{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.413 visninger | Oprettet:

Når man skal have part på sin hest {{forumTopicSubject}}

Jeg går og leger lidt med tanken om at anskaffe en part til min hest. Er meget stresset pga. eksamen, og går kun i 10. så ved det bliver værre næste år på gym. Generelt har jeg hele året været i underskud af energi, hvilket betyder at hun bliver motioneret for lidt. Min eneste løsninger er derfor at få en part.

Dertil har jeg så nogle spørgsmål. Søger mest henvendelse fra andre med erfaringer omkring parter, men andre må selvfølgelig gerne komme med input.

- Har selvfølgelig tænkt mig at snakke med fremtidige part om hvor efter han/hun skal have hesten. Men hvad er en god idé? Har selv tænkt lidt på 2 hverdag, og måske hveranden lørdag eller sådan noget? Er det fair?

- Hvad ville i forlange i pris for det? Ved det afhænger af hvor ofte parten har hesten.

- Hvilke ting kan man forlange at en part skal gøre? Udmugning, rengøring af strigler osv.? Hvad vil være fair?

- Nu står min hest hos min træner, i en privat stald (kun min og hendes heste), så kan jeg godt sætte som et krav at parten skal have undervisning af min træner? Det er egentlig fordi der ikke er mulighed for at transportere hesten væk, og jeg er selvfølgelig ikke glad for at parten selv transportere hesten andetsteds?

- Min hest er en noget energifyldt 12-årig hoppe, på omkring 160. Hun er meget livlig og kan være lidt kompliceret at ride og omgåes. Hvordan kan jeg bedømme om parten er dygtig nok til at ride den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man skal have part på sin hest
  • #1   9. maj 2010 Når jeg har parter er det med udmugning, intet andet.. Jeg vasker alt der skal vaskes, og skifter det også lige som jeg sørger for smed etc.
    Du kan sagtens forlange de skal ride undervisning, det bliver mine nemlig også tvunget til smiley

    Prisen synes jeg afhænger af antal dage og opstaldning.. Jeg regner ud hva det koster at have hesten opstaldet pr dag, og så regner jeg prisen ud efter hvor mange dage de har den smiley


  • #2   9. maj 2010 Altså så de i princippet skal betale opstaldning for de dage de har hesten?

  • #3   9. maj 2010 Vil mene du kan sætte de samme krav til hende ang. ridning og pasning som du gør til dig selv. Og vil også mene at det vil være bedst at ride ved samme træner, da det tit er forskellige måder folk underviser på.
    Prisen ved jeg ikke hvad du kan forlange, fordi hvis hun har den ca 10 gange i måneden ud fra hvad du forventer, så må du vel kigge op udgifterne og se om der er noget der er rimeligt hun hjælper til med smiley


  • #4   9. maj 2010 Synes det er et fint antal dage, men det kommer jo an på parten smiley Så måske vente og se til du har fundet en mulig part, og så snakke dage - også hvilke dage smiley I forvejen kan du selvf. godt have dig en idé om hvilke dage du i hvert fald vil have, og hvilke hun gerne skal tage smiley

    Pris har jeg ingen idé om, jeg har altid redet gratis for dem jeg rider hos x]

    Jeg synes det er fair at parten har pligter, men sørg for at fortælle parten om dem så I ikke misforstår hinanden ! d: Personligt ville jeg ikke have noget imod udmugning/rensning af strigler, men det kommer igen nok an på parten d:

    Hvis du vil have at parten skal undervises, så ja, synes det er fair det er hos din træner - han/hun kender jo så også din hest smiley

    Få snakket en masse med parten inden hun kommer med derud. Den første dag kan du evt. ride, så hun bare kan se hesten og stedet an? Men ellers ville jeg sige, at første gang skal du se hende ride, strigle osv. smiley Men hvis din træner skal undervise parten, kan træneren jo også holde parten lidt under opsyn smiley


  • #5   9. maj 2010
    Kan svare på det fra en parts synspunkt, eller som en der søger part smiley

    1 - Kommer an på hvor meget du selv har tid jo og hvor meget du ønsker parten er der. Det kan også være i kan aftale noget fleksibelt hen af vejen, eller aftale fra gang til gang.

    2 - Som du selv nævner, hvor ofte parten er der. Hvad kan hesten? Må man tage med til stævner? Hvilke faciliteter ( skal der fx. betales for ridehuskort) Der har jeg dog ikke meget viden, da jeg selv har gratis part.

