{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.804 visninger | Oprettet:

At købe hingst {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid helt vildt gerne ville have en hingst. Synes det er virkelig fascinerende med deres temperament. Det kan jeg godt lide. Og så synes jeg også bare, at en vallak er for kedelig. den hasr ikke sine egne meninger.

Men hvad kraver det at have en hingst?
Udover at det er svært at finde opstaldning.

Har fundet en hingst, som jeg måske skal bytte med pony GameBoy.

Hvornår kan man ride en hingst til? Jeg har fået at vide at man vidst nok skal til ride tideligere ved hingste fordi de ellers tager magten. Han er 2½ år. Vant til rytter. Er det for tidelig at til ride ham ? Han er bred og kraftig og lidt for tyk. Så han burde godt kunne gholde til det...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At købe hingst
  • #1   3. jul 2014 en hingst skal IKKE tilrides tidliger nærmere omvendt fordi de kan være lidt længere tid om at vokse..

    Og jah det for tidlig og tilride ham og hvis du ikke har erfarringen i og have hingst og ved noget omkring det hvad det ikke lyder til så skal du ikke have hingst sorry to say


  • #2   3. jul 2014 Du tilrider en hingst præcis som alle andre heste.

  • #3   3. jul 2014 Man skal jo have erfaringerne et sted fra? ellers lærer man det ikke... Hvis du har mennesker ommkring dig, som ved noget om det at holde hingst osv. så synes jeg godt at du kan gøre det... Men hver nu helt sikker inden du roder dig ud i en, MÅSKE for stor mundfuld smiley

  • #4   3. jul 2014 du skal virkelig have bestemt dig på forhånd hvad det er for en type hest du har tænkt dig din hingst skal være.
    du skal gøre op med dig selv om du kan overkomme de problemer der kan opstå ved at have hingst, har du mulighed for at have en fold kun til den og gerne lidt fra andre heste, hvis den bliver stresset af andre heste, har du mulighed for at have en boks hvor den kan komme væk fra andre heste, er du klar på at have et dyr der til tider kan finde på at vægte reproduktion højere end at arbejde med mennesker ?
    hvordan har dine omgivelser det med at der komer en hingst ind ?


  • #5   3. jul 2014 Jah man skal lære det et sted fra.. Evt. ved og have heste i længere tid eller have forældre som har styr på det og kan stå for ansvaret af dette..

    Men nå man tror at den skal tilrides tidligt for ellers tager den magten så skal man ikke have hingst..


  • #6   3. jul 2014 Altså ham jeg har nu er også unghest så jeg er vant til det. bare ikke hingste. Vil gerne have en hingst.

  • #7   3. jul 2014 Har du så også tænkt dig at sælge din hingst hvis den heller ikke kan passe dit kandar?

  • #8   3. jul 2014 Men har i forholende til det.. Og der er stort forskel i en hingst som unghest og vallak.. især hvis i har hopper også..

    Har i forholdene til og have hingst


  • #9   3. jul 2014 Altså ja det hele er ordnet i forhold til opstaldningen. Han skal heller ikke gå alene. Hvis de passer sammen, så får han en lille shetlændervallak ind til sig. Vallakkerne koster jo ikke så meget som en hingst, de er ikke helt så meget værd. Så det får han.
    Men hvad med træningen af en hingst? Hvis den ikke skal tilrides tidligere, er det så dumt at vælge ham, jeg har kig på? Når han nu er i hang med sin tilridening.

    hingsten behøver ikkke være nogle bestemt race for han skal ikke avle og så må han godt være en blanding.


  • #10   3. jul 2014 Sacha hvad snakker du om?

  • #11   3. jul 2014 Flot at du lige har været inde og slette dit gamle forum, det må jeg sige.

    Jeg snakker om et forum, som du nu har slettet, som du oprettede for et par måneder siden om at du havde fået et kandar i julegave som din pony ikke kunne gå med og du derfor ville skifte ham ud fordi han ikke kunne finde ud af at gå med det.


  • #12   3. jul 2014 Personligt jah ville jeg ikke købe en som er igang med sin tilridning så tidlig.. MEN hvis du gør så skal du lade den få et års tid fri inden du begynder igen..

    Og husk på det kan være dne ikke fungere som hingst nå den bliver ældre og derfor skal kasteres. ikke alle fungere med alle de homoner som de har i kroppen..

    Nogle hingste kan heller ikke gå sammen med andre skal man også huske.,



  • #14   3. jul 2014 hvis du vil bytte din hest fordi den er "for kedelige" så skal du ikke have hingst! sorry men hingste er bestemt ikke et legetøj! og hvis du har det med at skifte din meningen fordi det bliver kedelige så hold dig fra hingste og find du af hvad du vil med din hest, inden du overvejer at få en hingst...

