{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.332 visninger | Oprettet:

Købe hingst for at kastrere? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Nu er jeg flere gange stødt på folk, der har købt en voksen hingst (5+) og kastreret den lige efter købet.
Er det bare mig, der synes dét er forkert? Hvis man ikke vil/kan have en hingst, hvorfor tager man så ud og kigger på dem?

Jeg synes selv det er en dødssynd at kastrere en hingst over 4 år (med mindre den bliver voldsomt adfærdsforstyrret, men det plejer at ske før: eller den bliver syg) for hvis en hingst ikke skal bruges til avl, ved man det som regl som 2/3års og bør derfor kastrere dér.

I Portugal fx er det også næsten en dødssynd at kastrere forholdsvis gode hingste, uanset om de går i avlen eller ej - Og at kastrere en kåret hingst er næsten utænkeligt! (igen, undtaget hvis den er syg mm)

Synes det er tosset at gå ud og købe en voksen hingst, bare så for at kastrere dem: Der findes jo tusindevis af allerede kastrerede heste, der er mindst ligeså fine.

Jeg har selv haft en hest der blev kastreret som 10års, og den var stadig vildt frustreret - Det er i følge mig synd og dybt unødvendigt.

Er jeg sippet, eller er der noget, jeg ikke ved? smiley

Bianca


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe hingst for at kastrere?
  • #1   12. jul 2010 Jeg kan godt følge dig smiley

    Jeg har selv en hest, som jeg købte som hingst. Jeg havde ham også som hingst i et par år, men så havde jeg købt en hoppe, og det ville ikke komme til at fungere smiley Så han blev også kastereret.


  • #2   12. jul 2010 På dette punkt er jeg vild med travsporten..

    Der bliver en hingst kun kastreret hvis den er helt helt ustyrlig .. Ihverfald der hvor jeg var i prøvepraktisk..

    Synes det er latterligt og kastre en hingst som ikke ved a han er hingst, eller bare er så stille og rolig..


  • #3   12. jul 2010 Man kan jo godt falde for en hingst som man bare synes lige passer til en, både temperament, uddannelse og pris.. Men du er måske forhindret i at holde hingst, foldplads, ridecenter med regler omkring hingste osv..

    Jeg ser ikke noget galt i det, self. køber man ikke en kåret hingst og kastrerer den, men en 4-5 års hingst der ikke er kåret og ikke er 'hingstet' nok i udtrykket til at blive kåret, ser jeg ingen grund til at lade være, hvis det for en er mest praktisk den er vallak..


  • #5   12. jul 2010 antihero - den kan ikke være ligeglad, og desuden har den intet valg.
    og jeg syntes det er forkert, at kasterere så sent.
    hvis den ikke er syg, eller andet skidt, så lad den da være hingst (o:
    man kan altid finde plads til en hingst.


  • #6   12. jul 2010 Jeg kan godt hvad du mener, men...

    Hvad hvis man står foran drømmehesten, men ved man ikke kan eje den, fordi den er hingst? - både fordi man ikke selv magter en hingst, og pga. opstaldning.
    Skal alle hingste bare forblive på en salgsside, fordi folk ikke bør kastere den efter køb? - Det er da synd også at lade en fin hest gå til spilde, og bare stå og lave indenting som hingst, når han kan komme ud som vallak.
    Har andre arkumenter, der går ind i avl, men der vil komme mange diskutioner, som ikke omhandler dette emne, så det undlader jeg. smiley

    Men tænk over det. Hvorfor sætter folk en masse heste til verden, og så vi bare skal have en samling hingste stående, for det er også meget begrænset hvor mange der kan gå ind i avlen, plus der er endnu flere uden papirer overhovedet.
    Jeg kastere da ikke mine, selvom jeg ved den ene i hvert fald ikke skal avle, men hvis (kommer forhåbenligt aldrig til at ske) jeg en dag sælger ham, vil jeg da ikke mene han skal være hingst, medmindre det er fordi han skal bruge temperamentet til noget. Det ville være synd at jeg står med en hingst der ikke kan blive solgt, fordi han skal forblive hingst, og at jeg så ikke kan betale hans dyrlægeregninger og andre ting, for jeg nægter at sælge ham, uden kontrakt på, at han ikke må kastereres.


  • #8   12. jul 2010 Sådan er det jo bare...

    Mange håber jo og tror at deres kære heste bliver den nye Cavan eller Don Schufro og da den så ikke lige klare skærene så står de jo der med en 4 års hingst de skal have solgt, og da mange stalde ikke tager hingste ind, ja så er der ikke meget at gøre..

    Og selvom de blliver kåret så betyder det er kunnne tjene $$$ til stævner mere end de "små" kugler der hænger der mellem hestens ben..


  • #9   12. jul 2010
    Kan sagtens se logikken i det og det kloge i det hvis er en hingst uden stamtavle og som ikke på nogen måde kan kåres... Så er det efter min mening synd at lade den være hingst, da den så ikke vil få udlevet sin hingste adfærd ang. bedækning og dyret i den sæson så skal gå der med alle de hormoner...


  • #10   12. jul 2010 Giver antihero ret i at hesten er ligeglad med kønnet, for den kan ikke tænke så langt.
    Dog er JEG ikke ligeglad med de smerter og horminforstørrelser der sker i kroppen. Og jo senere kasterationen sker, jo større forvirring i balancen af hormonerne vil der være, da kroppen gennem længere tid, har levet på testosteron på et langt højere niveau.

    Men igen, så er det synd, at en fin hest, skal lev som hingst på fold og boks, end som vallak på ridebanen og med andre heste på folden.


