bliver til noget. ;S


  • #100   4. jul 2006 Og når man tæker over det er DV jo bare en blandings race ;S

Kommentér på:
Hvorfor er DV så dyre??!

Annonce