  • #16   3. jul 2014 Fint at du vil have en hingst.. Det siger jeg ikke noget imod, det var også det jeg selv købte..

    Men du aner intet om dem... så siden du ikke ved noget om hingstene, jamen så ville jeg ikke købe en. Du bliver nød til at sætte dig meget mere ind i hvad en hingst kræver.

    Der udover: Jeg ville ikke vælge den fra, bare fordi, den er igang nu, men jeg ville give den vokse pause, når du så havde købt den (hvis du køber den)


  • #17   3. jul 2014 Hingste kræver en bestemt hånd, og stemme. Den kan meget hurtigt tage magten fra dig, hvis den finder ud af du er svag. Fra start skal de trænes, de skal lære at gå med andre, stå i fold op af andre o.s.v. Vores hingst står på fold/løsdrift op af en hoppe og vallak på anden side af hegnet, han er van til at være omgivet af hopper og vallaker. Vores hingst kan ikke gå sammen med vores den ene vallak, så er det slåskamp til den ene er død. Vores vallak tror han er hingst i hingstens selvskab, så den går ikke. Vi har haft 2 hingste til at gå sammen helt uden problemer, så det kommer helt an på hvem der gir sig, og om der er nogen af dem der gør, for at de kan enes. De er ikke ligesom nogle hopper der ter sig, langt fra.
    På den anden side, ved du altid hvor du har en hingst, der er som regel rene hensigter, selvfølgelig kun hvis de er opdraget.
    Ellers tag ud og besøg nogle der har en hingst, og se og oplev hvordan de fungerer. smiley
    Held med det hele smiley


  • #18   3. jul 2014 Tror du ikke det er en god ide, at du ved lidt mere, inden du køber en hingst? Ingen heste er legetøj, men hingste er særdeles ikke.

  • #19   3. jul 2014 jeg synes du skulle afholde dig fra at købe hingst, og så evt købe dig en vallak der er kastreret sent

  • #20   3. jul 2014 Så du kun var 15 år, det er nok ikke lige en hingst du skal gå efter, bare for din egen skyld. smiley

  • #22   3. jul 2014 Det virker for mig som om, at du gerne vil have en hingst, af den ene grund at du tror på at forskellen er, at de er som vallaker men med "deres egen mening."
    Men nu skal du jo også sætte dig ind i, at det ikke bare er lutter lagkage at have en hest med så udpræget en "egen mening" - det lyder nemlig lidt som om, at det du søger egentlig bare er en hest med en stor personlighed, altså som ikke blot er en pleaser. Hvis du vælger en hingst skal du være forberedt på at være tålmodig, udholdende og bestemt. Det handler altså ikke bare om, at du får en hest med sin egen mening, hvor du så bare kan sige "nej" og så stopper den - du skal lægge en masse træning i det, og det kan være rigtig surt arbejde pludselig at stå med en hest, der har "sin egen mening" uden man egentlig var forberedt på, hvad det indebar.
    En vallak eller en hoppe kan også have en stor personlighed og sin egen mening. Prøv at tænk over, hvad du egentlig gerne vil have, og om det blot er en hest med en stor personlighed, du søger?


  • #23   3. jul 2014 En hingst er ikke en alien, den skal behandles, trænes og tilrides præcis ligesom andre heste.

    Dog undrer det mig at lige du vil have en hingst.


  • #24   3. jul 2014 Hvorfor undrer det dig Le Ko-ur?

  • #25   3. jul 2014 Synes bestemt det er en dårlig idé at købe en hingst... af den simple grund, at du ikke har tænkt dig at bruge den til avl. Jeg ser ingen grund til at have en hingst, hvis man ikke har tænkt sig at bruge den til avl. I de fleste tilfælde vil man få en meget stresset og hormonelt forvirret hest... smiley

    Gå du hellere ud og købe dig en rigtig hoppe, min har i hvert fald "sine egne meninger", som du jo eftersøger.


  • #26   3. jul 2014 Det nytter ikke noget at blive fjendsk, TS..

  • #27   3. jul 2014 TS: Hun undre sig nok, fordi det lader til, at du ikke har den fjerneste anelse om hvad det at have hingst indebære smiley

  • #28   3. jul 2014 For det første, lyder du i mine ører lidt for uerfaren til at få en hingst og så især en helt ung en af slagsen.

