{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
870 visninger | Oprettet:

Sæt farten ned når I kører forbi tak! {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt over denne gruppe på facebook om at folk bør sætte farten ned når de kører forbi heste.

Så meld jer endelig ind og del det med jeres venneliste, så alle vores venner på facebook måske i det mindste tænker sig lidt om når de kører forbi heste smiley

http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=351543683949&ref=mf


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sæt farten ned når I kører forbi tak!
  • #1   12. mar 2010
    Og sjovt nok har jeg ikke det problem... Folk sætter farten ned og hilser når jeg rider, nogle hilser ikke men andre køre dog strækt men så er det heldigt at Maja er trafiksikker ( tænker også at man burde træne noget mere med hesten hvis den stikker af bare den ser en bil ).
    Men de der køre stærkt er få og disse er som regel nogle der ikke er fra landet og ikke rigtigt ved noget om heste.


  • #2   12. mar 2010 Jeg bor i storkbh. Her er godt nok mange tumper der kører stærkt. Og de værste er utroligt nok cykelrytterene, så det gæler ik kun bilister.

  • #3   12. mar 2010 Rider også en hest som er 99,99 % trafiksikker, men de kan jo blive bange for et eller andet i vejkanten eller noget på marken, så jeg sætter også pris på at folk sænker farten når de kører forbi smiley

  • #4   12. mar 2010 Enig med Krikken,
    er det en lov at folk skal sætte farten ned?
    Nej, men selvfølgelig er det hensigtsmæssigt smiley
    Det kunne jo både være farligt for en selv og hesten + andre billister hvis hesten ikke er vant til trafikken smiley


  • #5   12. mar 2010 Vel hvis I er uenige så lad være med at melde jeg ind i gruppen. Ganske simpelt *S*

  • #6   12. mar 2010 Møder også en del der ikke tænker sig om...

    Mødte engang en bil der kørste så tæt at min pisk ramte bilen... Folk bør virkelig tænke på at det er et levende dyr.


  • #7   12. mar 2010 Nogle hester bliver mere bange når bilerne gasser op og ned, end de gør hvis de bare kører fordi

  • #8   12. mar 2010 Faktisk er der også nogle der sætter farten så meget ned, at det tager for lang tid at overhale.. Så hesten når at blive helt utryg, fordi den ikke kan se hvad der sker bag den smiley



  • #9   12. mar 2010 Jeg er enig i, at det nogle gange kan være værre, at der bliver bremset op, men jeg har da også oplevet, at folk fræser forbi uden at trække det mindste over i den anden vejbane! De kører bare som om, man overhovedet ikke er der, og dét er irriterende - også hvis folk skal være så morsomme at dytte af en.

    Jeg har meldt mig ind (o;


  • #10   12. mar 2010 Tanja:
    Ja men der må folk altså også gerne bruge deres hjerne lidt. Biler der gasser op = høj lyd = ikke skide smart. Burde de fleste kunne regne ud. Selvom jeg nu også oplever at folk gasser op, så folk har nok ik så meget hjerne.

    Min hest er heldigvis 99% trafiksikker, men jeg får stadig dårlige nerver når folk fx suser i høj fart rundt i et sving hvor jeg kommer med min hest. Gisp!


  • #11   12. mar 2010
    Melder mig ikke ind nej, men forsøger at se sagen fra en anden sige :o)


  • #12   12. mar 2010 gennerelt er folk søde når jeg møder dem på vejen til hest.
    DEt værste jeg dog har prøvet var at møde noget vejarbejds spærring med en meget meget nervøs hest, som selvfølgelig gik helt amok over det,, hvorefter en bil kører dyttene op på siden af os, hvilket fik hesten til hoppe lige op i luften flere gange for at komem væk fra den bil der larmede sådan, hvorefter manden der kørte bilen ruller vinduet ned og råber ud til mig at min hest laver noget vildt og det ser ikke udtil at jeg kan styrre den, burde jeg ride på sådan en vild hest iblandt uskyldige mennesker, det kommenterede jeg ikke lige, for det var på en vej uden fortorv.
    Men ellers har billister været søde


  • #13   12. mar 2010 Haha, vi er aldrig tilfredse ;-D Men ja, hvis folk bare overholder fartgrænserne og holder afstand, så er jeg tilfreds smiley

  • #14   12. mar 2010 Måske det så er her det er rette sted at spørge til et par tips til en kylling af en pony med et yderst veludviklet flugtinstinkt.

    Han har vist aldrig været ret meget i trafikken, men vi øver og øver. Både gåtur (med hovedtøj) og ture hvor Sara skridter ham og jeg går ved siden af og holder i et løst træktov.
    Han bliver bange for de mest underlige ting, postkasser, elbokse, skraldespande, riste i vejen er meget farlige, det samme er huller i underlaget eller vandpytter.