    3 - Lidt apropo den øverste. Jeg vil som part blive skræmt væk hvis selve parten koster 500kr og undervisningen koster 200kr, da det så er 700kr i alt pr måned. Det mener jeg er mange penge, så jeg vil mene at hvis du skal tage noget for det, så skal du afpasse de to beløb så det ikke bliver for store eller ev.t undervise selv.

    4 - Du skal se hende håndtere hesten :). Da jeg skulle "prøve" Maja da blev jeg sat til selv at tage hende ind fra fold, selv sadle op og selv det hele, red selv lidt rundt på banen, hvor efter ejer underviste mig.
    Blev iøvrigt undervist af ejer det første halve år og hun var med på tur mm. ind til jeg lærte Maja godt af kende.



  • #6   9. maj 2010 1. Jeg synes godt, du kan bestemme to hverdage og hveranden lørdag, så må folk jo selv vælge fra eller til.

    2. Jeg betaler 500 kr. for at ride en 1'er pony, hvilket jeg synes er et fint beløb. Jeg rider ham 2-3 gange om ugen.

    3. Jeg synes godt, du kan forlange undervisning. Det blev jeg også rådet til, da jeg skulle begynde at ride min part. Det synes jeg ikke, der er noget galt i, for alle heste er jo individuelle og skal rides forskelligt.

    4. Og det med om personen er dygtig nok. Du må se personen ride din hest, og så må du bare være ærlig over for dig selv. Er det én, du "tør" overlade din hest til, mens du ikke selv er til stede? Hvis der kommer en, du ikke er så glad for, så sig at du har flere interesserede og at du vil vende tilbage senere, når du har tænkt over det. Så kan du altid sige det på en måde senere :o)


  • #7   9. maj 2010 Altså hvis jeg skal tage udfra opstaldning, så er det 700 i mdr. som sommeren og 850 om vinteren.
    Det bliver så 300 i mdr. hvis vedkommende har den 9 gange i mdr.
    Er det ikke meget fair?

    Min træner fodrer normalt selv, men kan vel forlange at hun muger ud, fejer, giver halm osv. når hun er der?


  • #8   9. maj 2010 Men ja, er undervisningen en smule dyr, så sæt selve "partprisen" ned :o)

  • #10   9. maj 2010 Jeg synes også, det er helt fair!

  • #11   9. maj 2010 Prisen for undervisning er 100 kr pr. gang. I starten kan det vel være et karv at hun får undervisning, og så kan vi snakke om, om hun fx kun skal have undervisning hver 14. dag?

  • #12   9. maj 2010 det med at muge osv kan man jo dele op hvor man siger

    udstyr gkal pusses hver måned så tager du det
    januar marts maj juli september november
    og han hun tager det de andre månder

    samme med at muge hvis man siger du tager det i de lige uger tager hun det i de ulige



  • #13   9. maj 2010 Ina - Nu muger jeg så ud hver dag, så det vil være oplagt at hun selv gør det de dage hun er der.

  • #14   9. maj 2010 okay

  • #15   9. maj 2010
    Hvis prisen for undervisning er 100kr pr. gang og partprisen er 300kr - så ville det skræmme mig væk at skulle betale for undervisning en gang om ugen smiley - altså, det ville blive for dyrt efter min mening.


  • #16   9. maj 2010 Kan jo også sige at det er et krav at få undervisning min. 2 gange i mdr. ?

  • #17   9. maj 2010
    Det kan du også :). Så ville nogle med mit budget så ikke kunne, men det er jo så det med penge osv.


  • #18   9. maj 2010 Hejsa.. jeg syntes sagtens at du kan tage 300 kr, for part på din hest.. Jeg syntes det er en hel fair pris.. og forstår også godt at du forlanger parten skal have undervisning.. Vi har alle brug for undervisning og dermed blive rettet på.. selv de meget dygtige ryttere. smiley

    Jeg har brugt part til mine heste i mange år.. Det kan både være godt og skidt at have en part.. jeg har både haft meget gode og søde piger.. plus jeg også har oplevet nogen der har manglet ansvar og ja som ikke var klar til det at have hest under ansvar.. Men det handler jo om at finde en man føler matcher en hest, og ja som kan sammen med en selv selvfølgelig.. også må man lade det komme an på en prøve.. smiley

    Når man lejer sin hest ud fast et par gange i ugen, syntes jeg selv, det er meget fair at man tager et beløb for det.. Det er ikke gratis at ride.. og dermed slidder parten også på hestens sko, udstyr og ja hesten generalt.. derfor syntes jeg sagtens at man kan tage en pris for det.. smiley

    jeg har aldrig taget mere end 400 kr for part i måneden netop fordi jeg også syntes at der skal være plads til noget undervisning.. så parten lære at ride hesten og ja lære at ride den på nogenlunde samme måde som ejeren.. smiley


  • #19   9. maj 2010 Nej, men så bliver det jo omkring 500 kr i mdr. - hvoraf 300 går til mig.
    Hvis parten skal have undervisning hver anden uge, og har hesten 3 gange i ugen, så passer det også bedre med at hun har nogle dage alene med hesten, uden undervisning.