    For det andet, så synes jeg absolut ikke der er nogen grund til at holde ham som hingst når den er uden tavle og dermed ikke skal bruges til avl. Du ender blot med en hingst der er fuldstændig frustreret over alle de damer som lugter godt, han kan ende med at være fuldstændig uridelig hele forår/sommer/efterår (afhængig af hvordan hopperne i stalden er i brunst), en hingst der måske går gennem hegnet, springer over til hopperne og du ender med en udgift til dyrlæge pga evt. skader på din egen og andres heste og evt. abortsprøjte til de hoppe den måske når at bedække, du kan også ende med en hingst som taber sig helt vildt hvert år pga af alle de frustrationer og hormoner...

    Ved godt det ikke er alle hingste der er sådan, men det kan være du ender med sådan en...

    Nej behold du hellere din egen eller køb dig en anden hest du kan lærer af...


  • #29   3. jul 2014 Køb dig en legetøjshest i stedet. Den kan du behandle som du vil smiley

  • #30   3. jul 2014 Hold da kæft. Aldrig har jeg da hørt noget så åndsvagt. Tror du ikke du skulle få styr på dit liv inden du sætter det på spil .
    Så lige dine andre emner , hvis man kan glemme p-piller i 3 dage så er man edermanme ikke klar til at tilride og holde hingst.
    Jeg håber virkelig du bare laver sjov og syntes disse temmelig tåbelige indlæg er sjove at lave .


  • #31   3. jul 2014 Jeg synes ikke det er mere besværligt at holde hingst en hopper.
    Hingste skal tilrides ligesom alle andre heste, der er ingen forskel der!!

    Jeg synes ikke man skal være "hårde" over for dem i forhold til andre heste. Man skal have en god relation og tillid til hinanden, så er en hingst lige så nem som andre heste. Selvfølgelig "vokser" hingste lidt når der er hopper i brunst i nærheden, men hvis man opdrage den rigtigt så kan det ikke mærkes!

    Der er dog, i henhold til loven, visse ting man skal være obs på ved hingste hold!
    F.eks. hegnet. Da vi fik vores hingste for flere år siden så skulle der være to tråde hvoraf den øverste tråd skulle være 120 høj. Jeg ved dog ikke om dette er lavet om.

    Angående du skal købe hingst eller ej synes jeg helt klart at du skal undersøge forholdende for der hvor den skal stå, hvordan hesten i sig selv er i hovedet og virkelig mærke efter om det er det du vil. Evt. spørg en anden der har hingst om du ikke lige må se hvordan de håndtere deres hingste og evt. prøve selv smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   3. jul 2014 Altså, hvis du mener at vallakker Inge har nogen mening, så må det være fordi du træner hestene ved at knække dem.

    En vallak har lige så meget mening som en hingst, forskellen er bare hormoner e


  • #35   3. jul 2014 Ellers køb en hoppe, de har bestemt deres helt egen mening om tingene:)

  • #36   3. jul 2014 Hmm, jeg undrer mig over, at der ikke er nogle, der tror, at det er en joke... Det lyder jo helt... forkert. Men man kan jo aldrig vide.

  • #37   3. jul 2014 Bidløse - jeg tror heller ikke helt på det, efter hendes tråd omkring kandaret og at hun ville skifte hesten ud pga den ikke kunne gå med det d:

  • #38   3. jul 2014 Jeg er nu også begyndt at spekulere lidt over, om det måske kunne være en joke smiley

  • #39   3. jul 2014 Du lyder bestemt ikke kyndig nok til at anskaffe dig en hingst. Ja det er hård sagt, men en hingst kræver altså meget og man skal ikke anskaffe sig en bare fordi "de er smukkere og "sejere" end vallakker"
    Jeg drømmer også om at være hingsteejer, men det får mig ikke til at sælge mine elskede vallakker bare for at så kunne få en hingst.


  • #40   3. jul 2014 Hvilken tråd? Omg, er gået glip af så meget den sidste uge - den lyder spædende.... ): Hvad hedder den?

  • #41   3. jul 2014 Haha, Madsen, den er blevet slettet nu - nåede heller ikke at se den smiley

  • #42   3. jul 2014 øv øv.....

  • #43   3. jul 2014 Den handlede bare om at hendes kandar var dyrere end hesten, så hun ville sælge hesten for at få en hest der kunne passe kandaret smiley
    Men det er jo langt fra de eneste sjove udtalelser der er kommet fra denne bruger ^^


  • #44   3. jul 2014 Hun var desværre så klog at slette den lige så snart jeg havde nævnt den smiley

  • #45   3. jul 2014 Synes ikke jeg har set brugeren før. Husker det i hvert fald ikke.
    Men det lyder da som en morsom tråd, hun der har haft oprettet. Hvilket kandar mon hun har, siden det kan være dyrere end hesten?


