{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.803 visninger | Oprettet:

Wobler? {{forumTopicSubject}}

Hvad kender i til wobler syndromet?
Rider en hest for ejeren af stalden og den har lige fået konstateret det. Det skal vurderes idag om den skal aflives smiley Det kom meget pludselig fra den ene dag til den anden.
Han er MEGET slinger i bagparten og kan ikke rides på og kommer ikke til det igen, men hvordan har i oplevet at ride på en hest med dette?
Der er så mange brikker der faldet på plads for os mht. adfærd, balance osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wobler?
  • #1   8. sep 2010 tror det er en ret skidt sygdom, har hørt om flere heste der er blevet aflivet pga. det :S ha dog ikke oplevet sygdommen tæt på.

  • #2   8. sep 2010 Jeg har fundet følgende indlæg om Wobler:

    Slingerhed kaldes også for ”wobbler syndrom” eller ”cervical stenotisk myelopati”, hvis vi skal have alt det latinske med.

    Det er en fejludvikling i halsknoglerne, som har mange lighedspunkter med ”ledmus” i benene. Dvs. sygdommen opstår i føltiden.

    Symptomerne opstår typisk i ½-3 års alderen i form af snublen, problemer med at vende rundt eller bakke m.v. En slinger hest får ofte sår efter at ramme sig selv, ligesom den kan ligge fast i boksen. Nogle ”wobbler”-heste viser først mildere symptomer senere i livet.

    Man kan operere en slinger hest. Operationen er ikke almindelig i Danmark, da man ikke kan anbefale at ride på en sådan hest, da der altid vil være fare for at rytter eller hest kommer til skade ved et styrt. Da slingerhed er arveligt, må man heller ikke bruge en sådan hest til avl.

    Besvaret af: Niels Tellerup, dyrlæge - Hesteklinik Herning



  • #3   8. sep 2010 tak smiley det er bare forfærdeligt med ham lige nu smiley

  • #4   8. sep 2010 Har der været symptomer længe?

  • #5   8. sep 2010 min Ravel havde Wobbler / slinger.
    Han blev aflivet.
    Ham red jeg på, og jeg oplevede det på den måde at uanset hvor meget du støttede ham, så kunne du aldrig ride helt ligeud, og han havde ikke rigtig en gangart, der hed gallop. Det var bare sådan nogle mærkelige hop med bagparten, der var hans gallop. Ravel havde på ingen måde styr på sin bagpart, og havde nærmest ingen ballance. han slæbte bare bagbenene efter sig, han kunne ikke rigtig løfte dem, som en normal, velfungerende hest gør.
    Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at skrive en privatbesked til mig (:


  • #6   8. sep 2010 han har haft en dårlig balance hele tiden og har tit gjort noget mærkeligt hvor han ikke vil gå lige ud.
    Dyrlægen er kommet til den konklusion at han må ikke rides igen men indtil videre kan han godt gå som hyggehest.

    Tak for jeres svar smiley


Kommentér på:
Wobler?

Annonce