    Cykler, knallerter og motorcykler er farlige. Alm. biler med og uden trailer og varevogne siger han intet til.
    Men lastbiler er en helt anden sag og en skræmmende oplevelse for as alle når vi møder sådan en. Han er skræmt fra vid og sans og gør alt hvad han kan for at stikke af - så er det jo sin sag at holde en pony. Her den anden dag gik vi lidt ind på en mark og stod stille mens jeg talte beroligende til ham og nussede ham, men lige meget hjalp det. Han var så bange og forvirret, at han nær havde sat sig ned på numsen. Det gjorde heller ikke sagen bedre at lastbilchaufføren var så flink at sætte farten helt ned da han skulle forbi os, det skræmte kræet endnu mere.

    Når der er noget som han er bange for taler vi roligt til ham, Sara har benene godt ved og pisken ved siden ud mod vejen. Han får ros når han har passeret den farlige genstand, men det er ikke uden problemer og ofte foregår det sidelæns med hele bagparten ude på kørebanen.
    Vi bor på landet og vejene vi skridter på er ofte smalle veje, hvor der er langt mere trafik end man lige skulle regne med. Bare tanken om når de begynder at køre de store landbrugsmaskiner.

    Så nogen gode råd?? eller er der heste/ponyer, som bare aldrig bliver trygge i trafikken?

    Lizet smiley


  • #15   12. mar 2010 Ida:
    haha det har du ret i. Men jeg ved ik om det bare er her i kbh eller hvad, men folk er bare helt vilde med at køre stærkt ude på landet. Som om de ser de små veje som en sjov forhindrignsbane, som de skal igennem på den hurtigeste tid.

    Jeg tænker specielt på et sving som jeg skal forbi for at komme i skoven med min hest. Folk kører drønstærkt og ovre i den forkerte side af vejen når de drejer. Og hver gang tænker jeg ohhh f*** en eller anden dag knalder bilen ind i en modkørende bil og så er jeg på r*ven


  • #16   12. mar 2010 Lizet:

    Den nemmeste måde at kurere en hest for trafikskræk er at smide den på sommergræs tæt på en halvbefærdet vej. Hvis man altså har mulighed for det og folder er ordentligt indhegnet! Så plejer de hurtigt at lure at nå ja biler og lignende er måske ik så slemme igen.


  • #17   12. mar 2010 folden*

  • #18   12. mar 2010 Signe B

    Okay :-S Så ville jeg sgu også blive nervøs!

    Synes egentlig (de fleste) folk kører okay her i Århus.


  • #19   12. mar 2010
    Findus & Pedersen P - Som nævnt, en fold tæt på biler mm. er en god ting. Tulle, en bette sød shetlænder Maja går sammen med var heller ikke særligt glad for biler, traktore mm. til at starte med - fint nok når de var på gårdspladsen men begyndte de at køre, NØØØØJ så løber man!

    Måden jeg gjorde det på med hende var at gå en masse ture - til at starte med på småt befærdede veje med massere af marker omkring ( lidt umuligt at undgå når hestene står langt ude på landet ) og som du gør, så gå ind på en mark når der kom en bil. I starten mente Tulle at man da skulle stikke af, men eftersom hun er strl. shetlænder kom hun ikke særligt langt da jeg kunne holde hende tilbage, det er så en anden udfordring med en strl. hest.
    Men tænker også at nogle heste foretrækker ikke at blive stoppet op men at man blot går videre - men slf. et stykke væk fra vejen.

    For ar komme med konklusionen på Tulle, så er hun idag ret så ligeglad med biler og der kan køre lastbiler op af hende. Det eneste hun kan hoppe lidt over er motor cykler der kommer i fuld fart bag fra.
    Hun lærte bare at acceptere lyden, slf. det tog tid og en masse gå ture men hun lærte det. Samt at da hun var på ok niveau fra jorden begyndte jeg at ride på hende ( dog korte ture når jeg er så stor ) hvor jeg red hende også hoppede af når der kom en bil og stod stille/gik m. hende og jo mere tryg hun blev, des tættere kunne bilen komme inden jeg skulle hoppe af.




  • #20   12. mar 2010 Krikken: Hvilken side??

    Når man tager kørekort lærer man at man skal sænke farten hvis man skal forbi en hest, da det er et levende dyr som man ikke har kontrol over.
    Og fordi fart dræber.. Sååå ingen grund til ikke at sænke farten..

    Men vil gerne høre hvad du har at sige til det hele??


  • #21   12. mar 2010
    Krisitna M - Fra den side at ja man lære at man skal sænke farten, så slf. skal de sænke farten men udover det så vil jeg også mene at heste ejeren skal have hestens trafiksikkerhed på plads.
    Ja, hesten skal først blive trafiksikker først også må man tage det med at hesten ikke er voldsomt glad for biler :o)


  • #22   12. mar 2010 Krikken: Ja self skal man ikke ride ud på en meget trafikeret vej hvis hesten ikke er klar til det... Men der er jo kun EN måde at lære hesten at blive trafikvant på... Den skal ud og opleve det..