  • #11   12. jul 2010 Tjaa.. Jeg synes det er synd med alle de hingste der går rundt.. Det giver alt for mange små blandings ponyer som ender som kastebolde og som bare går på en fold et eller andet gudsforladt sted, mere eller mindre uden menneske kontakt fordi nogen - som ikke har forstand på det - synes de engang var åh så søde da de stod der på markedspladsen.. Og alle de hormoner der fiser rundt i knoppen på dem.. Mange hingste er nødt til at gå alene og det frustrere dem tit, selvom man umiddelbart ikke kan se det.. Ingen hest er tjent med at gå alene.. Derudover er det de færreste der forstår at opdrage en hingst korrekt.. Og så kommer problemerne med opstaldning, fold, ridning osv. oveni..

  • #14   12. jul 2010 Du er ikke sippet - måske bare ikke informeret godtnok.

    Jeg kasterede min 5 års sidste år, og Bakkegårds Accent, som formentlig skal til Ålborg er en 4 års hingst, som skal kasteres en af dagene.

    LANGT de færreste har faciliteterne til at have hingst - det kræver store indhegninger. Mange hingste kan på et tidspunkt ikke stå selv - derfor kræver de egne folde, og generelt er et alene-liv på en fold bare ikke et værdigt hingsteliv. Fra den ene dag til den anden er det ikke almen leg - men en kamp, der i værste tilfælde ender katastrofalt. Jeg havde ikke kastreret min 4 års, hvis ikke det var pga. fold-situationen.

    Noget helt andet er at hingste ofte er hormon-bomber uden lige - man skal aldrig stole på en hingst. Et hormonfyldt dyr på 5-600 kg kræver altså disciplin, respekt og meget erfaring. Uanset hvor god og rar den ellers kan være.

    At ma kastrere en 10 års hingst, som måske endda har bedækket, vil ikke altid miste hingsteadfærden - den er indlært og styres altså ikke længere alene af hormoner (dog primær).

    Der er langt mere ansvar i at få kastreret sin hingst, hvis man ikke kan tilbyde det optimale - store folde, stærk og skarp disciplin, gode indhegninger, selskab PÅ SAMME mark, - så hingsten ikke unødigt stresses.

    Louise




  • #15   12. jul 2010 Jeg købte i efteråret en hingst på 4,5, han blev kastreret dagen efter han kom hjem. Han var så stresset at han slet ikke kunne stå stille i hans boks, der var ikke et eneste rent strå fordi han løb rundt derinde. Nu går han som vallak ude sammen med andre heste, jeg tror bestemt han har et meget bedre liv nu.

  • #16   12. jul 2010 Jeg syntes giver dig ret, syntes ikke man skal kobe en hingst for at kastrere, nu har vi dog vores lov ude pa Ricecenteret ingen hingste..

  • #19   12. jul 2010 Tja.. Jeg har altså den holdning, som flere andre, at det tit kan være mere synd for hingsten at være hingst. Mange hingste har i perioder store frustrationer fordi de ikke kan udleve deres naturlige adfærd. Når de er kastreret vil motivationen for forskellige af disse adfærde være mindsket voldsomt og så vil frustrationen forsvinde.
    Min mor har tre valakker gående som alle har været godt kåret og aktive i avlen. Især de to af dem har til tider været dybt frustrerede da de ikke havde temperament til at gå sammen med valakker og ikke kunne gå med hopper hele tiden, så de måtte gå alene. De går nu allesammen i en stor flok på sommer græs og hygger sig.
    Jeg vil 1000 x hellere ha' en valak der lever et godt socialt hesteliv, end en hingst der i perioder er ved at gå ud af sit gode skind på grund af hopper i brunst eller andet der kan sætte hormonerne i kog.
    Hormonændringerne kommer heller ikke fra den ene dag til den anden. Hormonniveauet falder langsomt over en periode efter kastreringen, så det er altså ikke fordi der pludselig sker en stor omvæltning for hingsten.


  • #20   12. jul 2010 Synes til gengæld man skal skynde sig at få hingstene cuttet hvis de alligevel ik skal indgå i avlen. Det er ikke mange hingste der har et godt foldliv osv. Selvfølgelig kommer det også meget an på racen, men sådan en helt almindelig Dv har efter min mening bedre af at blive vallak (tidligt) så de kan gå i en flok

  • #21   12. jul 2010 jeg vil bestemt os mene at de hingste der alligevel ikke skal indgå i avl, hva dælen skal de ha et aleneliv på en dødsyg fold aller bagest på fx et ridecenter??
    de blir næsten isoleret fra alt og har ingen social omgang med andre overhovedet.... nej så hellere skære den og så den får et normalt hesteliv!

    Jeg syntes alt for mange køber en hingst og bruger den som ridehest osv men at den ikke skal indgå i nogen form for avl... for at ens eget ego og for ens egen skyld at blive set...(forstå mig ret): "se mig og min hingst, den er såååå sød og så længe han er det skal han altså ikke skæres"


  • #22   12. jul 2010 Min pony var på et tidspunkt købt der hvor han var avet, der var han hingst, de kastrere ham og solgte ham bagefter, tror grunden til var de ikke ville ha nogle der kunne stille op mod evt hans far.
    Der var han 4, og avlet 2 føl


  • #24   12. jul 2010 Hvis den er kåret og er med i avlen så kan jeg ikke se at man gør det, men hvis det er en ikke kåret som bare går og laver ingen ting med sig selv så kan jeg ikke se problemet i det!

  • #25   12. jul 2010 Enig med Cawani og Deschain...

  • #30   12. jul 2010 Det er da fuldstændig ligegyldigt om hvorvidt hingsten er kåret eller ej - det er fuldstændig sygt, at de bedste hingste skal have de dårligste vilkår og faciliteter!

Kommentér på:
Købe hingst for at kastrere?

Annonce