  • #47   4. jul 2014 Tja Simone. Fik du tilfredstillet dit behov for at nedgøre igen eller? smiley

    profilbillede
  • #48   4. jul 2014 Hahahahaha åh Gud.

  • #49   4. jul 2014 ja det er da utroligt at man ikke kan have respekt for andre mennesker... men det viser jo også bare at TS ikke er moden nok til at have noget som helst med hingste at gøre....

  • #50   4. jul 2014 I mit hoved burde børn overhovedet ikke ride med kandar eller have unghingste!!

    Kandar er ikke legetøj og det er heste bestemt heller ikke!!

    Har du overhovedet forældre som tager hensyn til dette?

    Nej, nej, nej, nej.....


  • #53   4. jul 2014 Jeg ser nu heller ikke du bruger heste som legetøj smiley

  • #54   4. jul 2014 Ej hvis det her er endnu et joke emne gider jeg snart ikke HG mere...
    Jo jeg kunne godt gå udenom emnet, men så er der jo snart ikke flere emner man kan være med i, eftersom alt snart er en joke herinde..


  • #55   4. jul 2014 Uanset hvilken hingst man køber, så vil uhensigtsmæssig håndtering gøre den til et problem.
    Det daglige håndtering er utrolig vigtig især med hingste og hingste er IKKE legesager. En hingst kan meget hurtigt blive en livsfarlig hormon bombe med utrolig kort lunte.
    Så drop al romantik og prøv at være realist.
    Skal man ha hingst er disse ting som minimum nødvendige:
    1. Stor erfaring med heste og især hingste.
    2. Et egnet opstaldningssted med hingste erfaring
    3. Hingste folde
    4. Personer der kan og vil hjælpe.
    5. Der skal være et behov for den hingst (avl), da der er rigelig med uegnede hingste.
    6. Straks hingsten ikke længere har "hingste gløden" i sine øjne, skal den kastreres.

    Er der bare en af disse ting, du ikke kan eller vil efterleve, så hold dig fra hingste.
    Hingste har også ret til et hesteliv og ikke kun et isoleret, kedeligt, meningsløst, frustreret liv.


  • #56   4. jul 2014 Det er da vidst ikke intelligensen, som trykker hos TS.
    Køb dig en legetøjshest!


  • #57   6. jul 2014 "... Synes det er virkelig fascinerende med deres temperament. Det kan jeg godt lide. Og så synes jeg også bare, at en vallak er for kedelig. den hasr ikke sine egne meninger. "
    Gud hvor bliver jeg bare trist over at høre den slags! En hingst har lige så mange meninger som en hver anden hoppe eller vallak - forskellen er hvordan den udtrykker dem.
    En hingst skal være helt lige så lydig som en hver anden hest, der er ikke noget der - og hvis du føler at du vil have hingst fordi den udviser en masse konflikt adfærd af den simple grund af den har hormoner som nogen folk ikke kan håndtere, så er der grund til at holde sig langt væk fra at få hingst.

    "... Jeg har fået at vide at man vidst nok skal til ride tideligere ved hingste fordi de ellers tager magten."
    Hingste tager ikke magten - den der har fundet på denne udtale burde efter min mening tage et kig på hestens hjerne og se om den skifter form fordi hesten kastreres - nej, det gør den ikke. Jo hingsten har hormoner og det skal man respektere, men prøv at tage et kig på eks. spanien. Mange af hingstene bruges i avlen, men alligevel står mange af dem pænt på rad og række uden så meget som at ligge et ører af hinanden.
    Igen - hingsten er ikke forksellig fra en vallak på andre punkter end hormonerne, og hvis hingsten er trænet rigtigt så kan selv et lille barn håndtere dem uden problemer.
    Billedet her er et glimrende eksempel (omend det er dårlig kvalitet)
    http://us.123rf.com/400wm/400/400/cynoclub/cynoclub0811/cynoclub081100033/3900934-little-smiling-girl-on-her-black-stallion-focus-on-the-child.jpg
    en lille pige på ryggen af en hingst - jeg ser intet tegn på at hingsten har 'taget magten'...

    "... Han er 2½ år. Vant til rytter. Er det for tidelig at til ride ham ? Han er bred og kraftig og lidt for tyk. Så han burde godt kunne gholde til det..."
    Super dårlig udtale der virkelig beviser at du ikke har styr på tilridning. Hesten kan sk* da ikke (og undskyld mit hårde sprog, men det gør mig virkelig trist og fustreret med den tankegang) bære mere fordi den er overvægtig?! Det gør bare at dens sener og led er ekstra belastede i forvejen - og derfor burde den bære mindre vægt.