  • #20   9. maj 2010 og ja det med at passe hesten, tænker på udmugning, fodring osv, syntes jeg også man kan forlange.. det er jo trods alt et dyr, og ikke et stykke legetøj, man bare kan tage ud og ride. smiley Min part, muger de dage hun har hende, ind imellem gør jeg det også for hende.. smiley det skal naturligvis ikke være surt at have en part.. men gør man det klart i sin annonce at der høre staldarbejde med ind i at passe hesten.. så finder man jo også hurtigt ud af, om folk gider det, eller kun vil komme for at ride.. smiley Man lærer jo en masse om stald arbejde, når man har part efter min mening.. smiley

  • #21   9. maj 2010 CTS. Ja det kan man sagtens.. smiley Jeg siger også mindst undervisning 2 gang i måneden.. smiley man kan sige at har parten hesten 2 gange i ugen.. så når man heller ikke rigtig at træne på det man lære til undervisningen.. Så har man nogle gange til at træne i, indtil man skal have undervisning igen.. smiley

  • #22   9. maj 2010 Jeg har halvpart på en hest. Jeg betaler halvdelen sf hvad det koster at have ham (med sko osv). Vi muger begge to ud en gang om ugen.

    Med hensyn til undervisningen, kan du jo bare sige det som det er, at du ikke er interesseret i at parten kører ud ag får undervisning, men der er en træner, der hvor han står.

    Hvis du skriver annoncer, kan du jo skrive at rytteren helst skal have redet en del før, da hesten ikke er helt nem at ride


  • #23   9. maj 2010 Jeg synes det er mere end fair den pris du siger.. Kan se du bor i midtjylland og så er prisen fin dertil... synes faktisk det er billigt for både part og undervisning, hvis altså undervisningen også er god.. smiley Jeg plejer at sige part hjælper med at pudse udstyr og giver Hø når jeg ikke selv kan nå det efter arbejde..

  • #24   10. maj 2010 jeg har haft parter på forskellige måder.

    fast pris og faste dage. duede ikke.
    fast pris aftale dage fra gang til gang. duede heller ikke.
    faste dage batale smed og dele dyrlæge, duede heller ikke
    nu har jeg aftale om, at paten betaler smeden, og rider de meget på vej så det bliver nødvendigt med sko, ja s er det partens udgift.ride huskort og evt undervisning er partens egen udgift, jeg har ret til at fra vælge underviser.stævner er partens udgift, jeg kører mod betaling. de dage hvor parten er der, har de heten som deres egen, hvilket indebærer udmugning, ind og udlukning,fodring osv. jeg har ikke begrænset dage, og vi har aftalt fra gang til gang hvornår næste gang er.

    om parten passer til hesten.
    jeg møder dem selvfølgelig i stalden, de vises rundt og får de generelle regler. får vist hvor tingene er og så må de ellers igang. de henter selv hesten fra fold strigler og sadler op. rider under opsyn. jeg skal vide at de selv er i stand til at gøre tingene.

    er det et ungt menneske under 18år skal jeg have et ok fra forældre.


  • #25   10. maj 2010 Jeg havde part på min gamle hest, da vi havde to og ikke havde tid til at ride dem begge hver dag.
    Min part have ham 3 gange om ugen og gav 500 kr om måneden for det.
    Mange syntes at dette var billigt .

    Hun skulle give ham mad hver gang hun havde redet ham og skulle muge 1 gang om ugen .
    Jeg gav krav til at hun skulle have dressur undervisning af den samme træner som vi også fik .

    Desværre gik det ikke med denne part og jeg var nød til at sige hende op.
    Min hest fik nogte pulver, som han skulle have hver dag, men hun glemte tit lige at fortælle når hun ikke tog ned og red ham .
    Da jeg havde sagt hende op med den månedsvarsel som der nu var i kontrakten, fik jeg ingen penge .
    Jeg rykkede og rykkede, hvor jeg til sidst ringede til hende far, som sagde at han først betalte når måneden var omme, da han ville være sikker på, at hun fik sin sidst måned ud.

    Siden da har jeg ikke haft parter .


Kommentér på:
Når man skal have part på sin hest

Annonce