    Og ligemeget for sikker den er i trafikken kan den blive forskrækket.. Det kan lette en fugl i vejkanten som skræmmer den og gør at den springer ud på vejen.


  • #23   12. mar 2010 har lige meldt mig ind, for der hvor jeg havde min tidliger hest kørte de meget strækt ude på vejen, men var så heldig at hesten ikke sagde noget til det, så red tit lidt langt ud på vejen så de bliver tvunget til at sætte farten ned og trække over i den anden side.

  • #24   12. mar 2010
    Krisitna M - Lige præcis, den skal ud og opleve det smiley
    Ja den kan også blive forskrækket af en fugl og hoppe ud på vejen, der har billisten ikke så meget at gøre udover at stampe på speederen hurtigst muligt men det kan være forsent.


  • #25   12. mar 2010 Signe B - at gasse op behøver ikek være en høj lyd.. at gasse op er når man trykker på speederen for at komme hurtigere fremad.. Du kan ikke forvente at folk kører langsom i flere kilometer efter

  • #26   12. mar 2010 Krikken:
    Ja men hvis man som bilist sænker farten og er meget opmærksom på hesten kan man jo nå at bremse hvis den skulle blive forskrækket... Self ska de heller ikke bruge flere timer på at komme forbi en, for det kan også give problemer.


  • #27   12. mar 2010
    Ja, der er større chance for det m. sænket fart men tror sq ærligtalt ingen billist har en chance for at stoppe hvis billisten køre de tilladte max. 80km i timen på en landevej og der pludselig springer en hest frem.


  • #28   12. mar 2010 Nej der har du nok ret.. Men hvis de lige løfter foden fra speederen så har de måske en chance.

  • #29   12. mar 2010 Jeg er tit ude for det, desværre, heldigvis er jeg mest på heste, der er trafiksikre.

    Det værste var en dag, hvor jeg lige skulle ride en fjordhest, jeg slet ikke kendte, ned langs en vej og til et ridehus. Fik at vide den var trafiksikker, og det var bare en smal lille landevej, hvor bilerne kørte langsomt, så følte mig tryg nok.

    Men på et tidspunkt kommer der så en bil kørende langt nede ad vejen. Billisten får øje på mig og speeder så helt vildt op, til omkring 80-90 i timen, og da vejen er smal kommer han jo tæt forbi. Heldigvis var hesten sød og sagde ingenting til det. Men hold da op, det kunne da være gået galt! Det er jo heller ikke altid, at heste reagerer rationelt, man hører nogle gange om at de faktisk løber lige imod det, der skræmmer dem, hvis de går i panik.

    Synes det er uhyggeligt at nogle mennesker ikke engang kan tænke sig til, at man nok ikke bør gøre den slags. Det er bestemt ikke ret kvikt. Og deres dumhed bringer os andre i farlige situationer.


  • #30   13. mar 2010 Heldigvis rider jeg heste der er mere eller mindre trafiksikre nu ..

    Men jeg glemmer aldrig dengang jeg red en pony der var meget bange for biler der kørte stærkt forbi ham .. Der var så en eller anden idiot, der synes det var sjovt at køre heeelt op i måsen på ham og dytte, så han flippede helt ud, smed mig af og drønede ud på en trafikeret vej .. Spaden der kørte bilen grinede af mig hele vejen .. Heldigvis skete der ikke noget med hesten ..


  • #31   13. mar 2010 Jeg vil da sige, at en bilist der sænker farten og kører bagved er at foretrække frem for dem der suser forbi uden hensyn. Den langsomme bilist der kører bagved dig, da ved du at vedkommende er opmærksom på din hest og du kan selv vinke ham forbi, så bilisten ved det er iorden.

    Ifølge lovgivningen skal en hest passeres på samme måde som et barn. Altså med nedsat fart og omtanke.
    Faktisk har en hest ligeså meget ret til at være på en vej som en bil og traktor har, så der er ingen undskyldning for de hjernedøde bilister andet end at de er hjernedøde....


  • #33   13. mar 2010 Så vidt jeg kan se når man kigger lidt rundt, så er det de skriver i Sikkertrafik.dk ikke LOVEN.. men det er regler.. så kan man diskutere love og regler, om det er det samme eller ej smiley


  • #34   13. mar 2010 Da jeg tog kørekort lærte vi, at hvis man skal passere en hest og man kan se den opfører sig roligt (det er sikkert ikke alle der kan afgøre det), så skal man passere med den angivne fart, hverken hurtigere eller langsommere. Så på landevejen hvor man må køre 80 km/t, ja der må billister køre forbi heste med den fart. Personligt synes jeg godt man kunne vise hensyn og bare tage lidt af farten.

Kommentér på:
Sæt farten ned når I kører forbi tak!

Annonce