    ... Bare lige et surt opstød her fra - undskylder tonen, men det gør mig virkelig fustreret at nogen har sådan en tankegang!


  • #59   6. jul 2014 Vallakker har altså også personlighed. smiley Nogle mere end andre.

  • #60   6. jul 2014 He, og hingste kan være 'tamme' og kedelige:)
    Jeg siger ikke at dol er kedelig, men gud hvor er han stabil:p
    Det bliver herligt når der til næste år skal tilrides igen=)


  • #62   7. jul 2014 jeps... min gamle "part" var som en engel. selv små piger fik trækketure.. det eneste hingstet der var ved ham var han kaldte på damerne når han blev trukket ind i stalden smiley


  • #63   8. jul 2014 Dem der tror at vallakker ikke har deres egne meninger eller personlighed, har bare ikke mødt mit skønne eksemplar af slagsen smiley smiley smiley

  • #64   26. jul 2014 Det at få en hingst kræver et kæmpe ansvar. Jeg selv rider en 4 års ponyhingst, som næste år stilles til kåring. Jeg mener at en hest kun skal være hingst, hvis den enten skal være avlshingst eller absolut ikke er påvirket af hormonerne.

    Det ansvar der følger en hingst er utrolig stor! Hvad gør du, hvis den en dag springer på en hest eller sågar et menneske til stævne eller måske derhjemme? Det kan forekomme, og jeg har set det ske tre gange. Hvad hvis den løber igennem hegnet? Eller ter sig ved at slå med forben, stejle eller sparke når den skal lukkes på fold, og det ikke er dig selv der gør det? Kan du tage ansvar for dette?

    Dominato, som min hedder er dominerende over for andre heste, og sparker, slår med forben og hviner hvis han kommer i nærheden af dem. Det må jeg forholde mig til, og nogle gange har det været svært ikke at kunne gå fra ham på gangen, for lige så snart jeg vender ryggen til, sidder hans bagben i flæsket på en anden hest. Jeg må stadig tage det ansvar der kommer, og forklare alle, at de ikke må ride tæt på, stille en hest ved siden af ham, gå bag ved ham med en hest osv. Det er mit ansvar at få det ud til folk, ellers kan der ske alvorlige skader. Det er et hårdt og svært ansvar ISÆR til stævner!

    Når det er sagt er jeg utrolig glad for min gadedreng, og jeg nyder at der er lidt ekstra liv i ham til tider.


  • #65   26. jul 2014 Der har nille bestemt en pointe: OMGIVELSERNE...
    Jeg havde engang dol med oppe i hallen hvor 5 ponyer pludselig skulle opvarme på b-banen hvor jeg var. Dol tog det pænt, han pustede sig op og larmede lidt. Men det fik en af de andre heste til at gå helt fra den så den stakkels pige der jo sad på den nær var begyndt at græde og blive panisk. Vi kommer derfor ikke i hallen når der er undervisning.


  • #66   26. jul 2014 Først tænkte jeg, woooow en har set for mange film, men smukke hingsten. Og hvis ikke det var tilfældet, så måtte der være en hensigt med at eje en hingst, som f.eks. avl.
    MEN så opdagede jeg du kun er 16, er van til koldblods og basere dit ønske på nogle langt ude ideer. Jeg FRARÅDER dig at købe en hingst, specielt når du ikke er ældre og ikke har mere erfaring.

    Desuden, så kan en hest ikke har en mening om tingene, men de har forskelligt temperament smiley


  • #67   24. sep 2014 Åh gud, hvad skal man sige? er det en joke? smiley

    Jeg syntes du skal holde dig RIGTIG langt væk fra en hingst når du nu overhovedet ikke har styr på tingene omkring en hingst?

    Syntes ikke man kan heeeelt få alder ind da jeg selv er 14 ( snart 5 ) med egen hingst, men har så også arbejdet med dem! Syntes lige du skal starte med at tænke dig RIGTIG godt om! du må vente til du har mere erfaring om dette emne, og så kan du begynde at snakke om det!......


  • #68   24. sep 2014 Jeg tror denne bruger blot sidder og trolle-roller for at provokere øvrigheden på HG.

    Hvis ikke det er en troll, så burde vedkommende da slet ikke have omgang med heste overhovedet før h*n har fået noget indsigt i hvad det vil sige at have en hest smiley


Kommentér på:
At købe hingst

Annonce